Olen käynyt 3 kertaa lääkärissä selän takia. Vieläkään ei määrätty magneettikuvaan.
Kommentit (53)
Tuttua.
Kävin työterveysläkärillä ja pyysin lähetettä julkiselle. Silloin ei muuten olisi kattanut.
Tosin sitten oli taas julkisella vastassa se lääkäri jota ei kiinnostanut ja joka katsoi magneettikuvaa väittäen ettei selässä oli vikaa, liikuntaa vaan.
Käyn ahkerasti salilla ja silti viimeksi tänään meinasi mennä jalat alta kivusta.
Että ei se magneettikuvakaan välttämättä mitään auta, valitettavasti.
No treenaa vähä selkää.
Onko tulla makoiltua sohvalla liikaa?
Tarvitset lähetteen. Yksityinen yleislääkäri 54€ täällä ja siihen toimistokulut päälle, 20min aika. Menet yksityiselle magneettiin lannerangan kuvaus muistaakseni 350€.
Nivelrikolle ei voi mitään tehdä ja sitä on vähän jokaisella eri asteisena, välilevyillekään ei hevin mitään tehdä. Hermovaurion tuntisit ja silti se voi olla sellaisessa kohdassa mille ei mitään tehdä.
Kipu voi olla myös esim lonkassa ja säteillä selkään.
3 kertaa on vielä suht vähän..
Itse olen kärsinyt selkäkivuista yli 20v. Välillä on ollut pisempiä aikoja, ettei selkä ole niin oireillut. Raskausaikoina selkä oli loppua kohden niin kipeä, että liikkuminen ja liikkeellelähtö oli jo todella haastavaa.
Nuorin lapsi on nyt 11 eli enää ei ole pikkulapsia kannettavana, mutta työ tietysti kuormittaa selkää, vaikka kipuileva selkä kyllä opettaa tekemään nostot ym.oikein.
Ainakin viimeisen 1,5v selkä on ollut joka päivä kipeä. Tai kipu kohdistuu pakaroiden yläosaan. Työpäivän jälkeen selkä yleensä jumittuu, varsinkin lyhyen levon jälkeen. On vaikea päästä sängyltä/sohvalta ylös, täytyy ottaa tukea.
Selkä antaa välillä pieniä "sähköiskuja", jolloin jalat nokahtaa. Välillä särkee myös polven syrjiä ja nilkkoja.
Sairaslomalla olen ollut selästä viimeisen 7v aikana yhteensä 2 viikkoa. Toisella kerralla selkä meni ilmeisesti vedon (siis kylmän ilman) takia niin huonoon kuntoon, että 3 päivää jouduin kävelemään tukea ottaen, oli kerta kaikkiaan tuskallinen olotila. Lääkärin mielestä välilevynpullistuma. Ei tutkimuksia. Fysioterapeutin mielestä ei pullistumaa, jotain venytysohjeita on annettu. Toiset ohjeet ok, joistakin venytyksistä selkä selvästi pahenee.
Yhden lääkärin mielestä issiashermo jumittuu pakaralihasten alla, jolloin venyttely voisi pahentaakin? tilannetta.
Mutta joo, yksikään lääkäri ei ole määrännyt tutkimuksia, selkää ei ole koskaan millään kuvattu.
Äidilläni oli paha välilevynpullistuma ja ahtauma, joka leikattiin, kun oli vähän päälle 60v. Selkäkivuista kärsi toistakymmentä vuotta. Yksi lääkäri meinasi, että tämä on perinnöllistä.
Itse olen nyt viisikymppinen. Kyllähän tuo selkä mietityttää päivittäin, että kauanko oikeasti kestää. Sairaslomat ei kiinnosta, kun ei selkä niillä kuntoon tule. Olisi kiva kuitenkin päästä sitten joskus eläkkeelle jotakuinkin liikuntakykyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä magneetti on kalliimpi kuin pari sataa. Siksi sinne ei noin vain lähetetä, kun on kallis. Tiedän monta selkävaivaista, joilla magneetti otettu vuosien jälkeen. Löydökset olleet ne mitä on oireista ajateltukin. .
Riippuu varmaan paikasta, mutta parillasadalla voi hyvinkin saada selän magneettikuvauksen.
Hieroja vois jumin poistaa.
Sitten stressi hoitoon.
