Älkää koskaan muuttako rivariin, ihan kauheaa!
Tällä hetkellä säästetään miehen kanssa käsirahaa, jotta joskus saisi lainan pankista ja omakotitalon, hermot jo riekalaina rivarissa! Eli ollaan vuokralla, täälläpäin ei kerrostaloja paljoa ole vuokralla eli rivari.. Ja vuosien kokemuksella/useammalla muutolla voin kertoa, että rivarissa:
- Ne s*atanan pahviseinäiset talot, joissa on tullut asuttua! Ei ole niin pientä ääntä, jota ei naapurista tahtomattaan kuullut!
- Kyttäys, jatkuva kyttäys! Kerrostalossa asuin nuorena ja jos joku tuli rappuun, ei mitään tietoa/kiinnostusta mihin kämppään menee. Täällä naapurit kyttäävät vieraasi. Uskokaa pois, ei ole asiaa mitä ei kytättäisi!
- Naapuri joka sekoaa muiden äänistä, itse popittaa päivät pitkät kovaa ja piski räksyttää yms!
- Narkkari/sekakäyttäjä naapuri oli joskus, jota ei saanut häädettyä koska kunnan mielestä senkin piti jossain asua.. Muutin itse lopulta pois!
- Piha-alue, ei jumankauta! Ei tee mieli viettää aikaa pihalla koska se hemmetin kyttäys/biletys/koiranpaskat joita ei tietenkään korjata nurmikolta/röökinkatku seinänaapurin ketjupolttajan pihalta yms yms!
Makkarin vieressä suoraan piha-alue = mahtava yhdistelmä koittaa nukkua, kun kaikki kuuluu pihalta. Naapurin bileet/vieraiden tulo kun ovea paiskotaan/känninaurut ovella/auton starttaamiset yms!!!
Hulluksi täällä tulee, kuka saakeli keksi tämän vihoviimeisen asumismuodon?!
Kommentit (376)
:DDD nyt naurattaa, hyvin oot valinnut kämpän. Tommonen on ainut rivitalo koko suomessa melkein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele rivitalo asumista kenellekään kirjoitti:
Täällä kanssa kauheita kokemuksia rivitalosta:
Nuorena ollessani naapurin sekakäyttäjä meinasi mm polttaa koko talon. Kaikin tavoin oli levotonta ja uhkaili mm henkeäni, kun tein valituksen. Tajusi siis sen olleen minä, koska olin ainoa seinänaapuri. Hyi, ihan kauheaa. Rivitalossa onnistuu vainoaminen yms paljon helpommin, kun voi kytätä suoraan pihalle:(
Muutenkin rivitaloissa puuttuu kaikki yksityisyys. Omakotitalon työt eikä vastineeksi vähäisintäkään yksityisyyttä. Kerrostalossa sentään olet vähän anonyymimpi. Jos lisäksi huonot eristeet, ja niissä tupataan ainakin vuokrataloissa säästämään, tai naapuri vihaa niin hyi miten epämiellyttävää elo on..
Asuitko jossain vuokratalossa vai miten sekakäyttäjällä oli varaa ostaa 300-500k€ rivarikämppä?
Suomessa on paikkoja, joissa on jopa enemmän vuokralle rivi, kuin kerrostaloja. Ja kyllä, asun vuokra rivitalossa. Sen verran olen oppinut, että jos joskus saan mahdollisuuden sijoittaa asuntoon niin vain okt käy.
Omistusrivari jossa naapurin kanssa mikään ei toimi oisi pahin mahdollinen skenaario. Ei tarvitse olla sekakäyttäjä edes, jotta naapuri viha saadaan aikaan. Että onnea vain, jos saatte uuden naapurin jonka kanssa ette tule toimeen. Silloin on rivitalossa asuminen tuskaa.
Siksi kannattaakin katsoa mistä ostaa. Meillä kaikki naapurit ovat akateemista keskiluokkaa eikä ongelmia esiinny.
