Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?
Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.
Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?
Kommentit (144)
Millaisilla arvoilla olette päässeet rautainfuusioon? Ei huvittaisi odottaa kuukausikaupalla että jaksaminen paranee. Tutkitaan kannattaako myoottinen kohtu poistaa; siinäpä lakkaisi runsaat vuodot jos poistetaan, mutta meneehän korjaantuniseen silti aikaa. Pitää selvittää paljonkohan yksityisellä puolella rautainfuusio maksaisi, Aavassa luki alkaen 700 euroa. Mikähän todellinen hinta sitten on.
Minulla ferritiini 5 ja hemoglobiini 99. Aiemmin on tullut ripuli rautakuurista mutta eilen ottamani tabletin jälkeen ei tullut, joten ehkä nykyisin kestänkin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla arvoilla olette päässeet rautainfuusioon? Ei huvittaisi odottaa kuukausikaupalla että jaksaminen paranee. Tutkitaan kannattaako myoottinen kohtu poistaa; siinäpä lakkaisi runsaat vuodot jos poistetaan, mutta meneehän korjaantuniseen silti aikaa. Pitää selvittää paljonkohan yksityisellä puolella rautainfuusio maksaisi, Aavassa luki alkaen 700 euroa. Mikähän todellinen hinta sitten on.
Minulla ferritiini 5 ja hemoglobiini 99. Aiemmin on tullut ripuli rautakuurista mutta eilen ottamani tabletin jälkeen ei tullut, joten ehkä nykyisin kestänkin.
Heh, siis myomatoottinen kohtu.
Lääkäri sanoi että nykyisin suhtaudutaan ferritiiniin eri tavalla kun tiedetään enemmän. En viitsinyt sanoa että kyllä minäkin tiesin jo 2018 että sillä on merkitystä, ja että arvo 17 oli huono, vaikka silloisen lääkärin mielestä ihan hyvä. Aiheesta osa lääkäreistä yritti tiedottaa, mutta osa on varmaan edelleenkin kuten tässäkin ketjussa kuvaillut jäärät.
Silloin en kuitenkaan pysynyt rautakuurilla kun tuli mahaongelmia.
Ei ole helppo päästä rautainfuusioon julkisella.
Tilasin jenkeistä hemi-rautaa, ainoa mistä ei itselleni tule mitään sivuoireita. Vinkkinä vaan jos ei muut pelitä.
Ekalla kerralla ferritiinin vähyys ei tuntunut. Oli oireita, mutta ei niitä osattu selittää. Se hiljalleen hiippaili, kunnes testattiin. Ferritiini 11 ja hg 140. Kaikki oireet oli yhtäkkiä täysin selitettävissä. Siitä sitten rautaa syömään. Vuoden verran meni, sitten ferritiini jotain reilu 70.
Nyt viime syksynä kaaduin. Hamstring-jänteiden repeämä ja helvetillinen mustelma. Sit kaaduin sen kipeän jalan takia uudestaan, toinen kammo mustelma. Kysyin ortopediltä, voiko vaikuttaa ferritiiniin. Ei ilmeisesti, mutta ei ollut varma.
Nyt tammikuussa alkoi tulla rytmihäiriöt. Astman paheneminen, mikään lääkitys ei tuntunut auttavan. Sitten kylmät kädet ja jalat. Aivosumua. Masentuneisuutta. Mitään ei jaksa. Koko helvetin lista, mitä vaan ferritiini voi aiheuttaa... Tuli sit yhtäkkiä mieleen, että mä oon tän kokenut aiemminkin.... Ja jo ferritiini pikatesti näytti, että ongelma on. Verikoe pitää ottaa, mutta rautaa aloitin jo ottamaan.
Onko kenelläkään lämmönsäätelynhäiriöitä? Välillä on kädet ihan jääkylmät ja välillä kuumat.
Vierailija kirjoitti:
Tästä olikin tänään juttua Ylessä: https://yle.fi/uutiset/3-11861027
Onpa hyvä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Ekalla kerralla ferritiinin vähyys ei tuntunut. Oli oireita, mutta ei niitä osattu selittää. Se hiljalleen hiippaili, kunnes testattiin. Ferritiini 11 ja hg 140. Kaikki oireet oli yhtäkkiä täysin selitettävissä. Siitä sitten rautaa syömään. Vuoden verran meni, sitten ferritiini jotain reilu 70.
Nyt viime syksynä kaaduin. Hamstring-jänteiden repeämä ja helvetillinen mustelma. Sit kaaduin sen kipeän jalan takia uudestaan, toinen kammo mustelma. Kysyin ortopediltä, voiko vaikuttaa ferritiiniin. Ei ilmeisesti, mutta ei ollut varma.
Nyt tammikuussa alkoi tulla rytmihäiriöt. Astman paheneminen, mikään lääkitys ei tuntunut auttavan. Sitten kylmät kädet ja jalat. Aivosumua. Masentuneisuutta. Mitään ei jaksa. Koko helvetin lista, mitä vaan ferritiini voi aiheuttaa... Tuli sit yhtäkkiä mieleen, että mä oon tän kokenut aiemminkin.... Ja jo ferritiini pikatesti näytti, että ongelma on. Verikoe pitää ottaa, mutta rautaa aloitin jo ottama
Söit vuoden verran rautaa 100 mg päivässä ja meni vuosi ennen kuin nousi vaivaseen 70?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppo päästä rautainfuusioon julkisella.
Tyhmää pitää ihmisiä opiskelu-/työkyvyttöminä. En yhtään ihmettelisi jos tämä ei vaikuttaisi myös suomalaisnaisten kokonaislapsilukuun.
Vierailija kirjoitti:
En enää tarkalleen muista, paljonko se oli, mutta mulla oli siis ensimmäisessä mittauksessa ehkä 6, ja kun se ei rautakuurilla juurikaan tuosta noussut, sain infuusion. (Kannattaa muuten sitten varautua, että siitä voi tulla voimakkaat oireet. Mulle ei niistä kerrottu, enkä osannut infuusioon yhdistää kuin jälkikäteen. Olin ihan kuollut muutaman viikon ajan, muisti pätki enkä pystynyt esim. tekemään yksinkertaisiakaan laskutoimituksia.)
Onko joillakin ollut kalpeat kynnet? Vaaleat, melkein valkoiset keskeltä, mikä on normaalisti vaaleanpunainen.
Liittyykö raudanpuutteeseen?
Mitä tehdä jos hemoglobiini on normaalilla tasolla mutta ferritiini matala? Voiko rautaa vaan tankata vaikka hemoglobiini nousisi pilviin? Onko hemoglobiinin yliarvosta haittaa?
Levottomat jalat, rikkonainen ja huono uni (tosin en tiedä johtuuko matalasta ferritiinistä tämä kokonaan), lihasheikkous, korkea syke, väsymys.
Hemoglobiini putosi vuoden aikana 140 -> 120, ainoa mahdollinen selitys kuukautisten muuttuminen keskimäärin tiheämmiksi; olen 47. Levottomien jalkojen takia tein apteekin ferritiini-pikatestin ja tulos oli että liian matala eli alle 30. Obsidania syönyt nyt joka toinen päivä kaksi kuukautta välittämättä siitä että on ripulia ja ummetusta vaihdellen ja paska on mustaa. Levottomat jalat on lieventyneet ja harventuneet nyt jo. Teen uuden pikatestin elokuussa ja joka tapauksessa jatkan rautalisää niin että vuosi tulee täyteen. Sitten menen ihan verikokeeseen tsekkaamaan tason.
Mulla oli ferritiini 15 enkä huomannut mitään oireita. Menin testiinkin vain tt-hoitajan kehotuksesta, mulla on aina ollut matala hg. Nyt ferritiini 35, en huomaa muutosta.
Minä syön S-kaupasta ostettua edullista ja kotimaista Vitabalansin valmistamaan Extra vahva rauta 100mg, rauta-C-vitamiinitabletti (pitkävaikutteinen). 100 tablettia maksaa 10,35€.
Osalla rauta ei imeydy mahan sisäisen tekijän puutteen vuoksi. Silloin B12-vitamiinia ei omastata kuten tavallisesti ja tarvii Bethover-tabletin joka viikko. Raudan imeytyminen tarvii riittävästi B12-vitamiinia.
Kertoillaan lisää näitä. Saan hyvää oloa ja toivoa näistä jutuista. Pari kuukautta jo olen syönyt rautaa matalaan ferritiiniin.
Oireilin niin että heräilin öisin vähän väliä ja pienimmästäkin risahduksesta. Myöskin lenkkeillessä kipeytyivät jalat ja se kesti kauan parantua.
Hiustenlähtö, voimakas väsymys ja urheillessa hengen haukkominen (happivaje), mitä pitkään luulin astmani oireeksi, mutta hävisi kun sain rautaa. Nämä oireet arvolla 13.
Multa otettiin työterveydessä pitkästä aikaa verinäytteitä ja sattumalöydöksenä ferriitini 4. En ollut itse huomannut mitään oireita, väsynyt olen ollut mutta pistänyt syksyn, työn, stressin, milloin minkäkin piikkiin. Urheilun lopetin nyt hiljattain kun ei siitä vaan mitään tullut, ajattelin että laiskahan mä oon aina ollut. Mielialojen kanssa on ollut aikamoista rallia, itkuisuutta ja raivoa vuoronperään.
Verta olen luovuttanut noin 2x vuodessa jo useamman vuoden ajan. Hb ollut 120-155 joka kerta, eli normaali. Aloitin sitten rautakuurin, kiinnostavaa nähdä miten vointi muuttuu.