Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?

Vierailija
29.03.2021 |

Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.

Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkeä uhkaavana psykosomaattisena astmana sekä hypokondriana.

Vierailija
82/144 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jo pitkään ollut tajutonta väsynystä, nukahdin bussiin työmatkalla, saatoin nukkua 2h päiväunet ja olla silti väsynyt koko ajan. Ihan sama kuinka paljon nukuin niin vain väsytti eikä sitten jaksanut keskittyä yhtään mihinkään. Sen lisäksi oli koko ajan kylmä, näiden takia löhdettiin arvoja selvittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala ferritiini on helposti laiskojen selitys saamattomuudelleen, eikä se selitä yksin mitään oireita. Sitten jos hemoglobiini laskee, oireita alkaa tulla. Ferrittinihän on VARASTOrauta ja niin kauan kun varastossa on tavaraa, toimitukset hoituu. Oma ferritiini alle 10, hemoglobiini hyvä, koskaan ei ole ollut mitään oireita.

Se että sulla ei ole ollut oireita ei tarkoita sitä etteikö muilla olisi. Itselläni oli varastorauta-arvo 3 kun sain kiireellä rautainfuusion ja veritankkauksen. Mullakin hemoglobiini romahti vasta myöhemmin ja siksi avun saaminen kesti kun hyvän hemoglobiinin vuoksi ei tajuttu mitata ferritiini arvoja. Mutta asiaan: itselläni alkoi lähteä hiuksia tukoittain, ääretön väsymys, sydän hakkasi rinnasta ulos ja hengästyin jo puhuessani puhelimessa, joka lihas aivan maitohapoilla. Kodissani on portaita eikä puhettakaan että olisin päässyt liikkumaan edestakaisin ylä- ja alakerran väliä. Sulla varmaan sitä aivosumua kun moisia sammakoita suustasi päästelet?

Vierailija
84/144 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen teidän kommentteja mielenkiinnolla ja oppien uutta. Minulta löytyi yllätyksenä alhainen kalium( 2.6) johon aloitettiin kalium lisä. Sen jälkeen löytyi verikokeista myös alhainen ferritiinin taso joka oli 5. Nyt siihen Sider Al folic rautalisä. Edelleen väsymystä joka pahentuu ihan pikku puuhastelussa voimakkaasi väsymykseksi johon tarvitaan 2-3 t päiväunet eikä sekään juuri väsymystä taltuta. Leposyke 91 ja välillä päälle. Raskas olo, päänsärkyä , huonovointisuutta .

Hemoglobiini silti 148-153.

Vierailija
85/144 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini voi olla matala vaikka hemoglobiini olisi korkea.

Vierailija
86/144 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa treeniä, stressaava työ, pitkät työpäivät, vaihdevuodet. Ajattelin että nyt sitten on kaikki annettu ja uupumus iskenyt. Aloin kaatuilla juostessa kun jalat ei enää nousseet, en pystynyt keskittymään, en oppinut uutta. puhuimme työterveyslääkärin kanssa uupumisesta, hän ehdotti pitkää sairauslomaa. En halunnut sairauslomaa vaan hoitoa ja kysyin myös ferritiini-mittausta. Ihan hölynpölyä kuulemma, hemoglobiini kun oli hienosti 135.

Puoli vuotta myöhemmin totaalinen uupumus, massiivinen hiustenlähtö, lähimuistin katoaminen, raajojen kovat krampit ja elohiiret ympäri kehoa, ruokahaluttomuus, kömpelyys, kovat nivelkivut, lohduttomuus, itseinho töissä epäonnistumisesta, kehon kangistuminen. Join kahvia litran päivässä mutta silti tunti että nukahtelin kokouksiin. Syitä etsittiin sieltä ja täältä, mutta varastorautaa ei edelleenkään mitattu. nyt lomalla menin itse apteekin mittauksiin: arvo 12. Rankat urheiluharrastukset, kahvin runsas määrä, kasvisruokavalion niukistuminen entisestään ruokahaluttomuuden ja stressin ansiosta. Kaikki indikaattorit oli, mutta silti varastorautaa ei mitattu. Aloitin viime viikolla lisäraudan syömisen. Toiveet korkealla, katsotaan onko tilanne lähtenyt syksyllä paranemaan.

Vierailija
87/144 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VäsynytTyyppi n 42v kirjoitti:

Luen teidän kommentteja mielenkiinnolla ja oppien uutta. Minulta löytyi yllätyksenä alhainen kalium( 2.6) johon aloitettiin kalium lisä. Sen jälkeen löytyi verikokeista myös alhainen ferritiinin taso joka oli 5. Nyt siihen Sider Al folic rautalisä. Edelleen väsymystä joka pahentuu ihan pikku puuhastelussa voimakkaasi väsymykseksi johon tarvitaan 2-3 t päiväunet eikä sekään juuri väsymystä taltuta. Leposyke 91 ja välillä päälle. Raskas olo, päänsärkyä , huonovointisuutta .

Hemoglobiini silti 148-153.

Moi! Mulla oli sama arvo (5) maaliskuussa. Ennen tätä olin jo saanut paniikkiin ja ahdistukseen beetasalpaajat, koska lääkäri oli sitä mieltä, että oireet ovat päässä. En oikein itse uskonut tähän enkä syönyt näitä lääkkeitä ja pääsinkin inttämisen jälkeen verikokeisiin, jossa mukana myös ferritiini. Mulla oli kaikki kuvailemasi oireet, lisäski tukkaa lähti suihkussa ja oli jatkuvasti ikään kuin pala kurkussa. Palelin ja olin kalpeahko. Sydän tykytteli miten sattui.

Olen siitä saakka syönyt Sider Alia ja nyt elokuussa alkaa olo olla hyvä. Toi sukrosominaalinen rauta imeytyy mielettömän hyvin, onhan se kallis mutta on hintansa väärti. Toukokuussa kävin uudelleen ja arvo oli 15. Nyt en ole käynyt, koska eihän täällä vahingossakaan mitään kontrolleja tehdä. Kävin eräällä yksityisellä gynekologilla hormonisotkun takia, ja hän otti nyt mun ferritiininseurannankin kontrolliin.

Raudalla ja naishormoneillahan on havaittu olevan jotain yhteyttä, mutta kukaan ei vielä oikein tiedä miten. Tästä tehtiin tutkimus Turkissa yliopistossa, kaikilla naisilla joko niukkeni, runsastui, myöhästyi tai aikastui kuukautiset rautalisän aloituksen jälkeen. Mullakin menkat meni aivan ihmeelliseksi ja hormonit alkoivat myllertää, oireet olivat välillä kuin vaihdevuosissa. Nekin jotenkin hakee paikkaansa kun rautatilanne muuttuu, mutta sain tähän sotkuun hoidoksi nyt keltarauhashormonia, balanssoi vähän tuota estrogenia. Nyt on tuntunut yllättävänkin hyvältä. Ihmeellistä miten siihen jatkuvaan huonoon oloon tottuu ajan kanssa, nyt vasta huomaa, miten huonosti oikeasti voinkaan, kun voi hyvin.

Vierailija
88/144 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain rautaa joka ei hajota mahaa? Edes obsidan ei sopinut.

Sider Al Folic ja sider Al Forte. On sukrosominaaöista rautaa ja imeytyy tehokkaasti ja nopeasti. Hajoaa vasta ohutsuolessa, joten ei aiheuta mitään vatsaongelmia.

Vierailija
89/144 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset oheni valtavasti (päässä oli ehkä 1/3 enää), väsymys, aivosumu, hengästyminen, kynnet oli huonossa kunnossa, ei jaksanut tehdä asioita vaikka olisi halunnut jne.

Vierailija
90/144 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla olo on nyt? Itsellä mitattiin ferritiini 14 ja välillä tuntuu että kuolen. Rauta aloitettiin viikko sitten ja ahdistaa jos olo ei kohene kun vasta kuukausien päästä. 

Vierailija
91/144 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta sitten aloin oireilla valtavalla väsymyksellä joka johti siihen että lopulta  kun nousin sohvalta ja menin keittiöön, oli pakko maata työpöydän päällä etten pyörtyisi.

Kaupassa käynti oli tuskaa kun pelkäsin etten jaksa, että pyörryn siellä.

Kai siinä muitakin opireita oli mutta tuo tappava väsymys ja heikkous oli niin voimakas etten oikein muuhun kiinnittänyt huomiota.

Viimein tajusin mennä verikokeeseen ja ferritiini oli 7 kun viitearvo 15-125.

Lääkärin lähetteellä rautainfuusioon.  Olin yötä tarkkailussa ja aamulla kun nousin sängystä ja menin kylpyhuoneeseen huomasin heti miten olo oli täysin toinen! Se auttoi nopeasti.  Kasvojen ihokin oli terveen värinen.

Helppo ja nopea joito.

Vierailija
92/144 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten ferritiini 35

oireina väsymys, hiustelähtö, lihasheukkous, hengästyminen 

söin puoli vuotta sideralia päivittäin ja sen jälkeen satunnaisesti. Vuoden päästä oli noussut ferri 70 oireet ovat helpottaneet mutta eivät poistununeet vielä kokonaan. Minulle lääkäri siis sanoi että ferrin kuuluu olla lähellä 100.

suosittelen sideralia ei aiheuta mahaongelmia. On toki kallista mutta toimii. 

