Nälkä näkyy uudella tavalla ruokajonossa: osa alkaa syödä heti kassin saatuaan
Hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan näkyvät ruoka-avun tarvitsijoissa. Näin kertoo Tampereen seurakuntayhtymän ruoka-avun asiantuntija Marja Palkonen.
Autonkuljettajamme ja jakajamme ovat kertoneet, että on ollut tilanteita, joissa ihminen on alkanut välittömästi syömään saatuaan ruokakassin. Ihan tällaisia tilanteita ei ole aikaisemmin ollut, Palkonen sanoo.
Kommentit (20)
Olin joskus n. 10 vuotta sitten leipä/ruokajakelussa töissä (pt.), tuollaista ei kyllä silloin ollut. Mutta oli sitä, että kaupasta lostetaan joku kolmioleipä ja ulkopuolella viskataan se pakkaus jalkakäytävälle tai pihalle, tai sitten banaaninkuori.
Oli kyllä vaikeaa pidätellä ...., olin röökillä pihalla (ruokajakelun jälkeen), siihen tuli vanha nainen ja kertoi: ei hän muuten täällä kävisi, mutta kun rahat ei meinaa riittää edes lääkkeisiin. Seuraavalla kerralla joku känniääliö alkoi: Minä olin täällä ensin, minulle kuuluu ..... Vastasin siihen, et eikun tämä (tuo) rouva ottaa nyt ensin, voin minä soittaa poliisitkin (kun kännissä ei olisi saanut tulla; rauhottui sitten). Kännissä ei olisi saanut tulla, mutta katsoin sitä ns. sormien läpi, kunhan osasivat käyttäytyä; kävi siellä muuten narkkejakin - käyttäytyivät ihan asiallisesti.
Syötäväksi ne on tarkoitettu. Turhaa ulinaa.
Aina tuota on tapahtunut, olen ollut vapaaehtoisena ruokajakelussa yli 20 vuotta. Ihan joka jaon jälkeen pitää siivota piha ja lähialue, kun osa syö heti ja viskoo roskia maahan.
Ruokajonot pitää lopettaa. Onneksi Riikka ja Petteri älyävät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Aina tuota on tapahtunut, olen ollut vapaaehtoisena ruokajakelussa yli 20 vuotta. Ihan joka jaon jälkeen pitää siivota piha ja lähialue, kun osa syö heti ja viskoo roskia maahan.
Kaveri on jakelijana myös. Avaamattomiakin ruokapakkauksiakin on pitkin pihoja, vaikka niitä voisi jättää paikan ovelle. Itsekin olen käynyt jonossa, niin annan jollekin muulle jollei itselle kelpaa. Makeat vien kuntouttavan kahvipöytään jollen itse syö.
On niin hyvää, että kassikin syödään!
Yle suoltaa tällaista sontaa sitten tänään. Huomenna voivat uutisoida kuinka spuget syövät kissat ja koirat pihasta :D
Vai kassan jälkeen heti syödään, voi ollakin näin. Mutta, mitä siitä sanot AP, kun nämä afrikan ja lähi-idän moniosaajat maistelevat suoraan hyllyistä. Pullojen ja pakkausten avaussydeemit kannattaa tarkastaa, ennen ostamista. 😏
Ei tuo ole millään tavalla uusi ilmiö. Kivampi tietysti tuo näkökulma, ettei puhutaan siitä miten osa heittää pois kassista ne tuotteet, mitkä eivät maistu.
Meillä oli joskus vuokralaiset, jotka lähtiessään täyttivät roskiksen kymmenillä kaurahiutale-, maitojauhe- ja näkkileipäpaketeilla.
Me " rikkaat" vuokranantajat otimme ne sieltä talteen ja söimme.
Eikö vihervassareilla ole muuta tekemistä, kuin notkua leipäjonoissa. Ai niin, hehän ovat rottailijoita ja perseilijöitä.
Jouduin käymään ruoka-avussa silloin kun ukrainalaiset saivat vielä matkustaa ilmaiseksi, niitä olikin sitten siellä kymmeniä. Ahnetta porukkaa, mikään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vihervassareilla ole muuta tekemistä, kuin notkua leipäjonoissa. Ai niin, hehän ovat rottailijoita ja perseilijöitä.
Olen varma, ettei ruokajonoissa käyvät äänestä, eivätkä siten ole vihervassareita, eikä persuja.
Niiden nälkä ei näy ruokajonoissa, jotka eivät pysty tulemaan näihin ruokajonoihin ja nieleskelevät tyhjää kotona. Ylijäämäruokien ja hävikkiruokakassien jako ei ole oikeudenmukainen tapa auttaa vähissä rahavaroissa olevia koska apu ei tavoita kaikkia todellisen avun tarpeessa olevia. Hävikkiruuan syntymisestä pitäisi päästä eroon kokonaan kuten myös ylijäämäruuasta jota syntyy mm. kouluissa ja laitoksissa ja syystä tai toisesta todellista nälkää kärsiville pitäisi jakaa harkinnan varaisesti ruokalahjakortteja kauppoihin ja/tai vaikka lounasravintoloihinkin. Koulujen ja kenties myös laitosten ylijäämäruokaa voitaisiin kyllä myydä ihan maksuakin vastaan, kaikkea ei tarvitse jakaa ihan ilmaiseksi.
Enemmän on kyse syömishäiriöistä tai kiireestä
juostaan työstä harrastukseen Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, ettei ruokajonoissa käyvät äänestä, eivätkä siten ole vihervassareita, eikä persuja.
Eikö nää ole juuri niitä, jotka uhkailee väkivallalla, jos hallitus ei heti kaadu ja luovuta valtaa vihervasemmistolle? Ketä ne sitten on, jos ei näitä hädänalaisimpia?
Vierailija kirjoitti:
Yle suoltaa tällaista sontaa sitten tänään. Huomenna voivat uutisoida kuinka spuget syövät kissat ja koirat pihasta :D
😅
Turhaan niitä säästellä