Miksi niin monella on vedenkeitin? Eikö se ole aikamoinen turhake?
Liedellä tai mikrossa voi keittää aivan mainiosti vettä. Varsinkin kun vedenkeittimeen ei saa laittaa muuta kuin vettä esim. maitoa tuntuu oudolta, että niin monella on vedenkeitin jossain pikkuyksiössäkin tilaa viemässä.
Kommentit (109)
Mulla on kahvila. Sellainen vaatimaton peruspaikka jossa teekään ei ole haudutettua vaan pussiteetä. Vedenkeitin on käytetyimpiä välineitä. Kaikki muu olisi hidastelua.
Hankkisin varmasti vedenkeittimen jos mahtuisi. Nyt keittelen kattilassa, mikrossa en kyllä viitsi, ei ole erityisen nopea sekään vettä kiehuttamaan, kuppi kyllä kuumuu niin että saa iäisyyden odottaa että pystyy koskemaan. Minulla ei ole kahvinkeitintä, vaan pelkkä suodatinsuppilo.
Mikrossa kuumentaessa sitten tarvitsin toisen astian kuumennukseen, kahvikuppi ei käy, koska se on siellä suppilon alla...
Nyt ärsyttää tuo kattila hellalla seisomassa, tilaa vie sekin, kun haluaisi pellin siihen nostaa jne.
Ap ei varmaan käytä uuniakaan, koska se nimittäin vasta energiasyöppö on. Paistaa pitsatkin induktioliedellään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri teelaadut haudutetaan eri lämpöissä vesissä. Ei kovin kätevästi saa kattilassa esim. 92- asteista vettä.
No totuuden nimissä täytyy kyllä huomauttaa, että vesi lämpenee kiehuvasta 92-asteiseksi jo siinä, kun kaataa sen teepannuun ja odottaa muutaman minuutin, että pannu lämpenee veden vaikutuksesta. Lisäksi säädettävät vedenkeittimet ovat aika kalliita, itse haikailen sellaisen perään, mutta en ole viitsinyt ostaa hinnan takia. Mutta on vedenkeitin joka tapauksessa huomattavasti nopeampi kuin liesi, juon teetä varmaan yli litran päivässä, ja jos alkaisin joka kerta lämmittää yhtä-kahta mukillista varten vettä liedellä, niin en kyllä juuri muuta ehtisi tehdäkään.
Siis tarkoitin tietysti, että vesi viilenee helposti kiehuvasta 92 asteeseen tuolla menetelmällä.
Vedenkeitin on kuumassa käytössä päivittäin.
Mikro on siihen verrattuna rääpäle.
Kuin iltaisin teetä, jo siinä on vedenkeitin ehdottomasti ykkönen. Keitän myös siinä vettä milloin mihinkin.
Olen luopunut vedenkeittimestä, koska induktioliedellä vesi kiehuu nopeammin kuin vedenkeittimessä.
Meillä ei enää ole vedenkeitintä, kun induktioliedellä teevesi kiehuu nopeammin. Töissä on vedenkeitin ja nykyään tuskastun sen hitauteen. Jos olisi muu kuin induktioliesi, niin vedenkeitin olisi välttämätön kotona. Alkuun mittailin lihalämpömittarilla tietyn lämpöiseksi veden, mutta nopeasti oppii tunnistamaan, milloin vesi on noin 60-80-90 asteista.
Vesi kiehuu minuutissa liedellä niin ei tarve vedenkeittimelle, joka taitaa olla tarpeen vain niille joilla hidas liesi.. Teevesikin tulee mallikkaasti liedellä oikean lämpöiseksi.
Turhake, jos omistaa induktiolieden. Meidän liesi paljon nopeampi kuin yksikään vedenkeitin, minkä olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On trollilla murheet.
Jos ei ole mikroa? Liesi on hidas ja vie enemmän sähköä.
No, itseasiassa ei vie, vedenkeitin on energiasyöppö ja induktio on vielä nopeampikin
Höpön löpöt. Vedenkeitintä tehokkaampaa veden keitintä ei ole. Sähkövastuksen hyötysuhde on noin 100% eikä vedenkeittimessä kuumenneta ylimääräisiä massoja, vain vastus ja vesi.
höpö höpö itsellesi, 2000w vedenkeitin vastaa neljää auton löhkölämmitintä. Induktiolla tekee 50% pienemällä sähköllä saman.
Ei jukolauta taas. Kyllä on taas haaskattu peruskoulun opetus sinun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On trollilla murheet.
Jos ei ole mikroa? Liesi on hidas ja vie enemmän sähköä.
