Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?
Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.
Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?
Kommentit (144)
Aivosumu tuskin johtuu matalista rauta-arvoista. Väsymys ja voimattomuus ovat yleensä olleet itsellä matalan ferritiinin oireita.
Vierailija kirjoitti:
Levottomat jalat, rikkonainen ja huono uni (tosin en tiedä johtuuko matalasta ferritiinistä tämä kokonaan), lihasheikkous, korkea syke, väsymys.
Hemoglobiini putosi vuoden aikana 140 -> 120, ainoa mahdollinen selitys kuukautisten muuttuminen keskimäärin tiheämmiksi; olen 47. Levottomien jalkojen takia tein apteekin ferritiini-pikatestin ja tulos oli että liian matala eli alle 30. Obsidania syönyt nyt joka toinen päivä kaksi kuukautta välittämättä siitä että on ripulia ja ummetusta vaihdellen ja paska on mustaa. Levottomat jalat on lieventyneet ja harventuneet nyt jo. Teen uuden pikatestin elokuussa ja joka tapauksessa jatkan rautalisää niin että vuosi tulee täyteen. Sitten menen ihan verikokeeseen tsekkaamaan tason.
En malttanut enää odottaa vaan tein jo tänään toisen ferritiinin kotitestin. Tulos "heikosti normaali" eli testiviiva näkyi jo heikosti! Obsidanista on siis jo ollut hyötyä. Aloitin sen 25.1. Kahdessa ja puolessa kuukaudessa jotain on tapahtunut. Jatkan vielä kuuria. Haluan varastoraudan vähintään sataan. Levottomat jalat on tosiaan helpottunut jo jonkin verran.
sama
Itsellä oireet olivat moninaiset; oli ihmeellistä hengästymistä, palelua, levottomat jalat iltaisin nukkumaan mennessä. Kun olen Ferrodanilla saanut ferritiinin nousemaan noin sataan ja vähän yli, oireet ovat loppuneet.
XD