Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissalle allerginen?

Vierailija
26.03.2021 |

Otin pari kuukautta sitten meille kaksi kissaa. Mulla on ollut pienestä saakka kissoja, tässä ennen näitä olin noin 5 vuotta ilman. Nyt aivastelen jatkuvasti, silmät on ihan verisuonia täynnä ja tuntuvat kuivilta, henkeä ahdistaa.

Minkälaisia oireita teillä allergisilla ollut? Kuulostaako tutulta? Toinen omista vanhemmista on kissoille allerginen ja siskoilla myös oireilua vaikka mistä eli perimää ainakin on. Voiko allergia puhjeta näin yhtäkkiä, kun kissoja kuitenkin ollut elämässä yli 20 vuotta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi puhjeta. Allerginen nuha on vetistä ja kirkasta.

Vierailija
2/12 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi puhjeta. Allerginen nuha on vetistä ja kirkasta.

No niistän useita kertoja päivässä kirkasta, mut ei kokoaikaa vuoda. Oon alkanut herätä päänsärkyisenä kaikenlisäksi, en tiedä voiko liittyä asiaan? Eikä tosiaan oo mikään muu muuttunut tässä ajassa, kun tuo kissojen tänne muutto.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Voiko tämä jollain tästä helpottaa, ei jaksaisi allergialääkkeitä napsia jatkuvasti. Ei kyllä huvittaisi luopua kissoista, mutta jos sama jatkuu niin ei varmaan muuta voi. Silmätkin taas ihan turvonneet ja rähmivät. 😔

Ap

Vierailija
4/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergialääke auttanut oireisiin? Jos ei, niin kyse on jostain muusta

Vierailija
5/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireilu kuulostaa hyvin yleiseltä allergiaoireilulta. Mun kissa-allergia puhkesi aikanaan, kun silloisen poikaystävän kodin (asuttiin lapsuudenkodissa vielä kumpikin) kissa sai pentuja. Aikuinen kissa ei siis aiemmin aiheuttanut mitään oireita vaan vasta ne pennut. Nykyään oireilen sitten aikuisille kissoillekin, ja lisäksi kaneille, koirille ja hevosille nyt ainakin.

Vierailija
6/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up! Voiko tämä jollain tästä helpottaa, ei jaksaisi allergialääkkeitä napsia jatkuvasti. Ei kyllä huvittaisi luopua kissoista, mutta jos sama jatkuu niin ei varmaan muuta voi. Silmätkin taas ihan turvonneet ja rähmivät. 😔

Ap

Voit siedättyä. Tai olla siedättymättä. Minä siedätyin, mutta oireesi kuulostavat kyllä voimakkaammilta kuin mitä itselläni oli.

Vierailija
7/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergialääkkeet auttaa vähän ainakin hengenahdistukseen, mutta väsyttävät liikaa. Teen etätöitä kotona parhaillaan, mutta vietän suurimman osan ajasta parvekkeella hommissa tai ulkoillen, koska sillon olo helpottaa. Nämä kissat tulivat tänne luovutusikäisinä, eli pentuja ovat edelleen. Lieneekö sit vaikuttaa asiaan, itsellä oli pentuja viimeksi lapsuusvuosina enkä muista sen kummemmin siitä. Oma isä ainakin oireilee kovasti juuri nuorista kissoista.

Ap

Vierailija
8/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse allerginen kissoille. Minulla on omia kissoja. Aivastelen silloin tällöin, joskus saattaa nenä vuotaa.

Nyt olen huomannut jumalattoman silmien kirvelyn. Muistin, että viime vuonna oli sama juttu eli nyt joku allergisoiva pensas tai puu ilmeisesti levittelee siitepölyään.

Vierailija
9/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotona pölyistä? Mä luulin tulleeni kissalleni allergiseksi kun oli allergiaoireita mutta kunnon siivous auttoi siihen. Sen jälkeen ei ole ollut mitään. Eikä sitä ennen paitsi sen pari viikkoa kun en tajunnut siivota pölyjä pois.

Vierailija
10/12 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin puhkesi allergia vasta 25-vuotiaana, vaikka olin ollut paljon kissojen kanssa tekemisissä lapsesta pitäen. Äiti allerginen. Myös kumppanillani puhkesi nyt yli 30-vuotiaana allergia kunnolla, kun asui talossa jonne tuli kissanpentu. Sitä ennen vain hyvin lievää oireilua, joka ei vaikuttanut elämään. Kissoihin ei yleensä siedäty niin hyvin kuin koiriin, joten suosittelisin ikävä kyllä luopumaan kissoista.

Kumppanini asui pari vuotta kissan kanssa samassa taloudessa, on nyt muuttanut pois, mutta huomaa, että tuo on vaikuttanut keuhkojen kuntoon. En leikkisi allergian kanssa, kissojen kanssa se todennäköisesti ei helpota ainakaan niin paljon, että niiden kanssa pystyisi asumaan 24/7. Allergialääkkeisiinkin tulee jossain vaiheessa toleranssi eikä niitä muutenkaan ole järkeä napsia koko ajan.

Vierailija
11/12 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin tulleeni allergiseksi veljeni kissoille, kunnes hoksasin että sain ihan samat oireet katupölystä keväisin (myöhemmin tajusin listaan kuuluvan myls siitepöly silloin kun sitä on runsaasti ilmassa, tupakan ja puiden polton savun pienhiukkaset, huonepöly yms.), ja lääkärille oireitani kuvailtuani, hän totesi poskiontelot tsekattuaan että klassiset vasomotorisen nuhan oireet. Siinä siis elimistö reagoi fyysisiin ärsykkeisiin (myös kylmä-kuuma, esim. kun syö lämmintä ruokaa) kuin ne olisivat allergeeneja. Sitä hoidetaan reseptillä saatavilla allergialääkkeillä ja ainakin itselläni on auttanut nenäsuihke joka ei väsytä niin kuin pilleriversiot.

En tiedä onko kyse oikeasti kissalle allergisoitumisesta, mutta kannattaa ehkä kuulostella omaa oloa kun katupölykausi iskee, tai pahin siitepölykausi, sinulla voi olla tämä vaiva allergian sijaan.

Vierailija
12/12 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asiaan perehtyneeltä lääkäriltä voi kysellä siedätyshoidosta. Aikoinaan oli tv-sarja, jossa eläinlääkäri oli siedätyshoidossa, jottei tarvisisi luopua työstään tai lemmikeistä. Hän kasvatti tiettyä kissarotua.

Meillä oli kissoja 30 vuotta (ja olen maatalosta, jossa eläimiä oli joka sorttia). Viimeisinä vuosina alkoi tulla kissoista pieniä oireita ja huomasin, että tavatessani vieraita kissoja reagoin niihin herkemmin kuin omiin.

Myös siitepölyallergia puhkesi nyt aikuisiällä, vuosi vuodelta pahempana.

Kun viimeinenkin kissa siirtyi autuaammille metsästysmaille - lähes parikymppisenä - ei ole enää otettu lemmikkieläimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä