Muita äitejä, jotka eivät innostu sormiruokailuista?
Tuntuu, että nykyään tosi paljon joka paikasta tuputetaan tuota sormiruokailua. Kuulemma vauva oppii syömään itsenäisesti ja syödessään omaan tahtiin myös äiti voi syödä samalla oman ruokansa rauhassa. Tässä miten itse kuvittelen sormiruokailun päässäni, jos sitä meillä lähdettäisiin kokeilemaan: Käytän ennen jokaista vauvan ruokailua puoli tuntia kaikenlaisten vihannesten kuorimiseen, keittämiseen ja viipalointiin. Jotain kanapötköjä ynnä muita pitäisi myös ehtiä valmistaa jossain välissä. Tuon ruoan valmistuksen ajan tempperamenttinen vauva huutaa syöttötuolissaan pää punaisena, kun ateriassa kestää. Ei, en voi antaa hänen touhuilla lattialla itsekseen sitä aikaa, koska häntä tarvitsee pitää silmällä koko ajan, ettei syö sähköjohtoja, revi kissaa hännästä ym ym. Sitten kun lopulta tuo sormiruoka-ateria saadaan vauvan eteen, istun jännittyneenä vieressä ja mietin, että no nyt se tukehtuu. Se siitä äidin omasta ruokailusta. Ja koko ruokailusessio kestänee varmaankin ainakin tunnin, lopuksi hirveä sotku siivottavana. Ja koko tämän ajan vauva nököttää syöttötuolissaan, mikä on pois myös lattialla vietettävästä leikkiajasta (jonka itse miellän tärkeämmäksi motoriikan kehittymisen kannalta). Tuon yllä kuvailemani mielikuvan vuoksi ei tee siis mieli lähteä edes kokeilemaan. Toki jos meitä olisi kaksi vanhempaa kotona, tilanne olisi vähän erilainen. Mutta tällä hetkellä mies tekee töitä aamusta iltaan, joten olen käytännössä yksin vastuussa lapsen hoidosta. Ja ei, mies ei voi juuri nyt vähentää töitään ja olen itsekin tilanteen hyväksynyt, näin mennään jonkin aikaa. Tällä hetkellä meillä mennään siis kaupan valmispilttien ja -sempereiden voimalla, enkä jaksaisi potea asiasta huonoa omaatuntoa. Mitä olen niihin tutustunut, niiden ravitsemuksellinen koostumus on mietitty tarkkaan suositusikäryhmän tarpeita vastaavaksi, samoin suutuntuma. Makujakin löytyy monipuolisesti ja vauva syö oikein rohkeasti kaikkia. Ruokailut ovat meillä helppoja, syöttämiseen menee ehkä n. 5 min ja sotkua ei synny juurikaan. Maidon osaa jo juoda itsenäisesti pillimukilla ruoan päälle. Itse syön oman ruokani tähän perään siten, että annan vauvalle jonkin lelun tutkittavaksi ja hän viihtyy sen kanssa syöttötuolissaan vielä sen aikaa. Kaikkeen tähän menee ehkä se puolisen tuntia, ja sitten ollaan vapaita taas leikkimään tai lähtemään vaikka ulos. Niin ja kyllä meillä välillä välipalaksi syödään esimerkiksi maissinaksuja oikein sujuvasti. Vaikka meillä arki rullaakin näin oikein kivasti, aina välillä iskee "huonommuuden" tunne kun kuuntelen toisten äitien juttuja. Vaikka tiedostan, että toisten elämäntilanteet ovat aivan erilaisia ja itse toimin omien voimavarojen kannalta parhaaksi kokemallani tavalla. Voi olla, että minut kivitetään täällä, mutta vertaistuen toivossa tämän tekstini lähdin kirjoittamaan.
Kommentit (247)
Kohta yksivuotias lapsenlapseni sormiruokailee kotona ja kun hän on minun hoidossani, syötän häntä. Näin tiedän varmasti, onko hän saanut ruokaa riittävästi eikä minun tarvitse kontata ruokaa lattialta ja laskea, montakohan palaa on mennyt suuhun ja montako lattialle. Eikä tarvinnut pelätä tukehtumista, kun hän oli pienempi.
