Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2811)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi.
LAPSENA???
Niin, minä olin silloin noin 14-18 vuotta vanha eli lapsi vielä. Vaikka olin lopulta täysi-ikäinen, niin silti olin vielä lapsi.
Sukuloitiin usein isän kanssa kaksistaan ja syötiin matkan varrella baarissa. Joskus ajeltiin illalla nakkikioskille ja hitsit ne nakitkin oli olevinaan hyviä.
Kun sain rippilahjaksi rahaa ja rahoilla ostettiin minulle oma cd-soitin. Se oli luksusta. Erityisesti muistan, että rahat sai käyttää tällaiseen "turhuuteen", eikä niillä tarvinnut ostaa vaatteita tms. tarpeelista nyt kun minulla oli omaa rahaa.
Kun päästiin kaverin kanssa uimaan ja sen jälkeen jäätelökioskille
Lämmin ruoka, puhtaat vaatteet ja se että oli ylipäätään jotkut ryysyt päällä.
Luin vain osan kommenteista, mutta niissä oli melkein aina kyseessä vain ruoka. Meillä 50-luvulla ei niin kummia muonia ollut, ei ikinä karkkia tai limuja kotona eikä juuri muuallakaan. Niitä en kaivannutkaan. Ylellisyyttä minulle oli isoveljeni ja isäni seura. Ei ihan harvinaista kuitenkaan ollut, mutta olisin halunnut olla enemmän heidän mukanaan. Silloin oli aina mielekästä tekemistä, rauhallista ja mukavaa käytöstä, uuden oppimista usein.
Vierailija kirjoitti:
Sisävessa ja kylpyammeeseen pääsy kerrostalossa asuvien ystävien luona.
Kylpyamme olisi vieläkin ihanaa luxusta. Kurjaa, että ne purettiin joka paikasta silloin 80-luvulla. Muka vettä meni liikaa. Eikö suihkussa mene vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylpyamme olisi vieläkin ihanaa luxusta. Kurjaa, että ne purettiin joka paikasta silloin 80-luvulla. Muka vettä meni liikaa. Eikö suihkussa mene vettä?
Koska 90-luvulla tuli myös poreammeet.
Lauantaisaunan jälkeen sain jakaa pienen (0.33 l?) lasisen limupullon veljeni kanssa puoliksi.
Ei ollut erikoista luksusta. Perus elämistä. Eläminen ei perustunut muiden kadehtimiseen. Kateus alkoi aikuisena, nyt jo vähäistä.
Sain silmät sulkevan, paksun mustan tukan omaavan nuken 6-vuotiaana. Sitä ennen ainoat leluni olivat pieni kuminen vinkulelukoira Lulu, nalle, 30 legopalikkaa ja pari hiekkalaatikkolelua. En muista kaivanneeni enempää. Karkkia en juurikaan saanut lapsena enkä äitini kertoman mukaan sitä ruinannut kaupassa. Karkin sijaan sain pureskella nauriin ja lantun palasia.
Vaate tai kengät, joihin sain itse vaikuttaa.
McDonald'sissa käyminen ja siellä happy meal-aterian saaminen. Tätä ei tapahtunut usein, varmasti korkeintaan pari kertaa vuodessa.
Perus arjen asiat,ruoka ja hyvä koti.Elokuvissa käynti,,uudet barbit
Vierailija kirjoitti:
Kun äiti oli selvin päin.
Jännä että sama kommentti saa näinkin erilaisen reaktion
Kerran kesässä päästiin Itä-Suomeen kesäretkelle uimaan ja syömään muikkuja torille. Myös mökkiviikonloput oli lapsena luksusta, vaikka mökki oli ehkä 15 neliön harva lautahökkeli jonne änki hyttysetkin sisälle. 100g karkkipussin jakaminen veljen kanssa lauantaisin kruunasi viikon. Tämä kaikki vuonna 1994