Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittaako rajaton samaa kuin tottelematon?

Vierailija
27.03.2021 |

Mulle tuo rajaton käsite on ihan uusi, vaikka itse olenkin jo vanha. Onko joku muotisana?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koska rajaton on sama kuin säännötön niin ei ole mitä totella joten ei voi olla tottelematon.

Sama kuin jos ei olisi lakeja, ei voisi olla rikollisia.

Vierailija
2/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asioita. Tottelematon ei tottele, rajattomalle ei kukaan ole koskaan asettanut rajoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri asioita. Tottelematon ei tottele, rajattomalle ei kukaan ole koskaan asettanut rajoja.

Aaa...siis vapaan kasvatuksen tulos?

Vierailija
4/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rajaton ystävä. Esimerkki rajattomuudesta on se, että neuvoo ihan koko ajan aivan kaikessa. Jos hän on keksinyt hyvän vatsalihastreenin, elämänfilosofian, suksimerkin, ruokavalion, lapsenkasvatustavan, niin se on hänen mielestään velvollisuus jakaa tätä (lue tuputtaa) asiaa. Ei pääse yli siitä, jos joku ei vihkiydy hänen ehdottamiin asioihin tai päättää, että ei kiinnosta. Sitten tuhahtelee että kyllä se nyt vaan olis hyvä. 

Hän puhua pulputtaa omia neuvoja ja asioita ja tuntuu että hän ajattelee tietävänsä kaiken sinusta läpikotaisin, ja ei välttämättä edes tiedä missä olen töissä tai muita hyvin olennaisia asioita. Ei kuuntele, rauhoitu vaan neuvoo koko ajan. Ja puhuu siitä miten on neuvonut muita, esimerkiksi sotkeutuu muiden parisuhteisiin eikä anna periksi jos ei pääse, koska onhan hänellä viisautta ja nerokkaita ideoita ja hän kyllä tietää. 

TOOODELLA raskas ihminen ja kuvailee itseään tyyliin hyväksi auttavaiseksi ystäväksi vaikka porukka yrittää lähinnä paeta ympäriltä.

Vierailija
5/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai esim. alkoholisti, mt-perheen. Joutunut huolehtimaan kaikesta ja kaikista jo lapsena, on voinut ns "pärjätä" tällä stragialla mutta ei ole tapahtunut psykologista eriytymistä muista, joten homma jatkuu aikuisenakin.

Vierailija
6/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rajaton ystävä. Esimerkki rajattomuudesta on se, että neuvoo ihan koko ajan aivan kaikessa. Jos hän on keksinyt hyvän vatsalihastreenin, elämänfilosofian, suksimerkin, ruokavalion, lapsenkasvatustavan, niin se on hänen mielestään velvollisuus jakaa tätä (lue tuputtaa) asiaa. Ei pääse yli siitä, jos joku ei vihkiydy hänen ehdottamiin asioihin tai päättää, että ei kiinnosta. Sitten tuhahtelee että kyllä se nyt vaan olis hyvä. 

Hän puhua pulputtaa omia neuvoja ja asioita ja tuntuu että hän ajattelee tietävänsä kaiken sinusta läpikotaisin, ja ei välttämättä edes tiedä missä olen töissä tai muita hyvin olennaisia asioita. Ei kuuntele, rauhoitu vaan neuvoo koko ajan. Ja puhuu siitä miten on neuvonut muita, esimerkiksi sotkeutuu muiden parisuhteisiin eikä anna periksi jos ei pääse, koska onhan hänellä viisautta ja nerokkaita ideoita ja hän kyllä tietää. 

TOOODELLA raskas ihminen ja kuvailee itseään tyyliin hyväksi auttavaiseksi ystäväksi vaikka porukka yrittää lähinnä paeta ympäriltä.

En ole koskaan ollut tekemisissä tällaisen ihmistyypin kanssa. Menis varmaan heti hermo siihen ja sen pidempää tuttavuutta siitä ei tulisi.

Vierailija
7/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on joku uusu muotijuttu nyt.. Joka paikassa törmää nyt tähän rajaton sössötykseen

Vierailija
8/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaton ihminen hahmottaa huonosti, mitkä asiat ovat hänen omia asioita ja mitkä toisen/ toisten ihmisten asioita.

Hän tulee asioissa helposti "toisen tontille" häärimään - ja toisaalta syyttelee muita omista ongelmistaan.

Vierailija
9/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen, että rajaton voi kuvailla tottelematonta ja sääntöjä uhmaavaa lasta. Sillä lapsen itsesäätely on hyvin paljon sen varassa, että aikuiset kertovat sääntöjen kautta rajojen olemassaolosta.

Aikuisen kohdalla ajattelen rajattoman ihmisen olevan sellainen henkilö, jolla menee sekaisin oma persoona ja elämä toisten ihmisten persoonien ja elämien kanssa. Ei ikäänkuin hahmota, että minun tunteet, ajatukset, mielipiteet ja valinnat koskee minua ja minun elämää, mutta ei ulotu muihin ihmisiin ja heidän elämiinsä. 

Vierailija
10/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajaton ihminen hahmottaa huonosti, mitkä asiat ovat hänen omia asioita ja mitkä toisen/ toisten ihmisten asioita.

