Tarkoittaako rajaton samaa kuin tottelematon?
Mulle tuo rajaton käsite on ihan uusi, vaikka itse olenkin jo vanha. Onko joku muotisana?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Muotijuttu
Yhdessä vaiheessa, muutama vuosi sitten, yliherkkyys taisi olla viimeisintä muotia. Omassakin kaveripiirissä diagnosoitiin silloin varmaan tusinan verran yliherkkyystapauksia, jotka sitten unohdettiin aika nopsaan kun tuli tilalle uutta muotia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rajaton on uusi muotiadjektiivi, niin tunnustan missanneeni ilmiön. Millaisia/keitä sanotaan rajattomiksi? Tai millaiset/ketkä kuvaavat itseään sellaiseksi? Kuulostaa tulkinnanvaraiselta sanalta, joka voi tarkoittaa eri asioita eri konteksteissa.
Jos sanon olevani iloinen ja toinen sanoo minulle, ettet ole iloinen, ei siinä ole paljon tulkittavaa. Kumpi tuntee tunteeni, minä vai se toinen?
Kun 'ilmiön" (ilmiö on ehkä väärä sana kuvaamaan) tunnistaa, on hämmentävää miten moni näin menettelee. Käytöksestä voi sitten päätellä lapsuuden kodin kasvatusmenetelmiä ja rikkonaisuuden.
Aina jos toinen ihminen kertoo sinulle kysymättä miten tunnet tai koet, ajattelet, olet tekemisissä rajattoman kanssa. Tai hän kysyessä sekoittaa oman tulkintansa tunteistasi sinun tunteisiisi.
Tarkoitin siis, että olen missannut sen ilmiön, että rajaton-sanaa käytettäisiin nykyään paljon. Rajattomuudesta itsestään en osaa sanoa. Ainakin koen, että nykyään tuodaan paljon esiin oikeutta saada laukoa mitä tahansa ja olla välittämättä muiden tunteista. Liittyykö se tähän rajattomuuteen?
Rajaton on se tunkeileva tyyppi, joka ei piittaa toisen yksityisyydestä tai itsemääräämisoikeudesta. Ylikävelee ja mitätöi.
Ei ole mitenkään uusi sana. Iät ja ajat on puhuttu rajattomasta luovuudesta, sävelkorvasta, ahkeruudesta, marja määrästä, rajattomasta rakkaudesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asioita. Tottelematon ei tottele, rajattomalle ei kukaan ole koskaan asettanut rajoja.
Aaa...siis vapaan kasvatuksen tulos?
Eli 60-70- lukulaisten. Siihen aikaan tuli muotiin ns vapaa kasvatus. Jotkut noudattivat, suurin osa ei. Nykyään on sitten tapana heitellä, että kaikki on vapaata kasvatusta.
Mutta pahin rajaton on se kiltti ja hyväkäytöksinen, joka vain "ystävällisyyttään" kysyy sinun ja lastesi sairauksista, haluaa "auttaa" joka asiassa ja on aina huolissaan "vääristä" tunteistasi.
Puutuppa siihen sit, kun pomo kysyy heti ensitöikseen saikulta palattuasi "Ootko nukkunut hyvin?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asioita. Tottelematon ei tottele, rajattomalle ei kukaan ole koskaan asettanut rajoja.
tai esim. alkoholisti, mt-perheen. Joutunut huolehtimaan kaikesta ja kaikista jo lapsena, on voinut ns "pärjätä" tällä stragialla mutta ei ole tapahtunut psykologista eriytymistä muista, joten homma jatkuu aikuisenakin.
Tämä on itse asiassa vanhentunut näkemys. Ja onkin hyvä kysymys, miten olisi ihmiselle mahdollista olla psykologisesti eriytymättä muista. Paremminkin, on vain oppinut tiettyjä toimintamalleja, sovittelevia, toista myötäileviä, sellaisiajotka eivät aiheuta riitatilanteita. Ei ihmisen identiteetti silti ole jäänyt ’kiinni toisiin’.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaa...siis vapaan kasvatuksen tulos?
Mun äitini on rajaton, syntynyt 40-luvulla. Ei takuulla vapaan kasvatuksen tulos. Sanoisin, että rajaton ihminen on vain niin äärettömän itsekeskeinen, ettei piittaa muista, vaan tekee mitä itselleen parhaaksi kokee, vaikka se olisi yleisen katsontakannan mukaan toista loukkaavaa tai epämiellyttävää. Rajaton voi siis tavallaan olla myös se moukkamaisesti käyttäytyvä.
Yksi esimerkki rajattomuudesta on oman pahan olon levittäminen muille. Nuorempana otin muiden huonotuulisuuden tai syyllistämisen omalle kontolleni. Olin myös rajaton, sellainen ihminen, joka antoi kohdella miten vaan. Törmäsin myös sellaiseen, että joku vain kertoi päin naamaa, miltä näytin hänestä. Tuokin on rajattomuutta, kyvyttömyyttä erottaa oma tulkinta, toisen tulkinta ja todellisuus. Todellisuudessa asiat vain ovat, ilman mitään tulkintaa.
Kun näkee rajansa, säästyy paljolta ikävältä. Voi poistua monesta tilanteesta ilman kohuja, kun ymmärtää, että tuo toinen tuossa käsittelee hänen tunteitaan, ei minun.
Rajaton ihminen on sellainen joka esimerkiksi ensimmäisenä työpäivänään kertoilee kaikki sairautensa, avioeronsa ja vastaavat uusille työkavereilleen. He ovat yleensä aika levottomia ja itsekuri on heikkoa.
Tottelematon ei ole sama asia.
Minulla on myös 40-luvulla syntynyt rajaton vanhempi. Olen miettinyt asiaa näin, että äidilleni itselleen on sota-aikana sanottu nälän ilmaisuun "ei sinulla voi olla nälkä", tai kylmyyden tai pelon ilmaisuun "täällä on ihan lämmin, eikä pommeja tarvitse pelätä". Se on ollut hänen vanhempiensa tapa suojella, selviytymiskeino. Sota-ajan lapsista kasvoi sitten rajattomia aikuisia.
Tällä tavoin sodan traumat periytyvät sukupolvelta toiselle, ellei joku näe ja katkaise kierrettä.
Käytännössä rajaton lapsi on sama kuin tottelematon lapsi. Aikuisena sitten ei enää puhuta niinkään tottelemattomasta vaan säännöistä piittaamattomasta kusipäästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai esim. alkoholisti, mt-perheen. Joutunut huolehtimaan kaikesta ja kaikista jo lapsena, on voinut ns "pärjätä" tällä stragialla mutta ei ole tapahtunut psykologista eriytymistä muista, joten homma jatkuu aikuisenakin.
Olen tällaisesta perheestä. Se, mitä opin, oli munankuorikävely, konfliktien välttely ja muiden ihmisten miellyttäminen. Sain koulussa 2 stipendiä hyvän luokkahengen luomisesta. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.
Narsistit ja läheisriippuvat ovat myös aina rajattomia tai heikkorajaisia. Narsistille muut ovat itsen jatkeita. Esim. lapsi on oman itsen jatke tai "mini me", ei erillinen yksilö. Narsistinen tai läheisriippuva vanhempi voi asettaa ja painostaa lapselle omia vaatimuksiaan, esim. harrastusten tai ammatinvalinnan suhteen, riippumatta siitä mitä lapsi itse haluaa. Läheisriippuva äiti on usein hössö, joka kantaa pois muuttaneen lapsen kotiin niitä rumia maljakoita ja muuta roinaa. Sisustaa toisen kotia kuin omaansa, vaikkei haluta. Omasta mielestään tarkoittaa tietenkin vain hyvää, mutta taustalla on kontrollointi ja ymmärtämättömyys siitä, mihin itse loppuu ja mistä toinen alkaa.
Mitä eroa on rajattomuudella ja heikoilla sosiaalisilla taidoilla?
Onko rajattomuus aina sos. taitamattomuutta mutta sos. taitamattomuus ei aina rajattomuutta?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä rajaton lapsi on sama kuin tottelematon lapsi. Aikuisena sitten ei enää puhuta niinkään tottelemattomasta vaan säännöistä piittaamattomasta kusipäästä.
Ei mene aivan noin. Rajaton voi olla se kaikkein tottelevaisin kympin tyttö. Se joka tekee päällepäin hymyillen ja mukisematta kaiken, sääntöjä noudattaen, kunnes romahtaa burnoutiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös 40-luvulla syntynyt rajaton vanhempi. Olen miettinyt asiaa näin, että äidilleni itselleen on sota-aikana sanottu nälän ilmaisuun "ei sinulla voi olla nälkä", tai kylmyyden tai pelon ilmaisuun "täällä on ihan lämmin, eikä pommeja tarvitse pelätä". Se on ollut hänen vanhempiensa tapa suojella, selviytymiskeino. Sota-ajan lapsista kasvoi sitten rajattomia aikuisia.
Tällä tavoin sodan traumat periytyvät sukupolvelta toiselle, ellei joku näe ja katkaise kierrettä.
Itseni kohdalla en tajunnut, mutta sitten oman vauvani kanssa! Vauva oli mummin sylissä ja suu alkoi napsaa, eli vauva viesti nälästä. Sanoin siitä, että vauvalla alkaa olla nälkä. Mummi tarjoaa vauvalle lelua. Vauva alkaa känistä ja sanon taas nälästä. Mummi pitää vauvasta tiukemmin kiinni.
Lopulta jouduin suuttumaan, että tänne se lapsi nyt! Tavaran olisin repinyt jo kädestä.
Ei tämä näin kerrottuna täällä aukea, mutta tuossa kohtaa tajusin itse monta juttua omasta elämästäni.
Rajaton on tosiaan ainakin lasten kohdalla sama asia kuin tottelematon. Rajaton-sana tuli käyttöön siksi, koska kurittomista lapsista ei enää haluta puhua. Kuri sanana kun rinnastuu rangaistuksiin ja väkivaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Rajaton ihminen on sellainen joka esimerkiksi ensimmäisenä työpäivänään kertoilee kaikki sairautensa, avioeronsa ja vastaavat uusille työkavereilleen. He ovat yleensä aika levottomia ja itsekuri on heikkoa.
Tottelematon ei ole sama asia.
Hoitoalalla näitä piisaa, erityisesti lähihoitajaopiskelijoissa. Ei minkäänlaisia rajoja, kaikki omat asiat räplätetään julki ja jopa potilaiden kuullen, itsekuria on nolla ja muutenkin se jatkuva rajattomuus aiheuttaa stressiä muissa, kun sitä pitää alkaa rajaamaan. En tiedä mistä se johtuu, varmaan osalla on mielenterveyden kanssa vaikeuksia, mutta töissä ollaan töissä, eikä itseä terapoimassa.
Rajattomuus on tekijän omaa sisäistä pidäkkeettömyyttä, eikä rajaton koe tunnontuskia sääntöjen rikkomisesta, ollessaan tottelematon.