Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Ihan typerää tuollainen vertailu missä loukataan toisten kokemuksia. Ei tarvitse olla kauheaa välkky ymmärtääkseen, että elämä oli monin tavoin erilaista 60-luvulla ja 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
1960-luvun lapsena 1/2 l Tiikerijäätelöpaketti, jaettiin neljään osaan. Saunan jälkeen puoli pulloa Jaffaa. Ylellistä oli päästä kaupungille äidin tai isän kanssa vaateostoksille - äiti teki muuten lähes kaikki vaatteet itse. Ostovaate oli ylellisyyttä. Anttilan postimyyntiluettelo, josta joskus tilattiinkin jotain.
Omassa lapsuudessani 2000-luvun vaihteessa taas itse tehdyt vaatteet oli ylellisyyttä, äidin ja mummon tekemät neulepaidat, pipot, villasukat jne. Yhtenä vuonna sain synttärilahjaksi erään tuttavan juuri minulle valmistaman mekon.
Jos sai jonain lauantaina olla kotona eli ei koulussa tai harrastuksissa, ja ei tarvinnut tehdä läksyjä eikä esitelmiä, PLUS että vanhemmat eivät sillä hetkellä riidelleet. Sai lukea sängyssä ja oli rauha. Se oli luksusta.
Disneyland Pariisi sen avajaisvuonna 1997, olin 7-vuotias ja iso disney fani.
Linnanmäellä käyminen. Muistan myös hiiren pääksi muotoillun jäätelön jossa oli varmaan 3 erimakuista jäätelöä 70-luvulla niin ei sitä joka päivä syöty. Ehkä kerran kuussa 70-luvulla
70 luvulla meillä oli mustavalkoinen televisio. Parasta oli, kun televisiosta tuli näkymätön mies (1975) tai 6 miljoonan dollarin mies. Alkuperäinen Charlien enkelit oli myös hyvä. Suomalaiset jutut ei silloinkaan oikein kiinnostaneet.
Meillä oli kotona ulkohuussi ja käytettiin pepun pyyhintään sanomalehteä. Oli hienoa, kun alakoulun ulkohuussissa oli vessapaperia. Kerran meillekin ostettiin vessapaperirullia, kun kansakoulunopettaja käski tuoda niitä kouluun, kun niistä askarreltiin tonttuja. Meillä on vieläkin kesämökkinä se talo ja siellä ulkohuussi - käytän huvikseni siellä edelleen sanomalehteä, esimerkiksi Helsingin Sanomia, jos saan niitä ilmaiseksi jostain mainostajalta, kotiini en tietenkään tilaa semmoista lehteä.
Kun sain jotain herkkua kokonaan itselleni, eikä sitä tarvinnut jakaa sisarusten kesken. Esim. limsapullo, karkkipussi, jäätelöä tai jotain sellaista. Esim. kerran sain suklaalevyn nimipäivälahjaksi ja sain syödä sen kokonaan itse. Olin ihan ihmeissäni, että eikö sitä tarvitsekaan jakaa viiteen yhtä isoon osaan kuten yleensä, kun jotain jaettiin sisarusten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kuussa äiti toi lenkkimakkaraa kun kaupungissa kävi.
Meillä maksamakkaraa ja ai että se oli hyvää kovettuneen korpuksi menneen leivän päällä😋
60 luvulla meidän isä toi jouluksi meidän eteiseen laatikollisen Tanskalaisia punaisia omenoita. En ikinä unohda sitä tuoksua, kun kuljimme lämpimän eteisen ohitse tuoksua nuuhkien, omenat piti säästää aattoon! Enkä ikinä koskaan ole saanut kaupoissa sitä tuoksua takaisin, vaikka kuinka nuuhkisin :(
Limsa, sipsit, roskaruoka. Kaikkia sain maistaa vasta kaverien luona kouluiässä, roskaruokaa ekan kerran kun olin 12v. Noh ei ollut maalla kauppoja tai hampparirafloja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitimme oli cittarin kahvilaravintolassa töissä ja joskus harvoin saivat ottaa mukaan ylijääneitä ranskalaisia. Foliossa olivat vähän nuupahtaneet, mutta aina kohokohta meille lapsille. Tapahtui 70-luvulla.
Ehkä siksi vähän vaikea ymmärtää näitä "meillä ei ole mitään" = ei ole uusinta Iphonea ja viimeisintä muotitoppista.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kaikille samat asiat ei ole luksusta kuin sinulle, vaan että heille on luksusta jotkut toiset asiat?
Missä oli cittari jo -70 luvulla? Ihan uusi tieto minulle,vettä niitä jo silloin oli.
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää tuollainen vertailu missä loukataan toisten kokemuksia. Ei tarvitse olla kauheaa välkky ymmärtääkseen, että elämä oli monin tavoin erilaista 60-luvulla ja 2000-luvulla.
Ja että asiat oli erilaisia. Se missä 50-luvulla läheskään kaikilla ei ollut sisävessaa eikä puhelinta niin vuonna 2000 todella harvoilla ei niitä ollut.
Sain 10-vuotiaana valita itse omaan huoneeseeni minkäväriset seinä ja lattia sinne tulee, sekä valita huonekaluja, sain myös pianon.
Näin jälkikäteen ajateltuna, suurinta luksusta oli se, ettei meiltä lapsilta kielletty yhtään mitään. Ei ollut auktoriteettiä. Saatiin tehdä, mitä ikinä huvittaa. Meille kasvoi oma järki. Meistä ei ollut huolta kenellekään. Mitään onnettomuuksia ei sattunut.
Meistä kaikista lapsista kasvoi aikuisena erittäin vastuuntuntoisia, omilla aivoillaan ajattelevia fiksuja ihmisiä.
1960-luvun lapsena 1/2 l Tiikerijäätelöpaketti, jaettiin neljään osaan. Saunan jälkeen puoli pulloa Jaffaa. Ylellistä oli päästä kaupungille äidin tai isän kanssa vaateostoksille - äiti teki muuten lähes kaikki vaatteet itse. Ostovaate oli ylellisyyttä. Anttilan postimyyntiluettelo, josta joskus tilattiinkin jotain.