Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?

Vierailija
29.03.2021 |

Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.

Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala ferritiini on helposti laiskojen selitys saamattomuudelleen, eikä se selitä yksin mitään oireita. Sitten jos hemoglobiini laskee, oireita alkaa tulla. Ferrittinihän on VARASTOrauta ja niin kauan kun varastossa on tavaraa, toimitukset hoituu. Oma ferritiini alle 10, hemoglobiini hyvä, koskaan ei ole ollut mitään oireita.

Kunnes jonain päivänä kohtaat elämässäsi vastoinkäymisen, josta seuraa stressiä ja siitä taas seuraa se, että keho ei enää kykenekään tasapainoon ja tsädäm! Oireet tulevat. Varaudu siis siihen. Vaikka nyt oletkin oireeton noilla arvoilla, ei se tarkoita sitä ettet jonain päivänä alkaisi kärsiä oireista. Usein varastoraudan puute alkaa oireilemaan stressin tms. Seurauksena

Itse olen myös ollut raudanpuutteen luultavasti koko ikäni. Oireet tulivat stressaavan elämäntilanteen aikana kun kuopus oli vauvaikäinen. Huimasi, oli rytmihäiriöitä, haukoin happea, lihakset eivät palautuneet ja ne tuntui heikoilta, kroppaa särki siellä täällä, muisti oli huono ja tajuton väsymys ja uupumus mikä ei levolla helpottanut. Olin ihan valmis kuolemaan, olin niin loppu, Ferritiini oli tuolloin 6 ja hb 120

Vierailija
42/144 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden vuoden hel vetti ja jatkuu.

Olen klassinen esimerkki lääkäreiden vähättelystä ja siitä, miten en jaksa taistella itselleni apua. Oireet alkoivat vakavina viisi vuotta sitten mutta olen mahdollisesti kärsinyt ihan aina raudanpuutoksesta esim. teini-ikäisenä pyörtyilin herkästi. Oireina oli olotilan täydellinen romahtaminen, en päässyt enää sängystä ylös, oli vaikeaa nostaa kättä ja nukuin ihan koko ajan. Sain masennuslääkkeet ja viikon sairausloman. Sen jälkeen jatkoin normaalisti töissä, vaikka esim. kahden portaan nouseminen aiheutti valtavan hengästymisen, en voinut kävellä kuin erittäin hitaasti ilman että haukoin henkeäni, astmalääkkeitä lisättiin. Hiukset lähtivät päästä tukkuina, jalkoja särki, sain rytmihäiriöitä ja nukuin ihan koko ajan.

Kahden vuoden tutkimusten, psykiatrikäyntien ja erilaisten masennuslääkekokeilujen jälkeen havaittiin alhainen ferritiini 7 ja siitä lisätutkimusten jälkeen raudanpuuteanemia. Tässä vaiheessa myös hemoglobiini vaipui alle sadan.

Sitten alkoi erilaiset rautavalmiseiden kokeilut. Oksensin obsidianin, maltoferista ripuloin, lääkärin mukaan en saanut syödä mitään kaupan valmisteita, eivät auttaisi ja masennusta piti hoitaa edelleen masennuslääkkeillä. Arvo nousi vuoden päästä 10:een ja lääkäri onnitteli, että nyt kun se on normaali niin varmaan olen kuin uudestisyntynyt. Myönsin, että en nuku enää ihan koko aikaa, töiden jälkeen kolme tuntia ja yöunet 9 tuntia mutta olo oli edelleen uupunut. Masennuslääkkeiden annostusta lisättiin.

Vuosi sitten aloin syödä rautaa satunnaisesti joka toinen tai kolmas päivä ja olo parani niin, että hiustenlähtö loppui ja oli päiviä, jolloin en nukkunut päiväunia. Ferritiini oli 13.

Tällä hetkellä hiustenlähtö on taas runsasta ja väsymys mittavaa. Lääkärille pitäisi mennä mutta en jaksa kuunnella taas niitä samoja perusteita, miksi infuusio ei ole minulle järkevää. En jaksa taistella. Syön masennuslääkkeitä, vaikka en usko, että minulla on masennusta. Varmuuden vuoksi. Tässä vaiheessa mikä tahansa apu kelpaa.

