Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille
Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:
- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin
- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle
- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan
- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies
- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä
Mitä muita tulee mieleen?
-
Kommentit (1446)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan suuren sukupolvien välisen eron seksismissä, ihan naisillakin. 90-luvulla parikymppisinä olleet ovat todella rivoja suustaan ja heittävät kaksimielisiä esim. työpaikoillakin. Tulee mieleen että niin tämä oli tämä Panu-tyttöjen ja topless-tarjoiljoiden sukupolvi tämä.
Ei kuulu minusta nykyaikaan.
Tämä on ihan totta. Olemme aikamme lapsia. 80-luvun seksismistä selvittiin vain rankalla huumorilla. Oikeasti esim jatkuva ahdistelu oli pelottavaa.
Mikä helvetin ahdistelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla oli kaksi tv-kanavaa, TV1 ja TV2, näistä TV2 oli suljettuna heinäkuun ajan.
TV-ohjelmat alkoivat kello 17.00 ja päättyivät lähes aina ennen puolta yötä.
TV-sarjoja ja elokuvia ei lähetetty uusintana monta kertaa viikossa, kerran vuodessa näki saman ohjelman uudelleen telkkarista.
Ei ollut videonauhureitakaan, ja ohjelmat suurelta osin mustavalkoisia.
Suomenkielisiä radiokanavia oli tasan kaksi, yleisohjelma ja rinnakkaisohjelma, ei muita.
Entäs mainos-tv eli Mtv, oliko se tuo kakkoskanava?
Mainosteeveen ohjelmia mainoskatkoineen tuli TV1:n ja TV2:n kanavilta, silloin tällöin. Kolmoskanava lenkkimakkaratunnuksineen tuli joskus 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan suuren sukupolvien välisen eron seksismissä, ihan naisillakin. 90-luvulla parikymppisinä olleet ovat todella rivoja suustaan ja heittävät kaksimielisiä esim. työpaikoillakin. Tulee mieleen että niin tämä oli tämä Panu-tyttöjen ja topless-tarjoiljoiden sukupolvi tämä.
Ei kuulu minusta nykyaikaan.
Tämä on ihan totta. Olemme aikamme lapsia. 80-luvun seksismistä selvittiin vain rankalla huumorilla. Oikeasti esim jatkuva ahdistelu oli pelottavaa.
Mikä helvetin ahdistelu?
Esimerkiksi se kun miespuolinen opettaja tuli tyttöjen pukuhuoneeseen vähän katselemaan liikuntatunnin jälkeen. Tai kun toinen miespuolinen opettaja lapsi takapuolelle yläasteella, ihan julkisesti ja avoimesti. Ei näille tehty 80-luvulla mitään, onneksi on ajat muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2000-luvun alussa tekstareissa asia piti mahduttaa 160 merkkiin. Ilman emojeja. Yksikin ylimääräinen merkki, ja meni tuplahinta.
No montako niihin nykyisin saa? Eikö se ole enää sama? Nykyisillä naurettavilla puhelimilla kirjoittaa vain pakolliset, kun karvalakkimalleilla pystyi kirjoittamaan todella nopeasti vaikka katsomatta pitkiä viestejä.
En minä tiedä - ensinnäkin yleensä kännysopimukseen monilla kuuluu x määrä ilmaisia tekstiviestejä, joten sillä ei ole sillä lailla väliä, mutta toisekseen, nyt tulee harvoin lähetettyä tekstiviestejä: on kaiken maailman whatsapit ja messengerit, joiden käyttö on ilmaista ja voi kirjoittaa vaikka romaanin jos haluaa ja kaikkeen voi liittää vielä gif:in.
Ihmisillä oli rannekellot, jotka olivat mekaanisia. Kellot vedettiin kerran päivässä nupista veivaamalla nuppia edestakaisin.
