Syödäänkö teillä ruokaa vai raaka-aineita?
Meillä syödään aina ruokaa, johon on edes periaatteessa olemassa joku resepti. Makaronilaatikko, lasagne, kalakeitto jne. Anoppi taasen syö mielestäni pelkkiä raaka-aineita, ei koskaan mitään reseptiruokaa. Syö suolattua kanafilettä ja riisiä, kalaa ja perunaa jne. Mielestäni jotenkin outoa, mutta onko tämä yleistä? Eli syödään yksittäistä raaka-ainetta, muttei tehdä mitään yhdistelmää mistään.
Anoppi siis voi paistaa vaikka hirvenlihaa ja syödä sitä porkkanoiden kanssa. Ei mitään kastiketta, ei edes perunamuusia.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sitä mitä syö. Glykeeminen indeksi on ruoan laadullinen mittari siksi meillä syödään kasvikset kasviksina ja kana kanana, jne. Prosessoinnista jo puhuttiinkin esim keittämällä ja muusaamalla kasviksia tuhotaan ihan hirveästi niitä tärkeitä ravinteita.
Mutta jos kokkailu on sen oman egon jatke, jonka avulla päteä...esim olen suhteessa parempi ihminen kuin anoppi kun teen perunamuusia ja makaronilaatikkoa, eipä siinä hittojakaan kun tuhlaamaan aikaa ja rahaa.No sinähän siinä pädet. Syöt varmaan riisinkin raakana, niin ei ole prosessoitua.
Oletko koskaan kuullut marinoimisesta, pikkelöimisestä, maustamisesta, kastikkeista jne? Ruuan ravintoar tuskin tuhoaa se, että siihen lisätään makua.
Luultavasti suomalaiset söisivät kymmenkertaisesti kasviksia nykyiseen verrattuna, jos osaisivat valmistaa niistä hyvää ruokaa. Tuo paista liha ja keitä peruna - tyyli johtaa useimmiten hyvin yksipuoliseen ravintoon.
En syö riisiä, pastaa, enkä perunaa. Enkä punaista lihaa. Syön monipuolisesti, mutta minulla se ei vaan tarkoita sitä, että se lautanen täytetään monella eri maulla ja ruuan jälkeen ei edes tiedetä mitä tuli syötyä ennen kuin luetaan se resepti. Valitettavasti olen kuullut, että ihmiset syö ihan hirveästi valmiiksi marinoituja tuotteita.
Kiusaukset, makaronilaatinot, lasagnet ym. ovat aika rasvapitoisia ja ravinneköyhiä. Mieluummin syön arkena kevyesti paistettua kanaa/kalaa/kasvisproteiinia ja riisiä/bataattia + iso määrä kasviksia. Viikonloppuna voin sitten herkutella lasagnella tai muulla vähemmän terveellisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kokkaa ihminen, joka ei osaa tai halua laittaa ruokaa. Esimerkiksi mieheni. Erittäin tylsää, kuivaa ja mautonta yleensä.
Minulle esimerkiksi kastike on todella tärkeä. Jos lautasella on vain proteiinin pala ja pari perunaa ja tomaatin lohkoja, ei se oikein aterialta tunnu.
Minun mies taas inhoaa kastikkeita. Itsekin olen sitä mieltä, että kastikkeet ovat useammin pahoja kuin hyviä.
Kokemuksenne kastikkeista saattaa olla aika rajallinen. Niitä on sitä paitsi niin erilaisia ettei niistä voi mitenkään sanoa mitään noin yleistävää. Mikä yhdistää esimerkiksi aiolia, ruskeaakastiketta, kermaviilikastiketta, teriyakikastiketta, ruskistettua voita, hollandaisea? Maut ja suutuntumat ovat erilaisia. Ainoa yhdistävä asia on se että ne tuovat lisää makua ja kosteutta. Vai oliko se kuivuus se pointti?
Kana, kala ja liha ei automaattisesti ole kuivaa kun sen osaa valmistaa oikein. Kasvikset ei ole kuivaa kun ne pyöräyttää pannulla oliiviöljyssä tai voissa.
Sen myönnän, että peruna ja riisi on kuivaa, muuta niitä ei meidän taloudessa syödä
Mä teen noin kuin ap:n anoppi. Johtuu laiskuudesta. Kun asuin yhdessä niin tehtiin ruokaa juuri ns. resepteistä. Yksin jäätyäni en jaksa vaivautua tekemään ruokia. Paistan kanafileitä, höyrytän siihen sivuun kasvikset. En jaksa laittaa kastiketta, ihan hyvää noinkin. Joskus jotain ruokakermaa heitän. Joskus keitän kananmunia ja syön niikseen, kasviksia samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kokkaa ihminen, joka ei osaa tai halua laittaa ruokaa. Esimerkiksi mieheni. Erittäin tylsää, kuivaa ja mautonta yleensä.
Minulle esimerkiksi kastike on todella tärkeä. Jos lautasella on vain proteiinin pala ja pari perunaa ja tomaatin lohkoja, ei se oikein aterialta tunnu.
Minun mies taas inhoaa kastikkeita. Itsekin olen sitä mieltä, että kastikkeet ovat useammin pahoja kuin hyviä.
Kokemuksenne kastikkeista saattaa olla aika rajallinen. Niitä on sitä paitsi niin erilaisia ettei niistä voi mitenkään sanoa mitään noin yleistävää. Mikä yhdistää esimerkiksi aiolia, ruskeaakastiketta, kermaviilikastiketta, teriyakikastiketta, ruskistettua voita, hollandaisea? Maut ja suutuntumat ovat erilaisia. Ainoa yhdistävä asia on se että ne tuovat lisää makua ja kosteutta. Vai oliko se kuivuus se pointti?
Kana, kala ja liha ei automaattisesti ole kuivaa kun sen osaa valmistaa oikein. Kasvikset ei ole kuivaa kun ne pyöräyttää pannulla oliiviöljyssä tai voissa.
Sen myönnän, että peruna ja riisi on kuivaa, muuta niitä ei meidän taloudessa syödä
Riisi ei ole kuivaa kun sen tekee oikeaoppisesti, mieluiten riisinkeittimessä.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Meni niin lujaa monelta ohi koko pointti, että antaa olla. En yritä päteä, enkä itse ole todellakaan mikään huippukokki. Suorastaan vihaan ja inhoan ruoanlaittoa varsinkin näin etäaikana kun ruokaa kuluu valtavat määrät ja koko ajan pitäisi olla tekemässä ruokaa.
Minä tein tämän aloituksen ihan mielenkiinnosta anopin ruoanlaittoa kohtaan. Että kuinka yleistä on syödä ruoka-aineita noin pelkiltään tekemättä niistä ikinä mitään muuta kuin mitä ne ovat? Ei siis keittoa, kiusausta, pataa, pastaruokaa, risottoa, pyreetä, tahnaa, täytettyjä paprikoita tai mitään. Aina vain se joku liha (pelkkä liha), peruna/riisi ja kasviksia. Jos tämä on yleistä, niin ok, olen itse sitten ollut väärässä luulossa.
Ap
Miksi sitten teet koko ajan sitä ruokaa? Ja entä se muu perhe? Se on kädetön?
Ja kyllä anoppisi tapa helpottaa sitä arkea. Sen ruuan saa esim nopeammin pöytään ja lapsikin osaa paistaa esim sen kanafileen ja keittää nuudelit päälle.
Syön emännän käytetyt pikkuhuosut.
Jos anoppi vastaa yksin talouden ruokahuollosta, niin hänellä on täysi oikeus tehdä ruokaa, josta itse nauttii. Ilman ulkopuolisten ihmettelyjä.
Mä olen aina ajatellut, että nuo laatkot ja keitot ovat niitä tylsiä perusruokia, niitä mitä koulussakin syödään. Nuo ruoka-aineet taas ovat minusta paljon parempia, mielenkiintoisempia ja terveellisempiäkin. Onhan joku paistettu kana ja kasvikset tietenkin paljon parempi ja herkullisempi ruoka kuin joku kanakeitto tai -risotto.
Pari viikkoa sitten käytiin ravintolassa syömässä. Olisi pitänyt varmaan nostaa varsinainen älämölö, kun lautasella oli lohi toisessa reunassa, riisi toisessa ja siinä välissä vihanneksia. Eikö kokki tiedä, että kun maksaa 48 euroa annoksesta, niin tarjolle ei sovi tuoda raaka-aineita vaan ruokaa!
Onko yleisesti ottaen minimalisti? Jos on, niin samat periaateet vaikuttavat kyllä ruokailussakin.
Siinä pureudutaan yksityiskohtiin tarkemmin, mikä ei ole mahdollistakaan jos "keitos" on monimutkainen. Joka tapauksessa päästään mielenkiintoiseen kokemukseen, vaikkakin päinvastaista reittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on polttoainetta, joten meillä syödään mahdollisemman vähän prosessoitua ruokaa eli niitä raaka-aineita.
