Onko mielestäsi kohtuutonta pyytää kummilta tällaista lahjaa?
Lasten sähkökitaraa. Minulta pyydettiin, mitäs menin itse kysymään lapsen äidiltä mitä lapsonen tarvitsisi...
Kommentit (27)
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
Ja AP, älä osta sitä kitaraa, niillä vanhemmilla menee hermot sen kanssa ja " kiittelevät" sua sitten mielessään aina kun se kitara vonkuu.
Osta jotain järkevämpää. Näin mä tekisin, itse en ikinä tahtoisi mun lapsille moista vingutinta ;)
Meidän lapsille kummit ei ole lahja-automaatteja.
Minusta on yleensä ottaen typerää kysyä, mitä lahjoja toinen haluaa. Sukuni on sellaista, että he ovat aina kysyneet, mitä lahjoja toinen haluaa tai tarvitsee. Meidän suvussa lahjat saavat olla korkeintaan 10-20 euroa. Sillä nyt voi ostaa ihan mitä vain pikkutavaraa, joka on käyttökelpoista, mutta ei sillä hinnalla kannata sanoa, mitä lahjansaaja tarvitsee. Jos ostaa puseron tai hamosen tai sukat, niin kyllä silloin aivan hyvin sellaisen voi ostaa kysymättäkin. Kyllä vaatteet ovat aina tervetulleita. Samoin kiva muki tai jotain vastaavaa. Ei tuolla hinnalla kuitenkaan koskaan saa sellaista, mitä tarvitsemalla tarvitsee.
Joskus olen erehtynyt sanomaan, että haluaisimme mehukoneen. Siihenpä sainkin vastauksen, että se on liian kallis. Sukuni ei voinut edes ajatella, että he voisivat laittaa kasaan kaikki 10 euroa ja ostaa vähän isomman yhteislahjan ja vieläpä olisivat voineet ostaa sen yhteislahjan koko perheelle. Siinä olisi tullut säästöä, kun ei olisi tarvinnut ostaa viidelle ihmiselle erikseen pikkulahjaa. Ei, kaikki edelleen haluavat ostaa vain niitä 10-20 euron lahjoja.
Tämän kokemuksen perusteella ei kannata kysellä, mitä toinen haluaa lahjaksi, ellei ole valmis hankkimaan jotain vähän kalliimpaa lahjaa. Kannattaa ostaa sitä, mikä tulee mieleen sillä budjetilla, mikä on.
Eikä tämä ollut sinulle mitään henkilökohtaista, vaan aivan omasta kokemuksesta kirjoittelen. Jos ei ole varaa laittaa rahaa isoon ja kalliiseen lahjaan, niin silloin ei kannata kyselläkään, mitä toinen haluaa lahjaksi.
syöttötuolia, nahkaisia talvikenkiä, radio-ohjattavaa..
Lakkasin kyselemästä ja ostan mikä musta tuntuu hyvältä tai annan rahaa 20e
Osta halvempi malli, n. 20-30€ maksava. Älytöntä vaatia noin.
Miksi joku nosti 7 VUOTTA vanhan ketjun?????
Mä kysyn ystäväni lapsilta aina mitä ne tahtoisivat tai mitä toivovat joulupukilta, ja koitan parhaani mukaan hankkia mieluista. En tietenkään mitään törkykallista koska en todellakaan ole millään lailla rikas. Eivätkä ole edes kummilapsiani. Joten kyllä musta tuo on ihan ok, 20e. Jos sulla on liikaa kummilapsia niin mietihän miksi otit ja suostuit? Rahanmenoahan se kuitenkin muun muassa tietää. Vaikka niin paljon iloakin.