Mistä miehelle asunto erotessa
En tiedä haluanko enää olla yhdessä mieheni kanssa. Ongelmana on kuitenkin se, että hän asuu minun omistamassa huoneistossa. Jäisin itse tähän asumaan mutta mistä hän voisi saada asunnon kun ei ole luottotietoja eikä oikein takuuseenkaan säästöjä? Käy kuitenkin töissä.
Asumme pohjois-pohjanmaalla. Saisiko sivakalta?
Kyselen siksi näin etukäteen, koska hän voi olla väkivaltainen ja on sanonut että ei lähde ilman virkavallan apua pois joskus aiemmin. Pohdin, että jos selvittelisin etukäteen mihin hän voisi ottaa yhteyttä, olisi ehkä tilanne helpompi hoitaa ja hän saattaisi suostua lähtemäänkin
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet ottanut tuollaisen miehen kotiisi asumaan?
No sanoppa muuta. Sanotaanko näin että sinisilmäinen luonne yhdistettynä tuommoiseen hitusen tulisempaan ei ole hyvä yhdistelmä ja en tajunnut mitä tapahtui ennenkuin hän oli jo irtisanonut omansa ja muuttanut minun luokseni :) Kaikki tapahtui niin nopeasti ja meillä on siis tottakai kuten varmaan jokaisessa suhteessa alku ollut todella mukava. En osannut suojella itseäni ennenkuin oli liian myöhäistä.
Tiedän että en voi heittää häntä tosta noin vaan ulos enkä saisi häneltä näin avaintakaan takaisin, sen takia haluaisin hoitaa tämän kuin aikuiset mutta se taitaa jäädä haaveeksi mitä häntä yhtään tunnen. Hän luultavasti tosiaan kieltäytyy lähtemästä, mutta myöskin maksamasta omaa osuuttaan asumisesta eli toisinsanoen hyvä tilanne hänelle, kun saa loisia nurkissani ilmaiseksi ilman että minulla on mahdollisuutta asialle tehdä yhtään mitään.
Täytyy varmaan ottaa oikeasti kiinteistönvälittäjään yhteys. Alkoipa ahdistaa. Voiko se tosiaan olla että myynti on ainoa vaihtoehto? Ihan järkyttävää, tekisi kyllä mieli itkeä miten olen saanut itseni näin hirveään tilanteeseen. Toisaalta jos hän hakkaisi minut tai tuhoaisi omaisuutta, saisin ainakin poliisit paikalle ja ehkä sitä kautta apua poismuuttoon...
- Ap (unohtui aikaisemmista viesteistä, pahoittelut! )
"Häätö on pakkotoimenpide, jolla entinen puoliso voidaan poistaa asunnosta, jos hän ei suostu vapaaehtoisesti lähtemään. Omistaja voi nostaa häätökanteen tuomioistuimessa. Tuomion perusteella ulosottomies voi hätää puolison asunnosta."
https://www.minilex.fi/a/avoliitto-ja-h%C3%A4%C3%A4t%C3%B6
Kun saat häädön niin saat virka-apua (poliisi) ja luvan poistaa hänet vaikka ei olisi asuntoakaan tiedossa. Sitten heti vaihdat lukot.
En haluaisi pelotella, mutta kuulostaa siltä, että mies saattaa alkaa vainoamaan sinua. Saatat joka tapauksessa joutua muuttamaan. Toivottavasti kuitenkaan ei menisi näin.
Vierailija kirjoitti:
ku tuollaisia ottaa miehekseen, eikö mikään ole niin tyhmä kuin nuori nainen?[/quot
Et satu tietämään, että rakastuminen on tutkitusti psykoosinkaltainen tila, siksi sanotaankin, että "rakkaus on sokea". Vasta ajan mittaan käy selville, minkäklainen kumppani todella on.
On loukkaavaa nimitellä ketään tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää hetkeksi turvakotiin ja poliisi nakkaamaan ukkeli pihalle. Lukot vaihtoon.
Omasta kodistaan ei voi toista noin vain pihalle heittää. Lukkojen vaihtaja syyllistyy rikokseen.
Puolisonsa hakkaaja syyllistyy myös rikokseen.
Ei sun nyt ensimmäisenä kannata alkaa kotia myymään. Muuta vaikka itse hetkeksi hotelliin tai muualle.
