Olin sairaalassa ja hämmästyin sairaanhoitajan kommentista...
Olen viisi vuotta sitten lihavuusleikattu. Leikkauksen myötä en pysty syömään mitään höttöhiilareita, tai kovin makeaa koska saan niistä ns dumping-oireita, alkaa heikottaa ja oksettaa. Liian nopea verensokerin nousu ja lasku on hirveää; kylmä hiki nousee, vapisuttaa, heikottaa, ja oksettaa.
Kerroin sairaalassa että en voi syödä mitään rasvaista (kuten makkaraa tai makkaraleikkeleitä, rasvassa friteerattua, roskaruokaa) tai ns Höttöhiilareita kuten valkoista riisiä, vehnätuotteita (kuten paahtoleipää, patonkia, pullaa, jne) Enkä voi syödä mitään kovin makeaa/sokeroitua, kuten makeutettuja mehuja, kiisseliä, makeaa jugurttia tai rahkaa (sisältää todella paljon sokeria)!
Sairaanhoitaja vastasi tähän että aah ihan kuola rupesi valumaan ja MITÄ SÄ sitten VOIT syödä???? Eihän tossa jää mitään jäljelle.
Olin ihan että Häh??? Ihan kuin mitään muuta syötävää tässä maailmassa ei olisi??? Naurahdin, ja sanoin että voin syödä ihan mitä vain paitsi noita yllämainittuja. Täysjyväpuuroa, täysjyvä leipää, tummaa riisiä, tummaa makaronia, kaikkia kasviksia ja juureksia, täyslihaleikkelettä, vähärasvaisia juustoja, kaikkea proteiinia, rasvatonta ja makeuttamatonta jugurttia/rahkaa.
Miten pihalla ravitsemuksesta voi olla terveysalan ammattilainen???
Kommentit (82)
Vastaus oli kommentti sun asenteeseen. En itsekään syö mitään höttöä mutta varoisin sanomasta sitä sillä sellainen jonka sitä höttöä kestää syödä, ei halua kuulla syövänsä höttöä. Tarpeeton lisä. Joillain insuliiniresistenssi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut tietämättömyydestä vaan suhtautumisesta valitukseesi ja sen suhteuttamisesta maailman nälkäänäkeviin.
Missä kohtaa valitin? Hän itse kysyi onko erityisruokavalioita. Ja syön kasvispainotteisesti. Se säästää luontoa ja tunnetusti nälkäänäkeville olisi hyvä jos KAIKKI ihmiset söisivät mahdollisimman paljon kasviksia roskaruoan sijaan. Juuri länsimainen, lihottava ruokavalio on pahinta ja vie paljon energiaa tuottaa. Minun ruokavalioni juuri edesauttaa luonnonvarojen säästämisen nälkäänäkeville.
Olet täysin väärässä. Syökää ihmiset enemmän kasviksia!
Sh ei ole ravitsemuksen ammattilainen. Jos ei ole perehtynyt lihavuusleikkaukseen niin ei ne tiedä näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus oli kommentti sun asenteeseen. En itsekään syö mitään höttöä mutta varoisin sanomasta sitä sillä sellainen jonka sitä höttöä kestää syödä, ei halua kuulla syövänsä höttöä. Tarpeeton lisä. Joillain insuliiniresistenssi parempi.
Pakkohan mun oli sairaalassa sanoa mun ruokarajoitteet? Muutoin olisin joutunut syömään siellä ruokaa, joka olisi saanut minut oksentamaan vaikka mahassa on 50 cm tikattu haava! Olisiko pitänyt olla hiljaa ja sitten oksentaa ruoka ??
Miksi en olisi saanut kertoa mun ruokarajoitteista? Täytyyhän diabeetikkojenkin kertoa ruokavaliostaan tai ne joilla on Keliakia...
No kyllä mullakin tuon sun listan jälkeen tulisi mieleen kysyä ennemmin niitä asioita, joita voit syödä. Eikä se ole piruilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut tietämättömyydestä vaan suhtautumisesta valitukseesi ja sen suhteuttamisesta maailman nälkäänäkeviin.
Missä kohtaa valitin? Hän itse kysyi onko erityisruokavalioita. Ja syön kasvispainotteisesti. Se säästää luontoa ja tunnetusti nälkäänäkeville olisi hyvä jos KAIKKI ihmiset söisivät mahdollisimman paljon kasviksia roskaruoan sijaan. Juuri länsimainen, lihottava ruokavalio on pahinta ja vie paljon energiaa tuottaa. Minun ruokavalioni juuri edesauttaa luonnonvarojen säästämisen nälkäänäkeville.
Olet täysin väärässä. Syökää ihmiset enemmän kasviksia!
Olit siis ihan muista syistä kuin lihavuusleikkaus siellä sairaalassa?
Ehkä hän ei "tiennyt" siitä, vaan kuunteli sinua vain "jaahas taas yksi ortorektikko asiakkaana" ajatuksella - ja eiköhän tuo "aaaah, no mitä ihmettä sä sitten voit syödä" ei tarkoittanut, ettäkö hän söisi päivät pitkät pelkkää höttöhiilaria ja kovia rasvoja, vaan oli enempi sellaista mitään farkoittamatonta small talkia?
Itse en tilanteessa ollut, joten mistäpä tiedän, mutta ex-superläskinä kuulostat nyt kyllä vähän siltä, että pidät itseäsi uusine ruokailutottumuksinesi lähtökohtaisesti muita parempana ja fiksumpana, vaikka sinähän lienet oppinut tuon kaiken kuitenkin vasta sen jälkeen kun kertaalleen olet ahminut itsesi haudan partaalle.
Ei millään pahalla, muttei niin hyvälläkään, ihmiset eivät pidä niistä, jotka kohottavat itsensä meidän muiden yläpuolelle, varsinkin kun syy on niinkin vähäpätöinen kuin mitä sinun ruokavalioosi kuuluu... syö mitä syöt ja anna muiden syödä mitä he haluaa, kukaan meistä ei silti tiedä, mitä meidän sisäelimet kestää...
"Olen lihavuusleikattu, enkä pysty syömään mitään höttöä, vaaleaa leipää, pastaa, makeaa jne, mutta ei kai sairaalassa sellaista tarjotakaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan mun oli sairaalassa sanoa mun ruokarajoitteet? Muutoin olisin joutunut syömään siellä ruokaa, joka olisi saanut minut oksentamaan vaikka mahassa on 50 cm tikattu haava! Olisiko pitänyt olla hiljaa ja sitten oksentaa ruoka ??
Miksi en olisi saanut kertoa mun ruokarajoitteista? Täytyyhän diabeetikkojenkin kertoa ruokavaliostaan tai ne joilla on Keliakia...
Toki sait kertoa. Kun ruokarajoitteita on paljon, on myös ihan relevanttia kysyä, mitä sitten saa syödä. Hoitajan piti kuitenkin välittää informaatio eteenpäin keittiöön luultavasti, ja ehkä hän osasi ennakoida, että tällainen kysymys saattaa keittiön puolelta tässä tilanteessa tulla. Antamiesi esimerkkien avulla osataan paremmin tehdä sinulle sopivaa ruokaa. Mutta ikävällä asenteella esitetty kysymys silti lisäkommentteineen.
Mikset vaan sanonut, että kasvisruokaa syöt?
Sairaanhoitajana on äärimmäisen työlästä tilata ruokia näille elämäntapa rajoittuneille. Joiden oma napa tuntuu olevan maailman napa. Lisäksi nämä ruuat maksavat todella paljon enemmän, useita eutoja per annos, juuri rajoitusten kirjaamisen vuoksi järjestelmään. Sairaalassa ollaan lyhyt aika yleensä. Voi siirtää syrjään lautaselta niitä osia joita kokee ettei voi syödä. Tai sen muutaman päivän syödä vähän höttöäkin. Eniten ärsyttää se suuri älämölö jostain omasta ruokavaliosta, kun siellä sairaalassa olisi enemmän hotoa ja aikaa vaativiakin tilanteita hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
"Olen lihavuusleikattu, enkä pysty syömään mitään höttöä, vaaleaa leipää, pastaa, makeaa jne, mutta ei kai sairaalassa sellaista tarjotakaan"
Oli pakko tulla kommentoimaan, kun itsekin juuri olin leikkauksessa ja järkytyin siitä ruoasta, kun pitäis olla nimenomaan terveellistä!!
Tarjotaanhan sairaalassa juuri noita!!
Ei hoitajat välttämättä tunne lihavuuleikattujen ruokavaliota ja niissäkin on aika paljon henkilökohtaisia eroja. Jos kerroit ruokavaliostasi samalla tavalla kuin tuossa viestissäsi, niin en ihmettele hoitajan asennetta.
