Onko nykyvanhemmat jotenkin enemmän hukassa lastensa kanssa kuin ennen?
Kommentit (836)
"Itse kaappaisin mukulan kainalooni ja raahaisin autolle.
Kyllä lapsi tietää, ettei toisen naamalle saa sylkeä.
Lapsi sylkee siksi, koska hän on raivoissaan vanhemmalle siitä, ettei tämä osaa rajoittaa häntä mitenkään.
Minä en ainakaan alkaisi naama räässä sanoittamaan päiväkodin pihalla yhtään mitään."
Sepä se. Kun moni vanhempi jää. Kunpa vain tietäisit millaista käytöstä siltä omalta lapselta siedetään ja otetaan vastaan nykypäivänä. Ja joo -- neuvotteluja käydään ja sanoitetaan vaikka piha olisi tyhjentynyt ympäriltä ja autuaasti unohdetaan että se hoitaja ei asu päiväkodissa 24/7 valmiudessa vaan hänenkin täytyisi noutaa se oma lapsensa sovittuun aikaan hoitopaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapseni meni viidennelle luokalle uuteen kouluun, lyötiin eteeni lappu, jossa virallisella allekirjoituksella voisin ilmaista hyväksyväni tarpeelliset kurinpitotoimenpiteet, kuten jälki-istunnon, tarpeen vaatiessa. Kun shokistani selvisin, räjähdin nauruun ja kirjoitin nimeni saman tien alle. Olen alusta alkaen ottanut sen asenteen, että jos koulussa koetaan tarvetta mille tahansa rangaistukselle, hyväksyn sen. Olen ollut opettajien kanssa yhtenä rintamana ja jos jotain on jäänyt mietityttämään, olen keskustellut siitä myöhemmin opettajan kanssa. Käytännössä koskaan ei ole perusteettomia jälki-istuntoja annettu.
Minusta tuntuu, että omassa lapsuudessa jos sai sapiskaa joltain aikuiselta kolttosien jälkeen, oli pakko kertoa vanhemmille. Saihan siinä sapiskaa, mutta vielä enemmän olisi saanut, jos aikuinen itse olisi joutunut tulemaan kertomaan asiasta.
Mistä löytyy sellainen koulu missä vielä annetaan jälki-istuntoja ja puhutaan kurinpidosta?
Ainakin Helsingissä on kaikissa kouluissa positiivinen kasvatus käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi sylkee siksi, koska hän on raivoissaan vanhemmalle siitä, ettei tämä osaa rajoittaa häntä mitenkään.
Minä en ainakaan alkaisi naama räässä sanoittamaan päiväkodin pihalla yhtään mitään."
Sepä se. Kun moni vanhempi jää. Kunpa vain tietäisit millaista käytöstä siltä omalta lapselta siedetään ja otetaan vastaan nykypäivänä. Ja joo -- neuvotteluja käydään ja sanoitetaan vaikka piha olisi tyhjentynyt ympäriltä ja autuaasti unohdetaan että se hoitaja ei asu päiväkodissa 24/7 valmiudessa vaan hänenkin täytyisi noutaa se oma lapsensa sovittuun aikaan hoitopaikasta.
TÄMÄ. Oikeasti olen niin loppu työhöni päiväkodissa ja loman tarpeessa. Onneksi pääsiäinen tulossa ja päiväkoti kiinni, muuten varmasti moni lapsi tuotaisiin päiväkotiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ. Oikeasti olen niin loppu työhöni päiväkodissa ja loman tarpeessa. Onneksi pääsiäinen tulossa ja päiväkoti kiinni, muuten varmasti moni lapsi tuotaisiin päiväkotiin!
Siis vanhempien lomasta huolimatta 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Uskomatonta tää jankkaaminen kuinka ennen vanhemmat oli parempia ja vanhuksistaan välitettiin. Paskat! Nää asiat ei ole totta.
Tämän päivän vanhemmat antaa lapsilleen aikaa ja kos lapset voi huonosti, on paljon tukitoimia.
Vanhukset on ennen mädänneet tilan perukoilla. Nyt pääsevät sentään hoivakoteihon ja kipuja ja vaivoja hoidetaan.
Nää nykyajasta itkevät eivät tunne historiaa.
Ja nyt tulee se kaikkein jännin juttu: ihan aina suurin osa vanhemmista hoitaa kasvatuksensa hyvin ja ihan aina on olemassa vähemmistö ihmisiä jotka eivät siihen pysty. Näin on ollut ja näin on aina oleva.
Ei silmien ummistaminen tätä ongelmaa ainakaan auta ratkaisemaan. Itsekin lasten kanssa työskentelevänä olen huomannut rajattomuuden nykylasten kasvatuksessa. Lisäksi monet äidit sysäävät esikoisen päiväkotiin, jotta saa olla rauhassa vauvan kanssa kotona. Mitä ajan antamista lapselleen se on?
