Älkää koskaan muuttako rivariin, ihan kauheaa!
Tällä hetkellä säästetään miehen kanssa käsirahaa, jotta joskus saisi lainan pankista ja omakotitalon, hermot jo riekalaina rivarissa! Eli ollaan vuokralla, täälläpäin ei kerrostaloja paljoa ole vuokralla eli rivari.. Ja vuosien kokemuksella/useammalla muutolla voin kertoa, että rivarissa:
- Ne s*atanan pahviseinäiset talot, joissa on tullut asuttua! Ei ole niin pientä ääntä, jota ei naapurista tahtomattaan kuullut!
- Kyttäys, jatkuva kyttäys! Kerrostalossa asuin nuorena ja jos joku tuli rappuun, ei mitään tietoa/kiinnostusta mihin kämppään menee. Täällä naapurit kyttäävät vieraasi. Uskokaa pois, ei ole asiaa mitä ei kytättäisi!
- Naapuri joka sekoaa muiden äänistä, itse popittaa päivät pitkät kovaa ja piski räksyttää yms!
- Narkkari/sekakäyttäjä naapuri oli joskus, jota ei saanut häädettyä koska kunnan mielestä senkin piti jossain asua.. Muutin itse lopulta pois!
- Piha-alue, ei jumankauta! Ei tee mieli viettää aikaa pihalla koska se hemmetin kyttäys/biletys/koiranpaskat joita ei tietenkään korjata nurmikolta/röökinkatku seinänaapurin ketjupolttajan pihalta yms yms!
Makkarin vieressä suoraan piha-alue = mahtava yhdistelmä koittaa nukkua, kun kaikki kuuluu pihalta. Naapurin bileet/vieraiden tulo kun ovea paiskotaan/känninaurut ovella/auton starttaamiset yms!!!
Hulluksi täällä tulee, kuka saakeli keksi tämän vihoviimeisen asumismuodon?!
Kommentit (376)
Montaa kerrostalossa asuvaa tuttua olen koittanut minäkin varoitella rivitaloista. Se kuvitellaan jotenkin paremmaksi / vapaammaksi asumismuodoksi. Harva tuttu on kuitenkaan muuton jälkeen rivitalossa viihtynyt.
Yksi vielä osti omistusrivitalon. Siis ei ollut asunut ennen rivitalossa. Minulle kertonut kuinka kauheaa on. Ja kämppää melko epätoivoisesti koitetaan myydä ja jos ei onnistu niin edes vuokrata. Asuneet alle puoli vuotta. Tuttavan sanoin ihan käsittämätön virhe, jos pääsevät eroon asunnostaan eivät kuulemma palaa rivitaloon enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele rivitalo asumista kenellekään kirjoitti:
Täällä kanssa kauheita kokemuksia rivitalosta:
Nuorena ollessani naapurin sekakäyttäjä meinasi mm polttaa koko talon. Kaikin tavoin oli levotonta ja uhkaili mm henkeäni, kun tein valituksen. Tajusi siis sen olleen minä, koska olin ainoa seinänaapuri. Hyi, ihan kauheaa. Rivitalossa onnistuu vainoaminen yms paljon helpommin, kun voi kytätä suoraan pihalle:(
Muutenkin rivitaloissa puuttuu kaikki yksityisyys. Omakotitalon työt eikä vastineeksi vähäisintäkään yksityisyyttä. Kerrostalossa sentään olet vähän anonyymimpi. Jos lisäksi huonot eristeet, ja niissä tupataan ainakin vuokrataloissa säästämään, tai naapuri vihaa niin hyi miten epämiellyttävää elo on..
Asuitko jossain vuokratalossa vai miten sekakäyttäjällä oli varaa ostaa 300-500k€ rivarikämppä?
Suomessa on paikkoja, joissa on jopa enemmän vuokralle rivi, kuin kerrostaloja. Ja kyllä, asun vuokra rivitalossa. Sen verran olen oppinut, että jos joskus saan mahdollisuuden sijoittaa asuntoon niin vain okt käy.
Omistusrivari jossa naapurin kanssa mikään ei toimi oisi pahin mahdollinen skenaario. Ei tarvitse olla sekakäyttäjä edes, jotta naapuri viha saadaan aikaan. Että onnea vain, jos saatte uuden naapurin jonka kanssa ette tule toimeen. Silloin on rivitalossa asuminen tuskaa.
Siksi kannattaakin katsoa mistä ostaa. Meillä kaikki naapurit ovat akateemista keskiluokkaa eikä ongelmia esiinny.