Niin ja mikä estää niitä nykyisiä mukavia naapureita myymästä ja muuttamasta? Et voi kontrolloida sitä mitenkään. Ja jos päättävät laittaa vuorkalle, niin siihenhän voi tulla ihan millainen tahansa vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Kunnes muutatte... Pyydä isännöitsijää pyytämään hiljaisuutta, jos jokin melu häiritsee toistuvasti, ja jos arvelet että sille jotain voisi tehdä. Koiralle ei oikein mitään voi, mutta muuten ehkä. Kellonajalla ei väliä, vaikka klo 22--7 onkin yleensä ehdotonta niin jos jokin häiritsee muullakin ajalla, se on häiriö jota ei tarvitse sietää. Tupakointi täytyy tehdä muualla, jos se häiritsee muitaa sukkaita. On isännöistijän velvollisuus auttaa.
Isännöitsijään? Salli mun nauraa, tässä maassa häiriköillä on enemmän oikeuksia kuin niillä, jotka koittavat elää mahdollisimman hiljaa etteivät naapurit häiriinny! Pois muutto on lähes ainoa vaihtoehto, jos kauheat naapurit tai muuta vikaa kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Montaa kerrostalossa asuvaa tuttua olen koittanut minäkin varoitella rivitaloista. Se kuvitellaan jotenkin paremmaksi / vapaammaksi asumismuodoksi. Harva tuttu on kuitenkaan muuton jälkeen rivitalossa viihtynyt.
Yksi vielä osti omistusrivitalon. Siis ei ollut asunut ennen rivitalossa. Minulle kertonut kuinka kauheaa on. Ja kämppää melko epätoivoisesti koitetaan myydä ja jos ei onnistu niin edes vuokrata. Asuneet alle puoli vuotta. Tuttavan sanoin ihan käsittämätön virhe, jos pääsevät eroon asunnostaan eivät kuulemma palaa rivitaloon enää ikinä.
Mikä siinä on niin kauheaa, että puolen vuoden asumisen jälkeen laittoivat myyntiin? Melu, kyttääminen, naapurit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montaa kerrostalossa asuvaa tuttua olen koittanut minäkin varoitella rivitaloista. Se kuvitellaan jotenkin paremmaksi / vapaammaksi asumismuodoksi. Harva tuttu on kuitenkaan muuton jälkeen rivitalossa viihtynyt.
Yksi vielä osti omistusrivitalon. Siis ei ollut asunut ennen rivitalossa. Minulle kertonut kuinka kauheaa on. Ja kämppää melko epätoivoisesti koitetaan myydä ja jos ei onnistu niin edes vuokrata. Asuneet alle puoli vuotta. Tuttavan sanoin ihan käsittämätön virhe, jos pääsevät eroon asunnostaan eivät kuulemma palaa rivitaloon enää ikinä.
Mikä siinä on niin kauheaa, että puolen vuoden asumisen jälkeen laittoivat myyntiin? Melu, kyttääminen, naapurit?
Helvetillinen naapuri kyttäys, elämästä tehtiin kaikin tavoin sietämätöntä..
Rivitalossa eläminen on käsittämätöntä tuuripeliä. Jos kaikki meneen hyvin esim eristeiden ja naapureiden suhteen, niin elo on siedettävää. Siis siedettävää, ei kuitenkaan omaa tupaa ja lupaa.Jos taas pahviseinät/häirikköjä niin huonompi homma. Sama koskee kyttäystä yms.
Ja vaikka kaikki oisi hyvin, niin jos naapuri muuttaa ja saat vaikka jonkun narkin tilalle niin rauha on mennyttä:( Ja onhan se ahdistavan kolhoosimaista. Jos vaan oisi rahaa eri tavalla, lähtisin saman tien ok taloon vuokralle. Oman ostoa harkitsisin ehkä myöhemmin.
Sitä odotellessa, että joskus oisi mahdollisuus asua rauhassa, tämän hetkisessä rahatilanteessa okt asuminen on kaukainen haave:(
Millaisissa taloissa te oikein asutte? Ei meillä ainakaan rivitalossa naapurista mitään kuulu. Meillä on varmaan melkein puolen metrin paksuiset seinät joka asunnon välissä.
Rivari ja kerrostalo syvältä kumpikin kirjoitti:
Rivitalossa eläminen on käsittämätöntä tuuripeliä. Jos kaikki meneen hyvin esim eristeiden ja naapureiden suhteen, niin elo on siedettävää. Siis siedettävää, ei kuitenkaan omaa tupaa ja lupaa.Jos taas pahviseinät/häirikköjä niin huonompi homma. Sama koskee kyttäystä yms.
Ja vaikka kaikki oisi hyvin, niin jos naapuri muuttaa ja saat vaikka jonkun narkin tilalle niin rauha on mennyttä:( Ja onhan se ahdistavan kolhoosimaista. Jos vaan oisi rahaa eri tavalla, lähtisin saman tien ok taloon vuokralle. Oman ostoa harkitsisin ehkä myöhemmin.
Sitä odotellessa, että joskus oisi mahdollisuus asua rauhassa, tämän hetkisessä rahatilanteessa okt asuminen on kaukainen haave:(
Täälläpäin rivitalot maksavat vähintään 350 000e. harvalla narkilla on varaa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa taloissa te oikein asutte? Ei meillä ainakaan rivitalossa naapurista mitään kuulu. Meillä on varmaan melkein puolen metrin paksuiset seinät joka asunnon välissä.
Minä asun rivitalossa, jossa kaikki kuuluu seinien läpi, mutta onneksi kaikki asujat ovat fiksua porukkaa.
Olemme asuneet 20 vuotta rivitalon päädyssä, joten yksi seinänaapuri. En puutu kenenkään asioihin eikä kukaan puutu meidän asioihin. Seinänaapurissa on kolme lasta. Hiljaista on. Valittiin sellainen rivari, jossa on huoltoyhtiö. Täällä on myös eläkeläisiä. En ole huomannut kenenkään kyttäävän. Älä ala seurustella naapureiden kanssa. Tervehtiminen riittää.
Rivarit on tietysti erilaisia Aurassa kuin Tampereella. Ensiksi mainitussa rivarissa on kunnan vuokrakämppiä, kun kerrostalot ovat kylällä vähissä, kun taas jälkimmäisessä rivareista valtaosa on omistusasuntoja. Meininki on hieman erilainen. Ja kyllä mä ihmettelen tätä suomalaisten hysteeristä ihmiskammoa, pidetään kaihtimet visusti kiinni ettei naapuri vahingossakaan näe kun istut sohvalla. Mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa jonkun kunnan vuokra rivitaloon kokeilemaan onneaan. Voin lämpimästi suositella ainakin etelä-pohjanmaan pikkupaikkakuntia. Kaikki (kuiskauksen tasoa olevat) äänet kuuluvat pahviseinäisemmissä taloissa läpi ja naapurit ovat aina kauheita. On myös niitä narkkareita ja sekakäyttäjiä. Jos sen jälkeen et ole saanut tarpeeksesi rivitaloista loppuiäksi, niin ihmettelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele rivitalo asumista kenellekään kirjoitti:
Täällä kanssa kauheita kokemuksia rivitalosta:
Nuorena ollessani naapurin sekakäyttäjä meinasi mm polttaa koko talon. Kaikin tavoin oli levotonta ja uhkaili mm henkeäni, kun tein valituksen. Tajusi siis sen olleen minä, koska olin ainoa seinänaapuri. Hyi, ihan kauheaa. Rivitalossa onnistuu vainoaminen yms paljon helpommin, kun voi kytätä suoraan pihalle:(
Muutenkin rivitaloissa puuttuu kaikki yksityisyys. Omakotitalon työt eikä vastineeksi vähäisintäkään yksityisyyttä. Kerrostalossa sentään olet vähän anonyymimpi. Jos lisäksi huonot eristeet, ja niissä tupataan ainakin vuokrataloissa säästämään, tai naapuri vihaa niin hyi miten epämiellyttävää elo on..
Asuitko jossain vuokratalossa vai miten sekakäyttäjällä oli varaa ostaa 300-500k€ rivarikämppä?
Suomessa on paikkoja, joissa on jopa enemmän vuokralle rivi, kuin kerrostaloja. Ja kyllä, asun vuokra rivitalossa. Sen verran olen oppinut, että jos joskus saan mahdollisuuden sijoittaa asuntoon niin vain okt käy.
Omistusrivari jossa naapurin kanssa mikään ei toimi oisi pahin mahdollinen skenaario. Ei tarvitse olla sekakäyttäjä edes, jotta naapuri viha saadaan aikaan. Että onnea vain, jos saatte uuden naapurin jonka kanssa ette tule toimeen. Silloin on rivitalossa asuminen tuskaa.
Siksi kannattaakin katsoa mistä ostaa. Meillä kaikki naapurit ovat akateemista keskiluokkaa eikä ongelmia esiinny.
Niin ja mikä estää niitä nykyisiä mukavia naapureita myymästä ja muuttamasta? Et voi kontrolloida sitä mitenkään. Ja jos päättävät laittaa vuorkalle, niin siihenhän voi tulla ihan millainen tahansa vuokralainen.
Elämää ei voi ennustaa, mutta harvemmin roskaväellä on tuollaisia summia. Voin muutenkin aina myydä kämpän tai laittaa sen vuokralle.
Rivitalossa asuminen on kaikista pahinta. Meillä naapurilla jotain mut-ongelmaa kanssa, ihan nuori ihminen. Roskat kerää kasseihin ulko-ovensa eteen, viimeksi kun katsoin niitä oli 5..
Vie ne sitten ehkä kerran parissa kolmessa viikossa roskikseen. Matka ei ole pitkä, mutta hiiriä ja rottia odotellessa. Sen lisäksi naapuri on lähes aina kotona, on eläimiä yms. Kotona olossa ei toki sinänsä ole mitään pahaa, mutta käyttää muita.
Sekoaa mm pesukoneen ja imurin äänistä, hakkaillut välillä seiniä jne. Täälläkin ollaan lapsen kanssa paljon kotona, varsinkin nyt kun korona-aika vienyt osan harrastuksista yms. Mutta kyllä meillä siivotaan, päivisin. Mutta esim pyykkäys alkanut lähes jopa ahdistaa tuon naapurin vuoksi.
Jos ja kun päästään tästä pois, ei palata rivariin enää koskaan. Ja ainiin, ei meilläkään tee mieli olla takapihalla. Naapuri siellä polttaa röökiä ketjussa, ei puhu meille mutta mulkoilee ihan vatun pahasti. Ei vaan tiedetä mitä ollaan sille tehty, eletään mahdollisimman hissukseen paitsi päivisin. Naapuri toki pitää täälläkin meteliä, joskus olen miettinyt seinään hakkuuta takaisin.
Kevät tulee ja trampat pihoille. Se se on mukavaa kun naapurin lapset aloittavat huutohyppelyn trampalla sunnuntaina kello seitsemän aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Kevät tulee ja trampat pihoille. Se se on mukavaa kun naapurin lapset aloittavat huutohyppelyn trampalla sunnuntaina kello seitsemän aamulla.
Joo ja nyt kun täällä lumet ovat kovaa vauhtia sulaneet takapihoilta niin ihan hirveää. Kyyläävät naapurit voivat - ilman kavaltavia jalanjälkiä edes vaan kävellä ikkunoihin kyyläämään sisälle.
Siis ihan oikeasti, yksi naapuri jäi kiinni tästä. Toinen kyylä sitten alkoi taannoin meille ihmettelemään, miksi hommattiin pimennys verhot ja kaihtimet joista ei näy mitään läpi, ovat olleet siitä lähtien kiinni kun ikkunoista me kurkittiin sisään.
Niin, miksiköhän? Ihan sairasta tämä uteliaisuus täällä, koitetaan myydä tätä ja ollaan valmiit ottamaan vaikka tappiota, kunhan päästään pois. Seuraava sijoitus meilläkin, jos kyse on asunnosta, on vain okt:hen ja isolla tontilla, on ollut opettavainen kokemus meinaan mitä naapuri elo voikaan olla:(
Rivitaloissa olennasunut, en keksi yhtäkään hyvää puolta. No, sisään pääsee suoraan maantasalta, mutta niin pääsee ok taloonkin.. Rivarissa ne naapurit voivat oikeasti tehdä elämästä sietämätöntä, kerrostalossa olet anonyymimpi. Okt on, jos varat joskus riittää niin unelmana. Pääsisi pois täältä, ei tätä kyttäystä jaksa talkoineen.
Me on kyllä ihan viihdytty. Omakotitalosta kyllä haaveillaan, mutta tässä pikkulapsi-elämäntilanteessa rivari on ollut oikeastaan aika ihanteellinen asuinpaikka. Ei tarvitse huolehtia mistään lumitöistä tai juuri muustakaan huoltotöistä, mutta on kuitenkin oma aidattu pikku piha johon voi päästää lapsen ja koiran ulos ja on muutenkin helppo lähteä ulkoilemaan kun ei tarvitse säätää rappukäytävässä hissien kanssa ja varoa ettei lapset metelöi rapussa. Auton voi ajaa suoraan oven eteen, helppo kantaa tavarat tai nukkuvat lapset autosta sisään. Etupihalla reilusti leikkitilaa, ja isompi lapsi voi helposti kulkea naapurustossa leikkikavereiden kanssa, kerrostalossa pitäisi miettiä miten pääsee alaovesta. Naapurit on mukavia ja rauhallisia, ei hirveästi tunneta heitä eikä mitään kyttäystä esiinny. Toisaalta apua on joskus saatu jos on tarvetta. Sijainti on todella rauhallinen päättyvän tien päässä metsän laidassa. Ymmärrän täysin niitä jotka haluavat asua rivarissa pidempäänkin, onhan tämä todella helppoa ja rentoa asumista! Me ollaan kuitenkin sen verran tee-se-itse-tyyppejä, että tarvitaan enemmän varastotilaa ja pihaa kuin rivarissa on tarjota ja nyt kun lapsetkin on jo vähän isompia niin riittää aika kaikenlaiseen puuhasteluun :) kerrostaloon en muuttaisi ikinä, haluan päästä suoraan ulko-ovestani ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun rivitalossa, jossa kaikki kuuluu seinien läpi, mutta onneksi kaikki asujat ovat fiksua porukkaa.
Hyi elämä, olen itse asunut tuollaisessa rivarissa!
Ihan sama, vaikka oisi "fiksua" porukkaa, mutta eikö sinua OIKEASTI ahdista se, että kaikki äänesi kuuluvat naapureille ja toisinpäin??
Itse pakenin pahvitalosta heti kun pääsin, olin mahdollisimman hiljaa, MUTTA ei siellä pystynyt elämään normaalisti, kun 24/7 ahdisti!!!!
Nuo ovat ihan kauheita paikkoja, vieläkin ahdistaa ajatella sitä aikaa vaikka lähemmäs 10 v kulunut..
Ah, olen asunut samassa rivarissa yli 30 v ja viihtynyt eriomaisesti. Ympärillä on monia yhtä kauan asuneita, ja joihinkin asuntoihin on asukaat vaihtuneet monta kertaa. Ei ole ollut mitään riitoja, häiriöitä ect. En ole huomannut ,että kukaan kyttäis ketään.