Niissä ruokaohjelmissa ei ole hyvin vaihtoehtoja näille omasta halusta eritavalla syöville. Löytyy kasvis, gluteeniton, maidoton, ym. Jokainen yksittäinen on kirjattava erikseen, vie aikaa ja maksaa yllättävän paljon per kirjattu raaka-aine. Osastoilla osa raaka-aineista tulee keskuskeittiöltä, osa osaston jääkaapista. Sinne ei tilata sokerittomia jugurtteja, täysruisleipää, ym, muutamia perustuotteita. Omia eväitä voi ottaa mukaan, jos säilyvät huoneenlämmössä, tätä suosittelen.
On äärimmäisen turhauttavaa kuunnella jonkun ruoka monologia, kun toisessa huoneessa syöpäkivuista kärsivä odottaa sua tuomaan kipulääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana on äärimmäisen työlästä tilata ruokia näille elämäntapa rajoittuneille. Joiden oma napa tuntuu olevan maailman napa. Lisäksi nämä ruuat maksavat todella paljon enemmän, useita eutoja per annos, juuri rajoitusten kirjaamisen vuoksi järjestelmään. Sairaalassa ollaan lyhyt aika yleensä. Voi siirtää syrjään lautaselta niitä osia joita kokee ettei voi syödä. Tai sen muutaman päivän syödä vähän höttöäkin. Eniten ärsyttää se suuri älämölö jostain omasta ruokavaliosta, kun siellä sairaalassa olisi enemmän hotoa ja aikaa vaativiakin tilanteita hoidettavana.
Mutta oma napa on juuri oma napa - josta jokainen saa olla kiinnostunut ja päättää ;)
Se ruoka eli _ravinto_ on hyvin tärkeää toipumisen kannalta juuri ensimmäisinä päivinä leikkauksen jälkeen!!
- Sairaalaruoasta järkyttynyt -
P.S: Älä välitä Ap! Täällä tuntuu pyörivän vain tyyppejä, jotka ihan pottumaisuuttaan käy jeesustelee!
Just todella rasittavia tuollaiset potilaat. Sitten pitää vaan syödä vähemmän sitä perunaa tai valkoista riisiä ja otat näkkileipää vaalean leivän sijaan. Ei sairaala ole mikään ravintola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki sait kertoa. Kun ruokarajoitteita on paljon, on myös ihan relevanttia kysyä, mitä sitten saa syödä. Hoitajan piti kuitenkin välittää informaatio eteenpäin keittiöön luultavasti, ja ehkä hän osasi ennakoida, että tällainen kysymys saattaa keittiön puolelta tässä tilanteessa tulla. Antamiesi esimerkkien avulla osataan paremmin tehdä sinulle sopivaa ruokaa. Mutta ikävällä asenteella esitetty kysymys silti lisäkommentteineen.
Mistä sinä teidät että sh asenne oli ikävä?
Se oli ehkä hänen tapansa olla leppoisa?
Olisiko parempi ollut "jaahas, ja mitä rouva sitten voi syödä?" - sairaalaolosuhteissa reagoimme kuulemamme ehkä joskus hieman herkällä korvalla, toki, varsinkin jos sh ei tiennyt muinaisesta lihavuusleikkauksesta, voi olla, että kommentissa paistoi hieman läpi hänen ajatuksensa "huoh kolme päivää sairaalassa ja kuvittelee että täällä tehdään jotain Michelin-annoksia kaikille lumihiutaleille".
Ihan oma lukunsa toki on se, että veikkaisin tuota ruokajutut kysyneen olleen lähihoitaja, kaikki kunnia ja arvostus heillekin, mutta tosiaan heidän koulutukseen ei varmaankaan kuulu kurssia "mitä voi syödä lihavuusleikkauksen jälkeen"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko tulla kommentoimaan, kun itsekin juuri olin leikkauksessa ja järkytyin siitä ruoasta, kun pitäis olla nimenomaan terveellistä!!
Tarjotaanhan sairaalassa juuri noita!!
Sairaalassa voi monella olla huono ruokahalu esimerkiksi lääkitysten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oma napa on juuri oma napa - josta jokainen saa olla kiinnostunut ja päättää ;)
Se ruoka eli _ravinto_ on hyvin tärkeää toipumisen kannalta juuri ensimmäisinä päivinä leikkauksen jälkeen!!
- Sairaalaruoasta järkyttynyt -P.S: Älä välitä Ap! Täällä tuntuu pyörivän vain tyyppejä, jotka ihan pottumaisuuttaan käy jeesustelee!
Jos sairaalan ruoka ei kelpaa, niin siitä sitten vaan tilaamaan annokset talon ulkopuolelta.
Alkoi tekemään mieli Heseruokaa. Taidan käydä tänään Hesessä.