Olenko mä jotenkin yliväsynyt ja kirjoitan järjettömän epäselvästi, kun en saa ajatusta ilmoille? En missään nimessä puhu prosessoidusta ruoasta, vaan vaikka ihan perunasta, maidosta, voista ja suolasta tehdystä perunamuusista. Perusraaka-aineista valmistetusta muusista, vaikka kaikki aineet luomuna. Anoppi ei tätä tee.
Siis anoppi ei yhdistele perusraaka-aineita (prosessoimattomia) keskenään mitenkään. Ikinä.
Ap
Sun anopilta jää kyllä valtava määrä hyviä ruokalajeja kokeilematta ja syömättä. Aika tylsältä tuo kuulostaa tuo hänen kokkauksensa.
Niin kun pitää syödä 7 eri sorttia joka aterialla ja tuhlata aikaa ja rahaa, että voi kokea, nauttia, lohduttaa, jne ja elää sen ruuan kautta, kun muuten elämä on tylsää ja tavanomaista, kun ei voi syödä, syödä ja syödä. Joko pian on aika tehdä iso kasa voileipiä ja katsoa tositeeveetä?
En oikein ymmärtänyt tuota voileipäkommenttia. Mutta onhan se nyt vähän vaihtelua, ettei aina kun syö perunaa, ole keitetyt perunat. Voi sen sijaan olla muusia, valkosipuliperunoita, nakki-, jauheliha-, kala- tai kanakeittoa, lohi-, kinkku-, kasvis-tai janssoninkiusausta, lihaperunasose- tai soijarouhelaatikkoa, erilaisia pataruokia, mihin laitetaan perunaa, itsetehtyjä lohkoperunoita, porkkanaperuna- tai perunapurjososekeittoa, nämä nyt ekaksi tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi joka ei välitä kastikkeista. Enkä ole lapsi enkä autisti, vaan 52-vuotias perheenäiti, matkustellut ja maailmaa nähnyt, ja kaikkiruokainen. Ja osaan tehdä ruokaa arkeen, juhlaan, reseptistä tai kokkisota-meiningillä annetuista aineista improvisoiden.
Mutta jos voi välttää, en syö mitään kastiketta minkään kanssa. En vaan tykkää. Salaatti esim menee mielestäni pilalle, jos sen valelee kastikkeella, sen jälkeen se ei enää ole raikasta.
Ehkä tämä juontaa 70-lukulaisesta ruskeakastikkeesta. Tai koulun muna-valkokastikkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään ruokaa, jota tehdään raaka-aineista. Valmista reseptiä ei tarvita, ollaan kokkaustaitoisia.
Tämä. Arvostan enemmän ihmisiä, jotka tekevät ilman reseptiä.
No äh, selitin huonosti. En minäkään useimpiin ruokiin tarvitse reseptiä, mutta anoppi ei siis koskaan syö mitään, missä yhdistellään mitään raaka-aineita. Ei siis tekisi koskaan makaronilaatikkoa, vaan keittäisi erikseen lautaselle makaronit, paistaisi jauhelihan, keittäisi ehkä kananmunan ja joisi lasin maitoa. Joo, samat ainekset, muttei ole makaronilaatikko.
En osaa ehkä selittää.
Ap
Juu et. Mitä vähemmän on mössätty ja prosessoitu, sen parempi, mutta sinä olet ilmeisesti kastikekoukussa.
Ap, ratkaisu on KETSUPPI! Pidä pullo käsilaukussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on polttoainetta, joten meillä syödään mahdollisemman vähän prosessoitua ruokaa eli niitä raaka-aineita.
Olenko mä jotenkin yliväsynyt ja kirjoitan järjettömän epäselvästi, kun en saa ajatusta ilmoille? En missään nimessä puhu prosessoidusta ruoasta, vaan vaikka ihan perunasta, maidosta, voista ja suolasta tehdystä perunamuusista. Perusraaka-aineista valmistetusta muusista, vaikka kaikki aineet luomuna. Anoppi ei tätä tee.
Siis anoppi ei yhdistele perusraaka-aineita (prosessoimattomia) keskenään mitenkään. Ikinä.
Ap
Sun anopilta jää kyllä valtava määrä hyviä ruokalajeja kokeilematta ja syömättä. Aika tylsältä tuo kuulostaa tuo hänen kokkauksensa.
Niin kun pitää syödä 7 eri sorttia joka aterialla ja tuhlata aikaa ja rahaa, että voi kokea, nauttia, lohduttaa, jne ja elää sen ruuan kautta, kun muuten elämä on tylsää ja tavanomaista, kun ei voi syödä, syödä ja syödä. Joko pian on aika tehdä iso kasa voileipiä ja katsoa tositeeveetä?
En oikein ymmärtänyt tuota voileipäkommenttia. Mutta onhan se nyt vähän vaihtelua, ettei aina kun syö perunaa, ole keitetyt perunat. Voi sen sijaan olla muusia, valkosipuliperunoita, nakki-, jauheliha-, kala- tai kanakeittoa, lohi-, kinkku-, kasvis-tai janssoninkiusausta, lihaperunasose- tai soijarouhelaatikkoa, erilaisia pataruokia, mihin laitetaan perunaa, itsetehtyjä lohkoperunoita, porkkanaperuna- tai perunapurjososekeittoa, nämä nyt ekaksi tuli mieleen.
Soijarouhelaatikkoa tarjottiin aikoinaan meidän sikapossuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ruuassa pitää olla vaihtelua? Sehän on vain polttoainetta. Päivittäin saa lukea näitä mitä tänään syötäisiin ketjuja, eikö teillä oikeasti ole muuta tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen, ap siis kysyy, kokkaatko ruokalajeja vai pelkkiä osasia. Kyse ei siis ollut siitä, käytätkö kokatessa reseptiä vai et.
Minä en myöskään ihan ymmärrä ihmisten laiskuutta - on oikeasti jotakuinkin saman verran vaivaa siinä, tekeekö makaronilaatikon vai pelkästään paistaa erikseen jauhelihaa ja maronia. Ok, joillakin taustalla voi olla neofobiaa tai allergioita, mutta muiden kohdalla en ymmärrä. Munamaidon tekoon ja makaronilaatikon kasaamiseen menee minuutti ja paistaessa ei tarvitse vahtia uunin vieressä. Tämä siis on vain yksi esimerkki.
Eli todellakin kokkaan ruokalajeja. Maistuvat huomattavasti paremmalta kuin osaset erikseen.
Viikonloppuna oli lauantaina menyyssä punaviinikastiketta, uuniperunoita ja wieninleikkeitä sekä salaattia, sunnuntaina tein fetalla ja oreganolla maustettua lihamureketta spagetin, porkkanoiden ja tomaattikastikkeen kera (Jamie Oliverin arkiruokaresepti), salaattia.
Mun mielestä ruuanlaiton idea on nimenomaan erilaisten raaka-aineiden sekoittelu ja niillä uusien (tai tuttujen) makujen luominen.
Esim. Paistokset, laatikot, padat, wokit ja pastat saavat aivan uutta säväystä sekoittamalla rohkeasti erilaisia ainesosia. Tuntuisi todella tylsältä syödä esim. Pelkästään perunaa, kalaa ja vihanneksia (toki joskus menee näinkin), koska haluan tehdä niistä erilaisia kokonaisuuksia.
Niinpä. En tosiaan haluaisi syödä ruoka-aineita erikseen. Minäkin varioin ja kokeilen toki, mutta siis teen ruokalajeja, en vain kypsennä eri aineksia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ruuassa pitää olla vaihtelua? Sehän on vain polttoainetta. Päivittäin saa lukea näitä mitä tänään syötäisiin ketjuja, eikö teillä oikeasti ole muuta tekemistä?
Kuulostaa todella kurjalta ja aneemiselta tuo sun asenteesi ruokaan. Et selvästikään edes tiedä, mitä menetät! Ruoka ei todellakaan ole VAIN polttoainetta tai edes ravintoa, se on myös nautinto ja parhaiten ja nopeimmin palkitseva harrastus. Jopa parempaa kuin seksi usein.
Mutta näin se on monen asian kohdalla. osa ei vaan havainnoi aisteillaan yhtä hyvin. Ei ymmärrä taidetta, ei nauti kosketuksesta, ei kuule musiikin sävyjä ja tunnelmia, ei saa endorfiineja tanssista ja liikunnasta.
Mikäpä siinä, sääliksi vaan käy.
Ja mitä tekemiseen tulee, minulla on todella paljon kaikenlaista tekemistä, mutta koska olen elävä ja aistillinen ihminen, nautin elämästäni, en pelkästään suorita sitä.