Olin sairaalassa ja hämmästyin sairaanhoitajan kommentista...
Olen viisi vuotta sitten lihavuusleikattu. Leikkauksen myötä en pysty syömään mitään höttöhiilareita, tai kovin makeaa koska saan niistä ns dumping-oireita, alkaa heikottaa ja oksettaa. Liian nopea verensokerin nousu ja lasku on hirveää; kylmä hiki nousee, vapisuttaa, heikottaa, ja oksettaa.
Kerroin sairaalassa että en voi syödä mitään rasvaista (kuten makkaraa tai makkaraleikkeleitä, rasvassa friteerattua, roskaruokaa) tai ns Höttöhiilareita kuten valkoista riisiä, vehnätuotteita (kuten paahtoleipää, patonkia, pullaa, jne) Enkä voi syödä mitään kovin makeaa/sokeroitua, kuten makeutettuja mehuja, kiisseliä, makeaa jugurttia tai rahkaa (sisältää todella paljon sokeria)!
Sairaanhoitaja vastasi tähän että aah ihan kuola rupesi valumaan ja MITÄ SÄ sitten VOIT syödä???? Eihän tossa jää mitään jäljelle.
Olin ihan että Häh??? Ihan kuin mitään muuta syötävää tässä maailmassa ei olisi??? Naurahdin, ja sanoin että voin syödä ihan mitä vain paitsi noita yllämainittuja. Täysjyväpuuroa, täysjyvä leipää, tummaa riisiä, tummaa makaronia, kaikkia kasviksia ja juureksia, täyslihaleikkelettä, vähärasvaisia juustoja, kaikkea proteiinia, rasvatonta ja makeuttamatonta jugurttia/rahkaa.
Miten pihalla ravitsemuksesta voi olla terveysalan ammattilainen???
Kommentit (82)
Meidän sairaalassa ei laitohuolto tilaa, myös ruokaa jakamassa pitää olla yksi hoitaja. Vaikka samasta kortista luemme nimen ja potilaspaikan. Tämäkin on pois hoitotyöstä, ei ehditä syöttää lämpimänä tai auttaa istumaan tuolille potilasta vaan jää istumaan vuoteenreunalle. Pitkään hoidossa olevien osalta ymmärrän ruokatoiveet, en muutamia päiviä osastolla olevien, näitä suurinosa. Työskentelen sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus oli kommentti sun asenteeseen. En itsekään syö mitään höttöä mutta varoisin sanomasta sitä sillä sellainen jonka sitä höttöä kestää syödä, ei halua kuulla syövänsä höttöä. Tarpeeton lisä. Joillain insuliiniresistenssi parempi.
Pakkohan mun oli sairaalassa sanoa mun ruokarajoitteet? Muutoin olisin joutunut syömään siellä ruokaa, joka olisi saanut minut oksentamaan vaikka mahassa on 50 cm tikattu haava! Olisiko pitänyt olla hiljaa ja sitten oksentaa ruoka ??
Miksi en olisi saanut kertoa mun ruokarajoitteista? Täytyyhän diabeetikkojenkin kertoa ruokavaliostaan tai ne joilla on Keliakia...
5 vuotta sitten leikattu ja edelleen tikattu haava vatsassa. Joo juu. Trollihan se siellä.
Sairaan/terveydenhoitajat eivät tosiaankaan ole mitään terveyden asiantuntijoita mitä tulee syömiseen ja liikuntaan, tosi monet ovat ihan järkyttävän lihavia ja valtaosa keski-ikäisistä hoitajista vähintäänkin pulskia. Just olin Pihlajalinnassa käymässä ja kiinnitin huomiota siihen, kuinka respassa parveilleista hoitajista ei yksikään ollut alle BMI 30 näin silmämääräisellä arviolla.
Minä tiedän sh n joka oli sanonut just raiskatulle naiselle kahden kesken: -No onko se niin vaikeaa antautua kenellekään?
Siis jotkut noista kuuluisivat linnaan.
Vierailija kirjoitti:
"Olen lihavuusleikattu, enkä pysty syömään mitään höttöä, vaaleaa leipää, pastaa, makeaa jne, mutta ei kai sairaalassa sellaista tarjotakaan"
Itse olin noin vuosi sitten sairaalassa, ja suoraan sanoen järkytyin ruoasta. Itse lämpimät ateriat olivat hyviä, mutta se muu. Juomaksi tyrkytettiin koko ajan sokerimehua, kiisseliä, kahvin kanssa pullaa, väli- ja iltapalaksi sokeroituja jogurtteja, jälkiruokia jne. Itse en välitä makeasta kovin paljon, juon janooni vain vettä, syön mieluummin voileivän pullan sijaan ja jogurtin tai viilin syön maustamattomana. En todellakaan ymmärrä, miksi sokeria oli joka aterian jälkiruokana ja aamu/väli/iltapalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen lihavuusleikattu, enkä pysty syömään mitään höttöä, vaaleaa leipää, pastaa, makeaa jne, mutta ei kai sairaalassa sellaista tarjotakaan"
Itse olin noin vuosi sitten sairaalassa, ja suoraan sanoen järkytyin ruoasta. Itse lämpimät ateriat olivat hyviä, mutta se muu. Juomaksi tyrkytettiin koko ajan sokerimehua, kiisseliä, kahvin kanssa pullaa, väli- ja iltapalaksi sokeroituja jogurtteja, jälkiruokia jne. Itse en välitä makeasta kovin paljon, juon janooni vain vettä, syön mieluummin voileivän pullan sijaan ja jogurtin tai viilin syön maustamattomana. En todellakaan ymmärrä, miksi sokeria oli joka aterian jälkiruokana ja aamu/väli/iltapalalla.
Mehukeitot on vähäsokerisia, perusviiliä on mahdollisuus saada, vettä saa janasta, näkkileipää on. Turhaan ihmettelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana on äärimmäisen työlästä tilata ruokia näille elämäntapa rajoittuneille. Joiden oma napa tuntuu olevan maailman napa. Lisäksi nämä ruuat maksavat todella paljon enemmän, useita eutoja per annos, juuri rajoitusten kirjaamisen vuoksi järjestelmään. Sairaalassa ollaan lyhyt aika yleensä. Voi siirtää syrjään lautaselta niitä osia joita kokee ettei voi syödä. Tai sen muutaman päivän syödä vähän höttöäkin. Eniten ärsyttää se suuri älämölö jostain omasta ruokavaliosta, kun siellä sairaalassa olisi enemmän hotoa ja aikaa vaativiakin tilanteita hoidettavana.
Onpa aika ikävä asenne. Ensinnäkin, miksi teillä ei laitoshuoltajat tilaa? Minä olen yksi niistä, jotka ottaa ne tilaukset (hyvinkin lyhyellä varoitusajalla joskus) vastaan ja hoitaa niiden perille pääsyn, mutta hyvin harvoin ne ärsyttää. Kuuluu meidän työhön (myös sinun!) ja todella usein niitä ruokatoiveita on etenkin syöpäosastolla. Kun samoja nimiä katsoo viikosta ja kuukaudesta toiseen niin ihan mielellään toteuttaa niitä toiveitakin. Joskus ne on vielä viimeisiä toiveita. Tuskinpa näissäkään on kyse siitä, että potilas kuvittelee olevansa "maailman napa" vaan potilas syö sitä mitä pystyy. Ja jos ruoka tilataan ns. oman listan kautta niin niistä myös veloitetaan potilaalta erillissumma.
Ohis: missä päin olet? Ei täällä meillä ainakaan asiakkailta mitään erikoisruokavaliolisää veloiteta (asiakkaana tiedän). Meneeköhän se lisälasku sitten kuitenkin meidän kunnallisveronmaksajien yhteiseen pottiin...?
Täällä vanhusten laitosasumisen puolella tuli hiljattain mäkätystä näistä erityis- ja henkilökohtaisista ruokavalioista, niitä on kuulemma liikaa, kun ovat kalliimpia kuin perusruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehukeitot on vähäsokerisia, perusviiliä on mahdollisuus saada, vettä saa janasta, näkkileipää on. Turhaan ihmettelet.
Minulle tarjottiin nimenomman kiisseliä, ei mehukeittoa. Veden otinkin itse hanasta. Leipää oli tarjolla tummaa tai vaaleaa, ja erikseen pyytämällä sainkin maustamattoman viilin. Kerroin vain siitä, mitä minulle tarjottiin. Kaikki olivat sokerisia, paitsi leipä. Koska aktiivisesti tarjottiin aina ensin sokerista versiota, ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän sairaalassa ei laitohuolto tilaa, myös ruokaa jakamassa pitää olla yksi hoitaja. Vaikka samasta kortista luemme nimen ja potilaspaikan. Tämäkin on pois hoitotyöstä, ei ehditä syöttää lämpimänä tai auttaa istumaan tuolille potilasta vaan jää istumaan vuoteenreunalle. Pitkään hoidossa olevien osalta ymmärrän ruokatoiveet, en muutamia päiviä osastolla olevien, näitä suurinosa. Työskentelen sairaalassa.
Jos on muutaman päivän sairaalassa, on oletettavasti aika kipeä, esim. leikkaus, verenmyrkytys, keuhkokuume tms. Omalla osallani väärä ravinto laukaisee atopian, migreenin, keuhkojen ja hengitysteiden tukkoisuuden. Jos vaikka olisin leikattu, keho alkaisi ärsyyntyä tikeistä helpommin, keuhkokuumeessa keuhkot eivät tykkäisi lisä-ärsytyksestä ja migreenistä nyt ei tykkää kukaan missään olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana on äärimmäisen työlästä tilata ruokia näille elämäntapa rajoittuneille. Joiden oma napa tuntuu olevan maailman napa. Lisäksi nämä ruuat maksavat todella paljon enemmän, useita eutoja per annos, juuri rajoitusten kirjaamisen vuoksi järjestelmään. Sairaalassa ollaan lyhyt aika yleensä. Voi siirtää syrjään lautaselta niitä osia joita kokee ettei voi syödä. Tai sen muutaman päivän syödä vähän höttöäkin. Eniten ärsyttää se suuri älämölö jostain omasta ruokavaliosta, kun siellä sairaalassa olisi enemmän hotoa ja aikaa vaativiakin tilanteita hoidettavana.
Onpa aika ikävä asenne. Ensinnäkin, miksi teillä ei laitoshuoltajat tilaa? Minä olen yksi niistä, jotka ottaa ne tilaukset (hyvinkin lyhyellä varoitusajalla joskus) vastaan ja hoitaa niiden perille pääsyn, mutta hyvin harvoin ne ärsyttää. Kuuluu meidän työhön (myös sinun!) ja todella usein niitä ruokatoiveita on etenkin syöpäosastolla. Kun samoja nimiä katsoo viikosta ja kuukaudesta toiseen niin ihan mielellään toteuttaa niitä toiveitakin. Joskus ne on vielä viimeisiä toiveita. Tuskinpa näissäkään on kyse siitä, että potilas kuvittelee olevansa "maailman napa" vaan potilas syö sitä mitä pystyy. Ja jos ruoka tilataan ns. oman listan kautta niin niistä myös veloitetaan potilaalta erillissumma.
Ohis: missä päin olet? Ei täällä meillä ainakaan asiakkailta mitään erikoisruokavaliolisää veloiteta (asiakkaana tiedän). Meneeköhän se lisälasku sitten kuitenkin meidän kunnallisveronmaksajien yhteiseen pottiin...?
Täällä vanhusten laitosasumisen puolella tuli hiljattain mäkätystä näistä erityis- ja henkilökohtaisista ruokavalioista, niitä on kuulemma liikaa, kun ovat kalliimpia kuin perusruoka.
Laitosasuja maksaa itsensä jo muutenkin kipeäksi laitosasumisesta, joten toivottavasti hän saisi edes lisämaksusta itselleen sopivaa ruokaa. Laitosasujahan on jumissa siellä laitoksessa eikä kaikilla ole edes omaisia tuomassa mitään ylimääräisiä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Suomi. Sinänsä erikoisruokavalioista ei veloiteta, tyyliin laktoositon, gluteeniton tai muutama huomioonotettava asia. Mutta jos ruokavalio on tosi rajoittunut ja tilataan kokonaan erillinen ruokalista niin se veloitetaan potilaalta.
Kun lukee noita hoitsujen vastauksia niin taas kerran ymmärtää, miksi hoitoalan työyhteisöt ovat karmeita. Ilkeily, pahansuopaisuus ja herkkänahkaisuus ovat alan keskeisiä arvoja aina vaan.
Hoitsut tuppaa olemaan aika usein töykeitä moukkia.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee noita hoitsujen vastauksia niin taas kerran ymmärtää, miksi hoitoalan työyhteisöt ovat karmeita. Ilkeily, pahansuopaisuus ja herkkänahkaisuus ovat alan keskeisiä arvoja aina vaan.
Niin. Saa ihan sellaisen kuvan, että pitävät asiakkaitaan jotenkin välttämättömänä pahana ja ikään kuin olisivat tahallaan sairaita tai hankalia ja vaikeuttaisivat heidän työtään. Onneksi on olemassa myös toisenlaisia hoitajia.
Huvittavaa kitinää tyypiltä, joka on rasvoittanut itsensä leikkauskuntoon. Tämän on tietysti valtio maksanut.
Syöt just mitä tarjotaan tai olet syömättä. Ei lihavuusleikkaus mitenkään laatua rajoita, vaan määrää.
Tuntemani sairaanhoitajat voivat paperilla tietää lautasmallista tai esim. täysjyvätuotteiden terveellisyydestä, mutta eivät ole tottuneet noudattamaan tällaista ruokavaliota omassa elämässään ja syövät itse ns. suositusten vastaisesti. Kuten iso osa ihmisistä muutenkin. Toki silloin muut ruokavalinnat kuulostavat oudoilta, eikä osaa kuvitella, miltä oikeasti tuntuu syödä toisin. Uskon, että monet ovat hyvinkin perillä ohjeista, mutta niiden noudattaminen tuntuu utopialta. Siksi ällistyttää ja tekee mieli kommentoida, jos joku oikeasti tekee jotain niin "hullua" kuin noudattaa suosituksia.
Laitosruokailussa suositaan epäterveellisiä vaihtoehtoja, sillä muuten ihmiset eivät söisi laitosruokaa. Kouluruoan ja sairaalaruoan pitää periaatteessa noudattaa ravitsemusohjeita, mutta monet lapset ja aikuiset eivät ole tottuneet niihin kotona ja jättävät siksi terveellisen ruoan syömättä, siksi laitoksissa tehdään kompromisseja. Muistan eräässä haastattelussa jotkut vanhemmat olivat pyytäneet koulua vähentämään sokerin käyttöä ruoissa, mutta keittäjät pelkäsivät, että lapset skippaisivat kouluruokaa enemmän.
Ajattelen, että ravitsemussuositukset on annettu, koska niitä kannattaa noudattaa ja ne ovat ihmiselle hyväksi, mutta luulen, että monien makuaistit on totutettu "herkkuihin" niin, että terveellinen ruoka ei maistu. Olen itse tottunut lapsesta asti lautasmalliin ja täysjyvään yms. ja ne maistuvat minusta hyvältä. Jos olen seurassa liikenteessä, pyrin yleensä syömään samaa kuin muutkin, enkä tunne siitä morkkista, mutta omassa arjessani valitsen toisin. Se on sikäli hyvä, en kerää paheksuvia, ihmetteleviä ja negatiivisia kommentteja, mutta olen pysynyt hyvässä kunnossa ja terveenä. Kavereilla tulee vuosi vuodelta enemmän painoa ja terveysongelmia. On harmillista kuulla, että heillä on paha olla niiden vuoksi, mutta ruokajutut ovat tosi herkkiä. Jos ihminen pitää jotain juttua, vaikka täysjyvää tai kasviksia pahan makuisena, hän ei varmasti ala syödä niitä, vaikka voisi sen seurauksena kuinka paremmin... :( En uskalla siksi koskaan kavereilleni puhua ruoista ja tännekin vain nimettömästi.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kitinää tyypiltä, joka on rasvoittanut itsensä leikkauskuntoon. Tämän on tietysti valtio maksanut.
Syöt just mitä tarjotaan tai olet syömättä. Ei lihavuusleikkaus mitenkään laatua rajoita, vaan määrää.
Niin just. Jos haluaa syödä perusterveellisesti, ei tartte kitistä jos on ennenkin syönyt moskaa. Eiku..tarviihan sen jos se ei halua huonoa oloa.
Lihavuusleikattu voi syödä vaikka viinerin tai lihiksen, koska ei se tarvi ravintoaineita. Eiku..Sehän tarvii terveellistä, koska mahalaukkuun ei mahdu paljon mitään.
Ja sairaaloissa, kouluissa ja vanhainkodeissa tarjotasn terveellistä, hyvää ruokaa..Eiku se oliki halpaa ruokaa.
Olipa asiantunteva kommentti.Eiku..Sehän olikin tietämätön ja pahantahtoinen. Keskisormi.
Ymmärrän. En voi allergiattomien yliherkkyyksien vuoksi syödä juuri niitä ruokia joita täällä jumaloidaan ja halpana tarjoillaan sairaillekin. Ravitsemustieteen tutkijat tuntee jo mekanismin mutta kansan syvät rivit pitää vielä luuloharhana.
Olisi painajainen joutua sairaalaan muutenkin sairaana niin että romauttavat siihen päälle suoleni kunnon.
Ja voin kuvitella miten naama menee kun kehtaisi sanoa että pasta maitolasin ja leivän kanssa kiisselijälkiruoalla ei kelpaa, ohhoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus oli kommentti sun asenteeseen. En itsekään syö mitään höttöä mutta varoisin sanomasta sitä sillä sellainen jonka sitä höttöä kestää syödä, ei halua kuulla syövänsä höttöä. Tarpeeton lisä. Joillain insuliiniresistenssi parempi.
Pakkohan mun oli sairaalassa sanoa mun ruokarajoitteet? Muutoin olisin joutunut syömään siellä ruokaa, joka olisi saanut minut oksentamaan vaikka mahassa on 50 cm tikattu haava! Olisiko pitänyt olla hiljaa ja sitten oksentaa ruoka ??
Miksi en olisi saanut kertoa mun ruokarajoitteista? Täytyyhän diabeetikkojenkin kertoa ruokavaliostaan tai ne joilla on Keliakia...
Josko olisit sitten luetellut mitä voit syödä, näyttää olevan lyhyempi lista.