Sun kannattaa puhua jollekulle läheiselle nyt. Yksin pohtiessa voit alkaa myös paisuttelemaan vaaraa, jos olet vähän stressiherkkä luonne ja ensimmäistä kertaa tällaisessa tilanteessa. Joku vähän vanhempi turvallinen ihminen ehkä pystyisi tarkastelemaan vähän objektiivisemmin ja olemaan mukana, kun otatte tämän puheeksi. Tietysti kannattaa olla puhelin lähellä, jos hän oikeasti alkaa riehua. Mutta tilanteen tulee päätyä siihen, että kun on puhuttu, niin autatte häntä pakkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun nyt ensimmäisenä kannata alkaa kotia myymään. Muuta vaikka itse hetkeksi hotelliin tai muualle.
Sun kannattaa puhua jollekulle läheiselle nyt. Yksin pohtiessa voit alkaa myös paisuttelemaan vaaraa, jos olet vähän stressiherkkä luonne ja ensimmäistä kertaa tällaisessa tilanteessa. Joku vähän vanhempi turvallinen ihminen ehkä pystyisi tarkastelemaan vähän objektiivisemmin ja olemaan mukana, kun otatte tämän puheeksi. Tietysti kannattaa olla puhelin lähellä, jos hän oikeasti alkaa riehua. Mutta tilanteen tulee päätyä siihen, että kun on puhuttu, niin autatte häntä pakkaamaan.
Kiitos konkreettisista neuvoista, todella <3 Hotelliin en voi lähteä koska vastuullani on eläin ja mies voi kieltäytyä hoitamasta sitä. En myöskään uskalla jättää kotiani vartioimatta varsinkaan asian esilletulon jälkeen koska mies voi tosiaan hajottaa kaiken irtaimiston tai varastaa ne. Olen todellakin stressiherkkä ja tilanne on täysin uusi jonka takia tämä onkin niin kauhistuttavaa ja suorastaan absurdia että joutuu tälläisiä asioita miettimään! En vaan tohdi kertoa asiasta kenellekkään jostain syystä ennenkuin olen vähän järjestellyt asioita :( Pelottaa kyllä. Voisin varata ajan käräjäoikeuteen ehkä tai selvittää internetin välityksellä tuota häätöasiaa miten se onnistuisi.
- Ap
AP:n asemassa mua ei voisi vähempää kiinnostaa mistä aikuinen mies hankkii itselleen asunnon.
Sarjottaisin lukot uudelleen miehen ollessa töissä ja nostaisin miehen kamat jätesäkeissä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
"Häätö on pakkotoimenpide, jolla entinen puoliso voidaan poistaa asunnosta, jos hän ei suostu vapaaehtoisesti lähtemään. Omistaja voi nostaa häätökanteen tuomioistuimessa. Tuomion perusteella ulosottomies voi hätää puolison asunnosta."
https://www.minilex.fi/a/avoliitto-ja-h%C3%A4%C3%A4t%C3%B6
Kun saat häädön niin saat virka-apua (poliisi) ja luvan poistaa hänet vaikka ei olisi asuntoakaan tiedossa. Sitten heti vaihdat lukot.
En haluaisi pelotella, mutta kuulostaa siltä, että mies saattaa alkaa vainoamaan sinua. Saatat joka tapauksessa joutua muuttamaan. Toivottavasti kuitenkaan ei menisi näin.
Ei näin. Vaan kun tuomioistuin on antanut häätöpäätöksen, voi ULOSOTTOMIES laittaa häädön täytäntöön. Ulosotto tarvittaessa pyytää virka-apua poliisilta. Se häätöpäätöksen tuomioistuimelta ei vastuuta asunnon omistajaa häädön täytäntöönpanoon vaan se kuuluu viranomaiselle. Suosittelen hakemaan yhteiselämän päättämistä ja häätöä siihen liittyen, ne käsitellään aina kiireellisenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos konkreettisista neuvoista, todella <3 Hotelliin en voi lähteä koska vastuullani on eläin ja mies voi kieltäytyä hoitamasta sitä. En myöskään uskalla jättää kotiani vartioimatta varsinkaan asian esilletulon jälkeen koska mies voi tosiaan hajottaa kaiken irtaimiston tai varastaa ne. Olen todellakin stressiherkkä ja tilanne on täysin uusi jonka takia tämä onkin niin kauhistuttavaa ja suorastaan absurdia että joutuu tälläisiä asioita miettimään! En vaan tohdi kertoa asiasta kenellekkään jostain syystä ennenkuin olen vähän järjestellyt asioita :( Pelottaa kyllä. Voisin varata ajan käräjäoikeuteen ehkä tai selvittää internetin välityksellä tuota häätöasiaa miten se onnistuisi.