Jotain liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
taitaa vaan olla lihakset heikossa kunnossa teeppä niin että menet fysioterapeutille ja teette lihaskunto testin ja katsotte itä lihasryhmää pitää vahvistaa ei se magneeti kuvaus tuo sinulle mitää uuta tietoa selkäs i on senkin jäkeen kipeä niin kauan kun tunnistat mitä tarvii tehdä
Selkäkivut eivät aina johdu heikoista lihaksista, on olemassa selkäsairauksia. Lihaskuntotesti ja jumppaamiset eivät poista selkäsairautta vaikka osa sen hoitoa ovat
hieronta siirtää vaivaa eteenpän vaan. ja suurin osa hyötyyjumpasta,oli se selän vika mitä tahansa
Kävin Helsingissä yksityisellä selkäortopedilla, kustannus reilu satasen, yksityisellä magneetissa, kustannus 250€ ja kuvien perusteella lähete kunnalliselle leikkaukseen. Leikkaus Töölössä sairaalayön hinnalla. Ei järin kallista ja kaikki hoitui hyvin.
Selkävaivojen magneettikuvaus ei tuo mitään lisäarvoa. Ei nykyään kuvata, kun ei siitä ole hyötyä. Laihduta kaljamaha pois ja treenaa torson lihaksia.
Kyllä lääkäri sanoi tämän, mutta sulla on jotain ihme harhaluuloja. Lue vaikka Kannasta.
Ei se magneettikuvaus sun selkää krjaa.
Ja luulavsti se selkä kestää sun koko iän.
Jos nyt kuitenkin sinne haluut niin tilaa aika:
https://www.synlab.fi/palvelut/magneettitutkimukset/
Ja et tarvii mitään lähetteitä, varaa maks. 300 ekee rahaa mukaan.
Sillä siitäpääset.
On harvinaista, että magneettikuva tuo aivan uuden hoidollisen näkökulman varsinkaan kroonistuneeseen selkäkipuun. Potilasta kuunteleva ja asiallisesti tutkiva yleislääkärikin yleensä tunnistaa nuo tilanteet, joissa magneettikuvasta on hoidon valinnassa hyötyä.
Jos olet vakuuttunut, että sinun kohdalla tuo ei päde, kannattaa laittaa tuo about 300 euroa itse magneettikuvaan.
Selän kipuihin olisi hyvä harrastaa siihen sopivaa liikuntaa, esim pilatesta ja joogaa. Aina ei tutkiminen vie eteenpäin. Lääkkeet vielä vähemmän.
Minä olen käynyt omalla kustannuksella magneetissa joskus ihan mielenrauhan vuoksi. Mitään ei löytynyt, mutta sekin on arvokas tieto.
Vierailija kirjoitti:
Ei se magneettikuvaus sun selkää krjaa.
Ja luulavsti se selkä kestää sun koko iän.
Jos nyt kuitenkin sinne haluut niin tilaa aika:
https://www.synlab.fi/palvelut/magneettitutkimukset/
Ja et tarvii mitään lähetteitä, varaa maks. 300 ekee rahaa mukaan.
Sillä siitäpääset.
Tuskin kukaan on sen väittänytkään korjaavan, mutta MRI kuvalla monesti saadaan vasta se oikea dg monien arvailujen jälkeen ja sen myötä oikea hoito. Se hieronta ja jumppa kun saattaa joitain sairauksia myös pahentaa!
Vierailija kirjoitti:
Liike todellakin on lääke.
Ei aina! Mulla ennen leikkausta tuo ei todellakaan pätenyt mutta nyt leikkauksen jälkeen kyllä. Ennen leikkausta lääkäri sanoi että liiku vaan jos haluat että jalka halvaantuu.
Oman kokemukseni mukaan selän magneettikuvaukseen pääsee helposti, kun oireiden perusteella kuvauksesta on hyötyä hoidon suunnittelussa. En tarvinnut kuin kaksi käyntiä lääkärillä, ensin terveuskeskuslääkärillä ja yksi käynti erikoislääkärillä, joka lähetti magneettikuviin pyytämättä.
AP, ehkä sinun selkävaivasi ei kuullosta sellaiselle, että magneetikuvat toisi hoitoon lisähyötyä.
Maksoin itse oman magneettikuvan. En ole katunut, sain mielenrauhan kun vain pieni välilevyn pullistuma löytyi. Nyt tiedän mitä liikkeitä vältän ja millä liikkeillä korvaan puuttuvat liikeradat. Lisäksi osaan jumpasta oikeilla liikkeillä. Näin hyvässä kunnossa selkä ei ole ollut kahteen vuoteen.
Lääkärit määrää lääkkeitä, se on niiden työ. Usein tuntuu että lääkärit hoitaa nimenomaan oireita, ei syitä oireisiin. En tunne jäsenkorjaajia, eikä ole itsellä ollu tarve käydä, mutta monet tuttavat on kehuneet.