Mies veti raivarit kun ei "saanut" lähteä pyörälenkille.
Meillä on siis 6 kk vauva. Minä olen kotona ja hoidan vauvaa, mies tekee etänä töitä. Koko työpäivän minä luonnollisesti hoidan vauvan, mutta myös passaan miestä (ruoat jne.)
Mies on käynyt töidensä päälle pyöräilemässä nyt päivittäin. Tekee tunnin parin lenkkejä. Ilmoittaa siis vaan lähtevänsä ja painaa ulos. Tänään mä sanoin, että et mene, mä haluan lepoa ja käydä yksin lenkillä. Olen uupunut ja koen epäreiluksi tän järjestelmän, missä mulla ei oo vastaavaa vapautta vain ilmottaa lähteväni.
Mies pimahti täysin. 34-vuotias korkeakoulutettu mies kiukutteli ja maukui kui nälkäinen taapero tai teinipoika. Asetelma oli kuin miten minä kalkkismutsi en päästä häntä pitämään hauskaa, ei lainkaan missä kaksi aikuista jakaa yhteistä vastuuta. Sössötti miten hänen mielenterveytensä vaatii liikuntaa ja miksi mä en voi ottaa vaunuja mukaan. Ehdotin, että no mennään vuorotellen. Ei käy kun hänen oli päästävä _heti_.
En jaksa tätä. Ero mielessä joka päivä. En ymmärrä miten voi täysin eri mies kuoriutua ukosta joka oli itse se kovempi vauvakuumeilija.
Kommentit (699)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap kirjoittaa noin negatiiviseen sävyyn siitä että "joutuu" laittamaan ruokaa työtä tekevälle miehelle? Pitäisikö sekä sekä tehdä työt että myös laittaa ruoka ja hoitaa kaikki muutkin asiat? Kyllä se on kuule ihan luonnollista että se joka ei käy töissä hoitaa noita kotiasioita.
Ap hoitaa pientä vauvaa ja silloin huolehditaan sen vauvan tarpeista ja ruokailusta. Muutoinkin eletään vauvan ehdoilla, ei aikuisen miehen, jonka kuuluisi osata huolehtia omasta ruokailustaan työpäivän aikana täysin itsenäisesti. Vai onko jossain tapana, että vaimo vie miehelle ruuan työpaikalle?
Olen uupunut ja koen epäreiluksi tän järjestelmän...
---
Et ole kertonut tätä miehellesi ja hän ei osaa lukea sinua riittävästi.
Uupumus on aina vakavasti otettava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap kirjoittaa noin negatiiviseen sävyyn siitä että "joutuu" laittamaan ruokaa työtä tekevälle miehelle? Pitäisikö sekä sekä tehdä työt että myös laittaa ruoka ja hoitaa kaikki muutkin asiat? Kyllä se on kuule ihan luonnollista että se joka ei käy töissä hoitaa noita kotiasioita.
Jos äiti uupuu, niin mies todellakin joutuu tekemään tuon ja paljon enemmänkin. Siksi onkin kaikkien etu, että huolehditaan myös siitä äidin jaksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hoitaa pientä vauvaa ja silloin huolehditaan sen vauvan tarpeista ja ruokailusta. Muutoinkin eletään vauvan ehdoilla, ei aikuisen miehen, jonka kuuluisi osata huolehtia omasta ruokailustaan työpäivän aikana täysin itsenäisesti. Vai onko jossain tapana, että vaimo vie miehelle ruuan työpaikalle?
oletat että aloitta ei itse syö?
tai että mies tähän aloittajan pakottaa?
ainahan mies voi tilata ruoat kotiin tai ostaa kaupasta valmista ruokaa. ei ole mikään ongelma kenellekään muulle kuin sinulle ja aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti uupuu, niin mies todellakin joutuu tekemään tuon ja paljon enemmänkin. Siksi onkin kaikkien etu, että huolehditaan myös siitä äidin jaksamisesta.
eli miehen pitää jäädä työttömäksi. onhan aloittajalla paksu pankkitili?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä etäduunia mehesi tekee sunnuntaina?
no tämä. varmaan niitä kuuluisia vaativia asiantuntijatehtäviä? =D
Niinpä...