Samoin olen asunut ja ei koskaan enää. Rivarissa viihtyy ihan omanlaisensa ihmistyyppi joka rakastaa kyttäämistä ja kaikkea sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele rivitalo asumista kenellekään kirjoitti:
Täällä kanssa kauheita kokemuksia rivitalosta:
Nuorena ollessani naapurin sekakäyttäjä meinasi mm polttaa koko talon. Kaikin tavoin oli levotonta ja uhkaili mm henkeäni, kun tein valituksen. Tajusi siis sen olleen minä, koska olin ainoa seinänaapuri. Hyi, ihan kauheaa. Rivitalossa onnistuu vainoaminen yms paljon helpommin, kun voi kytätä suoraan pihalle:(
Muutenkin rivitaloissa puuttuu kaikki yksityisyys. Omakotitalon työt eikä vastineeksi vähäisintäkään yksityisyyttä. Kerrostalossa sentään olet vähän anonyymimpi. Jos lisäksi huonot eristeet, ja niissä tupataan ainakin vuokrataloissa säästämään, tai naapuri vihaa niin hyi miten epämiellyttävää elo on..
Asuitko jossain vuokratalossa vai miten sekakäyttäjällä oli varaa ostaa 300-500k€ rivarikämppä?
Suomessa on paikkoja, joissa on jopa enemmän vuokralle rivi, kuin kerrostaloja. Ja kyllä, asun vuokra rivitalossa. Sen verran olen oppinut, että jos joskus saan mahdollisuuden sijoittaa asuntoon niin vain okt käy.
Omistusrivari jossa naapurin kanssa mikään ei toimi oisi pahin mahdollinen skenaario. Ei tarvitse olla sekakäyttäjä edes, jotta naapuri viha saadaan aikaan. Että onnea vain, jos saatte uuden naapurin jonka kanssa ette tule toimeen. Silloin on rivitalossa asuminen tuskaa.
Siksi kannattaakin katsoa mistä ostaa. Meillä kaikki naapurit ovat akateemista keskiluokkaa eikä ongelmia esiinny.
Miten voit estää asuntojen myynnin? Esim alle 10 vuotta ja voitte olla saaneet kaikki naapurit uusiksi, mitäs silloin? Miten akateemisuus liittyy naapuri rauhaan? Entäs jos esim seinänaapurin on työssäkävä akateeminen ja jostain syystä ette tulekaan toimeen? Naapuri viha voi leimahtaa puolin tai toisin melko pienistä asioista..
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa sellaiseen rivitaloon missä on vain perhekokoisia asuntoja (tai ainakin seinänaapureina sellaiset), niin suurempi todennäköisyys, ettei tule häiriöitä.
Perheethän ne useimmiten niitä pahimpia häiriköitä ovat..miksi kukaan kuvittelee että joku lapsiperhe olisi paras vaihtoehto naapuriksi? Nehän juuri ovat pahimpia, yleensä..
Vierailija kirjoitti:
Samoin olen asunut ja ei koskaan enää. Rivarissa viihtyy ihan omanlaisensa ihmistyyppi joka rakastaa kyttäämistä ja kaikkea sellaista.
Juuri näin, jos yhtään haluaa yksityisyyttä niin rivari on vihoviimeinen asumismuoto:( Ihan kauheaa, lähdetään tästä hevonkuuseen heti kun päästään. Kesän tulo ahdistaa jo nyt, parveke oisi miljoona kertaa yksityisempi kuin tuo saakelin pihaksi kutsuttu viritelmä. Joo, tullut selväksi että oli virhe muuttaa rivariin, ahdistavin asumismuoto mitä olen kokenut.
Ollaan asuttu rivarissa 20+ vuotta ilman ongelmia. 70-luvulla rakennettu talo joten omat takapihat kivan isot, etupihalla iso nurmialue ja leikkipaikka, jossa pihan lapsilla on seuraa toisistaan. Naapureiden kanssa ollaan tultu toimeen vaikkei sydänystäviä ollakaan. Joskus kuuluu ääniä, muttei koskaan häiriöksi asti. Muut asukkaat keskituloisia työssäkäyviä, monilla on pieniä lapsia. Jos tulee vikoja tms. niin ilmoitus isännöitsijälle niin korjataan. Ei tarvi huolehtia myöskään pihatöistä, joten helppoa asumista. Yhtiötä on myös hoidettu hyvin, joten isoa korjausvelkaa ei ole ja vastike kohtuullinen.
Pahin ovat ehkä peilikuvakämpät, varsinkin pienet sellaiset. Liian intiimiä ja kolhoosimaista, mainittakoon että eristeissä aina järjestään vikaa. En tajua, miksi yhteenkään rivitaloon ei ole saatu normaaleja eristeitä??? Ja olen asunut työn takia eri puolella suomea. Nyt onneksi vakityö, laina ja okt. Rivarit ja kerrostalot ovat kauheaa kuraa!
Kaikki normaalit elämiseen kuuluvat äänet naapurista tulee hyväksyä sellaisinaan. Näin opastetaan tämänpäiväisessä IS:ssa.
