niskaturvotus 4,4
Moikka.....olen lukenut muiden kirjoituksia samasta aiheesta ja rupeaa itseä pelottamaan aina vain enemmän.....toisilla niskaturvotus on ollut alle kolme ja meillä todettiin tänään niskaturvotusta 4,4. Itselläni on sellainen tunne ettei tässä ole enää mitään mahdollisuuksia ettei siellä voi olla terve vauva.......itkettää ja ahdistaa....verikoe otettiin tänään ja kax viikkoa pitäisi odottaa..!
onko kenelläkään jolla on ollu noin suuri turvotus tullut tervettä vauvaa??? vai joko toivo on kokonaan menetetty!
en pysty nukkumaan enkä syömään.....koko ajan pyörii vaan mielessä tämä asia!
Kommentit (60)
Heippa!
Meiltäkin otettiin FISH-pikatesti , kun rv 23 epäiltiin vahvasti sikiön vammaisuutta. Lapsivesipunktio otettiin keskussairaalassa ultrauksen yhteydessä ja maksoi ainoastaan polimaksun 22¿, toisin kuin yksityisellä toimenpide olisi maksanut monta sataa euroa KELAn korvausten jälkeenkin! Yleensä lapsivesipunktion tuloksista kolme neljästä saa odottamansa iloisen vastauksen ja ainoastaan yksi joutuu miettimään mahdollista kromosomipoikkeavuutta. Toivottavasti teillekin tulee iloinen vastaus kromosomien tutkimuksissa!! Voimia!
Mulla tulosten odottelua takana 2 viikkoo ja alkaa jännittämään ens viikko, kun todennäköisesti sillon mulle soitetaan ne tulokset..!!
Todella toivon, että kuulutaan siihen osaan jotka saavat hyviä uutisia!!
Moi!
Tänään oltiin taas lapsivesipunktiossa ja nyt oli osaava lääkäri ottamassa eikä ollut mitään ongelmaa....no onnex se vaihe on nyt ohi ja sit taas saa odotella tuloksia....
koko ajan vaan toivoo et kaikki olis hyvin ja vois alkaa nauttimaan tästä raskaudesta täysin siemauksin....
meille ei kerrottukkaan tollasesta pikatestistä...missä päin sitä otetaan?
FISHAn¿tutkimuksessa käytetään koettimia, jotka tunnistavat kromosomit 21, 18, 13, X ja Y. Tutkimuksella voidaan havaita näiden kromosomien ylimääräisyys (trisomia) tai puuttuminen (monosomia).
Tavallaan pelkistetympi versio tutkimuksesta. Nuohan ovat niitä trisomioita, joita voi olla elävänä syntyvällä lapsella.
Onko sillä merkitystä kun ekassa ultrassa missä turvotusta todettiin kätilö piti hyvänä että sikiöllä oli jo nenäluu????
itse sitä olen ihmetellyt enkä ole sitä tajunnut mikä merkitys sillä on!
Tuo perustuu siihen, että downilla nenäluu voi olla eritavalla kehittynyt kuin ns normaaleilla.
Jossain vaiheessa raskautta nenäluu puuttuu muistaakseni 3:lta 4:stä down sikiöstä.
marika81:
meille ei kerrottukkaan tollasesta pikatestistä...missä päin sitä otetaan?
FISH-testi tehtiin meille Naistenklinikalla, Helsingissä ja sillä voidaan selvittää juuri nuo Kaihoisan viestissään mainitsemat poikkeavuudet.
Tuo niskapoimu ultrahan on kehitetty nimenomaan selvittämään/pois sulkemaan yleisintä kromosomi häiriötä eli downin oireyhtymää...toki niitä muitakin häikkiä voi olla,eikä niitä pystytä selvittämään millään näytteellä ennen kuuin vauva syntyy!!
meillä oli siis tuo 5,8 niskan paksuus kun odotin vauvaamme 2005...minut passitettiin heti sikiöntutkimusyksikköön ja suoraan sanottiin että kannattaa varautua pahimpaan...niin teimme ja kuumeisesti odottelimme soittoa vastauksista!!Ne sitten soitti parin viikon päästä ja sanoivat vauvalla olevan tuo 21-trisomia...
Tätä kyseistä vauvaa ennen kerkesin olemaan raskaana viikolle 20 asti,kunnes vauva todettiin kuolleeksi...sitten rupesin siis odottamaan tätä 21-trisomiaa sairastavaa lasta!Ajattelin tuolloin että ei yhdelle perheelle voi sattua uudestaan huono tuuri ja raskaus alkoi ihan norm.,kunnes sitten tuo niska mitattiin 5,8 paksuseksi...
päätös meille keskeyttää raskaus oli helppo,koska oli ollut niin huono tuuri tuon vauvan saannissa!Minusta ketään ei pidä tuomita jos haluaa keskeyttää tai pitää vauvan,se on jokaisen oma valinta!Ei niitä kokeita huvikseen tehdä ja kaikki ei edes niihin pääse!
Ne sano meille että niille kelle nykypäivänä näitä esim.down lapsia syntyy,on äidit ketkä vastustaa kaikkia kokeita ja testejä!!!