Kouluissa oli keväisin siivouspäivä. Mentiin luokittain keräämään roskia teiden varsilta koko päiväksi. Olisi hyvä tapa oppia siisteyttä nykylapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännääminen oli nuorten normaali viikonloppuhuvi
Olin teini 80/90-lukujen vaihteessa. Muistan, miten jätkät dokasivat viikonloppuisin jo ysillä, hyvä ettei kasilla. Ilmeisesti sitä ei enää harrasteta?
Tosiaan. Itse aloittelin kasilla, kahden kaverin viikonloppupullon haki lähes joka viikonloppu toisen äiti ysillä alkosta. Suomiviinaa. Kuulemma ei halua että tytöt juo mitä saa käsiinsä, wtf. 2 n. 45-kiloista tyttöä aloitteli uraansa puolella 0,75l pullolla suomiviinaa, toki ilman lantrausta. Hiuksia siinä oppi pitelemään.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa oli keväisin siivouspäivä. Mentiin luokittain keräämään roskia teiden varsilta koko päiväksi. Olisi hyvä tapa oppia siisteyttä nykylapsillekin.
Mitä erikoista tuossakin muka on? Meillä on 3 lasta ja koulussa edelleen siivotaan roskia joka kevät. Koulun ympäristöstä, alikulkutunneleista ja lähipuistoista keräävät roskia pois. Tietysti se on erona, että nykyisin opettajat joutuvat varoittelemaan neuloista. Ei niitä minun lapsuudessa lojunut koulun pihalla tai sen läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erikoista tuossakin muka on? Meillä on 3 lasta ja koulussa edelleen siivotaan roskia joka kevät. Koulun ympäristöstä, alikulkutunneleista ja lähipuistoista keräävät roskia pois. Tietysti se on erona, että nykyisin opettajat joutuvat varoittelemaan neuloista. Ei niitä minun lapsuudessa lojunut koulun pihalla tai sen läheisyydessä.
Tuo lienee jossain määrin paikkakunta- ja koulukohtaista. Meidän pienessä maaseutukoulussamme oppilaat keräävät roskia pois luonnosta n. 4. luokalta alkaen, enkä ole vielä kuullut neulajätteistä. Roskien keräämiseen ei nykyisin käytetä kokonaista päivää aikaa, koska opetussuunnitelmat ovat tiukemmat aikataulultaan. Meillå oli syksyllä luontooltapäivä, jossa tutustuimme vesieliöihin ja keräsimme roskat pois rannalta. Pari viikkoa sitten veimme yhdessä luokan kanssa kierrätykseen koululle kertyneitä lasipurkkeja, sanomalehtiä ja pahveja ja samalla kiersimme koulun ja viereisen ulkoilukentän etsien roskia.
Tuli vielä koulumaailmaan liittyvä muisto, jolle oppilaat joskus nauravat. Minua on opettanut 3.-6. luokalla ylioppilas. Hän oli koulun vararehtorin tytär, joka ei ollut päässyt opiskelemaan lukion jälkeen. Tämä tapahtui 70-80-lukujen taitteessa. Eipä nykyisin taitaisi ylioppilas päästä opettajaksi 3 vuodeksi suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla oli kaksi tv-kanavaa, TV1 ja TV2, näistä TV2 oli suljettuna heinäkuun ajan.
TV-ohjelmat alkoivat kello 17.00 ja päättyivät lähes aina ennen puolta yötä.
TV-sarjoja ja elokuvia ei lähetetty uusintana monta kertaa viikossa, kerran vuodessa näki saman ohjelman uudelleen telkkarista.
Ei ollut videonauhureitakaan, ja ohjelmat suurelta osin mustavalkoisia.
Suomenkielisiä radiokanavia oli tasan kaksi, yleisohjelma ja rinnakkaisohjelma, ei muita.
Entäs mainos-tv eli Mtv, oliko se tuo kakkoskanava?
