Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mies on sokissa" - tunnettu psykologi kertoo uudessa kirjassaan, miksi perinteiset miehet ovat vaikeuksissa

Vierailija
29.03.2021 |

Tuhansia vuosia mies sai olla rauhassa mies. Mies sai puhua kavereidensa kanssa, mitä halusi, ja tulla ja mennä, miten halusi. Hän sai lähteä aamulla töihin pellolle tai muulle työpaikalle ja tulla illalla kotiin selostamatta, mitä päivän aikana oli tapahtunut.

– Nyt, historiallisesti katsottuna yhtäkkiä, häneltä odotetaan herkkää vuorovaikutusta perheensä kanssa, avautumista omista tunteistaan sekä puhumista, vaikkei hänen mielestään ole mitään, mistä puhua. Mies on sokissa, kirjoittaa psykologi Tony Dunderfelt tänään ilmestyvässä kirjassaan Miksi mies ei puhu tunteistaan - 21 yleisintä parisuhteen ongelmaa ja niiden ratkaisut (Docendo 2019).

Dunderfeltin mukaan miesten elämässä on tapahtunut valtavan suuri psykologinen muutos.

– Tänä päivänä mies ei voi enää toimia kuin isäntä ennen vanhaan, jolloin hän töistä kotiin tultuaan söi mamman eli vaimon valmistaman ruoan ja häipyi sitten ”luolaansa”. Hänen ei silloin oletettukaan ottavan mainittavaa yhteyttä perheen muihin jäseniin. Nykyään miehen on juteltava vaimon kanssa päivän kuulumisista, ratkottava lastenkasvatukseen liittyviä ongelmia ja sovittava siivousvuoroista, Dunderfelt kirjoittaa.

– Enää ei riitä vain se, että mies on mies, Dunderfelt jatkaa.
”Naisten itsevarmuus on kasvanut huimasti”
Koska naiset eivät tarvitse miehiä enää taloudellisen turvallisuuden takaajiksi, miesten rooli on muuttunut.

– Parissakymmenessä vuodessa naisten itsevarmuus on kasvanut huimasti. He näyttävät nykyään selkeästi, mikä on heille riittävän arvokasta ja mikä ei, Dunderfelt toteaa.

Dunderfeltin mukaan perinteiset mallit eivät kuitenkaan häviä meistä yhtäkkiä ja siksi nykymies alkaa helposti soveltaa oppimiaan vanhoja malleja vuorovaikutuksessa modernin itsenäisen naisen kanssa. Dunderfelt listaakin kirjassaan perinteisen ja nykyajan miehen ominaisuudet ja käy läpi molempien vahvuudet ja heikkoudet.

Parisuhteessa asiat menevät helposti metsään, jos modernin naisen kanssa elävä mies alitajuisesti ajattelee, että esimerkiksi ruuanlaitto on naisen tehtävä ja nykyaikaisen miehen kanssa elävä nainen odottaa, että mies kuitenkin hoitaa ”miehen hommat”.

– Sekä perinteistä miehekkyyttä että nykyajan maskuliinisuutta tarvitaan, Dunderfelt arvioi kirjassaan.

mies53v

Kommentit (797)

Vierailija
301/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas.

Minä ja mieheni käymme molemmat töissä. Yhtä pitkää päivää tehdään.

Kotityöt jakautuvat reilusti; mieheni tykkää laittaa ruokaa ja käydä ruokaostoksilla, hän yleensä myös imuroi. Minä hoidan mm. pyykit ja muun yleisen siivoamisen. Ne mystiset "miesten työt" tekee kuka kerkeää. Kummallakin on oma auto, josta kukin itse on vastuussa.

Meillä on yhteinen tili, jolta maksetaan päivittäiset ostokset, lomamatkat, isommat yhteiset hankinnat... Lisäksi jokaisella on omat tilinsä omiin menoihin.

Lapset ovat yhteisiä, eli vastuu on molemmilla vanhemmilla.

Mieheni on miehekkäin ja paras mies jonka voin kuvitella, koska hän ei pelkää maskuliinisuutensa kaatuvan siihen että hän istuu hiekkalaatikon reunalla tai leipoo vaimolleen synttärikakun.

Jonkun dunderfeldtin silmissä mieheni kai sitten olisi epämies?

Noin meilläkin. Mies on tosin yrittäjä, joten hänen työaikansa ja työmääränsä vaihtelevat. Hän on itse ottanut hoitaakseen pyykit, hän täyttää tiskikoneen ja imuroi. Minä teen ruoan ja pyyhin pölyt ja lattiat. Kumpikin hoitaa oman työhuoneensa siisteyden, minä en kajoa hänen paperipinoihinsa eikä hän minun. Kahden aikuisen taloudessa ei ole niin paljon kotitöitä, että niistä riitaa saisi aikaiseksi. Autojen renkaat vaihtaa liike ja pihatöistä isoimmat ostetaan palveluna myös.

Yhteiselle taloustilille talletetaan saman verran rahaa ja sieltä maksetaan asuminen, ruoka ja yhteisen auton kulut.

Minun mieheni ei leivo, mutta hänelle ei ole ongelma lukea runoja. Myös minulle ääneen.

Ja on silti mies. Moottoripyöräilevä ja jalkapalloa seuraava, harteikas, lihaa syövä valkoihoinen heteromies.

Jotkut muuten kokevat nykyään oikeudenmukaisemmaksi käytännöksi, että kumpikin laittaa yhteiselle tilille saman prosenttimäärän omasta nettopalkasta. Näin kummallekin jää prosentuaalisesti yhtä paljon rahaa jäljelle omiin menoihin. Paljon on erilaisia tapoja, kukin pariskunta valitsee niistä sen minkä kokee reiluimmaksi.

Vierailija
302/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukki oli ja on edelleen kotona sohvalla makaava kaljankittaaja, joka käskyttää mummoa miten lystää. Toisen puolen mummoni taas oli kodissaan papan mukaan tiskikone ja synnytyskone( näinhän aina "vitsaili" meillekin) eli siis sekö on sitä ihailtavaa perinteistä miehekkyyttä? Miksi suomalainen mies oli varsinkin ennen lähes aina jossain kohtaa elämäänsä ongelmissa alkoholin kanssa? Ei ole tuulesta temmastua sanoa, että entinen perinteinen mies oli ainakin Suomessa kaljaa kittaava sovinisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän feministinaisten öyhötys sitten on jos ei kulttuurin sisällä opittuja huonoja käytöstapoja? Eli pois vaan moiset tavat naisilta. Palataan keskustelemaan niistä miesten muutostavoista heti kun olette saaneet itse korjattua omat tapanne. 

Tässä näemme taas kerran esimerkin siitä, kuinka sovinistimies yrittää hiljentää feministinaisia väittämällä, että tasa-arvon kannattaminen ja naisten oikeuksien puolustaminen tarkoittaa samaa kuin huonot käytöstavat. Tällä virheellisellä väittämällä sovinistimies yrittää paeta omaa vastuuta ja olla ottamatta osaa millään tavalla meneillä olevaan yhteiskunnalliseen muutokseen.

Eli et keksinyt vastaukseksi muuta kuin leimaamista ja öyhötystä jonka luulet oikeuttavan itse itsensä? Paranna ne omat tapasi ja tule vasta sitten vaatimaan muita muuttumaan. 

Luetko oikeasti ollenkaan viestiä johon vastataan? Jos asiallinen käytös on sinulle sitä että muut käyttäytyy kuten haluat ja itse voit solvata muita niin, mitä helvettiä?

Sori mutta vaikka lukisin viestisi niin ei se sitä tarkoita että olisin automaattisesti samaa mieltä siinä esitetyistä ajatuksista. Jännä miten monella netinkäyttäjällä on tuo harhaluulo.

Lisäksi sinulla ei näytä olevan mitään kokemusta ihmisistä jotka on kanssasi eri mieltä joten puolustusreaktiona heittelet liukuhihnalta solvauksia kun et keksi muutakaan sanottavaa. Eli toistan: paranna ensin omat tapasi ennen kuin vaadit muita muuttumaan.

Minulla ei ole mitään tarvetta kuunnella kaikenmaailman öyhöttäjien vaatimuksia. 

Vierailija
304/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo minun miehelleni vaikeuksia tuota laittaa ruokaa ja hoitaa lapsia. Pysyy myös moppi kädessä, jopa ihan oma-aloitteisesti. Kotitöitä on jaettu sen mukaan, mikä kumpaakin kiinnostaa ja mihin pystyy, ja näin on monissa muissakin perheissä. Mutta tiukkaan on onnistuttu monien naisten päähän iskostamaan malli täydellisestä vaimosta, joka hoitaa kodin ja lapset, tämä tulee esiin varsinkin sitten kun nainen jää kotiin lapsen kanssa. Ja sitten uuvutaan, kun ei pystytä täyttämään sitä roolia. Ja se mies ensin työnnetään ulkopuolelle ja sitten ihmetellään, kun ei se osaa tehdä mitään. No ei kai, jos toinen on ensin pitkään tehnyt kaiken. Tuo todella haitallinen kotirouva-ihannointi tulee meille jostain amerikkalaisista elokuvista varmaan, koska Suomessa semmoista ei koskaan ole ollut. Uskoisin, että miestenkin elämää helpottaisi, kun luovuttaisiin niistä ahtaista rooleista ja kuvitelmista siitä, mitä miehen tai naisen kuuluu tehdä ja palataan siihen perinteiseen suomalaiseen malliin, jossa molemmat puolisot työskentelee yhdessä kykyjensä ja taitojensa mukaan saadakseen leivän pöytään, kodin pidettyä kunnossa ja lapset kasvatettua. Osallistuvat isät nimittäin ovat mitä miehekkäimpiä miehiä, hehän osoittavat pystyvänsä pitämään huolta jälkikasvustaan!

Vierailija
305/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on aikanaan piatänyt itsensä naisen yläpuolelle silkkaa vallanhimoaan ja fyysisen koonsa turvin. Säälittävää ja raukkamaista sortaa vuosituhansien ajan pienempi kokoisia.

Vierailija
306/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella!! Nainen on kaiken tämän ajan ollut näin paljon kehittyneempi kuin mies, joka ei edes herran vuonna 2021 pysty vielä muuhun kuin ihan saman mitä teki 6000 vuotta sittenkin. Taitaa tosiaan olla niin että nainen on ihmisen kehittyneempi muoto, ja mies jotain neandertaalin ja nykyihmisen välillä.

Wat? Haluatko tosiaan vetää all-in tuolla sinun haikädellä? 😁

Mihin nainen siis muka pystyy? Tule ja näytä meille kaikille naisten voimafantasiat.

Historiasta löytyy paljon tiedenaisia. Missä ne nykyajan tiedenaiset ovat. Miksei niitä enää ole nyt kun naisilla on vapaa tie yliopistoon.

Eva-Mari Aro, Minna Eväsoja, Tuija Hautala-Hirvioja, Minna Huotilainen, Marja Jylhä, Reetta Kivelä, Hannele Korhonen, Kaisa Kotakorpi, Maria Lähteenmäki, Leena Malkki, Pirjo Mattila, Jennifer Doudna, Cynthia Kenyon, Nina Tandon...kyllähän näitä löytyy, jos vähääkään on asioista kartalla.

Ikinä kuullutkaan näistä naisista. 

Eli mitä he ovat tehneet? 

Ei jotenkin yllätä ettet ole kuullut.

Vierailija
307/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas.

Minä ja mieheni käymme molemmat töissä. Yhtä pitkää päivää tehdään.

Kotityöt jakautuvat reilusti; mieheni tykkää laittaa ruokaa ja käydä ruokaostoksilla, hän yleensä myös imuroi. Minä hoidan mm. pyykit ja muun yleisen siivoamisen. Ne mystiset "miesten työt" tekee kuka kerkeää. Kummallakin on oma auto, josta kukin itse on vastuussa.

Meillä on yhteinen tili, jolta maksetaan päivittäiset ostokset, lomamatkat, isommat yhteiset hankinnat... Lisäksi jokaisella on omat tilinsä omiin menoihin.

Lapset ovat yhteisiä, eli vastuu on molemmilla vanhemmilla.

Mieheni on miehekkäin ja paras mies jonka voin kuvitella, koska hän ei pelkää maskuliinisuutensa kaatuvan siihen että hän istuu hiekkalaatikon reunalla tai leipoo vaimolleen synttärikakun.

Jonkun dunderfeldtin silmissä mieheni kai sitten olisi epämies?

Noin meilläkin. Mies on tosin yrittäjä, joten hänen työaikansa ja työmääränsä vaihtelevat. Hän on itse ottanut hoitaakseen pyykit, hän täyttää tiskikoneen ja imuroi. Minä teen ruoan ja pyyhin pölyt ja lattiat. Kumpikin hoitaa oman työhuoneensa siisteyden, minä en kajoa hänen paperipinoihinsa eikä hän minun. Kahden aikuisen taloudessa ei ole niin paljon kotitöitä, että niistä riitaa saisi aikaiseksi. Autojen renkaat vaihtaa liike ja pihatöistä isoimmat ostetaan palveluna myös.

Yhteiselle taloustilille talletetaan saman verran rahaa ja sieltä maksetaan asuminen, ruoka ja yhteisen auton kulut.

Minun mieheni ei leivo, mutta hänelle ei ole ongelma lukea runoja. Myös minulle ääneen.

Ja on silti mies. Moottoripyöräilevä ja jalkapalloa seuraava, harteikas, lihaa syövä valkoihoinen heteromies.

Jotkut muuten kokevat nykyään oikeudenmukaisemmaksi käytännöksi, että kumpikin laittaa yhteiselle tilille saman prosenttimäärän omasta nettopalkasta. Näin kummallekin jää prosentuaalisesti yhtä paljon rahaa jäljelle omiin menoihin. Paljon on erilaisia tapoja, kukin pariskunta valitsee niistä sen minkä kokee reiluimmaksi.

Tiedän. Me ajattelemme niin, etteivät ne kulutkaan jakaannu prosentuaalisesti vaan tasan. Lisäksi kumpikaan ei näe mitään syytä, miksi pitäisi avautua omista raha-asioista toiselle. Ei minun palkkani sinänsä salaisuus ole ja kun on säännöllinen kk-palkka eikä viimeiden vuoden aikana ole tullut edes matkapäivärahoja, niin kyllä puolisoni sen suunnilleen tietää. Minä taas en ole koskaan kysynyt, paljonko hän on nostanut yrityksestään jossakin kuussa rahaa.

Vierailija
308/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yhä vain paljon etenkin johtotehtävissä 60-luvulla syntyneitä irvokkaita alistajamiehiä. Kotona pidetään ydinperheilluusiota ja alistettua lapasvaimoa, ja sitten maailmalla käytetään maksullisia ihmiskaupan uhreja ja muuta sairasta. Tämän nämä mätisäkit näkevät ihan normaalina toimintana. Näin vinoutunutta elämä yhä on.

Vierailija
309/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko "perinteinen mies" se viinaa kittaava, vaimoa ja lapsia pieksevä perheen ainoa elättäjä vai mitä? Sietääkin tuollaiset dinosaurukset kuolla sukupuuttoon.

Sellaiset toksiset muotit taas miehille, naisten selittämänä. 

Mikä ihmeen vimma teillä naisilla on tunkea miehet teidän toksisiin muotteihinne? 

Mitä ihmettä. Kuinka sinä oikein luet näitä viestejä? Onko olemassa jotain luovan lukemisen kursseja vai kuinka tuo on edes mahdollista?

Naisten tavoitteena on lähinnä vapauttaa kaikki toksisista muoteistaan. Miehet kuitenkin mielellään vielä piilottelevat siinä omassa lokerossaan, kuten Tony D:n kirjoituksista huomaa.

Vierailija
310/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä nuorille miehille näytä ongelma olevan :D Oma mies (26) tekee aina automaattisesti kotitöitä, kokkaa mulle viikonloppuisin aamupalaa (mäkin hänelle) ja niin pois päin. Se sujuu molemmilta kuin valettu. Se toisen ihmisen huomiointi.

Vierailija
311/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtisi nimeämään shokissa olijoita miehiksi. Jos jokin on shokissa, niin se on konservatiivinen miehisyys. Kaikki miehet eivät kuitenkaan tähän konservatiiviseen joukkoon kuulu, eivätkä ole koskaan kuuluneetkaan.

Konservatiivinen naiseus on yhtä lailla shokissa, kriisissä. Tähän liittyvä oireilu on vain jäänyt naisen aseman nopean paranemisen alle ja on nyt hiljalleen hiipumassa pois.

Konservatiivisen miehisyyden tärkeää asemaa pidetään sen sijaan monin verroin vahvemmin yllä erilaisin valtarakentein ihan valtiotasolta lähtien. On monia äärikonservatiivisia tapoja ja lakiin kirjattuja pakkoja armeijasta hatun riisumiseen asti joista pidetään yhteiskuntien tasolla yhä vahvasti kiinni. Kannattajat ovat yhtä lailla niin naisia kuin miehiäkin.

Tästä syystä johtuen miehisyyden muutos vaatii kaiken yhteisen kyseenalaistamista, yhteiskuntia johtaneen konservatiivinen mieshegemonian kyseenalaistamista. Muutos tuntuu osasta oman oksan sahaamiselta, eikä muutostarvetta nähdä. Muutos on siksi hidas.

