Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?

Vierailija
29.03.2021 |

Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.

Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sydämen rytmihäiriöitä, hiustenlähtöä ja alakuloa. Työterveyslääkäri otti hemoglobiinin joka oli 137 ja ferritiinin, joka 37. Ferritiini on vielä viiterajoilla, vaikka olo on melkein yhtä huono kuin 2019 anemiassa. Työterveyslääkäri ei kuitenkaan soittanut minulle, koska Ferritiini on niin "hyvä". Asiaan perehtyneiden sisätautilääkäreiden mukaan oireita alkaa tulla jo, jos arvo putoaa alle 60. Mietin nyt, että riittääkö 100mg rautaa / päivä tai joka toinen päivä nostamaan ferritiiniä lähemmäs 100 arvoa?

Eli osaako joku sanoa riittääkö 1 tabl (100mg) rautaa/ päivä nostamaan ferritiiniä? Ja kuinka nopeasti? 

(Työterveyslääkäriltä voisin kysyä, mutta ei reagoinut mitenkään vaikka ferritiini ihan viitearvojen alarajalla. Tuskin edes ehdottaa rautakuuria.)

Vierailija
102/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sydämen rytmihäiriöitä, hiustenlähtöä ja alakuloa. Työterveyslääkäri otti hemoglobiinin joka oli 137 ja ferritiinin, joka 37. Ferritiini on vielä viiterajoilla, vaikka olo on melkein yhtä huono kuin 2019 anemiassa. Työterveyslääkäri ei kuitenkaan soittanut minulle, koska Ferritiini on niin "hyvä". Asiaan perehtyneiden sisätautilääkäreiden mukaan oireita alkaa tulla jo, jos arvo putoaa alle 60. Mietin nyt, että riittääkö 100mg rautaa / päivä tai joka toinen päivä nostamaan ferritiiniä lähemmäs 100 arvoa?

Eli osaako joku sanoa riittääkö 1 tabl (100mg) rautaa/ päivä nostamaan ferritiiniä? Ja kuinka nopeasti? 

(Työterveyslääkäriltä voisin kysyä, mutta ei reagoinut mitenkään vaikka ferritiini ihan viitearvojen alarajalla. Tuskin edes ehdottaa rautakuuria.)

Mulle työterveyslääkäri sanoi, että kannattaa ottaa toi 100 mg joka toinen päivä. Imeytyy paremmin, koska elimistö ei pysty määräänsä enempää hyödyntämään sitä rautaa kerralla. Itse olen taistellut kanssa näiden ongelmien kanssa teinistä nelikymppiseksi asti. Olen pari vuotta sitten ottanut raudan kaveriksi kuparilisän ja se on selvästi parantanut raudan varastoitumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolkuton väsymys, siis todella tolkuton.

Kun nousin vaikka sohvalta silmissä mustui ja päässä kävi kohina.  Sohvalta keittiöön kun pääsin, oli pakko maata soiinä työpöydällä rähmällään kun meinasi pyörtyä.

En ymmärtänyt mikä on.  Kauppaan meno pelotti koska sielläkin pyörtyminen uhkasi. 

Lääkäri lopulta laittoi verikokeisiin. Ferritiini 7.  Lähete sairaalaan saamaan verta. Kaksi pussia tiputettiin, jouduin olemaan tarkkailussa yön yli.

Uskomatonta miten se vaikutti! Suraavana aamuna kun menin osastolla vessaan ja näin itseni peilistä hämmästyin miten eri värinen olin! En ollut tajunnut että olin ollut ihan harmaa ja silmänaluset mustat, nyt näytin tereeltä ja ihana tunne kun voimat palasi! 

Minulla on perussairaus joka saattaa vaikuttaa ferritiiniin, siksi sitä seurataan. 

Sinulla oli matala hemoglobiini eli anemia, eli lienee Hb ollut alle 80, kun on punasoluja tiputettu. Se oli tuossa se hälyttävä asia, ei matala ferritiini. Toki tuo anemia on todennäköisesti seurausta raudanpuutteesta.

Vierailija
104/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
105/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 60 vuotta, ja vuosi sitten kuulin ensimmäisen kerran siitä puhuttavan.

Onko tämä aivan uusi juttu kaikkinensa?

Ei tämä uusi juttu ole, mutta aika monelle lääkärillekin vieras asia. Minun ferritiinit tutkitutti syöpälääkäri. Ei minulla mitään ihmeempiä oireita ollut ja siksi ymmärrän, että ei kaikki ota tätä niin vakavasti, vaikka arvo oli alle 10 ja hb lähellä sataa.

Vierailija
106/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käsitys, että  helposti monet lääkärit määräävät  masennus-  tai ahdistuslääkkeitä, eivätkä halua edes tutkia ferritiiniarvoja vaikka rautalisillä ja ääritapauksissa rautainfuusioilla on saatu vointi paranemaan.

Onko tämä vähän kuin "väärin sammutettu" juttu lääkäreille.  Eikö potilaan olon paraneminen olekaan tärkeintä.

Eikö alhaisen ferritiinin hoidolla  ole yhteiskunnallistakin merkitystä kun ihmiset pysyvät työkykyisinä ja luulisi yksilön elämänlaadulla olevan myös merkitystä. 

Vierailija
107/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulle työterveyslääkäri sanoi, että kannattaa ottaa toi 100 mg joka toinen päivä. Imeytyy paremmin, koska elimistö ei pysty määräänsä enempää hyödyntämään sitä rautaa kerralla. Itse olen taistellut kanssa näiden ongelmien kanssa teinistä nelikymppiseksi asti. Olen pari vuotta sitten ottanut raudan kaveriksi kuparilisän ja se on selvästi parantanut raudan varastoitumista..)"

"On väärin tehdä tästä sellaista johtopäätöstä, että suomalaisille naisille kannattaa suositella raudan syömistä joka toinen päivä, joka päiväisen raudan sijaan, silloin kun rautakuurille määrätään. Asiaa voi harkita, jota rautaa ei pysyt syömään joka päivä vatsavaivojen takia, mutta jos vatsa jostain kumman syystä kestääkin sen vain joka toinen päivä otettuna. Oman kokemuksen mukaan se on joko tai. Itse vaihtaisin valmistetta ennemmin kun istuisin ripulilla joka toinen työpäivä. "

https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/pitaisiko-rautaa-sy…

Vierailija
108/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa kun itsellä ei matala ferritiini ole oireillut mitenkään suunnattomasti. Melkein normaali olo ollut. Rautainfuusiollakaan ei ollut kummempaa vailutusta, paitsi aivosumu helpotti hiukan. Kunnon romahdus puolestaan johtui kilpirauhasesta. 

Vierailija
109/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei riittänyt 100mg mihinkää, ei myöskään 200. Vasta 250 alkoi paranemaan vähän.

Kamalat vuodot

Vierailija
110/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 7, sain kaksi kertaa rautatankkausen, 2 vko välein. Sen jälkeen jaksoin paljon enemmän, värit jotenkin kirkastu.

Mua autto!! 

Vierailija
111/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähti runsaasti hiuksia ja tuli pica-oireita eli teki mieli syödä esim. soraa. Ferrittiini oli 6. 

Vierailija
112/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitenkään. Vasta kun hb tippunut tarpeeksi alas (<70) niin silloin vasta tullut oireita: väsymys, huimaus, kalpeus jne.

Vierailija
113/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, hiustenlähtö, rupeentunut päänahka, huimaus, nopea pulssi ja rytmihäiriöt, masentuneen oloinen mieliala, ja hirvein oli outo päätuntemus, jota oli vaikea selittää, ikään kuin paineinen tunne päässä, mutta ei kuitenkaan se, myös kamala oli hengenahdistus ja palan tunne kurkussa. Nämä arvolla ferrit 30. Tuon hengenahdistuksen takia hakeuduin kaksi kertaa tk:een, kummallakaan kerralla ei ehdotettu ferritiinin mittauksia. Kaikki nämä oireet häipyivät rautakuurilla.

Vierailija
114/144 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suihkussa hiuksia pestessä jouduin istua

Onko tuo ihan oikein? Istumaan?

Vierailija
115/144 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 24, ja terveyskeskuksen lääkäri sitä mieltä että väsymys selittyy 2v sitten diagnosoidulla kilpirauhasen vajaatoiminnalla, vaikka ne labrat on viitearvoissa. Itse olen sitä mieltä että asia on juuri toisinpäin, varastoraudan vähyys selittäisi suurimman osan oireilusta. Onkohan parempi aloittaa rautakuuri omatoimisesti ja tsekata uudet labrat 2-3kk jälkeen yksityisellä, VAI kannattaako käydä yksityislääkärin konsultaatiolla välissä, jos resepti raudalle sieltä? Kun esim. Puhdin / Terveystalon sivuillakin lukee että rautavarastot jo melkein tyhjät alle 30 arvolla... Itse urheilen paljon (30v nainen) joten tämä lamaannuttava väsymys EI tod ole normaalia. 

Vierailija
116/144 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa väsymysoireet kun ferritiini on 70. Nyt kun se on 43 hengästyn kun ripustan pyykit narulle ihan rauhassa. Postia hakiessa 50m päästä täytyy huilata välillä. 

Olen vuosi sitten ollut rautainfuusiossa Tays:ssa kun suun kautta rauta ei imeydy. Jostain syystä hb on hyvä. Olen ollut vatsalaukun ohitusleikkauksessa jossa myös suoliston alkupää ohitetaan. Tämän jälkeen on ollut tätä raudan imeytymättömyyttä.

Nyt kun olen muuttanut Keski-Pohjanmaalle ja kuviot on uudet, taistelen infuusioon pääsystä täällä. Työterveyslääkäri kirjoitti juuri lähetteen sisätautien polille. Turhauttavaa olla saikulla tämän takia, kun puolen tunnin tiputuksen jälkeen olo olisi normaali ja olisin työkuntoinen.

Vierailija
117/144 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 10 kiloa

Vierailija
118/144 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja oireita kuin yllä: väsymystä, painon nousua, masennusta, hiusten lähtöä. Työterveyden kautta asia lähti selviämään. Sideral oli ainut rautavalmiste, joka ei ärsyttänyt vatsaa pahasti. Sitäkin taisin ottaa vain joka toinen päivä. Kävin samalla ravintoterapeutin kanssa läpi ruokavaliotani. Karsin ensin kaikki FODMAP-tuotteet, jotta vatsa rauhoittuisi. Samalla söin Gelsectania. 

Ferritiini on edelleen suht' matala (30), mutta olo on huomattavasti parempi ja vatsa rauhoittunut (omenaa en voi enää syödä, muuten oikeastaan mitä vain).

Vierailija
119/144 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kesä pilalle kun koko ajan rytmihäiriöitä, hengenahdistusta, paniikkikohtauksia yms. En enää halunnut lähteä mihinkään. Aina kun yritin salillakin käydä sydän lähti laukalle ja lihakset meni aivan veltoksi. 

Ihanat paksut hiukseni on myös ohentuneet älyttömästi mikä harmittaa. Lisäksi huomaan unohtavani asioita. Otan vaikka kännykän käteen enkä enää muista mitä piti katsoa.

Rautakuuri on kyllä helpottanut oloa, enkä ole sitä kovin kauaa syönyt. 

Lääkärissä kävin jossain vaiheessa rytmihäiriöiden takia mutta ekg kunnossa joten ei niitä kiinnostanut muu

Vierailija
120/144 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi niin, että vointini romahti viikossa, ennen sitä en ollut havainnut mitään mikä olisi herättänyt huomioni. Ensin alkoi kamala väsymys, saatoin nukkua kolmen tunnin päiväunet, ikinä en niitä normaalisti ottanut. Sen jälkeen alkoi järkyttävä huimaus jota kesti loppuviimein kuukausia ennen kuin hävisi kokonaan. Pahimpaan aikaan en voinut tehdä mitään fyysistä, sen seurauksena tuli rytmihäiriöitä. Siivoaminen ei onnistunut, suihkussa hiuksia pestessä jouduin istua, postilaatikkoa kauemmaksi en voinut kotoa poistua. Nuo muutamat kuukaudet kaksi vuotta sitten oli aivan helvetilliset. Kerran mietin jopa ambulanssin soittoa kun alkoi henkeä ahdistaa eikä happi kulkenut (kyseessä ei ollut paniikkikohtaus). Matala ferritiini ei ole vitsi, nämä oireet tulivat kun arvoni oli 34. Söin 1,5 vuotta rautalisää jona aikana arvot nousivat normaaleiksi. Muistathan, että puutoksen syy pitää tutkia ja hoitaa pois. Onneksi itse sain avun työterveydestä.

Kuulostaa oudolta. Minulla on vielä paljon alhaisempi eikä noin pahoja oireita. Väsymystä kylläkin.