Mainos TV: n ohjelmia tuli molemmilta kanavilta, osti ilmeisesti ohjelma-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli vielä koulumaailmaan liittyvä muisto, jolle oppilaat joskus nauravat. Minua on opettanut 3.-6. luokalla ylioppilas. Hän oli koulun vararehtorin tytär, joka ei ollut päässyt opiskelemaan lukion jälkeen. Tämä tapahtui 70-80-lukujen taitteessa. Eipä nykyisin taitaisi ylioppilas päästä opettajaksi 3 vuodeksi suhteilla.
Ei, mutta sijaiseksi pääsee abituuruskin.
Riparilla sai polttaa lupalapulla. Ei varmaan enää nykyisin? Outo käytäntö kyllä "äiti, allekirjoitatko tämän? "mikäs se on?" "lupa että saan polttaa" "no tottakai!" :O
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ei jättäydytty opiskelujen ja työelämän ulkopuolelle kotiin loisimaan yhteiskunnan varoilla, eikä se varsinkaan olisi ollut hyväksyttävää. Ei vielä ollut keksitty masennusta laajojen kansanjoukkojen yleisselitteenä laiskuudelle ja hyväksyttävänä perusteena lääkkeiden napsinnalle ja saikuttamiselle.
70-luvulla sai työpaikan, kun käveli liikkeeseen sisään. Muita hakijoita ei ollut. Itse olen sosionomi (AMK) ja jokaiseen hakemaani työpaikkaan on ollut tänä vuonna 30-70 hakijaa. Olen työssäni käsittämättömän hyvä ja voin tehdä työtä myös englanniksi tai ruotsiksi, tarvittaessa espanjaksi jos hätätilanne tulee. Tästä huolimatta tilanne on mikä on. Viimeisimpään paikkaan otettiin 3, paikka oli pedattu jo kahdelle talossa olleelle ja myös yksi uusi otettiin, hän oli tehnyt työtä vuosikaudet asiantuntijana. 33 oli hakijaa.
Jos et tiedä asioista, niin älä käy täällä nälvimässä ihmisiä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ei jättäydytty opiskelujen ja työelämän ulkopuolelle kotiin loisimaan yhteiskunnan varoilla, eikä se varsinkaan olisi ollut hyväksyttävää. Ei vielä ollut keksitty masennusta laajojen kansanjoukkojen yleisselitteenä laiskuudelle ja hyväksyttävänä perusteena lääkkeiden napsinnalle ja saikuttamiselle.
70-luvulla sai työpaikan, kun käveli liikkeeseen sisään. Muita hakijoita ei ollut. Itse olen sosionomi (AMK) ja jokaiseen hakemaani työpaikkaan on ollut tänä vuonna 30-70 hakijaa. Olen työssäni käsittämättömän hyvä ja voin tehdä työtä myös englanniksi tai ruotsiksi, tarvittaessa espanjaksi jos hätätilanne tulee. Tästä huolimatta tilanne on mikä on. Viimeisimpään paikkaan otettiin 3, paikka oli pedattu jo kahdelle talossa olleelle ja myös yksi uusi otettiin, hän oli tehnyt työtä vuosikaudet asiantuntijana. 33 oli hakijaa.
Jos et tiedä asioista, niin älä käy täällä nälvimässä ihmisiä, kiitos.
No kuule, 70-luvulla kaltaisesi olisivat ottaneet sitten ihan mitä työtä vaan. Silloin ei sossurahoilla paapottu.
Esim. olisit voinut hakeutua korpikylälle opettajaksi tai vaikka koulutustasi vastaavaan työhön vieraalla paikkakunnalla. Ruotsiinkin monet menivät tuolloin, vaikka matkustelu ja muut maat eivät olleet samalla tavalla tuttujajuttuja kuin nykynuorille.
Vierailija kirjoitti:
Jos teinipojat(alle 19v.) eivät viitsineet/halunneet opiskella, he menivät töihin, ja jatkoivat työuraansa koko aikuisiän.
Onko nykypäivänä kukaan 20-kymppinen poika ollut ikinä päivääkään töissä.
Aika monikin. Oma poikani aloitti osa-aikaisena opiskelujen aikana ja valmistuttuaan 19 vuotiaana siirtyi täysipäiväiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku oli (70-luvulla) käynyt ulkomailla, niin häntä tentattiin tosi tarkasti siitä, millaista siellä oli ollut.
Eräs rikkaanpuoleinen tuttumme oli kuvannut kaitafilmikamerallaan Playa del Inglesin reissuaan. Oli se eksoottista katsoa sitä! Näki millaista on ulkomailla!
Kesti vielä aikaa, ennen kuin itse pääsin etelänmatkalle. Se oli 80-luvun puolivälissä, omilla kesätyörahoilla ostettu matka.Oletko nyt ihan varma, että tuo oli 70-luvulla? Silloinhan massaturismi jo alkoi. Meidän koulussa oli tuollainen kuvaamasi tapahtuma ihan 50-luvun lopulla; yksi luokkakaveri oli päässyt Kanarialle, ja koko koulu ihmetteli hänen rusketustaan keskellä talvea.
Kyllä tuo on ihan 70-luvun juttua Suomessa. Seiväsmatkasekoilut nyt alkoivat kyllä, mutta se ei todellakaan tarkoittanut, että massat olisivat matkustaneet. Ne seivästmatkat olivat toki muodoltaan massojen kohellusta, mutta se ei todellakaan tarkoittanut, että olisi matkusteltu määrällisesti runsaasti.
Perspektiivi on kovin heikko, jos katselee asioita vain Helsingistä, jossa kansainvälinen lentokenttä. Muut suomalaiset joutuvat maksamaan matkoistaan enemmän, niin rahassa kuin ajassa ja vaivassa.
70-luvun lopussa se, että oli matkustanut lentokoneella, oli vielä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista tänä päivänäkin, tosin paremmin koulutettuja työttömiäkin on saatavissa, joten tuohon ei ole onneksi niin hanakasti tartuttava.
Jopa helsinkiläisessä koulussa toimi joitakin vuosia sitten siviiipalvelusta suorittava ylioppilas opettajna, mutta hänellä oli täydellinen toisen kielen taito tarjottavanaan ja hienot aiemmat kesätyöpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden laittaminen talviteloille.
Talvitakit pestiin, tuuletettiin, huollettiin. Ne laitettiin pusseihin koipallojen kanssa ja vietiin varastoitavaksi esimerkiksi vintille.Samoin kesätakit otettiin esille sieltä vintiltä. Ja syksyllä sama juttu toisin päin!
Tähän meni pahimmillaan monta päivää ja se oli yksi osa kotitaloustöitä.Nykyään takit ovat kaikki samassa kaapissa tai maksimissaan talvitakkeja viedään varastoon tilaa viemästä, mutta samaa huoltoseremoniaa ei enää tehdä :)
Minä teen tämän huoltoseremonian. Pesen keväisin paksummat takit, samoin syksyllä kevyemmät takit. Takit ovat tosin kaapissa.
Mutta kai sentään panet naftaliiniin?
Muuten tuolloin oli myös normaali kevät toimi ikkunoiden pesu, jota nykyään ei niin orjallisesti tehdä isona urakkana "määräaikaan" vaan enemmän fiilispohjalta. Samoin ainakin osalla tuon ajan ihmisistä (taloudellista tilanteesta riippuen tietysti) oli tapana vaihtaa keväällä ja syksyllä verhot, järjestellä myös mattoja (esim osa pois hiekoittumasta tai muuten vaihtaa esim ohuemmat räsymatot keittiöön), asentaa tuuletusikkunaan hyönteisverkolliset ikkunanraamit. Ja ennen kaikkea kevät ja syysiivoukset (joillakin vielä samanlainen totaalinen siivous seinien ja katon pyyhkimisineen vielä joulunakin).
:D Sanottiin 10 vuotta sitten, joo.