Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin sairaalassa ja hämmästyin sairaanhoitajan kommentista...

Vierailija
29.03.2021 |

Olen viisi vuotta sitten lihavuusleikattu. Leikkauksen myötä en pysty syömään mitään höttöhiilareita, tai kovin makeaa koska saan niistä ns dumping-oireita, alkaa heikottaa ja oksettaa. Liian nopea verensokerin nousu ja lasku on hirveää; kylmä hiki nousee, vapisuttaa, heikottaa, ja oksettaa.

Kerroin sairaalassa että en voi syödä mitään rasvaista (kuten makkaraa tai makkaraleikkeleitä, rasvassa friteerattua, roskaruokaa) tai ns Höttöhiilareita kuten valkoista riisiä, vehnätuotteita (kuten paahtoleipää, patonkia, pullaa, jne) Enkä voi syödä mitään kovin makeaa/sokeroitua, kuten makeutettuja mehuja, kiisseliä, makeaa jugurttia tai rahkaa (sisältää todella paljon sokeria)!

Sairaanhoitaja vastasi tähän että aah ihan kuola rupesi valumaan ja MITÄ SÄ sitten VOIT syödä???? Eihän tossa jää mitään jäljelle.

Olin ihan että Häh??? Ihan kuin mitään muuta syötävää tässä maailmassa ei olisi??? Naurahdin, ja sanoin että voin syödä ihan mitä vain paitsi noita yllämainittuja. Täysjyväpuuroa, täysjyvä leipää, tummaa riisiä, tummaa makaronia, kaikkia kasviksia ja juureksia, täyslihaleikkelettä, vähärasvaisia juustoja, kaikkea proteiinia, rasvatonta ja makeuttamatonta jugurttia/rahkaa.

Miten pihalla ravitsemuksesta voi olla terveysalan ammattilainen???

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmään kommenttiin tyhmä vastaus.

Vierailija
22/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa sairaanhoitajista on läskejä ja ne suojelee niitä höttöhiilareita kuin rakastajaansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajana on äärimmäisen työlästä tilata ruokia näille elämäntapa rajoittuneille. Joiden oma napa tuntuu olevan maailman napa. Lisäksi nämä ruuat maksavat todella paljon enemmän, useita eutoja per annos, juuri rajoitusten kirjaamisen vuoksi järjestelmään.  Sairaalassa ollaan lyhyt aika yleensä. Voi siirtää syrjään lautaselta niitä osia joita kokee ettei voi syödä. Tai sen muutaman päivän syödä vähän höttöäkin. Eniten ärsyttää se suuri älämölö jostain omasta ruokavaliosta, kun siellä sairaalassa olisi enemmän hotoa  ja aikaa vaativiakin tilanteita hoidettavana.

Ei ole kyse elämäntapajutusta vaan loppuiän muuttuneesta ruokavaliosta. Lihavuusleikattuna minun on itse huolehdittava sopivasta ravinnosta ettei tule komplikaatioita esim okkluusiota tai dumpingia. Tsemppiä vaan ap!

Vierailija
24/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajana on äärimmäisen työlästä tilata ruokia näille elämäntapa rajoittuneille. Joiden oma napa tuntuu olevan maailman napa. Lisäksi nämä ruuat maksavat todella paljon enemmän, useita eutoja per annos, juuri rajoitusten kirjaamisen vuoksi järjestelmään.  Sairaalassa ollaan lyhyt aika yleensä. Voi siirtää syrjään lautaselta niitä osia joita kokee ettei voi syödä. Tai sen muutaman päivän syödä vähän höttöäkin. Eniten ärsyttää se suuri älämölö jostain omasta ruokavaliosta, kun siellä sairaalassa olisi enemmän hotoa  ja aikaa vaativiakin tilanteita hoidettavana.

Et voi olla noin tyhmä, ettet tiedä mikä on lihavuusleikatun ruokavalio. Sitä joutuu noudattamaan lopun ikäänsä, kun on leikattu. Näköjään teitä täytyykin valistaa kun tuollaisia urpoja on vastassa. 