En itsekään ymmärrä tuota älytöntä sotkemista ja sitten äidit lataavat instaan kuvia, jossa naperon koko naama silmiä ja korvia myöten on täynnä ruokaa.
Kolme lasta itse kasvattaneena tiedän ihan varmasti, että kaikki oppivat itsenäisesti ruokailemaan ja hienomotoriikassa ei ole ollut mitään vikaa. Toki lapsille ennen vanhaan annettiin juurikin tuota kuivaa ruisleipää tai porkkanaa järsittäväksi.
Kannattaa syödä varpailla, se vasta motoriikkaa kehittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötä soseita, anna lusikka lapsen käteen ja kas, kun hän on 9 kk ikäinen, niin istuu pöydän ääressä ja syö lusikalla samaa ruokaa kuin muukin perhe.
9kk on liian aikaisin. Suola ja muut mausteet.
Näissäkin on maakohtaisia eroja. Esim. Tanskassa annetaan kyllä suolaakin (toki kehotetaan sitä omastakin ruoasta vähentämään) puhumattakaan muista mausteista. Esim. lounaaksi suositellaan vaikka ruisleipää - sitähän ne lapset päiväkodissa ja koulussa syövät, koska omat eväät otetaan mukaan.
Terveydenhoitajan ohjeen mukaan perheen syömää ruokaa voi alkaa antaa maistella heti, kun lapsi osoittaa siihen kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppivat syömään todella nopeasti ja siististi, kun heille vain antaa lusikan käteen. Myös lusikan ja myöhemmin haarukan ja veitsen käyttäminen kehittää motorisia taitoja.
On aika kauheaa katsoa sitä sotkua mikä sormiruokailusta tulee. Olen oppinut kunnioittamaan ruokaa ja ruokailutilannetta, eikä siihen kuulu sotkeminen.
Se, ettei lapsi sormiruokaile, ei mitenkään estä antamasta hänelle muuta tekemistä, joka kehittää sorminäppäryyttä. Kauniiden pöytätapojen opettaminen on kuitenkin asia erikseen.
Tähän liittyy se, että lapsi katsoo tarkkaan, miten muut syövät (toivottavasti ruokailuvälineillä), ja on motivoitunut tekemään perässä.
Kävin juuri psykomotoriikan täydennyskoulutuksen. Kyllä niitä hienomotoriikan harjoitteluhetkiä löytyy muualtakin, kuin ruokapöydästä, oikeastaan kaikki arkiaskareet käyvät. Pukeminen, peseminen yms. Tai valitse päivässä yksi ruokailu, johon varaat aikaa näihin sormiharjoituksiin. Ei joka aterialla tarvitse 'opiskella'. Omilla lapsillani painotin harrastuksissa monipuolista urheilua ja musiikkia. Hyvä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailun on tarkoitus kehittää lapsesi käden ja suun hienomotoriikkaa ja silmä-käsi koordinaatiota. Lasten motorinen kehitys on taantunut paljon. Nyt tulee seiskalle sellaisia oppilaita, joilla kestää yli 30min saada naruun silmukallinen solmu. Siihen kuuluisi mennä 30sek.
Älä laiskottele, vaan ajattele mukulasi parasta!
Tuota motoriikkaa ei varmaan voi harjoitella mitenkään muuten vai?
Ilmeisesti lusikka kädessä, siihen ruokaa lautaselta, lusikka suuhun ei ole ollut riittävän kehittävää? Ja miten tämä liittyy silmukallisen solmun tekemiseen?
Mä en tykännyt sormiruokailusta. Annoin lapsen käyttää lusikkaa tai haarukkaa. Hyvin onnistui syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötä soseita, anna lusikka lapsen käteen ja kas, kun hän on 9 kk ikäinen, niin istuu pöydän ääressä ja syö lusikalla samaa ruokaa kuin muukin perhe.
