Olin sairaalassa ja hämmästyin sairaanhoitajan kommentista...
Olen viisi vuotta sitten lihavuusleikattu. Leikkauksen myötä en pysty syömään mitään höttöhiilareita, tai kovin makeaa koska saan niistä ns dumping-oireita, alkaa heikottaa ja oksettaa. Liian nopea verensokerin nousu ja lasku on hirveää; kylmä hiki nousee, vapisuttaa, heikottaa, ja oksettaa.
Kerroin sairaalassa että en voi syödä mitään rasvaista (kuten makkaraa tai makkaraleikkeleitä, rasvassa friteerattua, roskaruokaa) tai ns Höttöhiilareita kuten valkoista riisiä, vehnätuotteita (kuten paahtoleipää, patonkia, pullaa, jne) Enkä voi syödä mitään kovin makeaa/sokeroitua, kuten makeutettuja mehuja, kiisseliä, makeaa jugurttia tai rahkaa (sisältää todella paljon sokeria)!
Sairaanhoitaja vastasi tähän että aah ihan kuola rupesi valumaan ja MITÄ SÄ sitten VOIT syödä???? Eihän tossa jää mitään jäljelle.
Olin ihan että Häh??? Ihan kuin mitään muuta syötävää tässä maailmassa ei olisi??? Naurahdin, ja sanoin että voin syödä ihan mitä vain paitsi noita yllämainittuja. Täysjyväpuuroa, täysjyvä leipää, tummaa riisiä, tummaa makaronia, kaikkia kasviksia ja juureksia, täyslihaleikkelettä, vähärasvaisia juustoja, kaikkea proteiinia, rasvatonta ja makeuttamatonta jugurttia/rahkaa.
Miten pihalla ravitsemuksesta voi olla terveysalan ammattilainen???
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus oli kommentti sun asenteeseen. En itsekään syö mitään höttöä mutta varoisin sanomasta sitä sillä sellainen jonka sitä höttöä kestää syödä, ei halua kuulla syövänsä höttöä. Tarpeeton lisä. Joillain insuliiniresistenssi parempi.
Pakkohan mun oli sairaalassa sanoa mun ruokarajoitteet? Muutoin olisin joutunut syömään siellä ruokaa, joka olisi saanut minut oksentamaan vaikka mahassa on 50 cm tikattu haava! Olisiko pitänyt olla hiljaa ja sitten oksentaa ruoka ??
Miksi en olisi saanut kertoa mun ruokarajoitteista? Täytyyhän diabeetikkojenkin kertoa ruokavaliostaan tai ne joilla on Keliakia...
Josko olisit sitten luetellut mitä voit syödä, näyttää olevan lyhyempi lista.
Siellä osastolla on vähän muuta pohdittavaa, kun nämä sinulle työssäsi isoimmat ongelmat. Teet vaan sen maidottoman, hyvin yksinkertaista, kun kerta niin helppoa. Mua kuormittaa ne soittelut ja tivaamiset. Kun kerta on helppo saada kaikkea niin miksi ihmeessä kyselet perään?!!
Kerron sinulle vielä käytännön esimerkin. Jos jako alkaa esimerkiksi 10.45. Tässä vaiheessa on jo erikoisruokavaliot tehty. Niitä ei tietenkään voi tehdä ylimääräisiä annoksia hirvittävän määrää, koska raha. Tuleekin useampi mattimyöhäisen tilaus eikä maidoton riitäkään. Dieetti alkaa tekemään lisäruokaa. Ruoka myöhästyy. Mitäpä luulet, kuka saa haukut? Sitten käykin selville, että itse asiassa se maidoton olikin laktoositon. Turhaa työtä dieetillä, turhaa työtä kuskeilla, jotka vievät sen annoksen myöhässä, turhaa biojätettä. Tai toisin päin. Tilataan laktoositon, vaikka potilas on maidoton. Pahimmillaan potilaalle tulee allerginen reaktio, jos annetaan väärä ruoka. Tai sitten hän jää kokonaan ilman tai ruoka toimitetaan myöhässä. Tämän takia pitäisi edes ne alkeelliset ruokavaliot olla tiedossa. Ihmeellisen vähättelevästi suhtaudut potilaisiin ja muiden työhön.