Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?

Vierailija
28.03.2021 |

Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.

Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?

Kommentit (2708)

Vierailija
2221/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla jäätelöllä käynti lähihuoltoasemalla (Gulf) tai kaupunkireissulla jossain kahvilassa. Tapahtui tyyliin enintään kerran vuodessa.

Vierailija
2222/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti paistoi lättyjä ja niitä syötiin hillon kanssa. Päivän piristys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma puhelin, oli niin kätevää kun sain oman puhelimen eikä tarvinut olla vaan kotipuhelimen varassa. Olin noin 10-vuotias ja tapahtui 2000-luvun alussa.

2224/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1950-luvulla, Pohjois-Suomessa syntynyt ja asunut. Olin ainut lapsi, joten "elämän eväitä" oli hieman runsaammin. Odotetuin asia oli joka kesäinen lomamatka Helsinkiin. Olimme Riihimäellä sukulaisissa ja sieltä junalla oli niin helppoa lähteä Korkeasaareen, Linnanmäelle, taidenäyttelyihin ja kaikkeen kivaan, mitä Helsinki tarjosi. Siitä tuli kaupunki, jonne halusimme sitten perheenäkin mennä. Vaikka virkaurallani olen yöpynyt lukemattomia kertoja kaupungissa  - ja kaikki palvelut ovat pelanneet, lomamatkoilla on oma, ihana hohtonsa. 

Vierailija
2225/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan jälkeen oma limpparipullo

Vierailija
2226/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset elämykset matkoilla, esimerkiksi sukellusretket, se että sai uida koska halusi ja safarikierros.

Vierailija
2227/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lelut. Jokaisen saamani lelun muistan mistä se ostettiin tai keneltä sen sain. Niillä leikittiin varovasti ja niistä jokaisella oli arvokas paikka lipaston päällä. 

Nykyisin lapsilla on niin paljon leluja, että lattia lainehtii niitä, ja niitä tallotaan. Millään ei ole omaa paikkaa vaan kaikki tungetaan jonnekin sängynaluslaatikkoon sekaisin.

Ei millä ainakaan ole noin lelujen suhteen, lattia ei lainehdi leluista eikä leluja tallota. Mihin tämä käsityksesi nykylasten leluista oikein perustuu?

Vierailija
2228/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viennetta jäätelökakku.

Lämmin suihku.

Jos äiti vei bussipysäkille.

Vierailija
2229/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta luksusta oli päästä ratsastamaan! 

Vierailija
2230/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitimme oli cittarin kahvilaravintolassa töissä ja joskus harvoin saivat ottaa mukaan ylijääneitä ranskalaisia. Foliossa olivat vähän nuupahtaneet, mutta aina kohokohta meille lapsille. Tapahtui 70-luvulla.

Ehkä siksi vähän vaikea ymmärtää näitä "meillä ei ole mitään" = ei ole uusinta Iphonea ja viimeisintä muotitoppista.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kaikille samat asiat ei ole luksusta kuin sinulle, vaan että heille on luksusta jotkut toiset asiat?

Vierailija
2231/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä edes on muotitoppis?

Se uusin iphone vertautuu siihen että 60-luvulla perheeseen hankittiin uusi puhelin.

Vierailija
2232/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta ostettu vaate. Itse asiassa lapsena en saanut sellaisia ollenkaan.

Vasta teini-iässä sain ensimmäisen ostovaatteen. Siihen asti kuljin äidin ja mummon ompelemissa. Talvitakitkin oli aikuisten takeista pienennettyjä.

En kylläkään osannut kaupan vaatteita oikein edes kaivata, kotitekoiset vaatteet oli siihen aikaan muillakin lapsilla.

Meillä vaatteet oli kyllä kaupasta ostettuja kun äiti ei osannut ommella, mutta... minulle luksusta oli ne hyvin harvat vaatteet, jotka oli ostettu _minulle_. Kaikki uudet vaatteet ostettiin aina siskolle ja minä sain ne käytetyt rytkyt kun siskolle ei enää mahtunut :(

Vierailija
2233/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirtelö, sain kerran koko lapsuuden aikana. Kun näin Pirtelöä vieraassa kaupungissa, pyysin äidiltä ja äiti myöntyi. Isä jupisi, että ei pitäisi ostaa, että se on vähän samaa kuin piimää joisi. Tottakai pirtelö oli piimää parempaa.

Toinen lyx oli paahtoleipä, jota sain vain isän enon luona. Olen 58 vuotias nyt.

Vierailija
2234/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tienattua lapsenvahtina pikkusen rahaa ja menin likkakaverin kanssa Valion baariin syömään jäätelöannokset. Paperinen sateenvarjo, strösseliä ja ihanaa kastiketta. Aivan ehdottomasti parasta mitä pikkutyttö voi toivoa!  Valion baarin myyjällä oli platinanvaalea tukka jota hän piti banaaninutturalla - aivan upea kampaus, jäi iäksi mieleen. Sopi myös ympäristöön, näytti kermavaahdolta.

Vierailija
2235/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden markan vikkoraha, jolla sai pussillisen salmiakkimerkkareita.

Nykyään sellainen maksaa myös vitosen, mutta vaan euroina. 

Vierailija
2236/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai iltaisin saatiin valvoa myöhempään ja tietty katottiin telkkaria ja syötiin jäätelöä siskon kanssa. Suosikkeja oli mm.Avaruusasema Alfa. Jäi niin mieleen.

Vierailija
2237/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin terveellisesti: ei rasvaa, ei sokeria. Lihaa ja perunoita. Makeaa sai vain syntymäpäivänä ja jouluna. Koulukaverit puhuivat sellaisesta kuin mokkapala ja tietysti makustelivat että ihanaa. Sitä sain sitten teini-ikäisenä. Ihan ok. 

Vierailija
2238/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syötiin terveellisesti: ei rasvaa, ei sokeria. Lihaa ja perunoita. Makeaa sai vain syntymäpäivänä ja jouluna. Koulukaverit puhuivat sellaisesta kuin mokkapala ja tietysti makustelivat että ihanaa. Sitä sain sitten teini-ikäisenä. Ihan ok. 

Meillä ei saanut makeaa terveysintoilija vanhempien takia, peloteltiin että sokeri tappaa aivosoluja ja on myrkkyä keholle ja siitä saa syövän, myös muita mausteita vältettiin, ruoka mitattiin ruokavaa'alla gramman tarkkuudella. 

Vierailija
2239/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äiti paistoi lättyjä ja niitä syötiin hillon kanssa. Päivän piristys.

Meillä taas leivottiin lättyyn enkä tarkoita tällä mitään lättyjen paistamista. 

Vierailija
2240/2708 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma uusi vaihdepyörä, 5-vaihteinen Helkama Kaunotar, hopean värinen. 70-luvun loppua elettiin, oli 13-vuotias ja pyörä melkein vähän liian iso minulle, mutta täysin käsittämättömän hieno. Olin haaveillut siitä pitkään, enkä uskonut koskaan oikeasti sellaista edes saavani, mutta sitten isä yllätti. 2