Eli jos joku haluaa soittaa pianoa päivät pitkät, se on juurikin näitä normaaleja ääniä.
Toki on sitten naapureita, jotka pyrkivät rajoittamaan naapuriensa elämää siinäkin tapauksessa, että äänet ovat niitä täysin normaaleja. Riidansiemenet on kylvetty...
Helvetti ovat toiset ihmiset - etenkin naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki normaalit elämiseen kuuluvat äänet naapurista tulee hyväksyä sellaisinaan. Näin opastetaan tämänpäiväisessä IS:ssa.
Eli jos joku haluaa soittaa pianoa päivät pitkät, se on juurikin näitä normaaleja ääniä.
Toki on sitten naapureita, jotka pyrkivät rajoittamaan naapuriensa elämää siinäkin tapauksessa, että äänet ovat niitä täysin normaaleja. Riidansiemenet on kylvetty...
Täyttä paskaa niin kuin kaikki muutkin "elämisen äänet" puoltelut. Jos joku pimputtaa pianoa häiritsevästi päivittäin siitä saa ja pitää valittaa, kaikki naapureita häiritsevä jatkuva meluaminen on kiellettyä. Oli se musan popitusta, patterin hakkaamista, kuukausia kestävää porailua tai päivittäistä pianon pimputusta. Näin sanoo laki..jotkut vieläkin yrittävät saada ihmisiä nalkkiin ja uskomaan joihinkin ympäri pyöreisiin "elämisen ääniin" ja luulotellen ettei lakia ole kotirauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sekopää naapuri ei kestä mitään ääniä, esim siivouksesta. Itse mekkaloi tasan niin paljon kuin haluaa ja ihan koska haluaa. Rivarissa olet tavallaan naimisissa naapurien kansssa, ei tätä tajua jos ei koe. Lähetään ens kuussa takaisin kerrostaloon, oli eka ja vika kerta rivitalossa. Prkle, että luultiin pääsevämme vähemmällä täällä!
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut rivarissa jo 30 vuotta. Mulle on osunut varsin mukavat seinänaapurit sekä muutkin naapurit. Yhtään naapuria ei ole muuttunut asumisensa aikana narkkariksi/sekakäyttäjäksi eikä yksikään sellainen ole ilmeisesti perinyt tästä taloyhtiöstä perheasuntoa, jossa olisi itse halunnut asua. Kerrostaloon en enää halua ja omakotitao taas olisi mulle liian työläs. Kun olin pari vuotta sitten isossa jalkaleikkauksessa, seinänaapuri ystävällisesti lapioi lumet myös mun pihastani, jotta pääsin kyynärsauvojen kanssa viemään roskat ulos.
Koiria ei meillä ulkoiluteta piha-alueella eikä pahemmin biletetäkään. Omat lapseni ovat jo aikuisia eikä mua haittaa, vaikka joskus harvoin (noin kerran viidessä vuodessa) joku vielä kotona asuva nuori taloyhtiössä järjestää bileet.
Pandemia-aika toi esiin taloyhtiössämme erinomaisen yhteisöllisyyden, kun nuoremmat alkoivat huolehtia mm vanhusten ruokaostoksisat yms avun tarpeesta. Kyttäämisenä voi toki pitää sitäkin, että kun yksin asuvan vanhuksen pihassa ei ollut lumessa lainkaan jalanjälkiä pariin päivään, naapurit vähän huolestuivat. Tunsin tämän vanhuksen tyttären, koska hän on omien lasteni lapsuudenystävä, ja soittamalla tyttärelle selvisi, että vanhus olikin jonkin aikaa tyttärensä luona. Hyvä niin, käytiin sitten vain luomassa lumet vanhuksen pihasta, jotta pääsee hyvin kotiin, kun palaa.
Jäi mukava mieli tästä tekstistä.
Ainahan se kusipää naapuri on siinä oman seinän takana. Harvemmin se peilistä takaisin katselee, ainakaan omasta mielestä...
Meillä järkky utelias naapuri, kysyy aina ihan suoraan esim. minne olette menossa? Tai jos saavutaan kotiin, niin kyselee missä olette olleet.. sitten kun me aikuiset ei välttämättä koeta olevamme hänellle tilivelvollisia niin tämä kysyy lapsilta.. huhhuh. Mitäs tollasen kanssa sitten tekee... no onneks ei ole mitään järjestyshäiriöitä, eikä mitään röökin käryttäjiäkään naapurissa. Siitä olen kiitollinen kyllä.
Kunnes muutatte... Pyydä isännöitsijää pyytämään hiljaisuutta, jos jokin melu häiritsee toistuvasti, ja jos arvelet että sille jotain voisi tehdä. Koiralle ei oikein mitään voi, mutta muuten ehkä. Kellonajalla ei väliä, vaikka klo 22--7 onkin yleensä ehdotonta niin jos jokin häiritsee muullakin ajalla, se on häiriö jota ei tarvitse sietää. Tupakointi täytyy tehdä muualla, jos se häiritsee muitaa sukkaita. On isännöistijän velvollisuus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä järkky utelias naapuri, kysyy aina ihan suoraan esim. minne olette menossa? Tai jos saavutaan kotiin, niin kyselee missä olette olleet.. sitten kun me aikuiset ei välttämättä koeta olevamme hänellle tilivelvollisia niin tämä kysyy lapsilta.. huhhuh. Mitäs tollasen kanssa sitten tekee... no onneks ei ole mitään järjestyshäiriöitä, eikä mitään röökin käryttäjiäkään naapurissa. Siitä olen kiitollinen kyllä.
Keksikää ihan hölmöjä vastauksia. Näette kauvanko jaksaa kysellä jos aina joutuu miettiin oliko totta vai vedättikö
Mä todella innolla odotan toukokuun alkua, jolloin pääsen muuttamaan meren äärelle kerrostalon 5. kerrokseen. Pannaan tää rivarin myyntiin, menee sitten kun menee, ei kiirettä. Ei jaksa enää sitä kyttäystä ja seuraamista.
Toiseen naapuriin muutti nuori perhe. Ensin parit pitkäksi venyneet bileet, aamu-7 asti, sen jälkeen sai mennä pyytämään rauhaa esim klo 03.15. Karjuvat tossa terassilla. Nainen ei huuda, mutta miehellä kova ääni. Saivat penskan, jonka antavat nyt parivuotiaana juosta ympäri kämppää. Askeleet kuuluvat. Miehen pitää mennä salapolttamaan yöllä terskulle ja puhumaan puheluja. Kuuluu meille tosi hyvin.
Nyt tehty remppaa kolmisen kuukautta. Ilmoittivat tammikuussa että 2 viikkoa. Jatkuvaa naputusta ja remppaääniä. Itse aloin jo tiputella vastalahjaksi mm voimapihtejä lattiaan seinän viereen, kun alkoi kyrsiä liikaa. Ei todella pyritä muutenkaan elämään naapurit huomioonottaen. Siksi maksoin vähän takaisin.
Täällä muut naapurit seuraavat kaula pitkänä milloin tulee ja menee ja mm kysellään hyvin henkilökohtaisia asioita, tunkeudutaan. Erittäin epämiellyttävää. Huudan hurraata kun pääsen pois täältä. En aio ilmoittaa kenellekään minne muutetaan. Välimatkaa ei tule kuin 4 kilsaa uuteen kotiin, mutta en usko törmääväni enää näihin tonttuihin. Nykyisin saa jo taistella kannattaako viedä roskat nyt vai myöhemmin, koska tiedustelijoita on yleensä tiettyihin aikoihin liikkeellä. Eilen kun vein vast hämärän laskeuduttua ja lenkillä kävin niin, että ajoin ensin autolla muutaman kilsan ja lenkkeilijä vieraammissa maisemissa ettei tarvitse taas törmäillä tuttuihin. Ahdistaa tuollainen.
Uusi kerrostaloihin, täältä tullaan! Parvekkeella saa olla rauhassa eikä tarvitse kuunnella naapurien ääniä pihalta, niinkuin nyt täällä. Tiedän, että pikapuoliin naapuriin ilmaantuu tramppa pikkuskidille ja sehän tuo kuohuntaa etc.
Minä kun muutin tähän, niin ENSIMMÄISTÄ muuttokuormaa tuotaessa naapurit kyttäilivät avoimesti. Yksi naapuri silloin lähes juoksi tänne sisään "katselemaan asuntoa ja miten on tehty, onko erilaista kuin heillä" tms!!!
Lupaa ei kysytty minulta, vaan muutossa avustaneelta sukulaiselta, joka koitti selittää, että kuka tässä asuu. Muu muutto porukka ja minä kateltiin toisiamme silmät suurina, kun tuo naapuri vaan änkesi pällistelemään tänne.
Ignoorasi minut aika hyvin (vaikka kuuli, että minä muutan tähän eikä se sukulainen jolta kysyi) mutta oli hyvä, että silloin tuli selväksi meininki. Verhot ja kaihtimet ovat ja pysyvät koko ajan kiinni. Kyttäys ahdistaa täälläkin, ihan kauheaa. Siis oikeasti. Nyt olen alkanut katsella asuntoja, onneksi olen vuokralla. Rivariin jos muutat, niin kaikki anonyymiutesi häviää. Ei tätä voi kutsua kodiksi tms, kaikki anonyymius häviää ja jos olet vähääkään yksityisyydestä välittävä niin aivan kamala asumismuoto:(
Rivitalossa 20 vuotta asunut ja mitään ei ap:n kuvaamaa ollut, paitsi synttärikemut.