Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta
... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.
Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.
Kommentit (835)
Se on sitä kun ei tiedosteta miten hyvä täällä Suomessa on asua. Ainoastaan Tanskassa, Uudessa Seelannissa ja Norjassa olen nähnyt yhtä puhdastsa joka puolella. Kaikkialla muualla alkaa ollaa paskaista ja liikaa ihmisiä, jotka eivät tee mitään ja osaa edes kieltä.
Mun tuntemat britit ei muuttaisi sinne takaisin mistään hinnasta (no ehkä jostain hinnasta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skotlanti, Wales ja lounais-englanti on elinkelpoisia, kun siellä ei oo pakistanilaisten älämölöä.
Ne vanhat kivitalot ja linnat on mahtavan näkösiä!
Miten erotat pakistanilaisen vaikkapa intialaisesta tai bangladeshilaisesta?
Uskonnosta.
Lukeeko uskonto otsassa? Kun mua vastaan tulee ulkomailta tulleita henkilöitä, en osaa kyllä mitenkään sanoa, mikä heidän uskontonsa on. Ja todella monet ihmiset ei harjoita yhtään mitään uskontoa, ovat hyvin voineet hylätä sen mihin ovat syntyneet, kuten minäkin!
Niillä jotka merkkaa sen punasen pisteen uskonto lukee kirjaimellisesti otsassa
Britannia on kaikkine epätäydellisyyksineenkin se maa, jossa viihdyn. Suomalaisena osaan elää Suomessa, mutta silti kaipaan brittien elämäntyyliä.
Se kommentoija, joka nàhnyt vain ainoastaan, että Tanskassa, Norjassa, ja Uudessa Seelannissa on siistiä ja puhdasta. Ei ole nähtävästi käynyt Sveitsissä. Sveitsissä kadut ovat puhtaita ja siisteyden huomaa, ja myös ok-talojen pihoilla kauniita istutuksia. Joka fudismatsin jälkeen alkaa katujen siivoaminen kaljatölkeistä niitä ei jätetä sinne lojumaan - ei edes sunnuntain matsin jälkeen.
Olen tosi iloinen ettei koskaan päädytty Isoon-Britanniaan. Kolmessa maassa asuttu ja tykätty tosi paljon. Kàytiin kerran Suomessa muttei vaan kotiuduttu... Vajaan vuoden kuluttua olimme pakanneet muuttokuorman takaisin ulkomaille lähtöà varten. Mikä parasta asunnot ovat lämpimiä talvella, kaikissa ilmastointi niin niissä ole hometta. Eikä sähkön hinta ole sekään noussut taivaisiin vahvan valuutan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja rakastan tätä kaupunkia, tosin Brexitin ja konservatiivien loputtoman austerity-budjetin takia kaikki on muuttunut kurjemmaksi, Cool Britanniasta on tullut Fool Britannia. Mutta täällä on musta kaunista, leuto sää ympäri vuoden, mulla on ihana ystäväpiiri, brittipuoliso, puolibritit lapset, tyoelämässä mahdollisuuksia joista voisin Suomessa vain haaveilla.
Ei tämä mikään paratiisi ole mutta mulle kuitenkin koti ja rakas kaupunki. Muualle Briteissä en haluaisi asua.
Oletko käytökseltäsi sosiaalinen siellä vai tarkkailetko puhumattomana brittiystäviesi eleitä, kasvojen ilmeitä, äänen sävyjä, puhuvatko varmasti asiaa......
Onpa outo kysymys. Käyttäydyn ihan samalla tavalla täällä kuin muuallakin. Ei mulla ole Suomessakaan tapana istua tuppisuuna tuijottamassa. Mun lapsuudenkodissa opetettiin mm käytöstavat.
Kiitos, juuri tuon halusinkin kuulla ettei sinulla ole Suomessakaan tapana istua tuppisuuna tuijottamassa!
Mielestäni se on kaiken a ja o, jotta voi menestyä ulkomailla ja saada ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kerran Briteistä postikortin, jossa luki jotakuinkin: "The climate is depressing, the people are strange, the food is horrible, the houses are weird... but still I'm having a great time here!" Se oli jotenkin todella osuva, sillä kaikki nuo kohdat ovat totta, mutta silti rakastuin maahan palavasti ja kaipaan alati takaisin.
