Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita äitejä, jotka eivät innostu sormiruokailuista?

Vierailija
25.03.2021 |

Tuntuu, että nykyään tosi paljon joka paikasta tuputetaan tuota sormiruokailua. Kuulemma vauva oppii syömään itsenäisesti ja syödessään omaan tahtiin myös äiti voi syödä samalla oman ruokansa rauhassa. Tässä miten itse kuvittelen sormiruokailun päässäni, jos sitä meillä lähdettäisiin kokeilemaan: Käytän ennen jokaista vauvan ruokailua puoli tuntia kaikenlaisten vihannesten kuorimiseen, keittämiseen ja viipalointiin. Jotain kanapötköjä ynnä muita pitäisi myös ehtiä valmistaa jossain välissä. Tuon ruoan valmistuksen ajan tempperamenttinen vauva huutaa syöttötuolissaan pää punaisena, kun ateriassa kestää. Ei, en voi antaa hänen touhuilla lattialla itsekseen sitä aikaa, koska häntä tarvitsee pitää silmällä koko ajan, ettei syö sähköjohtoja, revi kissaa hännästä ym ym. Sitten kun lopulta tuo sormiruoka-ateria saadaan vauvan eteen, istun jännittyneenä vieressä ja mietin, että no nyt se tukehtuu. Se siitä äidin omasta ruokailusta. Ja koko ruokailusessio kestänee varmaankin ainakin tunnin, lopuksi hirveä sotku siivottavana. Ja koko tämän ajan vauva nököttää syöttötuolissaan, mikä on pois myös lattialla vietettävästä leikkiajasta (jonka itse miellän tärkeämmäksi motoriikan kehittymisen kannalta). Tuon yllä kuvailemani mielikuvan vuoksi ei tee siis mieli lähteä edes kokeilemaan. Toki jos meitä olisi kaksi vanhempaa kotona, tilanne olisi vähän erilainen. Mutta tällä hetkellä mies tekee töitä aamusta iltaan, joten olen käytännössä yksin vastuussa lapsen hoidosta. Ja ei, mies ei voi juuri nyt vähentää töitään ja olen itsekin tilanteen hyväksynyt, näin mennään jonkin aikaa. Tällä hetkellä meillä mennään siis kaupan valmispilttien ja -sempereiden voimalla, enkä jaksaisi potea asiasta huonoa omaatuntoa. Mitä olen niihin tutustunut, niiden ravitsemuksellinen koostumus on mietitty tarkkaan suositusikäryhmän tarpeita vastaavaksi, samoin suutuntuma. Makujakin löytyy monipuolisesti ja vauva syö oikein rohkeasti kaikkia. Ruokailut ovat meillä helppoja, syöttämiseen menee ehkä n. 5 min ja sotkua ei synny juurikaan. Maidon osaa jo juoda itsenäisesti pillimukilla ruoan päälle. Itse syön oman ruokani tähän perään siten, että annan vauvalle jonkin lelun tutkittavaksi ja hän viihtyy sen kanssa syöttötuolissaan vielä sen aikaa. Kaikkeen tähän menee ehkä se puolisen tuntia, ja sitten ollaan vapaita taas leikkimään tai lähtemään vaikka ulos. Niin ja kyllä meillä välillä välipalaksi syödään esimerkiksi maissinaksuja oikein sujuvasti. Vaikka meillä arki rullaakin näin oikein kivasti, aina välillä iskee "huonommuuden" tunne kun kuuntelen toisten äitien juttuja. Vaikka tiedostan, että toisten elämäntilanteet ovat aivan erilaisia ja itse toimin omien voimavarojen kannalta parhaaksi kokemallani tavalla. Voi olla, että minut kivitetään täällä, mutta vertaistuen toivossa tämän tekstini lähdin kirjoittamaan.

Kommentit (247)

Vierailija
241/247 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat iät ja ajat oppineet syömään itse vaikka heitä on vauvoina syötetty. Sormiruokailkaa vaan mutta sormiruokafaatikkojen teorian mukaan maailma on täynnä huonsta motoriikasta kärsiviä ihmisiä. Miten maailma on pärjännyt tähän asti?  Monenlaista hienomotoriikkaa taitavaa ihmstä on tarvittu  valmistamaan konetta ja laitetta joita nykypäivinä käytetään. Onhan se ihme vaikka ei ole sormiruokailtu.

Vierailija
242/247 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailun on tarkoitus kehittää lapsesi käden ja suun hienomotoriikkaa ja silmä-käsi koordinaatiota.  Lasten motorinen kehitys on taantunut paljon. Nyt tulee seiskalle sellaisia oppilaita, joilla kestää yli 30min saada naruun silmukallinen solmu. Siihen kuuluisi mennä 30sek.

Älä laiskottele, vaan ajattele mukulasi parasta!

Miten vaikka 1970-luvun lapset oppi hienomotoriikkaa? Silloin ei ollut sormiruokailua.

Sormiruokailua on ollut aina. Siitä, että vauva/taapero nyppii herneet tai hedelmänpalat suuhunsa käsin on vaan tehty joku ihmeellinen nimetty ilmiö nykyaikana, jolloin kaikki pitää ilmiöistää.

Jep. Ja pelkkien valmissoseiden syöttäminen se vasta nykyajan "ilmiö" onkin, aiemmin lapset luontevasti alkoi syödä sitä mitä muukin perhe, taitojensa mukaan. Soseruokailu kliinisestä purkista on nykyajan tehokkuusajattelua, mahdollisimman nopeaa ja yksinkertaista ja joku on suunnitellut ravitsemuskoostumukset sopiviksi. Eikä siinä toki mitään väärää ole jos niihin turvautuu, vaikkapa ap:n tilanteessa ymmärrän hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/247 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat iät ja ajat oppineet syömään itse vaikka heitä on vauvoina syötetty. Sormiruokailkaa vaan mutta sormiruokafaatikkojen teorian mukaan maailma on täynnä huonsta motoriikasta kärsiviä ihmisiä. Miten maailma on pärjännyt tähän asti?  Monenlaista hienomotoriikkaa taitavaa ihmstä on tarvittu  valmistamaan konetta ja laitetta joita nykypäivinä käytetään. Onhan se ihme vaikka ei ole sormiruokailtu.

Lasten on iät ajat annettu syödä (myös) itse.

Vierailija
244/247 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt vaan tämän hetkinen buumi, osa tästäkin jää käyttöön mutta jokainen perhe ja lapsi on erilainen. Kukaan ei ole sanonut että pakko olisi. Jokainen perhe tekee niin kuin parhaaksi näkevät. Hyvä et joku on asiaa tutkinut ja todennut tämän. Mitä näistä stressejä ottaa, kokeillaan aina voi ja sitä kautta sitten käytäntöön jos omalta tuntuu..

Vierailija
245/247 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi ei suostunut käsillään ruokaan koskemaan. Eipä sille oikein mitään voinut. Hyvin tuo kuitenkin saatiin hengissä pysymään.

Vierailija
246/247 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulosti siltä että se sormiruokailu ei ollut se hankalin osuus vaan ruuan valmistus. Kyllähän jotkut syöttää itsetehtyjä soseitakin. On niin vauvan luonteesta riippuvaista kuinka hyvin ne viihtyy itsekseen lattialla (ja telomatta itseään) sillä aikaa kun äiti tekee ruokaa (tai jotain muuta kotityötä).

Varmaan jos ei muutenkaan harrasta kovin paljon ruuanlaittoa niin sen aloittaminen tuntuu työläämmältä. Eihän vauvalle kokkaaminen oikeasti vie paljon aikaa. Yhden porkkanan kuorii alle minuutissa lattialla vauvan kanssa istuen ja toinen vajaa minuutti menee kun sen laittaa kattilaan kiehumaan.

Vierailija
247/247 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niinpä :D Ja yksikään sormiruokaileva lapsihan ei laita suuhunsa koskoaan mitään muuta kuin ruokaa lautaseltaan :D Jäänyt vissiin huomaamatta että lapsi kyllä tunkee vuvana KAIKEN suuhunsa kokeiltavaksi. Se riittää kyllä siihen että koko loppuelmänsä osaa lapata suuhunsa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän