Mistä miehelle asunto erotessa
En tiedä haluanko enää olla yhdessä mieheni kanssa. Ongelmana on kuitenkin se, että hän asuu minun omistamassa huoneistossa. Jäisin itse tähän asumaan mutta mistä hän voisi saada asunnon kun ei ole luottotietoja eikä oikein takuuseenkaan säästöjä? Käy kuitenkin töissä.
Asumme pohjois-pohjanmaalla. Saisiko sivakalta?
Kyselen siksi näin etukäteen, koska hän voi olla väkivaltainen ja on sanonut että ei lähde ilman virkavallan apua pois joskus aiemmin. Pohdin, että jos selvittelisin etukäteen mihin hän voisi ottaa yhteyttä, olisi ehkä tilanne helpompi hoitaa ja hän saattaisi suostua lähtemäänkin
Kommentit (92)
Kun mies on kirjoilla asunnossa, hänen tavaroitaan ei saa nostaa ulos omin toimin. Näin se vaan on, että kotonaan on jokaisella oikeus olla ja jos miehen avain ei sovi lukkoon kotiin tullessaan, tulee talonmies tai lukkoseppä oven avaamaan hänelle.
Jos saat allekirjoituksen vuokrasopimuksen irtisanomiseen, on määrättyyn päivään mennessä lähdettävä. Tällöinkään miehen tavaroita ei saa ulos laittaa, jos ei vie mukanaan. Oikeudessa on tästä ennakkopäätös, että kuukausi, pari on kohtuullinen aika säilöä toisen tavaroita.
Mikäli käy kerrankin kiinni, edes hiukankaan, poliisit paikalle ja putkaan. Tällöin voit hakea lähestymiskieltoa ja kun saat sen voimaan, ei mies voi asunnossasi enää olla, koska rikkoo silloin lähestymiskieltoa.
Saisitko vaikka jonkun kaverisi asumaan / olemaan kanssanne ainakin joksikin aikaa? Josko mies siinä kohtaa tajuaisi lähteä.
Ei ole sun tehtävä etsiä/hommata ukolle asuntoa! Pistä pihalle vaan, etsiköön itse asuntonsa
"Jos avoliitto päättyy eroon voi häätö tulla ajankohtaiseksi. Näin on esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa eron jälkeen toinen avopuolisoista ei suostu muuttamaan pois toisen omistamasta asunnosta. Tällöin käräjäoikeudessa voi nostaa kanteen ja vaatia tuomiota siitä, että entinen avopuoliso pitää asunnon osaa oikeudettomasti hallinnassaan. Käräjäoikeus voi sen jälkeen asiaa harkittuaan päättää entisen avopuolison häädöstä. Kun häätötuomio on annettu, tulee vielä erikseen hakea ulosottomieheltä päätöksen täytäntöönpanoa. Ulosottomies siis suorittaa häädön käräjäoikeuden antaman tuomion perusteella." Minilex
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun nyt ensimmäisenä kannata alkaa kotia myymään. Muuta vaikka itse hetkeksi hotelliin tai muualle.
Sun kannattaa puhua jollekulle läheiselle nyt. Yksin pohtiessa voit alkaa myös paisuttelemaan vaaraa, jos olet vähän stressiherkkä luonne ja ensimmäistä kertaa tällaisessa tilanteessa. Joku vähän vanhempi turvallinen ihminen ehkä pystyisi tarkastelemaan vähän objektiivisemmin ja olemaan mukana, kun otatte tämän puheeksi. Tietysti kannattaa olla puhelin lähellä, jos hän oikeasti alkaa riehua. Mutta tilanteen tulee päätyä siihen, että kun on puhuttu, niin autatte häntä pakkaamaan.
Kiitos konkreettisista neuvoista, todella <3 Hotelliin en voi lähteä koska vastuullani on eläin ja mies voi kieltäytyä hoitamasta sitä. En myöskään uskalla jättää kotiani vartioimatta varsinkaan asian esilletulon jälkeen koska mies voi tosiaan hajottaa kaiken irtaimiston tai varastaa ne. Olen todellakin stressiherkkä ja tilanne on täysin uusi jonka takia tämä onkin niin kauhistuttavaa ja suorastaan absurdia että joutuu tälläisiä asioita miettimään! En vaan tohdi kertoa asiasta kenellekkään jostain syystä ennenkuin olen vähän järjestellyt asioita :( Pelottaa kyllä. Voisin varata ajan käräjäoikeuteen ehkä tai selvittää internetin välityksellä tuota häätöasiaa miten se onnistuisi.
- Ap
Kyllä henki ja terveys on kalliimpi kuin irtaimisto. Kaikesta viedystä ja tuhotusta voi vaatia korvauksia. Ja mistä tiedät ettei se mies joku kerta satuta sitä eläintäkin, kun suakin lyö niin helposti. Suosiolla lähtisin siihen asti, että häätö tehdään.
Vierailija kirjoitti:
"Jos avoliitto päättyy eroon voi häätö tulla ajankohtaiseksi. Näin on esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa eron jälkeen toinen avopuolisoista ei suostu muuttamaan pois toisen omistamasta asunnosta. Tällöin käräjäoikeudessa voi nostaa kanteen ja vaatia tuomiota siitä, että entinen avopuoliso pitää asunnon osaa oikeudettomasti hallinnassaan. Käräjäoikeus voi sen jälkeen asiaa harkittuaan päättää entisen avopuolison häädöstä. Kun häätötuomio on annettu, tulee vielä erikseen hakea ulosottomieheltä päätöksen täytäntöönpanoa. Ulosottomies siis suorittaa häädön käräjäoikeuden antaman tuomion perusteella." Minilex
Jos tämä normisti kestää puolisen vuotta, mitäpä luulet, kauanko tähän menee näin korona-aikana? Oikeusistuimet muutenkin törkeästi ruuhkautuneet, kun ei vakavampiakaan juttuja voida käsitellä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kun mies on kirjoilla asunnossa, hänen tavaroitaan ei saa nostaa ulos omin toimin. Näin se vaan on, että kotonaan on jokaisella oikeus olla ja jos miehen avain ei sovi lukkoon kotiin tullessaan, tulee talonmies tai lukkoseppä oven avaamaan hänelle.