Vanhemmat saavat liian monia ja monimutkaisia kasvatusohjeita, olennainen on hukassa. Asioita ylipsykologisoidaan.
Pitäisi muistaa, että ei on ei ja kyllä on kyllä ja opettaa ne lapsille. Vanhempien on pidettävä terve järki päässä. Kasvatuskeinotkin periytyvät.
Jämäkkä mutta sopivasti välittävä isä tai äiti kasvattajan omassa lapsuudessaan ovat hyvä pohja omalle kasvatustyölle. Kannamme näitä malleja hyvässä ja pahassa
Eräs perhe, jossa on neurologisesta häiriöstä kärsivä lapsi, olikohan ADHD, vaati myös tältä lapselta hyvää käytöstä. Tulos oli se, että lapsi käyttäytyi kylässä ja kotona yhtä mallikelpoisesti kuin sisaruksensa. Ts. ei annettu häiriölle liikaa periksi.
.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti.
Nykyvanhemmat eivät osaa edes omaa ahteriaan pyyhkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varhaiskasvatuksen työntekijänä ikävä kyllä todistan päivittäin sitä että moni vanhempi on pihalla lasten kasvatuksesta. Olen nähnyt kun vanhempi hakee lasta päivähoidosta, ja lapsi esim sylkee tätä kasvoihin. Sen sijaan että vanhempi sanoisi että ei noin saa tehdä, hän alkaa läpsyttämään lapselle ”Voii mikä sinua kulta pieni harmittaa?”. Ja sitten on paljon näitä jotka tunnin neuvottelevat lapsen kanssa kotiin lähdöstä. Ihan taaperonkin kanssa 🤦♀️"
- - -
Tuota kasvoille sylkemistä en minäkään yksinkertaisesti tajua.
Se on kertakaikkiaan järkyttävän väärin lapselta. Miksi vanhempi jota lapsi sylkee kasvoille ei reagoi ja näytä ettei sellaista tehdä?
Mistä ne lapset, jotka noin tekevät vihasta kihisten, ovat moisen edes oppineet?
Jos noin lapsi tekisi itselle, niin kyllä totisesti tulisi sellaista komentoa ettei moinen toistuisi .
Kasvoille sylkeminen on äärimmäinen halveksunnan osoitus varmaan aika monessa kulttuurissakin.
Tuo vanhempihan tekee juuri niin kuin suositukset sanovat. Eli sanoittaa lapsen tunteita ("mikä sinua kulta pieni harmittaa") ja siten antaa lapselle välineet jatkossa käyttäytyä paremmin.
Vanhan ajan kurituslinjalle lähteminen ehkä tuottaisi hetken tyydytyksen ja illuusion "jämäkästä" vanhemmasta, mutta pitkällä aikavälillä se vain heikentää lapsen käytöstä.
Eivät ole poissulkevia asioita. Täytyy sanoa jämäkästi, että noin ei saa tehdä, mutta samalla on pyrittävä sanoittamaan tilannetta (ketään ei saa satuttaa/lyödä, vaikka harmittaa. Ymmärrän, että sinua harmittaa kun leikit jää kesken, mutta huomenna ne taas jatkuu. )
Sanoitetaanpa hieman.
1) "Kulta rakas ymmärrän että sinua harmittaa ja tökkäsit Lassi-Annikkia kuralapiolla silmään ja potkaisit vielä mahaan kun hän kaatui, mutta kulta noin ei saa tehdä. Katsos nyt kulta kuinka Lassi-Annikkia sattui.Voi voi sentään. Käypä rakas halimassa ja pyydä anteeksi"
2) Anna olla viimeinen kerta kun satutat Lassi-Annikkia tai ylipäänsä ketään! Tästä puhutaan vanhempiesi kanssa kuinka sinä täällä käyttäydyt muita lapsia kohtaan.
Ja Lassi-Annikista pysyt kaukana tuliko selväksi?
3) Öööö....löikö ja potkaisiko joku lapsi muka jotain...ööööö..emmä mitää huomannu???
Vierailija kirjoitti:
Itsekin lasten kanssa työskentelevänä olen huomannut rajattomuuden nykylasten kasvatuksessa.
Itsekö siis varhaiskasvatuksena asiantuntijana kuritat lapsia ihan samaan malliin kuin vaikka 10 tai 20 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin lasten kanssa työskentelevänä olen huomannut rajattomuuden nykylasten kasvatuksessa.
Itsekö siis varhaiskasvatuksena asiantuntijana kuritat lapsia ihan samaan malliin kuin vaikka 10 tai 20 vuotta sitten?
Voitko sinä väkivaltajankuttaja mennä
jonnekin muualle jankuttamaan? Lasten pahoinpitely ei ole ainoa vaihtoehto tälle löysälle vanhemmuudelle.
Sittenhän vasta oletkin pulassa kun poika on sinua vahvempi jos olet väkivallalla kasvattanut. Mitenkäs sen jälkeen saat kuriin? Et mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat saavat liian monia ja monimutkaisia kasvatusohjeita, olennainen on hukassa. Asioita ylipsykologisoidaan.
Pitäisi muistaa, että ei on ei ja kyllä on kyllä ja opettaa ne lapsille. Vanhempien on pidettävä terve järki päässä. Kasvatuskeinotkin periytyvät.
Jämäkkä mutta sopivasti välittävä isä tai äiti kasvattajan omassa lapsuudessaan ovat hyvä pohja omalle kasvatustyölle. Kannamme näitä malleja hyvässä ja pahassa
Eräs perhe, jossa on neurologisesta häiriöstä kärsivä lapsi, olikohan ADHD, vaati myös tältä lapselta hyvää käytöstä. Tulos oli se, että lapsi käyttäytyi kylässä ja kotona yhtä mallikelpoisesti kuin sisaruksensa. Ts. ei annettu häiriölle liikaa periksi..
Vähän pakko on ylipsykologisoida ja unohtaa perinteet, kun tämän päivän perheillä on lasun uhka koko ajan hengittämässä niskaan. Ennen kuin pitää kuria lapselle joutuu aina miettimään, että mitä sosiaaliviranomaiset sanovat asiasta jos joku tekee lasun. Paheksuvatko vaiko kehuvatko? Sosiaaliviranomaisten tarkka linja ei useinkaan ole tiedossa, ja siksi herkästi tehdään se valinta, että varmuuden vuoksi käytetään mahdollisimman korrekteja keinoja. Siis niitä keinoja (kuten tunnekorttien käyttö) joita kelpaisi suositella vaikka Vauva-lehden pääkirjoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmat tuovat lapsensa jopa lomilla hoitoon. Kunhan ei tarvitse hoitaa omia lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko sinä väkivaltajankuttaja mennä
jonnekin muualle jankuttamaan? Lasten pahoinpitely ei ole ainoa vaihtoehto tälle löysälle vanhemmuudelle.Sittenhän vasta oletkin pulassa kun poika on sinua vahvempi jos olet väkivallalla kasvattanut. Mitenkäs sen jälkeen saat kuriin? Et mitenkään.
Vielä 10 vuotta sitten kuritus oli käytössä myös päiväkodeissa. Oli siis jäähyt ja muut. Ne sen ajan tarhalapset ovat nyt teinejä. Miten tuo näkyy niiden teinien käytöksessä? Eivätkö tottele muuta kuin vahvempaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Uskomatonta tää jankkaaminen kuinka ennen vanhemmat oli parempia ja vanhuksistaan välitettiin. Paskat! Nää asiat ei ole totta.
Tämän päivän vanhemmat antaa lapsilleen aikaa ja kos lapset voi huonosti, on paljon tukitoimia.
Vanhukset on ennen mädänneet tilan perukoilla. Nyt pääsevät sentään hoivakoteihon ja kipuja ja vaivoja hoidetaan.
Nää nykyajasta itkevät eivät tunne historiaa.
Ja nyt tulee se kaikkein jännin juttu: ihan aina suurin osa vanhemmista hoitaa kasvatuksensa hyvin ja ihan aina on olemassa vähemmistö ihmisiä jotka eivät siihen pysty. Näin on ollut ja näin on aina oleva.
Ei silmien ummistaminen tätä ongelmaa ainakaan auta ratkaisemaan. Itsekin lasten kanssa työskentelevänä olen huomannut rajattomuuden nykylasten kasvatuksessa. Lisäksi monet äidit sysäävät esikoisen päiväkotiin, jotta saa olla rauhassa vauvan kanssa kotona. Mitä ajan antamista lapselleen se on?
Sepä se, kun ei saa sen enempää lapsille kuin heidän vanhemmilleenkaan aiheuttaa pahaa mieltä!
Mitä sitten jos tulee paha mieli tai syyllistyy vähäksi aikaa? Siitähän sitten ihminen voi ottaa opikseen. Ei todellakaan ummistamalla silmiään tälle ongelmalle asiat muutu, päinvastoin ne varmasti pahenee vaan.
Lapset tässä nyt kuitenkin pitkällä aikavälillä eniten kärsivät. Eikö lasten paras pitäisi olla kaiken keskustelun lähtökohta? Ei se että syyllistyvätkö nyt vanhemmat. Itse en ainakaan syyllisty, koska ei ole aihetta, vaikka täydellinen vanhempi en toki olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmat tuovat lapsensa jopa lomilla hoitoon. Kunhan ei tarvitse hoitaa omia lapsia
Kyllä näin tekevät. Jos päiväkoti ei olisi kiinni tai hoitaja lomalla, niin lapset olisivat vuoden ympäri hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Gjgjbbk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hjhhkb kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kun toinen lapsi syntyy ja oli kuopus minkä ikäinen tahansa laitetaan se päiväkotiin pois silmistä.
Ei enää haluta olla vanhemman lapsen kanssa, vaikka se olisi 1v tai vähänkin vanhempi."Voisko joku selittää miksi ja mistä tämä johtuu?
Ollaan ihmetelty sitä pitkään.
Esim me ei haluttu luopua ihanasta hoitopaikasta. Täälläpäin niihin on vaikea päästä ja pitkät jonot. Esikoinen 2,5v siis jatkoi 3pv/vk kun vauva syntyi.
Yksi syy on se, että puistoissa yms ei näitä isompia oikein ole, seura oli siis sellaista alle 1v tasoa niin esikoinen kaipasi jo leikkikaveriakin.Mikä teki hoitopaikasta niin ihanan? Monet vanhemmat pitävät mielellään kiinni tästä mielikuvasta, jotta voivat sitten hyvällä omalla tunnolla jättää pienen taaperon sinne pitkäksi päiväksi, joskus vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona, isä isyyslomalla jne.
Oliko taapero kuitenkin täyden päivän noina kolmena päivänä?Harva hoitopaikka niin ihana on, että lapsi siellä oikeasti lomatkin haluaa viettää, tai muutenkaan yhtään ylimääräistä tuntia, yleensä päinvastoin.
Yksityinen pph, 1km kotoa ja lapsi oli tosiaan 6h/päivä kolmesti viikossa. Itsetehtyä ruokaa, pieni ryhmä ja ei mitään pahaa sanottavaa hoitajasta.
Ei varmaan kauhean kannattavaa perhepäivähoitajalle kun olisi voinut täysipäiväisen siihen ottaa tilalle ja huutava pula hoitopaikoistakin monella alueella.
Ei mieleen tullut että maksoimme täyden hinnan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, itse olen ollut päiväkodissa vuosina 80-82, eikä siellä ketään kuritettu. Eikä myöskään meillä kotona. Silti opetettiin selvät rajat ja aikuiset olivat auktoriteetteja. Ihan ilman henkistä ja fyysistä väkivaltaa.
"Subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ennen lapset vietiin päiväkotiin, jos he tarvitsivat hoitoa vanhempien työpäivän ajaksi. Nykyään kuvitellaan, että lapsi tarvitsee päiväkotia oppiakseen potalle, oppiakseen käyttämään lusikkaa, oppiakseen käytöstapoja, oppiakseen käyttämään kynää jne. Vanhemmat eivät välttämättä ota mitään vastuuta lapsensa oppimisesta ja kasvatuksesta. Kaikki vastuu lapsen kehityksestä sysätään ensin päiväkodille ja sitten koululle. Ihan perustaitoja ja -tapojakaan ei opeteta kotona, kun ajatellaan että joku muu tekee sen."
Kyllä. Esimerkiksi päiväkodin työntekijät maalattiin (ihan työssä jaksamista ja työnkuvan työmäärääkin ajatellen) nurkkaan alkamalla lanseeraamaan varhaiskasvatusalan ammattilais-brändiä sen turvallisen hoitotädin asemesta.
Joutuivat ottamaan kovan kokonaisvaltaisen kasvatusvastuun useimmista lapsista samalla sen siirtyessä niiltä veteliltä vanhemmilta heille.
Jos nykyvaatimuksilla arvioitaisiin esimerkiksi 90-luvun vanhemmuutta, sijoitettaisiin iso osa lapsista kiireellisesti lastensuojelulaitoksiin. Mitä kauemmas taaksepäin mennään lastenkasvatustavoissa, sitä suurempi osa lapsista lähtisi sijoitukseen kiireesti.
Varsinkin vanhemmat ihmiset usein kokevat että nykyvanhemmat hössöttävät turhista asioista ja huolehtivat liikaa ja rankaisevat väärällä tavalla tai ei ollenkaan.
Nykyvanhemmat kuitenkin toimivat nykyisten vaatimusten mukaisesti. Ei heillä oikein muutakaan vaihtoehtoja ole, jos haluavat pitää lapsensa.
Ei varmaan kauhean kannattavaa perhepäivähoitajalle kun olisi voinut täysipäiväisen siihen ottaa tilalle ja huutava pula hoitopaikoistakin monella alueella.