Hoitajana ihmettelen, että nykyihmiset jättävät rokotteen ottamatta. Ihan järjetöntä.
Joka vuosi sama juttu että vastaanotolle tuodaan hyvin heikossa kunnossa oleva influenssapotilas. Rokote ei ole kiinnostanut tai ainakaan sitä ei ole otettu. Lääkärissä sitten huolestuneet omaiset vaativat "lääkettä" eivätkä usko, että influenssaan ei kerta kaikkiaan ole muuta lääkettä kuin sairastaa tai kuolla. Varsinkin lasten ja nuorten kohdalla tehohoitoon siirtäminen on kova paikka.
Olen 15-vuotisen urani aikana vienyt kylmiöön paljon nuoriakin influenssapotilaita. Jokaisen kohdalla olen miettinyt, että miksi? Miksi? Miksi ei oteta rokotetta?
Antibioottihoito aloitetaan yleensä vasta viikkojen sairastamisen jälkeen, kun tulehdusarvo nousee. Särky- ja tulehduslääkkeet purevat huonosti influenssan aiheuttamaan vakavaan tulehdukseen. Siksi tauti on järkyttävä kokemus ja myös huoltajat väsyvät ja usein sairastuvat itsekin pahasti.
Aika moni sairastunut on jälkeenpäin katkera siitä, että joutui moisen taudin kokemaan. Ihmetellään "kun ei saatu lääkettä."
Useimmat rokottamani kertovat sairastaneensa influenssan ja ottaneensa rokotteen joka vuosi sen jälkeen. Tauti siis opettaa.
Pitääkö ensin ajaa autolla raju kolari, että aletaan käyttämään turvavyötä?
Kommentit (161)
Haluaisin kuulla hoitajan mielipiteen tuosta AstraZeneca rokotteesta? Olen kuullut jo ennen keskeytystä, että hoitajatkaan eivät ole sitä halunneet?
Rokotukset on hyvä juttu, mutta meitä jotka eivät ota AstraZenecan toista piikkiä on paljon ja varsinkin viimeisen viikon annetut rokotteet oli hölmö juttu, kun tietoa oli päättävillä tahoilla jo, mutta meitä luottavaisia oli paljon.
Toki, jotenkin ihmisiltä unohtuu kuinka pahana voi koronaan sairastua.
Pari kertaa ottanut influpiikin ja seuraus järkky.En sairasta ees flunssaa.Jos kohal sattuu sattukoon tauti.
Rehellisesti, itse en edes tiedä mistä influenssarokotteen saa. Mistä varataan aika jne. Nyt ne oli loppu jo ennen kuin edes tajusin niitä olevan olevan saatavilla. Ja mitään suurta motivaatiota ei ole rokotukselle, muutenhan olisin nuo asiat selvittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muistuttaa, että rokotekriittisyys ei ole sama kuin rokotevastaisuus. Olen hankkinut lapselleni kaikki mahdolliset rokotusohjelman rokotteet, mutta en halua ottaa koronarokotetta, koska en koe, että rokotteen pitkäaikaisvaikutuksia ja turvallisuutta on testattu tarpeeksi. Lisäksi tuntuu, että koko ajan ilmestyy lisää veritulppia ja vaikka mitä. Onneksi niistä uutisoidaan, mutta eihän se innosta riskeeraamaan omaa terveyttä.
Juuri näin. Lisää informaatiota ja läpinäkyvyyttä koko rokotejärjestelmään, niin hyvä tulee. Tietojen pimittäminen ja pakottaminen saavat ihmisen (ihan missä tahansa tilanteessa, ihan mihin tahansa liittyen) aina perääntymään ja epäilemään.
Täälläkin on paljon kuolemattomia
Yksityisestä rokotebussista sain syksyllä influenssarokotteen vain 25 eurolla. Oli osaava rokottaja ja rokotuksen sai ulkona bussin vierellä. Suosittelen. Sen olisi saanut ilman riskiryhmään kuulumistakin tai ainakaan asiaa ei tarkastettu.
Olen ottanut noin 10 vuoden ajan influenssarokotuksen joka vuosi, koska kyllästyin kun yhtenä talvena oli koko pakkasjakson ajan poskiontelotulehduksia. Sen jälkeen niitä on ollut vain pari kertaa. En tiedä miksi rokotus auttoi asiaan, mutta en enää jätä sitä väliin. En vaikka reilu vuosi sitten sairastin silti aika kovan influenssan.
Kaks influenssaa oon sairastanut ja elän vieläkin.
No to shots
Ihan positiivinen ilmiö. Näin luonnonvalinta karsii heikot, eli ihmiskunnassa tyhmät, yksilöt pois populaatiosta.