Jos konservatiivisia miehisiä miehiä ei enää olisi niin armeijasta tulisi heikko ja raskaan sarjan yrittäjiä ei enää olisi. Feministinainen ja heikko tasa-arvoinen mies ei pysty kantaa sitä yrittäjän vastuuta. Pikkupuljuja hekin pystyvät pyörittämään.

Sinä olet prikullleen juuri se konservatiivinen mies mistä edellä jo kirjoittelin.

Kuvitelma omasta erinomaisuudesta ja korvaamattomuudesta on kohtuullisuusissa määrin tervettä, liiallisuuksiin mennessä haitallista.

Vierailija
312/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin miessukupuolessa on pielessä. Miksi pojat on kautta aikain kasvatettu (isien toimesta) olemaan näyttämättä tunteitaan, jopa pikkuvauvoille saatetaan sanoa "älä itke olet mies" ja kyllä, olen itse nähnyt tämmöisen tilanteen vierestä. Tai siis vihaa saa näyttää ja avoimesti varsinkin omaa puolisoa ja lapsia kohtaan. Opetetaan juopotteluun, tupakointiin ja laiskotteluun. Sitten vielä päälle nämä myös pojille tehtävät ympärileikkaukset joita monissa maissa harrastetaan, nykyään vielä niinkin "sivistyneessä" valtiossa kuin USA. 

Ei ihme jos lesbosuhteet ja yksinhuoltajuus kiinnostavat nykynaisia. Enkä ihmettele Riikka Suomista että huutaa pojalleen, symppaan häntä täysin.

Vierailija
313/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yhä vain paljon etenkin johtotehtävissä 60-luvulla syntyneitä irvokkaita alistajamiehiä. Kotona pidetään ydinperheilluusiota ja alistettua lapasvaimoa, ja sitten maailmalla käytetään maksullisia ihmiskaupan uhreja ja muuta sairasta. Tämän nämä mätisäkit näkevät ihan normaalina toimintana. Näin vinoutunutta elämä yhä on.

Tuo sukupolvi on kyllä ihan kohta haudassa, mutta tuota samaa sairasta oppia on jaettu jälkikasvulle. Alistamisen ja narsismin aivopesua isältä pojalle. Tähän täytyy puuttua kovalla kädellä.

Vierailija
314/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaamatkustuksen aika on mennyt ohi jo muutamia kymmeniä vuosia sitten, ihan joka asiassa.

Hupaisaa, koska nimenomaan naisethan on yhteiskunnan vapaamatkustajia 

Vierailija
315/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo Toni ihan itse olla se entisajan perinteinen mies 😃 Siksi sitä niin puolustaa.

Vierailija
316/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kirjoitus kertoo oikein hyvin sen että naiset kehittyy sukupolvesta toiseen, mutta miesten kehitys on junnannut paikoillaan ihan liian kauan ja nyt painostuksella vaaditaan miehiäkin aikuistumaan ja ottamaan vastuuta eikä vain elelemään äidin hoivissa kehdosta hautaan. Kyllähän siinä naama voi aluksi venähtää kun tajuaa että nyt joutuukin tekemään oikeasti töitä.

Avaatko vähän tätä nollakommenttiasi?

Miehet pyörittävät, rakentavat, kehittävät ja rahoittavat edelleenkin yhteiskuntaa.

Ja naiset järjestää toisilleen enkelihoitoja ja väriterapiaa. 

Vierailija
317/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko "perinteinen mies" se viinaa kittaava, vaimoa ja lapsia pieksevä perheen ainoa elättäjä vai mitä? Sietääkin tuollaiset dinosaurukset kuolla sukupuuttoon.

Sellaiset toksiset muotit taas miehille, naisten selittämänä. 

Mikä ihmeen vimma teillä naisilla on tunkea miehet teidän toksisiin muotteihinne? 

Mitä ihmettä. Kuinka sinä oikein luet näitä viestejä? Onko olemassa jotain luovan lukemisen kursseja vai kuinka tuo on edes mahdollista?

Naisten tavoitteena on lähinnä vapauttaa kaikki toksisista muoteistaan. Miehet kuitenkin mielellään vielä piilottelevat siinä omassa lokerossaan, kuten Tony D:n kirjoituksista huomaa.

Tääkö sitten oli esimerkki siitä naisten tarjoamasta epätoksisesta vaihtehdosta? Jätän kuule väliin. 

Vierailija
318/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaamatkustuksen aika on mennyt ohi jo muutamia kymmeniä vuosia sitten, ihan joka asiassa.