Hän tulee asioissa helposti "toisen tontille" häärimään - ja toisaalta syyttelee muita omista ongelmistaan.

Ihmisen rajat voi "vuotaa" molempiin suuntiin; rajattoman ihmisen voi olla vaikea myös puolustaa omia rajojaan muilta ihmisiltä ja vaatimuksilta.

Vierailija
11/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaton ei kunnioita muiden tunteita tai rajoja. Kertoo miten tulee toimia ja miten tunnet. Jos sanot, että sinulla on nälkä, rajaton toteaa, ettei sinulla voi olla nälkä, koska hänellåkääm ei ole. Rajaton puhuu ääneen tulkintansa ja toteaa, että "ai, ajattelet näin", vaikket ajattelisi.

Tämä ei ole mikään uusi muotisana, vaan ilmiö, minkä jokaisen tulisi tunnistaa. Lapsille pitäisi opettaa pitämään kiinni rajoistaan.

Aikuista rajatonta ystävää on vaikea lähteä opettamaan, mikä on todella surullista. Rajattomuus on niin syvällä persoonassa. Täytyy itse ymmärtää tilansa.

Vierailija
12/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotijuttu

Vierailija
13/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rajaton on uusi muotiadjektiivi, niin tunnustan missanneeni ilmiön. Millaisia/keitä sanotaan rajattomiksi? Tai millaiset/ketkä kuvaavat itseään sellaiseksi? Kuulostaa tulkinnanvaraiselta sanalta, joka voi tarkoittaa eri asioita eri konteksteissa.

Vierailija
14/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiassa ei ole muotijuttu. Törmäsin termiin yli kymmenen vuotta sitten, ja sain sanasta työkalun ymmärtää menneisyyttäni. Tämä on tärkeä aihe, josta pitäisi puhua enemmän. Moni ihminen on näitä muiden rajoja tallovia tiedostamattaan.

Vierailija
15/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rajattomuutta myös se jos kysyy toiselta jatkuvasti hyvin tungettelevia/henkilökohtaisia kysymyksiä ja saa toiset siten vaivautuneeksi? Tai jos neuvoo asioissa joissa kokee tietävänsä ”paremmin”, tyyliin ”älä osta tuota halvempaa versiota, osta tätä mitä minäkin käytän” tai jos vähättelee toisen tunteita/kokemuksia jne? Vetääkö tällä tavalla rajaton ihminen helposti puoleensa juurikin niitä ns. vastakkaisella tavalla rajattomia joiden on vaikea asettaa omia rajoja?

Vierailija
16/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen esimerkki rajattomasta henkilöstä on anoppi/äiti tai appiukko/isä, joka tulee hääräämään toisen kotiin vara-avaimen turvin.

Vierailija
17/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rajaton on uusi muotiadjektiivi, niin tunnustan missanneeni ilmiön. Millaisia/keitä sanotaan rajattomiksi? Tai millaiset/ketkä kuvaavat itseään sellaiseksi? Kuulostaa tulkinnanvaraiselta sanalta, joka voi tarkoittaa eri asioita eri konteksteissa.

Jos sanon olevani iloinen ja toinen sanoo minulle, ettet ole iloinen, ei siinä ole paljon tulkittavaa. Kumpi tuntee tunteeni, minä vai se toinen?

Kun 'ilmiön" (ilmiö on ehkä väärä sana kuvaamaan) tunnistaa, on hämmentävää miten moni näin menettelee. Käytöksestä voi sitten päätellä lapsuuden kodin kasvatusmenetelmiä ja rikkonaisuuden.

Aina jos toinen ihminen kertoo sinulle kysymättä miten tunnet tai koet, ajattelet, olet tekemisissä rajattoman kanssa. Tai hän kysyessä sekoittaa oman tulkintansa tunteistasi sinun tunteisiisi.

Vierailija
18/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotijuttu

Vähän sama kuin että toiset väittävät narsismia muotijutuksi. Kyllä, on totta että aiheesta puhutaan nykyään enemmän ja siksi sanaa käytetään myös väärin, mutta se ei poista ilmiön olemassaoloa ja vaikeutta. Rajattomuus on tärkeä ilmiö tiedostaa ja sille on syynsä että kyseinen ilmiö on nimetty ja siitä on alettu puhumaan.

19/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä rajaton joku uusi sana? En ole koskaan kuullutkaan siitä ennen tätä viikkoa ja kuitenkin luen todella paljon.  

Vierailija
20/68 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko rajattomuutta myös se jos kysyy toiselta jatkuvasti hyvin tungettelevia/henkilökohtaisia kysymyksiä ja saa toiset siten vaivautuneeksi? Tai jos neuvoo asioissa joissa kokee tietävänsä ”paremmin”, tyyliin ”älä osta tuota halvempaa versiota, osta tätä mitä minäkin käytän” tai jos vähättelee toisen tunteita/kokemuksia jne? Vetääkö tällä tavalla rajaton ihminen helposti puoleensa juurikin niitä ns. vastakkaisella tavalla rajattomia joiden on vaikea asettaa omia rajoja?

Minä koen näin. Jonkinlainen vaikeus hahmottaa, mikä on omaa ja mikä toisen. Liiallinen uteliaisuus ja liian nopeasti lähelle tulo, tosiaan tuo ilmaisu 'toisen tontilla' häärääminen kuvaa hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän