Täällä kun ihmetellään joskus että miksei lyhyelle naiselle kelpaa lyhyt mies
Niin eihän kyse useinkaan ole siitä etteikö vaikka 170-senttinen kelpaisi seurustelukumppaniksi 160-senttiselle vaan siitä kannattaako lyhyen lisääntyä lyhyen kanssa. Jos on vähänkään aikeita lastentekoon, ei kannata tuhlata aikaa. Mullekin tuo kumppanin pituus oli nuorena kriteeri mutta nyt kun olen 40 v, enkä lapsia enää tee, ei pituudellakaan ole juuri merkitystä.
Kommentit (153)
Totta. Tein lapset lyhyen miehen kanssa ja nyt teini itkee lyhyyttään. Raastavaa.
En ole kyllä ikinä valinnut miestä pituuden perusteella. Kriteereistä ehkä huonoin. Olen 165cm itse, joten todennäköisyyksien mukaan mun miehet on minua pidempiä. Yksi on silti ollut itseäni sentin lyhyempi. Minua ei hänen pituus vaivannut mutta se vaivasi miestä itseään ja vaikutti itsetuntoon. Hänen huono itsetunto oli yksi eroon johtanut peruste.
Eli se on niin kamala kohtalo jälkeläisille, että heistä tulisi lyhyitä, että täytyy löytää pitkä kumppani? Voi ei mitä tuubaa.
Vierailija kirjoitti:
Noh, eikös pitkäb naisen sitten kannattaisi valita lyhyt mies jotta saadaan jälkeläisten pituutta alas?? Mutta niin se ei vaan mene.
Ja tunnen muuten veljeslauman jotka ovat siitä välillä 170-186cm. Aika tsäkällä kiinni se pituus. Miten se 170cm muka siittäisi lyhyempiä kuin se 186cm kun samat geenit omaavat?
Miksi pitkä nainen haluaisi lyhyempiä jälkeläisiä? En minä ainakaan halua. Tosin olen "vain" 176 cm. En tiedä kokeeko esim. 185-senttinen nainen pituutensa haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli se on niin kamala kohtalo jälkeläisille, että heistä tulisi lyhyitä, että täytyy löytää pitkä kumppani? Voi ei mitä tuubaa.
Ei lyhyydestä mitään hyötyä ainakaan ole. Yleensä sitä haluaa parhaat mahdolliset lähtökohdat lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lyhyydestä mitään hyötyä ainakaan ole. Yleensä sitä haluaa parhaat mahdolliset lähtökohdat lapsilleen.
Kyllä siitä mahdollisesti vähän hyötyä on ainakin naisille, jos eivät ole ihan mahdottoman pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tunnen muuten veljeslauman jotka ovat siitä välillä 170-186cm. Aika tsäkällä kiinni se pituus. Miten se 170cm muka siittäisi lyhyempiä kuin se 186cm kun samat geenit omaavat?
Kyllä on toiselle puhjennut joku kumma sairaus lapsena jos identtisistä toinen on 170 cm ja toinen 186 cm.
Pituus on yksi niistä piirteistä joka on hyvin vahvasti geeneissä. Mutta kun siihen vaikuttaa useat geenit voi ei-identtisistä sisaruksista huonolla tuurilla joku saada vanhemmiltaan kaikki ne "lyhyet" ja toinen "pitkät".
Esim. eri geeni vaikuttaa selän pituuteen ja eri raajojen pituuteen. Kolmas kasvihormonin eritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä mahdollisesti vähän hyötyä on ainakin naisille, jos eivät ole ihan mahdottoman pitkiä.
Silloin puhutaan jo poikkeuksellisen pitkistä. Ääripäästä. Tosin koripalloillijanaiset ovat mielellään vaikka 2-metrisiäkin...
Mä olisin niin onnellinen jos tämä asia olisi se kaikista pahin vääryys tällä hetkellä 27.3.2021 klo 10.35.
Antaisin koko maskilaatikon siitä että tämä tulisi just nyt, ennen pääsiäistä, ratkaissuksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ikinä valinnut miestä pituuden perusteella. Kriteereistä ehkä huonoin. Olen 165cm itse, joten todennäköisyyksien mukaan mun miehet on minua pidempiä. Yksi on silti ollut itseäni sentin lyhyempi. Minua ei hänen pituus vaivannut mutta se vaivasi miestä itseään ja vaikutti itsetuntoon. Hänen huono itsetunto oli yksi eroon johtanut peruste.
Ja jos mahdollinen poikannekin olisi ollut 164 cm, kierre olisi jatkunut? Sitä tuskin olisit toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Noh, eikös pitkäb naisen sitten kannattaisi valita lyhyt mies jotta saadaan jälkeläisten pituutta alas?? Mutta niin se ei vaan mene.
Identtisillä kaksosilla on samat geenit. Muuten sisaruksilla on enemmän tai vähemmän samoja geenejä. Teoriassa on mahdollista että samoja ei olisi ollenkaan, mutta se on toki todella epätodennäköistä. Ja varsinkin kun molemmat ovat poikia niin luonnollisesti se Y kromosomi joka isältä tulee on sama (jos ei ole mutaatiota tullut tähän väliin)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itse 171 cm ja poikani on reilusti yli 180, eli se ei riipu pelkästään isän pituudesta. Niin omassa kuin äitinsä suvussa on myös pitkiä miehiä. Toki pitkät vanhemmat todennäköisesti saavat pitkiä lapsia. Ymmärrän toki myös, jos esim. lähemmäs 180 cm näyttävä nainen ei halua lyhyttä miestä. Kavereissani ja tuttavissa on useitakin minusta reilusti pitempiä naishenkilöitä :)
Olen itse kärsinyt lyhyydestäni koko elämäni. Tietyt ammatit ovat olleet täysin poissuljettuja pituuteni vuoksi. Muissakin hommissa joudun tekemään paljon enemmän töitä kuin keskipitkätkään. Kipitän hakemaan jakkaraa, kun pidemmät yltävät helposti ilman. Kaupassa käydessä en yllä kaikkiin tavaroihin, mikä on todella noloa aikuiselle ihmiselle, kun en ole edes mikään k**piö, vaan ihan normimittojen sisällä kuitenkin. Joudun huomioimaan pituuteni esim. kotia, autoa ja vaatteita ostaessa. Lihominen tai lihakset näkyy heti lyhyessä varressa, ei montaa kiloa tarvitse kerätä, kun näyttää jo heti läskiltä. Olen myös saanut pakit joiltain miehiltä, koska näytän kuulemma lapselta. Toki olen saanut sitten toisenlaisiakin kommentteja, tosin en sitten tiedä, onko taskuvenus haukkumanimi vai positiivinen.
Kyllä tämä kaikki harmitti niin paljon, että tein lapseni pitkän miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Identtisillä kaksosilla on samat geenit. Muuten sisaruksilla on enemmän tai vähemmän samoja geenejä. Teoriassa on mahdollista että samoja ei olisi ollenkaan, mutta se on toki todella epätodennäköistä. Ja varsinkin kun molemmat ovat poikia niin luonnollisesti se Y kromosomi joka isältä tulee on sama (jos ei ole mutaatiota tullut tähän väliin)
Pituuteen vaikuttavia geenejä on useissa eri kromosomeissa. Y-kromosomilla ei ole merkitystä veljesten väliseen pituuseroon.
Olen 160 cm nainen ja viehätyn pitkistä miehistä. Monet miehet viehättyy vaikkapa vaaleahiuksista naisista, miksi tätä pituusasiaa täytyy jatkuvasti puida. Ja tuskin pituus tai hiustenväri on kenelläkään ratkaiseva kriteeri.
Kuka oikeasti taktikoi kumppanin pituutta jälkeläisten pituutta miettien?
Itse rakastun kehen rakastun. Varmaan ulkonäöllisetkin mieltymykset siinä taka-alalla vaikuttaa.
Jos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet miehet elää pitempään. Lyhyempi on myös ketterämpi. Lyhyt voi olla myös nopeampi ja vahmpempi kuin pitemmät ihmiset, ns enemmän räjähtävyyttä. Historian suurimmat taistelijat on olleet lyhyitä miehiä.
Mike Tyson 178cm.
Mulle on ihan sama mitä joku lyhyt mies ajattelee, enkä koe tarpeen selitellä asiaa mitenkään. Pidän siitä että mies on pitkä ja piste. Eikä sille voi se lyhyt mies yhtään mitään vaikka kuinka itkisi. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sota-ajan mamman ja veteraanin poika. Poikkeuksellista on että olen vähän nuorempi, kuin ne buumerit, jotka varsinaisesti täyttää sotaväen lasten ikäkriteerit.
Olen neljäkymmentäkaksi ja saanut myös vanhankantaisen kasvatuksen. Siihen liittyy joustavuus ja ymmärrys erilaisuutta kohtaan, vaikka itse noudatankin melko konservatiivista elämäntyyliä.
Täytyy todeta että kun olen melkein kaksi sukupolvea jäljessä ja yleisesti noudatan kuitenkin buumereiden keskipituutta, niin ei minulla ole mitään syyllisyyttä siitä että olen muita lyhyempi.
He ovat kaksi sukupolvea edellä minua. Meikäläisen olisi pitänyt syntyä jo 50-60 -luvuilla.
Toisin kävi. Isosisarukset ja veljet ovat sitten paljon vanhempia ja voisivat melkein olla vanhempiani.
Ovat samaa mittaa kuin minäkin olen. Keskipituus on sama.
Muistakaahan aina että meitäkin on suuressa määrin joiden pituuden syy on että te muut olette pari sukupolvea edellä meitä. Väittäisin että monet 170cm haitarilla olevat miehet ovat tavallaan liian tulevaisuudessa ja myöhäisiä.