Te alle 7.5 keskiarvolla lukioon menneet.
Te alle 7.5 keskiarvolla lukioon menneet. Miten teidän opinnot sujui? Miten onnistuitte ylioppilaskirjoituksissa? Miten jatkokouluttauduitte? Mitä teette nyt?
Kommentit (47)
Sain C:n paperit, jatkokouluttauduin Yo-merkonomiksi vasta 31v:nä 12 työvuoden ja 3 lapsen jälkeen.
Olen työskennyt mm pääkirjanpitäjänä, johdon assistenttina, asiantuntijana ja myyntijohtajana. Työskennelyt myös ulkomailla.
En ole tyhmä vaan lapsena hyvin levoton eikä normaalit opetusmetodit oikein napanneet. Aikuisena työnhaussa palikkatesteissä 5% parhaimman joukossa aina.
Huonosta koulumenestyksestä huolimatta puhun 1 vierasta kieltä erinomaisesti, 2 hyvin ja lisäksi yhtä sen verran että selviän arjesta.
Koulumenestys ei ole mikään tae älykkyydestä.
Mulla ysin ka. oli 7,9 ja lukion painotettu ka. jotain 6,9. Kirjoituksista sain A, A, B, C, M.
Itsellä opiskeluihin liittyvä kypsyminen tapahtui vasta reilusti yli parikymppisenä, mutta huonot lukiopaperit kulkee rasitteena jokaisessa alkuvaiheen korkeakouluhaussa. Nykyjärjestelmässä mulla ei tällaisellaan olisi käsittääkseni edes mainittavia mahdollisuuksia korkeakouluopintoihin.
Lukiosta eniten jälkikäteen harmittelen, etten jaksanut harjoitella englantia. Olen saanut tehdä saman työn kuitenkin korkojen kanssa myöhemmin. Nykyisellään lukisin myös pitkän matikan loppuun; lukiossa lopetin pitkän 3:n kutosen jälkeen, kun en jaksanut panostaa läksyihin/kokeisiin.
Terv. KTM, mensan nettitestistä 134 ja mukavassa työssä.
Ei se keskiarvo ole tärkeä, vaan se miten paljon on valmis käyttämään aikaa oppimiseen, joskus yläasteella numerot laskee, vaikka ennen on ollut hyvä koulussa, koska nuorella voi olla solloin motivaatio jossain ihan muissa asioissa kun koulunkäynnissä...
CCCCM.
Pistettä vaille E tuo toinen reaali. Näillä ensin amkiin ja myöhemmin KTM-tutkintoon, joka vielä kesken kokopäivätöiden ohella. Ensimmäisestä tutkinnosta tulee tänä vuonna neljä vuotta, nykyisessä työpaikassa tulee kolme täyteen. Matkalla pari ylennystä ja tämän hetkiseen tilanteeseen tyytyväinen.
Nostin arvosanoja lukiossa, kirjoitin e:n paperit, hain yliopistoon, valmistuin maisteriksi ja nykyään olen oman alan töissä.
Peruskoulumenestys kertoo kapasiteetista hyvin vähän. Se perustuu tottelemiseen ja ulkoa opetteluun.
Keskiarvo taisi ola niukin naukin tuon yli. Ei sillä ollut vaikutusta lukion käyntiin koska koulussa huonot arvosanat johtuivat ihan muista syistä kuin tyhmyydestä.
Olen kertonut tämän aiemminkin tänne, mutta kannustukseksi muille; minulla oli vaikeaa teininä, tuli biletettetyä ja kaikki muu kiinnosti paitsi opiskelu, alimmillaan keskiarvo taisi käydä kuudessa lukuisten poissaolojen vuoksi. Lukioon mentäessä kuitenkin ryhdistäydyin ja kirjoitin viisi L.
Olen LL.
Vierailija kirjoitti:
No, täällä vastailee poikkeukset. Yleensä alle 7.5:n keskiarvo tarkoittaa huonoa menestystä lukiossa. Pojilla on enemmän toivoa kuin tytöillä. Pojathan on lapsellisempia ja heikomman keskiarvon selitys on tyttöjä useammin lapsellisuudessa ja häseltämisessä.
Riippuu myös, mistä aineista tuo keskiarvo koostuu. Jos siellä on 8-9 jostain helpoista reaaliaineista ja sitten 6-7 ma, en, ru ja ai, niin sitä tuskaisempaa tulee. Jos taas enkku ja matikka (hankalimmat lukiossa) sujuu ja sitten jotkut uskonnon vitoset painaa keskiarvoa, lukiossa ei tule ongelmia, kun oppii lukemaan.
Juuri näin. Omalta lukiotaipaleelta en tiedä yhtään yliopisto-opintoihin edennyttä joka tuli kouluun alle seiskan keskiarvolla.
Nämä tuhkimotarinat täällä ovat suureksi osaksi satua vaikka kyllä niitäkin on, kuten esim. eräs lääkäri joka rikollisen nuoruuden jälkeen kohosi alansa arvostetuksi ammattilaiseksi. Mutta nämä ovat harvinaisia poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Oma yläaste meni ihan plörinäksi ja menin lukioon jollain kutosen keskiarvolla. Nyt opiskelen yliopistossa.
Sama. Alkoi opiskelu kiinnostaa vasta lukiossa.
Minun poikani jäi yhteishaussa vaille opiskelupaikkaa. Ysin todistus oli 7.0.
Hän pääsi kaksoistutkintoon, mutta lopetti lukion vuoden jälkeen kesken. Vuoden poti elämää, ja sitten halusi aloittaa lukion uudestaan.
Kun hän täytti 18, niin kaikki muuttui murrosiän poistuessa. Hän on todella hyvä ja pedantti opiskelija. Haluaa lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, täällä vastailee poikkeukset. Yleensä alle 7.5:n keskiarvo tarkoittaa huonoa menestystä lukiossa. Pojilla on enemmän toivoa kuin tytöillä. Pojathan on lapsellisempia ja heikomman keskiarvon selitys on tyttöjä useammin lapsellisuudessa ja häseltämisessä.
Riippuu myös, mistä aineista tuo keskiarvo koostuu. Jos siellä on 8-9 jostain helpoista reaaliaineista ja sitten 6-7 ma, en, ru ja ai, niin sitä tuskaisempaa tulee. Jos taas enkku ja matikka (hankalimmat lukiossa) sujuu ja sitten jotkut uskonnon vitoset painaa keskiarvoa, lukiossa ei tule ongelmia, kun oppii lukemaan.
Juuri näin. Omalta lukiotaipaleelta en tiedä yhtään yliopisto-opintoihin edennyttä joka tuli kouluun alle seiskan keskiarvolla.
Nämä tuhkimotarinat täällä ovat suureksi osaksi satua vaikka kyllä niitäkin on, kuten esim. eräs lääkäri joka rikollisen nuoruuden jälkeen kohosi alansa arvostetuksi ammattilaiseksi. Mutta nämä ovat harvinaisia poikkeuksia.
Taitaa olla kympin tyttö kaupan kassalta palstailemassa.
Pk-seudulla ei kyllä taida edes lukioon päästä 7,5 keskiarvolla.
6.8 keskiarvo kun menin lukioon, (jep,kaikki pääsi sinne jotka hakivat) .
Lukion kolmannella pistettiin psykiatrille ja tuloksena sitte kaikkien tutkimusten jälkeen purkki concertaa taskussa. Ja voi sitte viimesen toikan numerot pistää ympäri verrattuna hakemisen ajankohtaan ja lisätä vielä vähä.
Kirjoitukset meni erittäin hyvin myös.
Vierailija kirjoitti:
31 vastaa.
Ei pääsekään, mutta kaksoistutkinnon kautta pääsee. Helsingin rajana on 7.0.
Mulla taisi olla yläasteen ka jotain seiskan luokkaa, lukiosta valmistuin ABBA papereilla, keskiarvon ollessa n. 6
Menin yliopistoon, sisälle pääsin ekalla yrittämällä, ja valmistuin alle tavoiteajassa 3,5 keskiarvolla, koko opiskeluajan kokopäivätyön ohessa.
Pääseekö muka alle 8 keskiarvolla lukioon? Voi riippua tosin juu paikkakunnasta ja lukiosta itsestään. Voi ehkä varasijalta päästä: painosanalla ehkä. Itse pääsin peruskoulusta 8.6 keskiarvolla lukioon kävelemällä sisään. Ystäväni 8.0 keskiarvolla kävelemällä sisään samaiseen lukioon.
Lukiossa kuitenkin pärjää jos edes kerran kirjan avaa ennen koetta, kirjoituksiin panostaminen on toinen juttu. Lukiosta kuulee kaikkia kauheuksia, mutta se ei ole niin rankkaa kuin väitetään. Riippuu miten rankaksi teet opintosi. (jos haluat helpolla: voit pidentää 3.5 tai 4 vuoteen)
Huom. jos et tiedä tulevaa alaa tai amis ei kiinnosta ja et pääse lukioon niin mene kymppi luokalle korottamaan arvosanojasi! Ei 10-luokkakaan ole huono vaihtoehto :) Voi tuntua tuolloin maailman lopulta, mutta voi olla todella fiksu vaihtoehto myös.
Onnea kuitenkin!! <3
Keskiarvo yli 8, en mennyt lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö muka alle 8 keskiarvolla lukioon? Voi riippua tosin juu paikkakunnasta ja lukiosta itsestään. Voi ehkä varasijalta päästä: painosanalla ehkä. Itse pääsin peruskoulusta 8.6 keskiarvolla lukioon kävelemällä sisään. Ystäväni 8.0 keskiarvolla kävelemällä sisään samaiseen lukioon.
Lukiossa kuitenkin pärjää jos edes kerran kirjan avaa ennen koetta, kirjoituksiin panostaminen on toinen juttu. Lukiosta kuulee kaikkia kauheuksia, mutta se ei ole niin rankkaa kuin väitetään. Riippuu miten rankaksi teet opintosi. (jos haluat helpolla: voit pidentää 3.5 tai 4 vuoteen)
Huom. jos et tiedä tulevaa alaa tai amis ei kiinnosta ja et pääse lukioon niin mene kymppi luokalle korottamaan arvosanojasi! Ei 10-luokkakaan ole huono vaihtoehto :) Voi tuntua tuolloin maailman lopulta, mutta voi olla todella fiksu vaihtoehto myös.
Onnea kuitenkin!! <3
Monella tuntuu tässä keskustelussa olevan käsitys, että lukioiden minimiraja keskiarvolle on alimmillaan kahdeksan pintaan, mutta se ei pidä paikkaansa. Pienempien kuntien rajat saattavat olla paljon matalammalla. Esimerkiksi Pyhäselän lukion keskiarvoraja oli vuonna 2019 seitsemän.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 76 pääsi nykyiseen Ilmaisutaidon lukioon - silloiseen Kallion lukioon alle 7 ka:lla. Mulla taisi olla koulun historian alin ikinä:)
22