Ennen vanhaan tämä osattiin hoitaa niin, että suola lisättiin muun perheen ruokaan vasta kun vauvan annos oli otettu siitä erilleen.
Ilmeisesti liian monimutkaista nykyvanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailun on tarkoitus kehittää lapsesi käden ja suun hienomotoriikkaa ja silmä-käsi koordinaatiota. Lasten motorinen kehitys on taantunut paljon. Nyt tulee seiskalle sellaisia oppilaita, joilla kestää yli 30min saada naruun silmukallinen solmu. Siihen kuuluisi mennä 30sek.
Tämä jäi naurattamaan, kun juuri nuo lapset ovat niitä "sormiruokailleita" lapsia :D :D Me, ja ne meidän lapset jotka syntyi ennen tuota trendiä ovat oikein hyviä koordinoimaan silmää ja kättä. :D
Noh, ketju on vanha, mutta aina kun kysytään mikä sana herättää inhon väreitä, niin tulee mieleen tämä sana. Meillä mukulat sai porkkanan käteen sitten kun osasivat sitä järsiä niin ettei tarvinnut pelätä lapsen tukehtuvan siihen. Siihen asti syötiin pöydässä niin että lapsella oli oma lusikka ja vanhempi syötti toisella lusikalla.
Vinkkinä nykyäideille: lapselle ei kannata tunkea koko ajan jotain naposteltavaa käsiin, maissinaksuja tai edes niitä hedelmiä. Ei ole terveellistä, ja aiheuttaa ylipainoa myöhemmin elämässä kun on tottunut jo vauvasta asti napostelemaan. Mikä muuten sanana on myös inhokki.
Aika moni ei-nykyäiti on sitä mieltä että lapselle pitäisi antaa vaikka rusinapaketti käteen jos se kiukkuaa esim. bussissa tai kaupassa tylsyyttään, siis ihan ovat erikseen tulleet neuvomaan. Näin nykyäitinä tajuan, ettei se tee hyvää lapsen hampaille eikä myöskään sille ruokasuhteelle. Maissinaksut napostellaan siinä ruokapöydässä samalla kun aikuiset syö jotain muuta.
No sillä lapsella voi olla ihan vaan _nälkä_ kesken ostosreissun. Ei siinä nyt rusinat ehdi hampaita tai "ruokasuhdetta" pilata, jos nälkää lykkää niillä eteenpäin satunnaisesti. Ja pelastaa muut kuuntelemasta nälkäkiukkua siellä kaupassa tai bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle voi ottaa ruokaa ennen maustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikka 1970-luvun lapset oppi hienomotoriikkaa? Silloin ei ollut sormiruokailua.
Sormiruokailua on ollut aina. Siitä, että vauva/taapero nyppii herneet tai hedelmänpalat suuhunsa käsin on vaan tehty joku ihmeellinen nimetty ilmiö nykyaikana, jolloin kaikki pitää ilmiöistää.
Niin siis jotkutko "sormiruokailee" mössöjen kanssa, esim. puuro? Vai miksi täällä selitetään puurosta ja soseista? Itse annoin paljon lapselle itse sormin syötäväksi ruokia, mutta ei ne olleet mössöjä vaan palasia.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis jotkutko "sormiruokailee" mössöjen kanssa, esim. puuro? Vai miksi täällä selitetään puurosta ja soseista? Itse annoin paljon lapselle itse sormin syötäväksi ruokia, mutta ei ne olleet mössöjä vaan palasia.
Lapsi voi syödä soseen ja puuron lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi syödä soseen ja puuron lusikalla.
Et vastannut kysymykseen, nollaviesti.
Meidän lapset ei ole koskaan sormiruokailleet tai olleet kantoliinassa tai syöneet vaan itse tehtyjä soseita. Kumpikin nyt lukiossa ja hyvin pärjäävät.