No, itseasiassa ei vie, vedenkeitin on energiasyöppö ja induktio on vielä nopeampikin
Höpön löpöt. Vedenkeitintä tehokkaampaa veden keitintä ei ole. Sähkövastuksen hyötysuhde on noin 100% eikä vedenkeittimessä kuumenneta ylimääräisiä massoja, vain vastus ja vesi.
höpö höpö itsellesi, 2000w vedenkeitin vastaa neljää auton löhkölämmitintä. Induktiolla tekee 50% pienemällä sähköllä saman.
Ei tee tunnetun fysiikan mukaan. Energiaa kun ei voi luoda tyhjästä. Sen sijaan korkea teho tarkoittaa lyhyempää aikaa eli vähemmän hukkaenergiaa jopa identtisiä tekniikoita käyttäen. Nyt vertaat vielä eri tekniikoita joissa induktio käyttää paljon hukkaenergiaa muun maailman lämmittämiseen, eli on automaattisesti energiatuhlari.
Ja siinä toinen valopää. Tajuatko sinä kuinka induktio toimii? Ei ole siis sama kuin keraaminen liesi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt, induktioliesi kuumentaa kattilallisen vettä minuutissa joten on paljon nopeampi
Sattuu päähän näin typerät kommentit.
Miksikö? Veden keittämistä varten.
Keitän sillä teevedet ja vieraille kahvivedet. Kahvin keittoa on varten mulla on sellainen irtosuodatin kun en itse juo. Lisäksi keitän sillä joka päivä ruuanlaiton yhteydessä vettä. En todellakaan ala odotella että lisäkevesi alkaisi kiehua hellalla. Monesti laitan tipan kattilan pohjalle että voi laittaa levyn päälle ja kaadan lisää keittimestä.
Minulla on vedenkeitin, jossa veden voi lämmittää 40-100 asteeseen. Erittäin kätevä kapine, kun leipomista varten veden voi lämmittää 40- tai 45 asteeseen, vihreälle teelle voi lämmittää veden vaikka 75 asteeseen ja ruuanlaittoa saa nopeutettua keittämällä veden kiehuvaksi vedenkeittimellä. Induktio- tai kaasuliesiä ei ole, ja sähköliesi on hidas.
ite tykkään mun vedenkeittimestä, koska siinä saa säätää minkä asteiseksi veden haluaa. Esim. vihreä tee pitäisi olla liotettu 75-85 asteiseen veteen. jos lämmitän mikrossa niin en tiedä mikä on veden lämpötila. Toinen homma on kun käytän hiusten värjäykseen kasvivärejä, ne pitää sekoittaa tietyn lämpöiseen veteen.
Minullakin on iduktioliesi mutta ei todellakaan lämmitä esim. litraa vettä minuutissa. Joko joku liiottelee tai lämmittää sen teekupillisen.
Vaikka minulla induktioliesi käytän vedenkeitintä apuna isomman vesimäärän keittämisessä.
Vedenkeitin on todella kätevä. Sen voi täyttää ja jättää kiehumaan, eikä tarvitse vahtia sitä, koska se menee pois päältä, kun alkaa kiehua. Liedellä kattilaa pitää vahtia ja mennä katkaisemaan lämpö aika pian, ettei vesi lainehdi liedelle.
Keitin on myös nopeampi.
Kuumaa vettä käytetään paitsi juomissa (pressokahvi, teet, kuumat mehut ja haudukkeet), myös esimerkiksi pikapuurojen ja nuudelien teossa. Itse keitän melkein aika kannullisen vettä, kun alan tehdä ruokaa, koska kuumaa vettä on kätevä lisätä tarvittaessa ruokaan - ei kiehuminen ja kypsentäminen lopu siihen, jos kaataa vaikkapa kastikkeeseen kylmää vettä, kun se alkaa olla turhan tykkyä tavaraa.
Eli kuumaa vettä käytetään koko ajan myös ruuanlaitossa.
En oikeastaan tajua, miksi jollekulle on niin vaikea kuvitella erilaisia toimintatapoja kuin omansa. En minäkään käytä munankeitintä tai airfryeria, mutta voin hyvin kuvitella, että monelle nekin ovat käteviä.
Säästää energiaa ja siten myös ilmastoa. Ei ole turhake.
Ainakin mun vedenkeitin on tosi nopea. Jos kuumanhan saman määrän liedellä vie aikaa moninkertaisen määrän.
Vedenkeitin on kätevä , nopea ja edullinen.
Miten turhake? Teevesi kiehuu nopeasti ja jos ruokaankin tarvitsee lisätä vettä niin kiehautan aina sopivan määrän vettä nopeasti vedenkeittimellä. Vie muutaman kupillisen lämmittämiseen vähemmän energiaa kuin jos liedellä lämmittäisi saman verran.