Elikkäs voimia sinulle joka olet menossa istukkanäytteeseen,se ei ole kamala,ja vastaus on aina kiva saada oli se sitten hyvä tai huono,mutta oma mieli saa rauhan kun tietää mitä tapahtuu!!
meillä siis nyt terve vauva kaiken tuon kokeman jälkeen...poika 1,2kk
iloista syksyä kaikille
Minulla on tuttu joka sai pari vuotta sit pienokaisen, terveen pojan. Niska-turvotuksen lukemat ei olleet kohdallaan eikä jatkotutkimukset antaneet mitään " toivoa" terveestä vauvasta. Tällä hetkellä kuitenkin poika voi hyvin ja on aivan terve. Eli kokeet voivat erehtyä.
Tuon vuoksi en itse ottanut niska-turvotusta ultrassa. Kävin sit rakenneultrassa. Me emme miehen kanssa olisi keskeyttäneet raskautta kumminkaan, vaikka tulos olisi ollut mikä. (en tiedä johtuuko tämä hoitajan ammatistani ja siitä että olen työskennellyt vammaisten kanssa.) Olisi ollut vaan huoli tulevasta pienokaisesta jos lukemat olisi olleet korkeat. Niinkuin joku kirjoitti niin kaikilla on oikeus syntyä ja elää.
Jos kuitenkin jotain ilmenee niin voimia teille ja päätöksellenne. Kaikki peukut pystyyn et teille syntyy ihana terve pienokainen!!!
Kiitos kaikille jotka ovat kirjoitellet, olen lukenut ne moneen kertaa ja ajatellut asioita.
Nyt on vasta kulunut viikko kokeen ottamisesta ja ainakin toinen viikko olisi edessä.....
koko ajan mielessä pyörii vain toivomus että lapsi olisi terve!
jotenkin mulla oli vaan semmoinen olo siellä lääkärissä kun se näyte otettiin ettei tässä ole enään mitään toivoa että se 4,4 niskaturvotus on aivan liian paljon että lapsi voisi olla terve!
sydämmessä on kumminkin sellanen tunne että vauvalla on kaikki hyvin!
Ei auta kun toivoa ja elää sen kanssa mikä vastaus sitten on.
Tänään olitiin lapsivesi punktiossa ...eikä sitä saatu otettuu....eli ens viikolla uudestaan....ainakin kolme kertaa pistettiin ja sorkittiin.....inhottavaa elää epätietosuudessa....onx kellään tietoo et kui kauan vastauksien saaminen kestää???
mahtaisiko yksityiseltä saada sen vastauksen nopeammin...onko kellään kokemusta?
Itselläni on tuttava, jonka vauvalla oli vieläkin suurempi niskapussiturvotus ja siten todella suuri huoli vauvan terveudestä, mutta aikanaan heille syntyi täysin ' terve' vauva. Tämä on yksi syy, miksen itse mennyt tässä odotuksessa np-ultraan ja toinen se, etten olisi kuitenkaan down syndrooman takia aborttia tehnyt. Jokainen tekee toki omat valintansa ja ymmärrän hyvin huolesi...
Voimia tulosten odotukseen!
Mayella rv 38
Tästä palstasta on tullut mulle todellinen henkireikä...kun mua rupee epäilyttämään ja masentamaan tuun tänne lukemaan teidän kirjoittamianne juttuja ja olo paranee heti ja tulee sellanen tunne että toivoa vielä on.
Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli ok...sydän äänet kuulu hyvin ym... en jotenkaan vaan jaksa uskoa että vauvallani ei olisi kaikki hyvin!
Pakko kommentoida tuohon kommenttiin verikokeen epäluotettavuudesta. Mitä enemmän tietoa saadaan, sitä luotettavampi testistä tulee. Alla vähän statistiikkaa:
Ultra ilman verikoetta löytää 60% Downin tapauksista. Toisin sanoen 60% Downin syndrooman tapauksista on korkea np mitta.
Verikoe ilman ultraa löytää löytää 74% Downin tapauksista
Jos tehdään sekä verikoe että ultra, löydetään 83% Downin tapauksista
Ylläolevat luvut olettavat, että " korkean" tuloksen raja on asetettu siten, että n. 5% kaikista raskauksista saa korkean riskin tuloksen. Verikokeen tulos on sitä tarkempi, mitä aiemmin se tehdään (tuo ylläoleva on rv10)
moikka....yli kuukauden piina on ohi ja eilen tuli tulokset.......
vaikka niskaturvotusta oli 4,4 ja riskiluku korkeat 1:10 niin silti saimme hartaasti toivovamme tuloksen poika on tulossa jolla ei ole kromosomi poikkeavuutta eikä valkuaisis arvotkaan ollut nousseet!
eli ihmeitä tapahtuu!!!
Leijuin eilen koko päivän ilmassa ja yökin oli levoton.........
eks se on muuten 100% varmuudella oikein sukupuoli jos se on katottu kromosomeista????
Meille tehtiin lapsivesipunktion näytteestä ns. FISH-testi. Sen avulla voidaan selvittää onko mahdollisesti kyse jostakin kaikkein yleisimmistä kromosomipoikkeavuuksista. Testin etuna on nopeus. Se valmistuutuu jo muutamassa päivässä. Tarkempi määrittely kestää sitten useamman vkon.
Itse en ollut aiemmin kuullut, että tuloksia voidaan saada näin nopeasti. Odottaminen on piinaavaa. Voimia!