Vierailija
25/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole mennyt lihavuusleikkaukseen. Elämähän on ihan kamalaa sen jälkeen.

Vierailija
26/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten oma sarjansa ovat nämä, jotka ovat allergisia vaikka mille. Kirjaat ne ruokakortille ohjelmaan. Lounaalla on jälkiruokana perusruokaa syöville suklaaleivos. Moniallergikolle tulee kiisseliä. Jumalaton valitus, kuinka hänellekin kuuluisi suklaaleivos, kyllä se pystytään tekemään ilman sokeria, vehnäjauhoja, kanamunaa ja suklaata. Suurinpiirtein itkupotkuraivarit huoneessa. Tämä vaatii käytöksellään  hoitajan huomion, vaatii selityksiä. Kun syöttämään odottaa muutama potilas tätä hoitajaa, jotka eivät saa itse syötyä. Mielellään vielä, kun ruoka on lämmin.

Vierailija
27/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole mennyt lihavuusleikkaukseen. Elämähän on ihan kamalaa sen jälkeen.

Ja muuttuu näköjään kamalan hankalaksi ihmiseksikin.

Vierailija
28/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla noin tyhmä, ettet tiedä mikä on lihavuusleikatun ruokavalio. Sitä joutuu noudattamaan lopun ikäänsä, kun on leikattu. Näköjään teitä täytyykin valistaa kun tuollaisia urpoja on vastassa. 

p.s en ole lihavuusleikattu. Tuon asian tietäminen on yleistietoa. En ole edes terveysalan ammattilainen. Todellakin huolettaa kaltaistesi ihmisten ammattitaidottomuus. Voitte saada paljon vahinkoa aikaan tietämättömyyttänne.

Vierailija
29/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muuttuu näköjään kamalan hankalaksi ihmiseksikin.

Varmaan psyykkistä. Olet kokenut vuosia olevasi se lihava hylkiömpi, jolla ei ole selkärankaa ruokavalioonsa. Nyt on, se tulee kuuluttaa kaikille ja kovalla äänellä. Edelleen ei osata itse tehdä eteen tuodusta valintoja, vaan ne pitää jonkun toisen jo osata eritellä. 

Vierailija
30/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan ruuat ovat vähäsokerisia ja vähäsuolaisia. Pääsääntöisesti terveellistä. En tiedä missä sairaalassa olet ollut, mutta täällä meillä päin ei edes tuollaisia ruokia tarvitse erikseen kieltolistalle luetella koska niitä ei ole.

Vierailija
31/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten oma sarjansa ovat nämä, jotka ovat allergisia vaikka mille. Kirjaat ne ruokakortille ohjelmaan. Lounaalla on jälkiruokana perusruokaa syöville suklaaleivos. Moniallergikolle tulee kiisseliä. Jumalaton valitus, kuinka hänellekin kuuluisi suklaaleivos, kyllä se pystytään tekemään ilman sokeria, vehnäjauhoja, kanamunaa ja suklaata. Suurinpiirtein itkupotkuraivarit huoneessa. Tämä vaatii käytöksellään  hoitajan huomion, vaatii selityksiä. Kun syöttämään odottaa muutama potilas tätä hoitajaa, jotka eivät saa itse syötyä. Mielellään vielä, kun ruoka on lämmin.

Kyllä mulle moniallergikkona kelpaisi kiisseli suklaaleivoksen tilalla. Pystyisin ensisilmäyksellä näkemään, että mulle ei ole vahingossa lätkäisty samaa jälkkäriä kuin muillekin - mitä erilaisemmalta erityisruokailijan ruoka näyttää, sitä turvallisemmalta tuntuu! Tosin omat kysymykseni varmaan koskisivat sitten sitä, onko tietoa mistä mehusta kiisseli on tehty, ettei se "näkymättömästi" sisälläkin jotain sellaista mitä en voi syödä. Sekamehut voivat olla melkoisia kombinaatioita eikä aina ole helppo edes päätellä, mitä kaikkea pitäisi osata kysyä. Optimaalisinta olisi jos annoksen mukana tulisi lista raaka-aineista. Virheitä tapahtuu ja ammattilaisiinkaan ei aina voi luottaa, taustalla mm. 5 vuotta väärästä jauhosta tehtyä leipää ala-asteella...