- Ap
Käräjäoikeudesta ei voi varata aikaa, eikä oikeus anna varsinaista oikeudellista neuvontaa. Sitä varten on oikeusaputoimist ja lakimiehet. Kokeile soittaa oikeusaputoimistojen päivystykseen
Kannattaa ottaa vakavasti toi, että äijä on jo ilmoittanut, ettei lähde kuin poliisin avulla. Ja että tiedät ilmassa olevan väkivallan uhka. Sinuna en lähtisi tulella leikkimään, äijä on vaarallinen.
Oikeusaputoimistoon aika. Ota selvää, miten saat sen lain mukaan asunnostasi ulos. Ja poliisilta aika herkästi pyytäisin apua käytännön tilanteissa ENNEN KUIN olette pahoinpitelyasteella. Voit vammautua, voit menettää henkesi. Mieti.
Se on ikävä kyllä niin, että jos on virallinen osoite miehellä tähän asuntoon ei voi laittaa kamoja ulos ja vaihtaa lukkoja.
Samoin on mielestäni niin, että jos myy yhteisesti asutun asunnon, vaikka olisi toisen omistama, niin joutuu ottamaan suostumuksen myyntiin.
Ainakin silloin aikoinaan kun myin oman asuntoni ja ostimme yhteisen niin kauppakirjassa oli myös avopuolison nimi.
En tiedä onko näin nykyään.
Siksi onkin erittäin tarkkaan harkittava kun ottaa kumppanin luokseen asumaan miten sitten jos tulee ero.
Olen ihmetelkyt täälläkin niitä kirjoituksia kun jotkut ovat muuttaneet yhteen miltei siltä seisomalta. (Ironia ehkä tässä sallittu vaikka asia on vakava).
Aloittajana kyllä kertoisin tilanteesta jollekin luotettavalle ihmiselle ja pyytäisin apua. Yksin on usein vaikea hahmottaa tilannetta.
Ei se ole häpeä, oma saamattomuus on paha juttu jos ei tee tilanteelle mitään. Väkivaltaa on ihan viisasta pelätä jos mies näin uhkailee.
Onko ollut jo väkivaltainen ennen tätä erokeskustelua?
Mene heti lääkäriin ja hanki todistus vammoista jos käy sinuun käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
ku tuollaisia ottaa miehekseen, eikö mikään ole niin tyhmä kuin nuori nainen?
Kuulepas besserwisser, ja mitä ilmeisimmin kokematon tässä asiassa, kerron sellaisen faktan, että väkivaltaisuus voi kehittyä vasta vuosien päästä. Aika harva paljastaa yhteen muutettaessa, että ai niin, vetelen pataan aina silloin tällöin.
Lisäksi positiivinen seikka on, että mies käy töissä. Jotkut työttömät juoppohakkaajat on toinen lukunsa. Niitä sentään älyää varoa. Komea, hyvätuloinen ja fiksu "insinööri" saattaa saada pään pyörälle.
Ihan fiksua toimia rauhanomaisin keinoin. Ap tuntee miehen parhaiten. Se on sekunti, niin voi olla henki poissa, poliisikaan ei nykyään ehdi joka soiton perään. Ja vaikka mies asuisikin muualla, pääsee tekemään väkivaltaa sieltäkin. Mikään ei ole niin pelottava, kuin kostamaan tullut mies, joka näkee mielessään jo uuden uroksen exänsä lakanoissa.
Toivotaan, että tilanne menee helpommin kuin pelkäät. Pahimpaan kannattaa silti varautua.
Oma terveytesi on arvokkaampaa kuin mikään muu ja mitä pidempään olet ahdistavassa tilanteessa, sitä enemmän henkinen hyvinvointisi kärsii. Tavaroita voi ostaa, asunnon voi remontoida.
Joka tapauksessa, voisit kuvata tai videoida kotisi nykyisessä kunnossa. Jos sinulla on jotain tunnearvoltaan korvaamatonta, vie talteen jonkun luotettavan ihmisen luo tai vuokraa varasto. Kaikki tämä toki kohta-jo-eksän huomaamatta.
Olisiko pääsiäisen aika hyvä hetki purkaa suhteenne? Jos sinulla on tapana kausisisustaa tai kevätsiivota, ensi viikonloppuna ehdit huomaamatta piilottaa ja turvata omaisuuttasi ja pakata muutaman päivän tarpeet valmiiksi.
Voitko epäilyksiä herättämättä lähteä yksin pääsiäiseksi vanhemmille, ystävälle tms.? Jos onnistuu, voit kertoa olevasi lähdössä pikkulomalle. Jos yhtään epäilyttää, älä paljasta mitään.
Pyydä luotettava ihminen paikalle turvaksesi ja kerro, että haluat erota. Älä jää riitelemään, neuvottelemaan tai keskustelemaan. Tässä kohtaa riittää, että suhde on sinun puoleltasi ohi, eikä mikään muuta mieltäsi. Ehdota, että mies lähtee heti kotoasi ja luovuttaa avaimen. Jos (kun) hän ei siihen suostu, lähde pois paikalta.
Tämän jälkeen hoidat kaiken kommunikoinnin kirjallisesti, viesteillä tai sähköposteilla.
Ei se sinun ongelma ole missä mies jatkossa asuu. Ukko pihalle ja sillä selvä.
Olen ollut itse tuossa tilanteessa jossa äijä uhkaili ihan samalla tavalla lähtevänsä ainoastaan poliisin kanssa. Kukaan ei oikeasti niin naurettava ole, että niin pitkälle menisi vaikka nyt mitä uhkailee.
Ilmoita miehelle päivämäärä suullisesti, paperilla, tekstarilla ja sähköpostilla jolloin viimeistään pitää olla ulkona asunnosta ja sen jälkeen kerrot vaihtavasi lukot.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sinun ongelma ole missä mies jatkossa asuu. Ukko pihalle ja sillä selvä.
Olen ollut itse tuossa tilanteessa jossa äijä uhkaili ihan samalla tavalla lähtevänsä ainoastaan poliisin kanssa. Kukaan ei oikeasti niin naurettava ole, että niin pitkälle menisi vaikka nyt mitä uhkailee.
Ilmoita miehelle päivämäärä suullisesti, paperilla, tekstarilla ja sähköpostilla jolloin viimeistään pitää olla ulkona asunnosta ja sen jälkeen kerrot vaihtavasi lukot.
Jos sinun miehesi vain uhkaili niin ole onnellinen.
Mutta on niitäkin jotka ihan todella toteuttavat uhkailun, varsinkin juuri silloin saavat kertomasi ilmoituksen ilmoituksen.
Olet ihan oikeassa, näin pitäisi toimia ja asioden olla. Mutta kun väkivaltaisen ja ehkä mustasukkaisen ihmisen päässä naksahtaa niin sillä ei ole mitään merkitystä miten asioiden pitäisi olla ja mennä.
Aloittajan ei kannata yksin kovin radikaalisti alkaa eroa toteuttaa koska on silloin alakynnessä eikä ole ketää todistamassa mitä mies silloin tekee.
On toiminut vaikka kuinka oikein ja äijä vaan pihalle-meiningillä ei paljon auta jos on henki mennyt tai hakattu sairaalakuntoon.
Oma turvallisuus ja selustansa kannattaa tässä nyt turvata.
Tietysti myös saada se äijä pihalle, mutta mahdollisimjan hallitusti ja vähin vahinkoin.
Jos asiaa auttaa niin miksei aloittaja voi kysellä miehelle asuntoa valmiiksi. Siis kun tuntee miehen ja hän luulee, että mies on silloin myönteisempi muutolle.
Ei ole paha keino yrittää ensin hyvällä, ei ole aloittajan velvollisuus, mutta jos sillä estää suuremman katastrofin.
Järkeä saa käyttää eikä mennä tulta päin tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Et tietnkään jätä miestä kämppään yksin ja vastuuseen eläimestä. Ajattelin vaan, että jos haluat pahimmaksi ajaksi ottaa etäisyyttä sen jälkeen kun mies pistetään sieltä pihalle, että saat rauhassa nukkua. Voit mennä sukulaisen tai ystävän luo, ja tietenkin on myös hotelleja, joihin lemmikit ovat tervetulleita.
Vaihtoehtoja on, ja ratkaisuja, kunhan et ota asennetta, että ei onnistu.
Ratkaisuja löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää hetkeksi turvakotiin ja poliisi nakkaamaan ukkeli pihalle. Lukot vaihtoon.
Omasta kodistaan ei voi toista noin vain pihalle heittää. Lukkojen vaihtaja syyllistyy rikokseen.
Tämä on valitettavasti totta. Jos ukkeli ei halua häipyä, hänelle pitää hakea häätö. Juuri tämän vuoksi, älkää koskaan antako kenenkään tehdä virallista muuttoilmoitusta teidän asuntoonne. Random kulkijan saa ulos, mutta asunnossa kirjoilla olevaa ei, koska se on hänenkin kotinsa.
Voit alkaa hakemaan vuokra-asuntoja. Katso tarjonta vuokraovi.comista ja printtaat sopivat ukolle. Luottotiedottoman on kyllä vaikea saada asuntoa, mutta onko teidän suunnalla esim. jotain säätiötä, jonka kautta asunnon voisi hankkia? Säätiöt monesti vuokraavat myös luottotiedottomalle.
Miksi ihmeessä olet ottanut tuollaisen miehen kotiisi asumaan?