Jos saat allekirjoituksen vuokrasopimuksen irtisanomiseen, on määrättyyn päivään mennessä lähdettävä. Tällöinkään miehen tavaroita ei saa ulos laittaa, jos ei vie mukanaan. Oikeudessa on tästä ennakkopäätös, että kuukausi, pari on kohtuullinen aika säilöä toisen tavaroita.
Mikäli käy kerrankin kiinni, edes hiukankaan, poliisit paikalle ja putkaan. Tällöin voit hakea lähestymiskieltoa ja kun saat sen voimaan, ei mies voi asunnossasi enää olla, koska rikkoo silloin lähestymiskieltoa.
Saisitko vaikka jonkun kaverisi asumaan / olemaan kanssanne ainakin joksikin aikaa? Josko mies siinä kohtaa tajuaisi lähteä.
Minkä ihmeen vuokrasopimuksen? Tyyppi muuttanut ap:n omistamaan asuntoon, tuskin on mitään sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n asemassa mua ei voisi vähempää kiinnostaa mistä aikuinen mies hankkii itselleen asunnon.
Sarjottaisin lukot uudelleen miehen ollessa töissä ja nostaisin miehen kamat jätesäkeissä ulkopuolelle.
Alle vuoden asunnossa asuneella on kolmen kuukauden irtisanomisaika eli syyllistyisit rikokseen. Koska miehen puheista olisi sana sanaa vasten, niin luultavasti hän ei saisi mitään seuraamuksia ja sinulle tulisi sakkoja sekä mahdollisesti korvaukset miehelle.
Täällä on aika yleinen neuvo tuo "vaihdata lukot, kun mies on poissa", vaikka on kirjoilla asunnossa. Näin ei saa tehdä. Häätö pitää toimittaa laillisesti. Mies kävelee pian itse oikeusaputoimistoon ja nostaa syytteet.
Minullakin oli aikoinaan tällainen kultamussukka, jonka valheet uskoin pari kertaa. Poliisi kun haki sitä mun asunnosta, kysyi heti, että onko kirjoilla. Mies valehteli ihan pokkana ensin, että on virallisesti, mutta kun eivät uskoneet, sepitti kuinka hän makselee mulle vuokraa jne. Nämä kyllä osaavat.
Luulin jo päässeeni eroon, mutta olikin prkle teettänyt avaimen asuntooni ja tuli sisään. Sitä ennen soitti tietty ovikelloa. Poliisille vaan taas ilmoa, ja saivat kiinni, kun lähti pakoon, avaimenkin ottivat pois.
Ja kyllä, tyhmyydestä sakotetaan, mutta enpä kauaa katsellut, enkä yhteen muuttanut. Osasi olla todella lipevä ja niiiin "rehellinen". Hyi hemmetti, vieläkin puistattaa. Ja ihan töissäkäyvä, siisti ja naisten mieleen, useita naisia tyrkyllä, sain tietää, ja ihan fiksuja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä normisti kestää puolisen vuotta, mitäpä luulet, kauanko tähän menee näin korona-aikana? Oikeusistuimet muutenkin törkeästi ruuhkautuneet, kun ei vakavampiakaan juttuja voida käsitellä nyt.
No mitäpä minä luulisin, varmaan ikävän kauan. Valitettavasti vaihtoehdot on vähäiset, jos mies on kirjoilla siinä asunnossa.
Mitä kauemmin odotat niin sitä kauemmin tuo tilannekkin kestää. Eikä se tule siitä parantumaan turhaan edes kuvittelet että vielä se 101. mahdollisuus tekisi mitään eroa. Tiedän että nyt saatat ajatella että kyllä se siitä jos mies on illalla ollut mukava mutta ei se siitä. Se on tasannevaihetta taas kohti seuraavaa riitaa ja alistamista ettekä tule koskaan olemaan tasa-arvoisia. Lähde vielä kun mielenterveydestäsi on jotain rippeitä!
Onkos hänellä poikaystäviä? Haluaa kai heidän silmissään näyttää jonkinasteisesti mieheltä, joka etsii itse kämppänsä? Tai voi muuttaa kavereidensa luokse, varsinkin jid ovat kovin hänen puoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa niin maksamallasi tasingolla ukko kyllä varmaan saa jonkinlaisen kämpän.
Luetun ymmärtäminen? 4 kk kestänyt AVOliitto ei oikeuta korvauksiin.
Jep, tuskimpa lähtee ukko siihen oikeusprosessiin kerta noin persaukinenkin on ettei takuuvuokraan ole varaa. Ilmotat vaan suoraan mikä on homman nimi, mihin mennessä pitää saada avain takaisin (jos on näitä nykyaikaisia lukkoja eli älyavaimia niin muista muuten että lukkoliike pystyy deaktivoimaan miehen avaimen! eli älä jää ruinaamaan avainta takaisin jossei suostu antamaan, kulun voi estää muutoinkin).