Vierailija
32/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan ruuat ovat vähäsokerisia ja vähäsuolaisia. Pääsääntöisesti terveellistä. En tiedä missä sairaalassa olet ollut, mutta täällä meillä päin ei edes tuollaisia ruokia tarvitse erikseen kieltolistalle luetella koska niitä ei ole.

Tässä onkin tärkeää saada huomio omalla erityisyydellään.

Vierailija
33/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle moniallergikkona kelpaisi kiisseli suklaaleivoksen tilalla. Pystyisin ensisilmäyksellä näkemään, että mulle ei ole vahingossa lätkäisty samaa jälkkäriä kuin muillekin - mitä erilaisemmalta erityisruokailijan ruoka näyttää, sitä turvallisemmalta tuntuu! Tosin omat kysymykseni varmaan koskisivat sitten sitä, onko tietoa mistä mehusta kiisseli on tehty, ettei se "näkymättömästi" sisälläkin jotain sellaista mitä en voi syödä. Sekamehut voivat olla melkoisia kombinaatioita eikä aina ole helppo edes päätellä, mitä kaikkea pitäisi osata kysyä. Optimaalisinta olisi jos annoksen mukana tulisi lista raaka-aineista. Virheitä tapahtuu ja ammattilaisiinkaan ei aina voi luottaa, taustalla mm. 5 vuotta väärästä jauhosta tehtyä leipää ala-asteella...

Osastolla ei tiedetä mistä raaka-aineista ruoka valmistetaan. Meille ei edes tule ruokalistaa, näemme annoksen kanttanostamalla, jos tunnistaa. Jätä syömättä.

Vierailija
34/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajat välttämättä tunne lihavuuleikattujen ruokavaliota ja niissäkin on aika paljon henkilökohtaisia eroja. Jos kerroit ruokavaliostasi samalla tavalla kuin tuossa viestissäsi, niin en ihmettele hoitajan asennetta.

Todennäköisesti leikkauksen jälkeen  vielä huomattavan lihava, joten voisi olettaa että ainakin ennen on syöty mitä vain.  

Vierailija
35/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen lihavuusleikattu, enkä pysty syömään mitään höttöä, vaaleaa leipää, pastaa, makeaa jne, mutta ei kai sairaalassa sellaista tarjotakaan"

Oli pakko tulla kommentoimaan, kun itsekin juuri olin leikkauksessa ja järkytyin siitä ruoasta, kun pitäis olla nimenomaan terveellistä!!

Tarjotaanhan sairaalassa juuri noita!!

Sairaalassa käsittääkseni pyritään tarjoamaan riittävän ravintopitoista ruokaa, mikä käy mahdollisimman monelle. Huomioonottaen esim sen, että pavut, ruis ym aiheuttavat monelle ilmavaivoja, mikä ei välttämättä muutenkin sänkyyn jumittuneella ole hyvä asia, saati jos on jotain leikkausarpia, (tai useampi ihminen samassa huoneessa...)

Ruoka on usein melko mautonta, koska silloin sen syö suurin osa, melko perinteistä, koska toistaiseksi vielä suurin osa potilaista tuntee parhaiten perunan ja lihapullan ja toipumisen kannalta on tärkeää että mummelit myös syö.

Suurin osa meistä kuitenkin onneksi on sairaalassa vain muutaman päivän, joten eiköhän me hengissä pysytä vaikka puuro olisikin tehty 'vääristä suurimoista' ja aina voi sitten vaan jättää syömättä ja hakea kanttiinista.