Maailmassa on paljon näitä lapsiin liittyviä ideologioita joita osa innoissaan kokeilee mutta ilmankin tulee oikein hyvin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset syöneet neljän kuukauden ikäisestä ns itse tehtyä ruokaa, ilman suolaa, sen suolan ja muut mausteet voi lisätä myöhemmin. Ja ihan ovat lusikalla opetelleet syömään kun sen ovat käteensä ottaneet. Sormi syöminen ei edistä lapsen koordinaatiota yhtään, ihan jo vatsassa ollessa osaavat sormet suuhunsa laittaa. Käsin ovat syöneet samaa kuin muutkin syö käsin, muuten lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jäi naurattamaan, kun juuri nuo lapset ovat niitä "sormiruokailleita" lapsia :D :D Me, ja ne meidän lapset jotka syntyi ennen tuota trendiä ovat oikein hyviä koordinoimaan silmää ja kättä. :D
Noh, ketju on vanha, mutta aina kun kysytään mikä sana herättää inhon väreitä, niin tulee mieleen tämä sana. Meillä mukulat sai porkkanan käteen sitten kun osasivat sitä järsiä niin ettei tarvinnut pelätä lapsen tukehtuvan siihen. Siihen asti syötiin pöydässä niin että lapsella oli oma lusikka ja vanhempi syötti toisella lusikalla.
Vinkkinä nykyäideille: lapselle ei kannata tunkea koko ajan jotain naposteltavaa käsiin, maissinaksuja tai edes niitä hedelmiä. Ei ole terveellistä, ja aiheuttaa ylipainoa myöhemmin elämässä kun on tottunut jo vauvasta asti napostelemaan. Mikä muuten sanana on myös inhokki.
Aika moni ei-nykyäiti on sitä mieltä että lapselle pitäisi antaa vaikka rusinapaketti käteen jos se kiukkuaa esim. bussissa tai kaupassa tylsyyttään, siis ihan ovat erikseen tulleet neuvomaan. Näin nykyäitinä tajuan, ettei se tee hyvää lapsen hampaille eikä myöskään sille ruokasuhteelle. Maissinaksut napostellaan siinä ruokapöydässä samalla kun aikuiset syö jotain muuta.
No sillä lapsella voi olla ihan vaan _nälkä_ kesken ostosreissun. Ei siinä nyt rusinat ehdi hampaita tai "ruokasuhdetta" pilata, jos nälkää lykkää niillä eteenpäin satunnaisesti. Ja pelastaa muut kuuntelemasta nälkäkiukkua siellä kaupassa tai bussissa.
No kai nyt äiti tietää satunnaista ohikulkijaa paremmin onko lapsella nälkä vai vaan tylsää? Tässä taas oiva esimerkki miten mikään ei kelpaa, ensin haukutaan äidit jotka antaa lapselle naposteltavaa ja sitten ne jotka ei anna. Yritä siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kuulemma antaa tosiaan puuroakin syödä käsin, mutta minä kyllä tosiaankin annoin syödä vaan palasia. Kun ei syöttäminen oikein lapselle kelvannut niin sitten ei syöty puuroa vaan kiinteämpiä eväitä. Hyviä tuli ja nykyään syövät kyllä puuroakin ihan siististi lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Intiassa syödään sormin.
Kehitysmaissa yleensä syödään sormin: Afrikassa ja Lähi-Idässä muun muassa. Nyt sikäläistä kulttuuria yritetään väkisin tuoda Suomeen. Mitäs sille ehdotukselle kuuluu, että meilläkin pitäisi alkaa syödä hyönteisiä ja muita ötököitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan tämä osattiin hoitaa niin, että suola lisättiin muun perheen ruokaan vasta kun vauvan annos oli otettu siitä erilleen.
Ilmeisesti liian monimutkaista nykyvanhemmille.
No, näinhän nämä "sormiruokailija" perheet yleensä tekeekin. Tekee koko perheelle semmoisen sapuskan että voi vauvalle antaa ainakin osia siitä. Soseisiin tottuneelle vähän vaikeampaa kun kaikki pitäisi sitten erikseen soseuttaa myös, mutta toki mahdollista.