Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille
Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:
- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin
- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle
- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan
- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies
- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä
Mitä muita tulee mieleen?
-
Kommentit (1446)
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2000-luvun alussa tekstareissa asia piti mahduttaa 160 merkkiin. Ilman emojeja. Yksikin ylimääräinen merkki, ja meni tuplahinta.
No montako niihin nykyisin saa? Eikö se ole enää sama? Nykyisillä naurettavilla puhelimilla kirjoittaa vain pakolliset, kun karvalakkimalleilla pystyi kirjoittamaan todella nopeasti vaikka katsomatta pitkiä viestejä.
Jos teinipojat(alle 19v.) eivät viitsineet/halunneet opiskella, he menivät töihin, ja jatkoivat työuraansa koko aikuisiän.
Onko nykypäivänä kukaan 20-kymppinen poika ollut ikinä päivääkään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2000-luvun alussa tekstareissa asia piti mahduttaa 160 merkkiin. Ilman emojeja. Yksikin ylimääräinen merkki, ja meni tuplahinta.
Plus viestejä mahtui puhelimeen rajallinen määrä, ja kun ne kerran poisti, ne pysyivät pois. Voi olla vaikea tajuta, jos on tottunut siihen että kahden vuoden takaisen wa-keskustelun saa varmuuskopion kautta uuteenkin puhelimeen. Ja tähän liittyen se, mille nykynuori saattaa nauraa, on se, että jos jonkun poistettavan viestin halusi talteen, se piti kirjoittaa esimerkiksi päiväkirjaan.
Eikä puhelimessa kannattanut edes pitää mitään arkaluontoista, kun kuka tahansa pystyi katsomaan mitä sieltä löytyy.
Ylioppilailla nykyisiä motivaatio ongelmia kun vain lähinnä "parempien" perheiden lapset jatkoi opiskelua ja usein jo 18 vuotiaana jo sitten töihin jossa monet sitten seuraavat yli 40 vuotta eläkeikään.
Minulle tulee mieleen tutti korvakorut, niitä oli kaikilla ja poolopaidat 🤔.
Käyttäjä37100 kirjoitti:
Lankapuhelimessa oli pyöritettävät numerot. Jos omisti kaksi lankapuhelinta niin toisella pystyi salakuuntelemaan. Ukkosella ei saanut käyttää puhelinta, oli hengenvaarallista. Äidillä lähti kuulo toisesta korvasta kun salama iski puhelinlinjaan.
Mitä? Olen 80-luvun lapsi enkä ole kuullut tuosta.
Autoradiopuhelimella soitettaessa yhteys piti ottaa keskuksen kautta. Ainakin jouluksi keskus laitettiin kiinni,eikä silloin siis voinut soitella.
Ap: listalla mikään ei pätenyt 1970-luvulla, joten aikoinaan yleissivistys oli paljon paremmalla tasolla kuin nyt. Emäntäkoulun kävi 1970-luvulla alle 4% ikäluokasta ja lukion jälkeen tytöistä opintoja jatkoi noin 90%, näin väittävät OPH:n tilastot.
Nykyajan nuoret naureskelevat sille, että aikoinaan tehtiin töitä ja saatiin palkkaa, toimeentulotukea sai vain harkinnanvaraisena tukena. Nyt taikaseinästä voi repiä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännääminen oli nuorten normaali viikonloppuhuvi
Olin teini 80/90-lukujen vaihteessa. Muistan, miten jätkät dokasivat viikonloppuisin jo ysillä, hyvä ettei kasilla. Ilmeisesti sitä ei enää harrasteta?
Enemmän nykyään polttavat kanna bis ta
80-luvulla toimistotöissä täytin jotain tärkeitä lomakkeita kirjoituskoneella. Naputtelin ja oli hiton vaikea saada joku teksti osumaan pieneen ruutuun. Korjata ei oikein voinut, kun alla oli kalkkiiripaperi ja teksti painautui sen avulla toiseenkin lomakkeeseen. Kyllä kului kesäapulaisella paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No montako niihin nykyisin saa? Eikö se ole enää sama? Nykyisillä naurettavilla puhelimilla kirjoittaa vain pakolliset, kun karvalakkimalleilla pystyi kirjoittamaan todella nopeasti vaikka katsomatta pitkiä viestejä.
Minulla on näköjään tekstiviesteissä 75 "keskustelua", joissa suurimmassa osassa on useita viestejä. Jossain näppäinpuhelimistani raja oli kai 20.
Kun kotona soi puhelin, siihen vastattiin vaikka ei ollut tietoa kuka soittaa tai ketä perheenjäsentä kysytään.
Nykyisin vilaistaan kännykän näyttöä ja todetaan " en nyt jaksa jutella tuon kanssa" tai katsotaan, että outo numero, en vastaa.
Koulutarvikkeet ostettiin ennen koulun aloitusta Tiimarista.
Lyijykynien päissä oli kynäkorut. Muistaako kukaan tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37100 kirjoitti:
Lankapuhelimessa oli pyöritettävät numerot. Jos omisti kaksi lankapuhelinta niin toisella pystyi salakuuntelemaan. Ukkosella ei saanut käyttää puhelinta, oli hengenvaarallista. Äidillä lähti kuulo toisesta korvasta kun salama iski puhelinlinjaan.
No sinä olit sitten se, jota salakuunneltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on näköjään tekstiviesteissä 75 "keskustelua", joissa suurimmassa osassa on useita viestejä. Jossain näppäinpuhelimistani raja oli kai 20.
Anteeksi, katsoin väärää lainausta. Merkkimäärää ei enää näytä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37100 kirjoitti:
No sinä olit sitten se, jota salakuunneltiin.
Sori olin niin innoissani, että katsoin väärin 😊
Aatelinen ei voinut naida aatelitonta. Kirkossa istuttiin arvojärjestyksessä ja miehet ja naiset eri puolilla käytävää. - Mut tää oli kyllä 1600-luvulla ennen vanhaan.
Ihan jo sekin on nykynuorten mielestä hassua että koko perheellä oli yksi yhteinen puhelin, se lankapuhelin. Johon lapset opetettiin vastaamaan: Virtasella Maija puhelimessa!
Ei olisi tullut mieleenkään vastata pelkällä etunimellä tai jollain „joo“ tai „nih“ millä nykyisin usein vastataan puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Farkut pestiin käsin ja ne oli oikeaa puuvillaa eikä mitään lycrasekotetta
Miksi käsin? Vielä 2000 luvulla oli oikeaa 100%, puuvillaa olevia farkkuja. Ne on kestäneet ziljoona konepesua.
Kynä ja paperi.