Hupaisaa, koska nimenomaan naisethan on yhteiskunnan vapaamatkustajia 

Sulla pitäis varmaan käydä juttelemassa jollekin, elämänlaatu paranisi

Vierailija
319/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän feministinaisten öyhötys sitten on jos ei kulttuurin sisällä opittuja huonoja käytöstapoja? Eli pois vaan moiset tavat naisilta. Palataan keskustelemaan niistä miesten muutostavoista heti kun olette saaneet itse korjattua omat tapanne. 

Tässä näemme taas kerran esimerkin siitä, kuinka sovinistimies yrittää hiljentää feministinaisia väittämällä, että tasa-arvon kannattaminen ja naisten oikeuksien puolustaminen tarkoittaa samaa kuin huonot käytöstavat. Tällä virheellisellä väittämällä sovinistimies yrittää paeta omaa vastuuta ja olla ottamatta osaa millään tavalla meneillä olevaan yhteiskunnalliseen muutokseen.

Eli et keksinyt vastaukseksi muuta kuin leimaamista ja öyhötystä jonka luulet oikeuttavan itse itsensä? Paranna ne omat tapasi ja tule vasta sitten vaatimaan muita muuttumaan. 

Luetko oikeasti ollenkaan viestiä johon vastataan? Jos asiallinen käytös on sinulle sitä että muut käyttäytyy kuten haluat ja itse voit solvata muita niin, mitä helvettiä?

Sori mutta vaikka lukisin viestisi niin ei se sitä tarkoita että olisin automaattisesti samaa mieltä siinä esitetyistä ajatuksista. Jännä miten monella netinkäyttäjällä on tuo harhaluulo.

Lisäksi sinulla ei näytä olevan mitään kokemusta ihmisistä jotka on kanssasi eri mieltä joten puolustusreaktiona heittelet liukuhihnalta solvauksia kun et keksi muutakaan sanottavaa. Eli toistan: paranna ensin omat tapasi ennen kuin vaadit muita muuttumaan.

Minulla ei ole mitään tarvetta kuunnella kaikenmaailman öyhöttäjien vaatimuksia. 

Säälittävää luettavaa, olet kyllä pieni mies. Haukut muut ja seuraavassa viestissä olet pyhimys joka saarnaa käytöstavoista. Ihan kuin eläisit monena eri persoonana. Ja puhut muiden harhaluuloista.

You have big problems.

Kyllä ne ongelmat on täysin sinun puolellasi. Minähän olen vaan todennut ettei minua kiinnosta teidän vaatimuksenne ja saanut vastaukseksi pelkkiä solvauksia kun tämä vaihtoehto ei tunnu feministihihhuleille kelpaavan ollenkaan :D

Vierailija
320/797 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen historiahan poikkeaa sikäli monista muista maista, että täällä oli ennen 1900-lukua ihan normaalia, että naiset ja miehet tekee samoja hommia siellä pientilallaan rinta rinnan. Ei ollut aikaa pohtia jotain "miehen ja naisen töitä", kun kaikkien työpanosta tarvittiin että saatiin ruokaa pöytään. Erot naisten ja miesten rooleissa oli porvariston ja muun yläluokan juttu ja "naisen tehtävä on hoitaa kotia ja mies elättää"-ideologia oli kunnolla voimissaan joskus 20-60-luvuilla ja silloinkin vain harvalla oli mahdollisuutta siihen että on vaan kotona pitkään. Mutta sota taisi jättää jälkensä yhteiskuntaan sikäli, että sen aikana ja jälkeen naiset hoiti kaiken kun miehet oli poissa tai sodassa traumatisoituneita.

Kun mennään vielä kauemmaksi niin naiset on toimineet sotureina ja päällikköinä. Minä en jotenkin usko, että tämä koskee samallailla pohjoismaita. Täällä on vaan olosuhteiden pakosta jouduttu tekemään töitä. No kristinusko vei naisilta itsenäisyyden ja joku toinen uskonto voi viedä sen uudelleen tulevaisuudessa uudelleen.

Tämä on liikuttavaa. Jokin viikinkihauta löydetty, jossaa naisen ruumis sotisovassa, ja heti ajatellaan, että naiset oli muinaisina aikoina sotureita ja päälliköitä, vaikka tutkijat toppuuttelee feministien intoa tulkita  asia niin.  Ja antiikin tarut amatsoneista otetaan tosissaan, kuten kirjassa Sodan kuningattaret. No, sit varmaan Zeus Olympoksella yhä hallitsee.

Niitä löytöjä on paljon. Ihan riittävän paljon että voidaan todistaa todeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi