Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Noin 65 vuotta sitten luksusta oli, kun sain Fazerin Sininen -suklaalevyn, kokonaista 50 gr. Eihän tuota köyhyyttä miksikään ymmärtänyt, kun "kaikilla" oli jokseenkin smanlaista. Herätys oli vasta luokkakaverin koti, jonne minutkin kutsuttiin syntymäpäiville: tyylikuonekalut, piano, kristallimaljakoita, paljon tauluja jms.
Ei sellaista osannut haluta, josta ei mitään tiennyt.
Limsapullo juhannuksena, muulloin sitä ei saanut.
Ja jouluna sai syödä mahansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun alussa syntyneenä ihmetyttää muiden saman ikäisten tai nuorempien materiaalinen köyhyys. Lähiössä asuvana duunariperheen lapsena oli kuitenkin varaa käydä laivalla Ruotsissa, Saksassa ja Virossa. Etelänmatkoja tehtiin pari ennen 90-luvun lamaa ja kotoa löytyi VHS-videot, väri TV ja sateliittikanavat. Kämppä oli ahdas ja mitään luksusta ei ollut, mutta mistään appelsiinin lohkosta ei tarttenut tapella.
Asuntolainan taakka. Ne piti maksaa aika nopeaan tahtiin pois.
Kiuasmakkara saunan jälkeen. Taisi siitä jäädä ikuinen makkaranhimo.
Kun ostin hiihtohousut ja neulepaidan paikallisen vaatekaupan tlille.
Kun päästiin käymään Särkänniemessä ja Linnanmäellä.
Kun meidän kotiin laitettiin sisälle koripalloteline.
Kun isäukko vei meidät ajelulle uudella mersulla.
Kun saimme videonauhurin ja pystyi nauhoittamaan Dallasin.
Kun telkkarista tuli euroviisut tai hyviä biisejä esim. Whitney Houstonin I wanna dance wit somebody tai Europen Final Countdown.
Kun pystyi tekemään kokelmakasetteja, mun kasetille tuli esim. Kate Bushin Wuthering hights ja Hanoi Rocksin Million miles away.
Kun oltiin Mikkelissä katsomassa Sielun veljiä ja Cherry Bomzia .
Jos joskus sain pari palaa taloussuklaata niin se oli hienoa. Ja "markkinalakut" syysmarkkinoilta joka vuosi. Ekan oman huoneen saaminen teininä oli myös siistiä.
Mun muistoi kirjoitti:
Kun ostin hiihtohousut ja neulepaidan paikallisen vaatekaupan tlille.
Kun päästiin käymään Särkänniemessä ja Linnanmäellä.
Kun meidän kotiin laitettiin sisälle koripalloteline.
Kun isäukko vei meidät ajelulle uudella mersulla.
Kun saimme videonauhurin ja pystyi nauhoittamaan Dallasin.
Hanoi Rocks ❤️
Kun telkkarista tuli euroviisut tai hyviä biisejä esim. Whitney Houstonin I wanna dance wit somebody tai Europen Final Countdown.Kun pystyi tekemään kokelmakasetteja, mun kasetille tuli esim. Kate Bushin Wuthering hights ja Hanoi Rocksin Million miles away.
Kun oltiin Mikkelissä katsomassa Sielun veljiä ja Cherry Bomzia .
Täytekakku oli parasta. Ja nykynuoriso ei tykkää edes siitä. :(
Vierailija kirjoitti:
Kun pääsi äidin syliin (60-luvulla) . Ei kai oikein ehtinyt, oli paljon kotityötä. Muistan onnellisena tapauksena, kun pihaleikeissä 3-vuotiaana olin saanut henkitorveen helmen ja juoksin kotiin. Sain istua äidin sylissä kun hän yritti saada tuketta pois.
Sylissä pitämistä pidettiin hemmotteluna. Ettei vain kasva vaativaiseksi. Vaatimattomia meistä tulikin. Kiitollinen kuitenkin vanhemmilleni kaikesta.
Tämä on "next shit leveliä" tässä ketjussa.
Hiihtolenkin puolessa välissä smurffilimsa ja munkkipossu hiihtomajalla.
-Kavereiden lelut, oli minullakin jotain mutta vähän.
-Lomareissu yleensä sukulaisten luo, ei mitään hotelli- tai ulkomaanreissuja. Pari kertaa risteilyllä.
-Pizza, ehkä kerran tilattiin kotiin jostain Pizzataxista
-Paahtoleipä kaverilla, meillä ei ollut leivänpaahdinta
-Auton kyydissä oleminen. Meillä ei ollut autoa, joten kaverin vanhempien kyydissä oleminen oli luksusta tai jos joku sukulainen tuli kylään ja pääsi ajelulle.
Listaa voisi varmaan jatkaa aika pitkäksi.
Joskus 50-luvun alkupuolella olin kesiä äidin vanhempien luona.
Lauantai-iltapäivän ohjelmaan kuului seurata papan kanssa joko yleisurheilukisoja ja paikallisia jalkapallomatseja kauppalan urheilukentällä.
Tällä aikaa mummi oli paistanut plättejä (pikkulettuja), joita sitten myöhemmin nautittiin kriikunahillon kera.
Mikään ei ollut parempaa.
100 g goutermakkaraa sellaisenaan
Kun pääsi hyvätuloisten vanhempien omaavan kaverin luo koulun jälkeen syömään leipää, jossa oli päällä aamupalajuustoa. Ja tuoremehuakin sai.
Minä sain Levikset -99.
Olin aina kulkenut toisten vanhoissa vaatteissa, jostakin lahjoituksena saaneissa.
Muistan vieläkin sen hämmästykseni, kun äiti eräänä päivänä sanoi, että nyt lähdetään ostamaan minulle Levikset 😄
Ai että itsetunto kohosi, kun ne veti jalkaan 😄❤️
Juhlaa oli myös esim. kun juhannuksena saatiin korillinen limsaa, kerran pääsin ravintolaan syömään ja joskus käytiin huvipuistossa.
Isän luona vietetyt viikonloput n. 2x kk.
Limsa eli limukka. Sai kahdesti vuodessa: juhannuksena ja synttäreillä.
Lauantaina karkkipussi jonka karkit jaettiin TASAN jokaiselle perheenjäsenelle : )