Vierailija
93/144 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala ferritiini on helposti laiskojen selitys saamattomuudelleen, eikä se selitä yksin mitään oireita. Sitten jos hemoglobiini laskee, oireita alkaa tulla. Ferrittinihän on VARASTOrauta ja niin kauan kun varastossa on tavaraa, toimitukset hoituu. Oma ferritiini alle 10, hemoglobiini hyvä, koskaan ei ole ollut mitään oireita.

No nyt kyllä et tiedä yhtään mistä puhut, tai tahallasi provoilet?

Vierailija
94/144 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kolme. Hengenahdistus, väsymys, unohtelu, päänsärky, sekava olo ym. 

Vierailija
95/144 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, herkästi hengästyminen ja hiukset ohentunut ja meni ihan koppuraksi eikä mikään hoitoaine auttanut.

Vierailija
96/144 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivosumu, unettomuus, hiustenlähtö, nielemisvaikeudet, väsymys, voimattomuus, hengenahdistus.

2018 ferritiini oli alle 7 nyt 34. Obsidan 3/pv ja nestemäiset päälle

Jännä juttu kun itselläni alhainen ferritiini ei juurikaan oireillut. Myöhemmin sain kuvailemiasi oireita ja sain rautainfuusion. Oireet jatkuivat ja syynä olikin kilpirauhasen vajaatoiminta. 

Vierailija
97/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sydämen rytmihäiriöitä, hiustenlähtöä ja alakuloa. Työterveyslääkäri otti hemoglobiinin joka oli 137 ja ferritiinin, joka 37. Ferritiini on vielä viiterajoilla, vaikka olo on melkein yhtä huono kuin 2019 anemiassa. Työterveyslääkäri ei kuitenkaan soittanut minulle, koska Ferritiini on niin "hyvä". Asiaan perehtyneiden sisätautilääkäreiden mukaan oireita alkaa tulla jo, jos arvo putoaa alle 60. Mietin nyt, että riittääkö 100mg rautaa / päivä tai joka toinen päivä nostamaan ferritiiniä lähemmäs 100 arvoa?

Vierailija
98/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolkuton väsymys, siis todella tolkuton.

Kun nousin vaikka sohvalta silmissä mustui ja päässä kävi kohina.  Sohvalta keittiöön kun pääsin, oli pakko maata soiinä työpöydällä rähmällään kun meinasi pyörtyä.

En ymmärtänyt mikä on.  Kauppaan meno pelotti koska sielläkin pyörtyminen uhkasi. 

Lääkäri lopulta laittoi verikokeisiin. Ferritiini 7.  Lähete sairaalaan saamaan verta. Kaksi pussia tiputettiin, jouduin olemaan tarkkailussa yön yli.

Uskomatonta miten se vaikutti! Suraavana aamuna kun menin osastolla vessaan ja näin itseni peilistä hämmästyin miten eri värinen olin! En ollut tajunnut että olin ollut ihan harmaa ja silmänaluset mustat, nyt näytin tereeltä ja ihana tunne kun voimat palasi! 

Minulla on perussairaus joka saattaa vaikuttaa ferritiiniin, siksi sitä seurataan. 

Vierailija
99/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oireile alhainen ferritiini, mutta alhainen hemoglobiini kyllä. Ferriitini on ollu korkeimmillaan 13. Jos hemoglobini laskee alle 120 niin oireet alkaa heti, sen vaan jotenki tunnistaa ja kun käyn mittaamassa niin on siis alle ton 120. Sitte pari sideral-kuuria ja taas jaksaa juosta ja vaeltaa ja olo on hyvä. En ala nostamalla nostaa tota ferritiiniä, rautakin on vähän kaspiippunen juttu, eikä se jotenki vanhenna ja hapeta huonolla tavalla elimistöä. Ja kun tosiaan vain tuo alhainen hg tekee olon huonoksi.

Vierailija
100/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oireile alhainen ferritiini, mutta alhainen hemoglobiini kyllä. Ferriitini on ollu korkeimmillaan 13. Jos hemoglobini laskee alle 120 niin oireet alkaa heti, sen vaan jotenki tunnistaa ja kun käyn mittaamassa niin on siis alle ton 120. Sitte pari sideral-kuuria ja taas jaksaa juosta ja vaeltaa ja olo on hyvä. En ala nostamalla nostaa tota ferritiiniä, rautakin on vähän kaspiippunen juttu, eikä se jotenki vanhenna ja hapeta huonolla tavalla elimistöä. Ja kun tosiaan vain tuo alhainen hg tekee olon huonoksi.

Kärsit siis raudanpuutteesta kun luulet raudan syömisen jotenkin vahingoittavan sinua? Hyvä ferritiini arvo olisi jotain 60-100. Elimistösi on poikkeustilassa koko sen ajan, kun tuo rauta-arvo on noin matala.

ps: rauta ei hapeta tai vanhenna. Happi hapettaa ja happiradikaalit vanhentavat.