Tästähän se brittien legendaarinen huumorintaju on syntynyt. Kaikki on niin p*rseestä, että sille on pakko nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Briteissä metsää/luontoa ollenkaan? Onko vaan asutusta ja peltoa? Onko jo kaikki tuhottu? Google mapsia kun katsoo, niin ei paljoo metsää löydy. :(
Upeaa luontoa.
https://www.timeout.com/uk/things-to-do/amazing-natural-wonders-in-the-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Briteissä metsää/luontoa ollenkaan? Onko vaan asutusta ja peltoa? Onko jo kaikki tuhottu? Google mapsia kun katsoo, niin ei paljoo metsää löydy. :(
Upeaa luontoa.
https://www.timeout.com/uk/things-to-do/amazing-natural-wonders-in-the-…
Lisään, että tämä West Highland Way on mulla suunnitelmissa kävellä jossain vaiheessa. Kyllä noissa maisemissa sielu lepää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skotlanti, Wales ja lounais-englanti on elinkelpoisia, kun siellä ei oo pakistanilaisten älämölöä.
Ne vanhat kivitalot ja linnat on mahtavan näkösiä!
Miten erotat pakistanilaisen vaikkapa intialaisesta tai bangladeshilaisesta?
Uskonnosta.
Lukeeko uskonto otsassa? Kun mua vastaan tulee ulkomailta tulleita henkilöitä, en osaa kyllä mitenkään sanoa, mikä heidän uskontonsa on. Ja todella monet ihmiset ei harjoita yhtään mitään uskontoa, ovat hyvin voineet hylätä sen mihin ovat syntyneet, kuten minäkin!
Niillä jotka merkkaa sen punasen pisteen uskonto lukee kirjaimellisesti otsassa
Niin onko hindu, sikh vai jain? Vai muuten vaan juuret Intian niemimaalla.
Paras ystäväni on bangladeshilaisten muslimivanhempien briteissä varttunut tytär ja hänen häissään lähestulkoon kaikilla naisilla oli bindi.
Ensikertalaisena Lontoossa kiinnitti huomiota kadulla makaavat ja kerjäävät kodittomat. Toki ymmärrän, että isoissa maissa ongelmatkin ovat suurempaa kokoluokkaa kuin piskuisessa ja syrjäisessä Suomessa. Kuitenkin itse pidän länsimaisen sivistysvaltion mittana sitä, kuinka valtio huolehtii vähäosaisistaan. Jotenkin tuntui siltä, että köyhistä ei välitetä tai heidät on jätetty heitteille, vaikka ei tietenkään pitäisi alkaa yleistämään yksittäisen kokemuksen perusteella. Kyllä Suomessa asiat ovat tässä suhteessa kohtalaisen hyvin, kun vertaa menoon maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisena Lontoossa kiinnitti huomiota kadulla makaavat ja kerjäävät kodittomat. Toki ymmärrän, että isoissa maissa ongelmatkin ovat suurempaa kokoluokkaa kuin piskuisessa ja syrjäisessä Suomessa. Kuitenkin itse pidän länsimaisen sivistysvaltion mittana sitä, kuinka valtio huolehtii vähäosaisistaan. Jotenkin tuntui siltä, että köyhistä ei välitetä tai heidät on jätetty heitteille, vaikka ei tietenkään pitäisi alkaa yleistämään yksittäisen kokemuksen perusteella. Kyllä Suomessa asiat ovat tässä suhteessa kohtalaisen hyvin, kun vertaa menoon maailmalla.
Tässä on muuten myös se ero, että Suomessa on avun mallina "asunto ensin". Briteissä taas kodittoman pitää ensin hoitaa asiat ja hakemukset toimeentulotukeen, jonka jälkeen voi lähteä etsimään tuettua asumista. Suomesta toki ollaan ottamassa mallia ja kodittomille on myös rakennettu erillistä väliaikaisasumista viime vuosina.
On kyllä surullista miten niin monelle Britit = Lontoo eikä tiedetä itse maasta yhtään mitään :(
Vierailija kirjoitti:
On kyllä surullista miten niin monelle Britit = Lontoo eikä tiedetä itse maasta yhtään mitään :(
Ja myös se, että monelle Britit = Englanti.
Jostain syystä olen aina rakastanut Iso-Britanniaa. Se on vähän sama juttu vissiin kuin että joillekin Pariisi on "se juttu".
Mutta totta, niiden talonrakennus ja lämmityssysteemit on ihan anuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös se, että monelle Britit = Englanti.
No kyllä lähes kaikki ymmärtää että Englannilla tarkoitetaan Iso-Britanniaa. Englanti nyt vaan on yksinkertaisempi sanoa, ja aikoinaan se oli se yleinen nimitys kun vaikka koulussa opeteltiin maita.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vaan ei yksinkertaisesti pysty asumaan kadulla ympäri vuoden. Ihmiset on ihan pakko vääntää johonkin suojaan.
Mutta olen siis samaa mieltä että sivistyksen mitta on se miten ihmisiä kohdellaan.
Muuta Lontooseen, se on ihan kuin oma maansa verrattuna muuhun Isoon-Britanniaan.
https://www.worldometers.info/food-agriculture/uk-food-agriculture/#for…