NYT AP NIITÄ VASTAUKSIA: MITÄ MIES TEKEE TYÖKSEEN
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensin: lopeta lounaan laittaminen miehelle. Tai ylipäätään ruuan, kai aikuinen mies itse osaa ateriansa valmistaa. Sinä olet kotona vauvan takia, et miehen.
Toiseksi opettele sanomaan miehen menoille hyvin rauhallisesti, että aha. Anna miehen mennä ja harrastaa, mutta älä mahdollista siitä mitään. Ei siis puhtaita vaatteita jne. Aikuinen mies osaa itse huolehtia tavaroistaan.
Vastaavasti miehen tultua kotiin ojenna vauva hänelle ja sano heippa. Sen enempiä kertomatta, mihin olet menossa. Puhelimeen et vastaa, isä pärjää kyllä vauvan kanssa. Palattuasi et kysele, miten meni tms., vaan menet suihkuun(jos kävit lenkillä) ja jos vauva huutaa, sano miehelle, että vaihda vaippa/anna ruokaa - mikä sillä lapsella nyt hätänä onkin.
Miehelle on itsestäänselvää mennä, myös sinä voit tehdä saman valinnan.
Just. Mies varmaan pitää itsellään kaikki tienaamansa rahat sitten.
Kyllä näsitä asioista pitää jutella ihan tasapuolisesti eikä niin että en tee sulle lounasta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti uupuisi? Naisethan uhoavat kuinka miestä ei tarvita enää mihinkään, siemenenkin saa muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sä olet kieltämään aikuista miestä? :D Olisit antanut mennä ja sen jälkeen sä olisit oman juttus parissa sen pari tuntia.
Miksi noin päin? Koska olet mahdollistanut tämän jo aiemmin, mies on oppinut tavoille. Et ole saanut suutasi auki, että säkin tarviit omaa aikaa. Hän oli jo menossa, kun matto vietiin jalkojen alta. Puhukaa ajoissa, eikä mitään tuommoista NYT et lähde.
Lapsellisintahan tässä on tuommoinen erolla uhkaaminen, näinkin vähäpätöisestä asiasta.
Eikö parisuhteissa nykyään enää keskustella oikeista asioista?
Voi hyvä luoja mitä miehen infalisointia ja misogyniaa. Miehet ovat lapsia joita kasvatetaan ja huonoista tavoista pitää syyttää väärin kasvattanutta naista. Eivät siis omaa aikuisen normaaleja kognitiivisiä kykyjä ja itsereflektiota, missä omaa käytöstä tarkastellaan ilman ulkoista kaitsijaa. Kaiken huippu on tuo miten eihän miehen psyykkeen voi uskoa kestävän joustamista tai kivan tekemisen siirtymistä kun kyse on yhteisestä lapsesta. Mieskuvasi on suorastaan groteskin primitiivinen ja kyvytön, ainoa toimija ja syyntakeinen pparisuhteessa on nainen. Miksi kukaan maailman ihminen haluaisi olla vastaavan olennon kanssa naimisissa?
Niin ja sitten? Tuo nyt kuitenkin on totta. Mies on jonkinlainen pysyvästi kyvytön aivoinvalidi joka ei ikinä kasva 3 vuotiasta vanhemmaksi. Näitä on enemmistö miehistä. Sitten on todellakin ne muutama yksisarviseksi luokiteltava mies jotka pystyy samaan kuin nainen. Jos kaikki miehet pystyisi samaan kuin nainen niin ei kai jokaiseen kykenevään mieheen suhtauduttaisi vielä 2021 kuin olisivat maailman 8 ihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli miehen pitää jäädä työttömäksi. onhan aloittajalla paksu pankkitili?
Siis meinaatko, että työssäkäynti estää tekemästä mitään kotitöitä?
Jännästi ne kotityöt hoituu ja ruoka valmistuu pöytään, vaikka meillä molemmat kokopäivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vaikeaa se voi olla. Mies lenkille klo 16-18 ja sinä 18-20. Ja huomenna vuorojen vaihto. Ja en ole kyllä ikinä ymmärtänyt, että vauvan kanssa ei voi siivota, leipoa, syödä....
Voi kai sitä siivota/syödä... mutta on aivan eri tehdä sitä vauvan kanssa kuin ilman.
Ei se iin kään voi olla että mies on 247 ilman vauvaan ja äiti 247 vauvan kanssa!! (aloitus)
Ymmärrät tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainkaan ihme, että olet alakuloinen ja väsynyt. Olet käytännössä yksinhuoltaja, sillä erotuksella, että sinulla on lisäksi mies passattavana.
Jos keskustelu miehen kanssa ei onnistu, niin puhu esim neuvolassa. Saat asioihin perspektiiviä, neuvoja ja muutos on paljon helpompaa, kun mukana on perheen ulkopuolinen.
Tilanne ei voi jatkua eikä se parane itsestään. Äidin jaksaminen ja hyvinvointi on tärkeää.
Miten tämä eroaa siitä, että mies olisikin toimistolla töissä, ja käyttäisi jopa parikin tuntia työmatkoihinsa?
Etätöissä ollaan ihan yhtälailla työnantajan palveluksessa, ei sohvalla makaavan äippylin apupoikana.
Tässäpä ratkaisu:
etäduunissa lähtee aamulla tunnin lenkille, ja hommat kun on ohi niin toiselle tunnin lenkille. Ne ovat työmatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainahan mies voi tilata ruoat kotiin tai ostaa kaupasta valmista ruokaa. ei ole mikään ongelma kenellekään muulle kuin sinulle ja aloittajalle.
Ap varmasti osaa huolehtia syömisistään itsenäisesti, ilman puolison apua, kuten jokainen normaali aikuinen. Onko miehellä jokin vamma tai sairaus, kun tämä ei häneltä onnistu?
ap,koitappa itse tienata samassa ajassa sama palkka kuin miehes, ja sitte valita uudelleen jos tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmasti osaa huolehtia syömisistään itsenäisesti, ilman puolison apua, kuten jokainen normaali aikuinen. Onko miehellä jokin vamma tai sairaus, kun tämä ei häneltä onnistu?
Voi miten hieno olkiukko. Taputapu.
Hei ap jos tuntuu pahalta ja unettaa, meil on sama tilanne ja kaksoset!! Mun pää hajoo tuon minäminä itsekkyyden omanapailun kanssa. Ei nämä miehet tosiaan kaikki ymmärrä vaikka ITSE vauvaa ehdotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainkaan ihme, että olet alakuloinen ja väsynyt. Olet käytännössä yksinhuoltaja, sillä erotuksella, että sinulla on lisäksi mies passattavana.
Jos keskustelu miehen kanssa ei onnistu, niin puhu esim neuvolassa. Saat asioihin perspektiiviä, neuvoja ja muutos on paljon helpompaa, kun mukana on perheen ulkopuolinen.
Tilanne ei voi jatkua eikä se parane itsestään. Äidin jaksaminen ja hyvinvointi on tärkeää.
Miten tämä eroaa siitä, että mies olisikin toimistolla töissä, ja käyttäisi jopa parikin tuntia työmatkoihinsa?
Etätöissä ollaan ihan yhtälailla työnantajan palveluksessa, ei sohvalla makaavan äippylin apupoikana.
Kun mies on työpäivän ajan erossa lapsestaan, niin luonnollisesti hän halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa edes sen pari tuntia arkisin. Tuo aika menee helposti jo vauvan iltahommiin kylvetyksestä iltapalaan ja hammaspesuihin sekä sylittelyyn. Viikonloppuisin ja lomilla mies on tietenkin enemmän lapsensa kanssa sekä tekee kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikea neuvotella aikatauluista kun miehen työpäivät saattavat venyä, mutta ennen kaikkea haluaa lähteä kun mielihalu pälkähtää päähän. Ja hänhän lähtee kun siltä tuntuu. Mä luuseri ja palvelijatar jään sit nyhväämään kotiin.
Ja mulle on aivan sama uskooko joku tämän vai ei. Hyvältä tuntuu jos tää tilanne on niin absurdi, että mun surkea parisuhteeni on ainutlaatuisen kurja.
Oon miettinyt, ettei mun olotila ole normaali. Mietin pitäiskö puhua neuvolassa/lääkärille näistä synkistä ajatuksista. Tuntuu et kaikki on pilalla, elämä näyttää toivottomalta.
Meillä on 4kk vauva ja mies käy kyllä ihan muualla töissä, mutta kotiin tultua istuu lähinnä koneella pelaamassa. Olen pyytänyt omaa aikaa niin, että voisin itsekin olla koneella ja vaikka pelata sen tunnin (vs. mies pelaa vapaa-ajalla 4-6 h) jonka ajan mies olisi vauvan kanssa, mutta malttaa olla ehkä vartin pätkissä, ei aina sitäkään. Hyvä, että ylipäänsä on vauvan kanssa, mutta en ehdi tuossa ajassa edes vaihtaa vapaalle...
En siis halua vauvasta eroon, eikä minun tarvitse päästä talosta ulos vaan saada talon sisällä omaa aikaa. Ei, ei mahdollista. Joskus sitten vaan totean, että lähden ulos ja käyn 15-30min lenkillä kysymättä mieheltä. Sanon vain, että hoida vauvaa, käyn ulkona. Käy. Onnistuisi varmaan, vaikka häviäisin 1-2 tunniksi jonnekin niin kuin edellisellä asunnolla ollessa tein, että syötettyäni vauvan lähdin pariksi tunniksi kahville ja ostoksille ja tulin sitten takaisin taas ruoka-ajaksi, mutta asutaan nyt sen verran syrjässä ettei tuossa ajassa tosiaankaan ehdi keskustaan ja takaisin, eikä se ulkoilu ole sitä "omaa aikaa", jota tarvitsen, koska jos on pakko päästä ulos, voin aivan hyvin ottaa vauvan ulos mukaan.
Vaikka meillä onkin vähän eri tilanne, ymmärrän ap:n tarpeen hyvin. Meillä riidellään ihan samasta asiasta, että vaikka olenkin äitiyslomalla, miehenkin pitää hoitaa lasta ja mahdollistaa myös minulle vapaa-aikaa, eikä niin että hoidan ruoanlaiton ja kaikki kotityöt lapsen ohessa. Viimeksi aamulla riideltiin ja miehen mielestä minulla ei ole mitään muuta kuin vapaa-aikaa, että kotitöihin menee max 1h päivässä ja lopun aikaa olen vapaalla. Joo, niin vissiin. Lopun aikaa olen vauvan kanssa, niin kuin kuuluukin. Hyvällä tuurilla saan 2h omaa aikaa, jos vauva nukkuu vaunulenkin päätteeksi pari tuntia, mutta viime aikoina ei tosiaankaan ole nukkunut, joten ei sitä omaa aikaa sitten ole, kun vauva nukkuu lenkin jälkeen vartin...
Mikä on, kun miehet ei ymmärrä miten sitovaa on olla vauvan kanssa kotona ja että se ei ole vapaa-aikaa jos imettäessä katsoo televisiota tai on koko ajan vauva sylissä?
Ja kyllä, vauvan kanssa voi syödä ja siivota, mutta se on aina puolivillaista.
Maito pulloon tai maidon korviketta ja mies pidemmiksi ajoiksi vauvan kanssa, joskus esimerkiksi viikonlopuksi niin alkaa ymmärtää.
Aluksi on musta tärkeää lähteä ulos ja antaa miehen olla lapsen kanssa kaksin jotta ymmärtää että on vastuussa. Siitä pikkuhiljaa suoraan lenkkitamineissa pitkään suihkuun ja saunomaan ovi lukossa ja unimaski ja korvatulpat päässä ovi kiinni aikaisin nukkumaan niin että miehelle jää iltatoimet jne.
no tämä. varmaan niitä kuuluisia vaativia asiantuntijatehtäviä? =D