Vierailija
36/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on lihavuusleikattu 8 vuotta sitten ja ihan normaalisti pystyn syömään (pienempiä annoksia tosin tietysti), lukuunottamatta ihan uunituoretta vaaleaa leipää.

Vierailija
37/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus oli kommentti sun asenteeseen. En itsekään syö mitään höttöä mutta varoisin sanomasta sitä sillä sellainen jonka sitä höttöä kestää syödä, ei halua kuulla syövänsä höttöä. Tarpeeton lisä. Joillain insuliiniresistenssi parempi.

Pakkohan mun oli sairaalassa sanoa mun ruokarajoitteet? Muutoin olisin joutunut syömään siellä ruokaa, joka olisi saanut minut oksentamaan vaikka mahassa on 50 cm tikattu haava! Olisiko pitänyt olla hiljaa ja sitten oksentaa ruoka ??

Miksi en olisi saanut kertoa mun ruokarajoitteista? Täytyyhän diabeetikkojenkin kertoa ruokavaliostaan tai ne joilla on Keliakia...

Diabeetikoille tarjotaan valitettavasti ihan samaa ruokaa kuin muillekin, koska vähähiilihydraattinen ruokavalio ei kuulu virallisiin suosituksiin. Jopa raskausdiabeteksestä kärsiville, joilla on vielä tavan diabeetikkojakin tiukemmat verensokerin reuna-arvot, tarjottiin ns. sopimatonta ruokaa, eli pelkkää hiilaria ja ihan synnytyslaitoksen toimesta. No, olipahan insuliinit siinä auttamassa, mutta niillä, joilla olisi pitänyt ruokavaliolla pitää arvot kurissa, ei mitään mahdollisuuksia siihen.

Ja minusta kyllä tuo listasi on ihan mahdoton. Sairaalassa ei tarjota muutenkaan rasvaisia ruokia, vaan kaikki on vähärasvaista ja vähäsuolaista, joten tuo "täyslihaleikkeleistä" mariseminen on kyllä nillittämistä. Sitä leikkelettä ei ole pakko ottaa.

38/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintotarapeutti osaa omat hommansa, sairaanhoitajat omansa ja lääkärit omansa. Ei ne saa mitään sekakoulutusta, eli eivät osaa toistensa töitä. Ihmiset on ihan hassuja kun niputtavat kaikki terveysalan ammattilaiset samaan. Opettajat opettaa eri aineita, eikä historianopettaja osaa opettaa välttämättä ranskaa eikä sähköinsinööri rakentaa siltoja. Rakennusapulainenkaan ei osaa suunnitella taloja.

Vierailija
39/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos olisit SUORAAN kertonut mitä pystyt syömään -- sen sijaan, että kuormitat kiireisen hoitajan työvuoroa asennevammallasi? Kehtaat vielä tulla julkisesti leuhkimaan "miten sait koulutettua typerää hoitajaa" -- joka oli tod.näk vieraileva keikkalainen eikä hallinnut alaa -- toisin kuin vakkarit siellä "entisten" (ja nykyisten) läskien hoitoyksikössä. Ota pullaa.

Vierailija
40/82 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa aika ikävä asenne. Ensinnäkin, miksi teillä ei laitoshuoltajat tilaa? Minä olen yksi niistä, jotka ottaa ne tilaukset (hyvinkin lyhyellä varoitusajalla joskus) vastaan ja hoitaa niiden perille pääsyn, mutta hyvin harvoin ne ärsyttää. Kuuluu meidän työhön (myös sinun!) ja todella usein niitä ruokatoiveita on etenkin syöpäosastolla. Kun samoja nimiä katsoo viikosta ja kuukaudesta toiseen niin ihan mielellään toteuttaa niitä toiveitakin. Joskus ne on vielä viimeisiä toiveita. Tuskinpa näissäkään on kyse siitä, että potilas kuvittelee olevansa "maailman napa" vaan potilas syö sitä mitä pystyy. Ja jos ruoka tilataan ns. oman listan kautta niin niistä myös veloitetaan potilaalta erillissumma.