Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatriseksi sairaanhoitajaksi vai laaja-alaiseksi erityisopettajaksi?

Vierailija
16.07.2023 |

Olen viimeiset puolivuotta ajatellut että sairaanhoitajan työ on se mun juttu. Enää en ole niin varma.

Olen kuulemma hyvä nuorten kanssa ja etsin työtä jossa saa auttaa ihmisiä.

Jos päätyisin sairaanhoitajaksi astuksena oli mennä nuorten psykiatriselle osastolle töihin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäisin erkkaopea. Päivätyö ja pitkät kesälomat. 

Molemmat työt varmasti rankkoja ja kuormittavia.

Vierailija
4/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopella parempi palkka.

Vierailija
5/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla lyhyet päivät ja pitkät lomat.

Vierailija
6/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkkaopella myös parempi palkka ja päivätyö.

Vierailija
7/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla lyhyet päivät ja pitkät lomat.

Tuo "lyhyet päivät" ei todellakaan pidä paikkaansa, mutta lomat ovat kyllä ihanan pitkät. Laaja-alaisella ei myöskään ole "omaa" luokkaa, joka helpottaa työkuormaa.

Äänestän siis laaja-alaista erkkaa.

T. Luokanopettaja

Vierailija
8/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja-alaisella erkkaopella etenkin yläkoulussa erittäin paljon töitä. Osan he ovat kyllä onnistuneet ulkoistamaan aineenopeille, mutta palavereja riittää. Inklusiivinen yhteisopettajuus helpottaa erkkaopettajien työkuormaa.

Vierailija
9/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi suositella kumpaakaan.

Vierailija
10/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
11/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Laaja-alainen erkka tekee välillä töitä vaarallisten nuorten ja heidän pahimmillaan yhtä vaarallisten huoltajiensa kanssa. Psyk sairaanhoitaja taas väsähtää potilastulvaan.

Vierailija
12/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajana voit ehkä auttaa joitain nuoria olemaan päätymättä psykiatriselle osastolle.

Vierailija
13/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on hyvät hermot, olet erittäin kärsivällinen, on hyvä stressinsietokyky ja jaksat nähdä ihmisissä hyvää, niin kumpi vaan.

Vierailija
14/16 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta jaksaisit noissa töissä, tulisi sinun pystyä olemaan ammatillinen. Eli tarkoittaa sitä, ettei oppilaiden asioita voi lähteä opettajana kantamaan ja miettimään iltaisin.

Vierailija
15/16 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa pitää olla valmis hyväksymään ettet voi resurssien puutteiden takia usein tehdä paljoakaan lapsen/nuoren hyväksi

Vierailija
16/16 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse erkkaopen ja pidän työstäni, mutta mikä on se syy miksi olet saanut toisia ajatuksia? Jos siis haaveenasi on psykiatrisen sairaanhoitajan työ?

Erityisopettajan työ on ensisijaisesti opettamista (tai ainakin pitäisi olla). Keskustella pitää ja tukea ja kannustaa, mutta selkeästi pääpaino on opettamisessa ja opetuksen selkeyttämisessä. Erityisopettajana tehdään myös paljon yhteistyötä muiden opettajien, kuraattorin ja rehtorin kanssa eikä se aina ole oppilaan tukemista vaan myös kollegoiden tukemista mm. oppilaan vaikean käytöksen suhteen.

Jos haluat nuoria auttaa keskustellen niin ehdottomasti psykiatrisen sairaanhoitajan työ antaa tähän paremmin mahdollisuuden. Jos siis sellainen toiminta kiinnostaa sinua enemmän. Erityisopettajana ei sen sijaan voi alkaa antamaan mitää terapiaa nuorille vaan heidät ohjataan kuraattorille, psykologille jne. Vaikka tietysti se kuunteleminen ja auttaminen on osa työtä myös. Erityisopettajan tunnilla keskitytään aina ensisijaisesti oppimaan tietty asia vaikka toki viime vuosina erityisopettajan kontolle on siirtynyt liikaa myös muunlaista työtä.

Psykiatrisen sairaanhoitajan työstä voi myös jatkaa opiskelemaan esimerkiksi psykoterapeutiksi, mikäli työ tuntuu liian raskaalta ja kaipaa sen tyylistä työtä. Eli minä siis yritän vain muistuttaa sinua, että nämä kaksi työtä ovat melko erilaisia ja et välttämättä erityisopettajan työstä saa sitä mitä olet toivonut.