Joka vuosi ottaminen on vain liikaa. Olen sairastanut influenssan ja sikainfluenssan, joten olen saanut jonkin verran vastustuskykyä. Rokotteen korona vastaan olen kyllä aikeissa ottaa, jos siitä näyttäisi olevan hyötyä muunnoksiinkin. Joka vuosi koronarokote? Tätä täytyy miettiä.
Vierailija kirjoitti:
AZ:n rokotetta en ota, kai omasta terveydestään sentää saa olla huolissaan, tämä rokote ei vähimmässäkään määrin vaikuta turvalliselle.
Otin AZ -rokotuksen, ei ongelmia. Turvallisempaa on siis saada tartunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Immuniteetti on tärkein asia.
Ei rokotteet.Ja saat sen miten?
Se annetaan iltanuotiolla
Vierailija kirjoitti:
AZ:n rokotetta en ota, kai omasta terveydestään sentää saa olla huolissaan, tämä rokote ei vähimmässäkään määrin vaikuta turvalliselle.
Tietotasosi mataluus näkyy kirjoitusvirheistäsi.
Kaikki nämä rokotteet ovat pienempi riski kuin tauti itse.
Et oikeasti ymmärtänyt aloituksen pointtia. Tiedon keskellä kasvanut mutta kyvytön sitä vastaanottamaan ja käsittelemään.
On se kyllä erikoista kuinka nuijia ihmiset on. Peruskoulussa opetetuista asioista ei tiedetä mitään. Mitä ihmettä nämä ääliöt ovat siellä koulussa tehneet. Noh, pieni- ja keskituloisiahan nuo yleensä ovat. Ei mene päähän koronaohjeet eikä mikään muukaan oppi. Joku pakottava tarve on esitellä koko maailmalle kuinka tyhmä onkaan ja ovat tosiaan niin tyhmiä etteivät edes sitä tajua, että niin tekevät.
Olen 25-vuotias, hoikka ja paljon urheilua harrastava. Todennäköisyyteni kuolla koronaan tai joutua teho-osastolle on 0,0000001%.
Tapanani ei ole rokottaa itseäni vuosittain influenssaakaan vastaan.
Miksi ottaisin rokotteen, jonka haittavaikutusten riski omalla kohdallani on suurempi, kuin koronaan kuolemisen/teho-osastolle joutumisen riski?
Joggekaa kirjoitti:
Pari kertaa ottanut influpiikin ja seuraus järkky.En sairasta ees flunssaa.Jos kohal sattuu sattukoon tauti.
Rokotteen seuraus järkky on mielestäni kuitenkin parempi kuin kuolema. Flunssaankin kuolee ihmisiä jatkuvasti.
Olen nuorehko (27v), terve, urheilullinen ja normaalipainoinen ja väkisin sitä miettii että onko koronan sairastamisessa vai rokotteen ottamisessa suurempi riski. Uskon toki, että isossa kuvassa koronarokotteiden hyödyt ovat merkittävästi suuremmat kuin haitat.
Mielenkiintoista ois kuitenki tietää, et oliko aikanaan esim. sikainfluenssarokotteiden kohdalla epäilijöitä ja miten heihin suhtauduttiin? Tuomittiinko heidät rokote- ja tiedevastaisiksi samalla vauhdilla kun nykyään jos sattuu varovasti kyseenalaistamaan vuodessa kehitetyn rokotteen turvallisuuden?
Olen ihan kahden vaiheilla vielä, mutta luultavasti otan rokotteen yhteisen hyvän nimissä. Jos kyse ois pelkästään omasta terveydestäni nii mieluummin ottaisin koronan kuin rokotteen tuomat riskit.
Huomatkaa, että jos olette jo sairastaneet koronan, teillä on immuniteetti ainakin 8kk ja rokotetta ei tarvita!
Ehkä he osaavat lukea muutakin kuin YLEn ja Hesarin ko ronapr opagandaa
Vierailija kirjoitti:
Olen 25-vuotias, hoikka ja paljon urheilua harrastava. Todennäköisyyteni kuolla koronaan tai joutua teho-osastolle on 0,0000001%.
Tapanani ei ole rokottaa itseäni vuosittain influenssaakaan vastaan.
Miksi ottaisin rokotteen, jonka haittavaikutusten riski omalla kohdallani on suurempi, kuin koronaan kuolemisen/teho-osastolle joutumisen riski?
Plus, nämä rokotteet eivät toimi kaikkia muunnoksiakaan (lisäsin tuon -kaan, koska rokotteen jo saaneetkin ovat joissain tapauksissa saaneet tartunnan) vastaan, joten joka vuosi pitäisi ottaa uusi piikki (joka joko toimii, tai ei) jotain uutta muunnosta vastaan. Tajuatteko te miten hirveä ruljanssi siitä tulee?
Aika harva jättää ottamatta, uhoaa kyllä etukäteen mutta ei niitä ääri-hihhuleita lopuksi paljoa ole ja lopulta he tulevat siitä kärsimään vain itse.