Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?
Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.
Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?
Kommentit (144)
Onko kellään ollut ihottumaa kasvoissa?
Ylipainoa kertyi nopeasti,tosin söin paljon silloin.
Ensimmäisenä ihmettelin hiusten kunnon huonontumista ja hiustenlähtöä. Sitten pohjaton väsymys, tuntuu että sydän hakkaa pienimmästäkin rasituksesta, esim kyykkyjä en voi tehdä kun meinaa lähteä taju. Huimaa, pyörryttää, joskus silmissä sumenee yhtäkkiä. Ei jaksa seistä suihkussa. Hengästyttää vaikka pitäisi olla hyvä kunto liikunnan määrän huomioonottaen. Joskus tuntuu ettei saa happea ja on pakko avata ikkuna ja työntää pää ulos. Mikään unimäärä ei riitä, ei ole töiden jälkeen voimia kun vaan maata sohvalla. Kokoajan kylmä. Palan tunne kurkussa, iho kuiva ja nuutunut terveellisestä ruokavaliosta huolimatta. Kynnet on kuin paperia. Päänsärky, tinnitus vaikka en kuuntele musiikkia kovalla tai käy konserteissa.
Nämä oireet kun ferritiini 7 ja hemoglobiini 110. Luulin että olen vaan jotenkin heikko tai laiska. Nyt odotellaan että arvot korjaantuu.
Onko jotain rautaa joka ei hajota mahaa? Edes obsidan ei sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ferritinin arvo pitäisi olla?
Viitearvo 30-125.
Tarkennuksena edelliseen että oireet alkoivat jo hemoglobiinin ollessa viitearvoissa 135, ensimmäisen kerran kun hakeuduin oireiden takia lääkäriin vuosia sitten, ferritiiniä ei mitattu, ja syytä ei löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Siseral forte. Vähemmän rautaa kun muissa, mutta ei aiheuta vatsa-oireita.
Vierailija kirjoitti:
Obsidan on yleinen vatsa-oireiden aiheuttaja, kokeilemalla..
Mulla ei nouse ferritiini toivotullactavalla. Syyskuun lähtötilanne 14, siitä asti olen syönyt erimerkkisiä ja -muotoisia rautavalmisteita vahvalla ankokeella. Kävin juuri mittauttamassa arvon uudelleen eikä se ollut kuin 16. Oireilen ja siitä melkein tiesin, ettei ole noussut. Pahinta on juurikin tuo sosiaalisten tilanteiden pelko, pyörtymisen tunne ja siitä seuraava yleinen jännittyneisyys. En pysty olemaan isoissa väkijoukoissa, menemään rennosti kaverin kanssa kahville tai edes osallistumaan isoihin henkilöstökokouksiin. Välillä sydän tykyttelee hiuksia lähtee vähän normaalia enemmän, iho on todella kuiva ja sormet välillä jääkylmät. Seuraavaksi käyn verikokeissa ja katsotaan B12, folaatti ja täydellinen verenkuva. On tämä paskamainen vaiva.
Tuli typo. Siis vahvalla annoksella.
Vierailija kirjoitti:
Sideral Forte
Olin jotenkin epämääräisen väsynyt, luulin esivaihdevuosiksi. Hoidin kaikki hommat vähän hammasta purren mutta arki tuntui rankalta. Hiuksetkin oheni, lihoin muutaman kilon. Sitten alkoi yöhikoilu ja levottomat jalat. Lopulta päädyin työterveyteen valittamaan burn outtia ja kun ahdistaa, masentaa ja mikään ei tuo enää mielihyvää. Lisäksi aivosumu alkoi haitata työntekoa toden teolla.
Lääkäri laittoi ensin verikokeisiin ja ferritiini oli alle 7. Useimmat kuulemma jo sairaslomalla tuossa vaiheessa, en itsekään voinut hyvin todellakaan mutta luulin työuupumukseksi. Kaikki edellä kuvatut oireet alkoivat helpottaa muutamassa viikossa tujulla rautakuurilla, kuivattuja luumuja piti kyllä myös syödä paljon. Edelleenkään ferritiini ei ole tavoitearvoissa mutta olen kuin uusi ihminen, eikö ole vielä tietoakaan oikeista esivaihdevuosista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rautaa te syötte?
Puolukkaa , kauraa , joskus maksapasteijaa ja hyvät on arvot .
Mulla runsaat menkat laskevat aina hemoglobiinin alas.
Ennen olin tosi väsynyt. Sitten alkoivat vaihdevuodet ja ferritiini lähti kiitonousuun. Nyt on ferritiini yli 150 eikä enää väsytä.
Kaivoin vanhan keskustelun esiin. Mittautin eilen ferritiiniarvon Synlabissa, tulos 20.
Väsyttää, aivosumua ja keskittymiskyvyttömyyttä. Aloitan rautakuurin.
Itse menossa mittauttamaan. Parikymmentä vuotta kerrottu lääkärissä aina, miten pitää vaan yrittää. On työnnetty kaikki lääkkeet masennuksesta ahdistuksen kautta ties mihin pilleriin, mutta olo ei kohene. Luin jostain ferritiinistä. Katsotaan mitä saan lukemaksi. Koskaan ei ole katsottu arvoja.
Hammasta purren olen painanut elämäni. Etenen sisulla, vaikka olisin valvonut viikon ja pystyssä ei enää pysy. Ehkä siis oma vika, ettei ole tutkittu.
Tässä osa oireista:
Totaali väsymys.
Unettomuus.
Levottomat jalat.
Voimattomuus.
Krampit.
Aivosumu.
Nielemisvaikeudet.
Vatsaoireita jatkuvasti.
Ruokailun jälkeen paha olo ja veto pois.
Hiukset ihan pilalla.
Vapinaa.
Välillä meinaa lähteä taju.
Hengästyn.
Sydämen tykytys/rytmihäiriöt.
Pääkipu, tuntuu kuin olisi nestehukka.
Paino nousee/pysyy ylhäällä, vaikka näillä kaloreilla ei todellakaan pitäisi.
Mulla ferritiiniarvo on 30. Onko toi nyt sitten hyvä vai huono? Haluaisin lähinnä nukkua 24/7.
Hengenahdistusta oli