Tähän vaivaan on niin vaikea saada apua. Tosi surullista. Vaikka käypä hoito suosituksissa lukee, että ennen masennus diagnoosia tulisi tutkia ravintoainepuutokset. Tämä ei läheskään aina toteudu.

En tiedä miksi lääkärit ovat yleisesti niin epäileväisiä raudan puutteen oireista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymystä oli ja hengästyin helposti. Mutta myös hemoglobiini oli alhalla (73), ei pelkästään ferritiini, joka oli 5. Itselläni tilanne oli kehittynyt runsaista vuodoista. Laskin vuotojeni määrän vastaavan sitä, että kävisi kerran kuukaudessa verenluovutuksessa. 

Sain ensi hätään pari pussia verisoluja ja olo oli jo sen jälkeen tosi paljon parempi. Siitä pari viikkoa eteenpäin sain  rautaa infuusiona (1000mg). Tuon jälkeen ei ole mittailtu, mutta se kohtukin poistettiin eipä ole vuotojakaan enää ollut.

Vierailija
44/144 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääkäreitä vaivaa? Ferritiinimittaus ei edes maksa paljoa. Se pitäisi mitata aina ennen kuin aloitetaan esim masennuslääkitys

Vierailija
45/144 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke korkealla ja hengästyi helposti. Hb alle viitearvojen ja rautasaturaatio alhainen. Rauta arvo oli silti ok.

Vierailija
46/144 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi niin, että vointini romahti viikossa, ennen sitä en ollut havainnut mitään mikä olisi herättänyt huomioni. Ensin alkoi kamala väsymys, saatoin nukkua kolmen tunnin päiväunet, ikinä en niitä normaalisti ottanut. Sen jälkeen alkoi järkyttävä huimaus jota kesti loppuviimein kuukausia ennen kuin hävisi kokonaan. Pahimpaan aikaan en voinut tehdä mitään fyysistä, sen seurauksena tuli rytmihäiriöitä. Siivoaminen ei onnistunut, suihkussa hiuksia pestessä jouduin istua, postilaatikkoa kauemmaksi en voinut kotoa poistua. Nuo muutamat kuukaudet kaksi vuotta sitten oli aivan helvetilliset. Kerran mietin jopa ambulanssin soittoa kun alkoi henkeä ahdistaa eikä happi kulkenut (kyseessä ei ollut paniikkikohtaus). Matala ferritiini ei ole vitsi, nämä oireet tulivat kun arvoni oli 34. Söin 1,5 vuotta rautalisää jona aikana arvot nousivat normaaleiksi. Muistathan, että puutoksen syy pitää tutkia ja hoitaa pois. Onneksi itse sain avun työterveydestä. Tsemppiä!

Lääkärin koulutuskaan ei ole vitsi, vaikka tunnutkin pitävän itseäsi oman elämäsi lääkärinä. 34 ei ole lainkaan matala ferritiiniarvo, vaan täysin normaali. Pienellä osalla ihmisistä siihen voi liittyä oireita, mutta kun kerran vointisi romahti vaivaisessa viikossa, taustalla oli lähes varmasti jotain muuta. Oireiden helpottuminen pitkän, ferritiiniarvoa nostaneen rautalisäkuurin aikana on luultavasti sattumaa. Tietysti raudan syömiseen liittyvällä lumevaikutuksella voi olla osansa asiassa. 

Vierailija
47/144 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin muuten vain tutkituttamassa ferritiinin, koska olen aina väsynyt ja saamaton. Ajattelin, että olen vain luonteeltani sellainen, että työpäivän jälkeen makaan 8h sohvalla vailla virikkeitä. Ferritiinit olivat 13. Aloitin rautakuurin.

Kuurista on nyt 3-4 kk, pitäisi mennä uudelleen mittaamaan ferritiinit. Tuloksena nukun paljon paremmin (raudan puute voi aiheuttaa unettomuutta) ja yölliset heräilyt ovat jääneet suurimmaksi osaksi pois. Ennen nukuin niin, että heräsin usein 2-3 aikoihin ja siitä sitten valvoin monta tuntia. Nykyään nukun yössä 7-8 tuntia ja olen todella pirteä, herään aamulla virkeänä enkä nuku päiväunia. Illalla nukahdan helposti.

Lisääntyneenä jaksamisena olen alkanut liikkumaan ja päivittäinen askelmäärä on keskimäärin 15-20 000, teen pitkiä lenkkejä ja aloitin salilla käymisen. Kunto on kasvanut.

En tiedä, mikä on minkäkin asian loppusuma mutta virkeämpi olen, se on pääasia. Olen myös valaistunut siitä, että kun olen kuvitellut, että raskas työ ei vaadi vapaa-ajan liikuntaa, tämä ei pidä paikkaansa, päinvastoin. Kun liikun vapaa-ajalla paljon ja kasvatan kuntoa, töissäkin raskaat hommat hoituu paljon paremmin, eikä ole niin väsynyt.

Vierailija
49/144 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 60 vuotta, ja vuosi sitten kuulin ensimmäisen kerran siitä puhuttavan.

Onko tämä aivan uusi juttu kaikkinensa?

Uusi psykosomaattinen villitys jolle ei ole tieteellistä konsensusta.

Vierailija
50/144 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestemäinen rauta pilaa hampaat eli saattaa värjätä ne lyhyessä ajassa. Onko jollekin käynyt näin? Vai onko vain lasten ongelmana?

Vierailija
51/144 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 12. Olin ferritiinin mittaus vaiheessa ollut flunssassa useamman viikon. Flunssa ei ottanut parantuakseen. Oireina:

- väsymys

- aivosumu

- pelon ja jännityksen tunne

- sosiaalisten tilanteiden pelko

- lihas- ja nivelkivut

- levottomat jalat

- hengästyminen varsinkin ruokailun jälkeen

- fyysisen kunnon romahtaminen

- hiusten lähtö

- kalpeus

- ahdistus

- ei keskittymiskykyä

- muistivaikeudet

Varmasti oli muitakin oireita. Kun aloitin raudan ottamisen, niin jo parissa viikossa pahin olo helpottui. Ferritiini on tällä hetkellä noin 50. En kärsi muusta kuin huonosta muistista.

Nestemäinen rauta värjäsi hampaat, mutta lopettamisen jälkeen sain värjäymät pois.

Vierailija
52/144 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 12. Olin ferritiinin mittaus vaiheessa ollut flunssassa useamman viikon. Flunssa ei ottanut parantuakseen. Oireina:

- väsymys

- aivosumu

- lihas- ja nivelkivut

- levottomat jalat

- hiusten lähtö

- kalpeus

- ahdistus

- ei keskittymiskykyä

- muistivaikeudet

Varmasti oli muitakin oireita. Kun aloitin raudan ottamisen, niin jo parissa viikossa pahin olo helpottui. Ferritiini on tällä hetkellä noin 50. En kärsi muusta kuin huonosta muistista.

Nestemäinen rauta värjäsi hampaat, mutta lopettamisen jälkeen sain värjäymät pois.

Miten nuo värjäymät lähti? -Sivusta

Vierailija
53/144 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tätä. Olisi kiva kuulla miten ja kuinka nopeasti raudanpuute on korjaantunut? Kuinkakohan nopeasti rautalisän syöminen alkaa auttamaan oireisiin?

Vierailija
54/144 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- väsymys

- aivosumu

- lihas- ja nivelkivut

- levottomat jalat

- hiusten lähtö

- kalpeus

- ahdistus

- ei keskittymiskykyä

- muistivaikeudet

Tuttu lista.

Vierailija
55/144 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- väsymys

- aivosumu

- lihas- ja nivelkivut

- levottomat jalat

- hiusten lähtö

- kalpeus

- ahdistus

- ei keskittymiskykyä

- muistivaikeudet

Arvolla 28 mulla on näitä.

Vierailija
56/144 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin vuosia todella huonosti. Varmaan kymmeniä kertoja nukkumatta ollenkaan töihin.

Tai sitten heräsin keskellä yötä klo 1 valvomaan siihen asti kun kello soi. Olin alakuloisempi ja väsynyt koko ajan.

Oon syönyt nyt vuoden rautaa, ensin söin Ferrodania puoli vuotta. Olin koko ajan kuralla, joten puolen vuoden päästä otin mittaukset ja ferritiini oli noussut 13->15.

Vaihdoin obsidaniin ja nyt 5 kk jälkeen se oli noussut jo 24, joten obsidan selvästi parempi. Toki hyvin hidas nousu, mutta olossa tuntuu.

Nykyään nukun hyvin. Enää en valvo koko yötä tai heräile yöllä valvomaan loppuyöksi. Toki oon kyllä unella stressaava, että toisinaan stressin vuoksi nukun huonommin, mutta ennen saatoin valvoa kokonaisia öitä, nykyään en.

Oon pirteämpi, iloisempi. En ärsyynny yhtä helposti.

Vierailija
57/144 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys, särky joka puolella, hengästyin tyhjästä, aivan aivoton olo, unohdin aivan kaiken esim kauppalistan kymmenessä minuutissa, järjetön palelu, kalpeus, hiustenlähtö ym ym.

Ei mitattu mutta söin vuoden 100-200mg päivässä ja olen kuin eri ihminen. Jatkan vieläkin mutten päivittäin raudan syömistä.

Mulla erittäin erittäin runsas vuoto ja useita synnytyksiä, joten sille on ihan looginen selitys myös. En vain jaksanut mennä lääkäriin valittamaan ja lääkitsin itse itseäni

Kannattaa mennä, minulta löytyi sitten lopulta syöpä.

Vierailija
58/144 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireili lähinnä rasituksessa. En esim hölkätessä kestänyt yhtään korkeampaa syketasoa. Voimat ei riittänyt. Tukkaa lähti myös. Ferritiini oli 10, sain rautainfuusion ja lisäksi hoidon runsaisiin kuukautisiin. Nyt ferritiini pysynyt pari vuotta 60 pinnassa ja vointi on hyvä. Toki arvo sais olla korkeampikin, mutta vointi ratkaisee.

Vierailija
59/144 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otettiin äskettäin verikokeet, muttei tota ferritiini arvoa, olis pitäny ite muistaa sanoo siitä, hemoglobiini 144, nouseeko seki jos ferritiini on matala, ja siihen pitäis ottaa rautaa🤔

Vierailija
60/144 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla ferritiiniarvot oli 12. Ne mitattiin yli kuukausi sitten Synlab:ssa. Maksoi muistaakseni joku 20-30 e. Sain heti ajan ja varasin sen netistä. Mä olin melkein sata varma siitä, että mun ferritiiniarvot oli matalat, koska olin epämääräisen väsynyt kokoajan, vaikka nukuin ja söin hyvin, harrastin sopivasti liikuntaa ja huolehdin palautumisesta sekä levosta tarpeeksi. Monipuolisen ravinnon lisäksi käytin D-vitamiini lisää, magnesiumia jne..

Ei ollut työstressiä ja muutenkin elämäntilanne oli ollut pitkään jo balanssissa. Mä en voinut käsittää mistä se kaikki kalpeus, voimakkaat sydämentykytykset, jatkuva väsymys ja voimattomuus saatto johtua. Väsyin todella nopeasti kaikesta.

Nyt olen syönyt yli kuukauden rautalisää päivittäin ja huomasin jo viikon tai kahden viikon jälkeen, että olo oli huomattavasti pirteämpi. Nyt kuukauden jälkeen huomaan erityisesti sen eron siinä, että energiaa on todella paljon enemmän eli jaksan enemmän tehdä asioita kuin aikaisemmin. Harmi kun en aikaisemmin tajunnut mennä mittauttaa niitä. Ero on huomattava. Suosittelen kaikkia jotka epäilee ferritiiniarvojen olevan matalalla mennä kokeisiin. Ei ole iso vaiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä