Syödäänkö teillä ruokaa vai raaka-aineita?
Meillä syödään aina ruokaa, johon on edes periaatteessa olemassa joku resepti. Makaronilaatikko, lasagne, kalakeitto jne. Anoppi taasen syö mielestäni pelkkiä raaka-aineita, ei koskaan mitään reseptiruokaa. Syö suolattua kanafilettä ja riisiä, kalaa ja perunaa jne. Mielestäni jotenkin outoa, mutta onko tämä yleistä? Eli syödään yksittäistä raaka-ainetta, muttei tehdä mitään yhdistelmää mistään.
Anoppi siis voi paistaa vaikka hirvenlihaa ja syödä sitä porkkanoiden kanssa. Ei mitään kastiketta, ei edes perunamuusia.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Minä syön useimmiten raaka-aineita erikseen. Asun yksin ja olen laiska kokki. Syön useimmiten ulkona tai tilaan kotiin, ja silloin kun itse kokkaan, se on just tuollaista lohta ja salaattia tai kananrintaa ja riisiä.
Ah, salaatti! Sitäkään ei anoppi tee, vaan ”salaatti” on siis pelkkää vihreää lehtisalaattia. Eikä senkään joukkoon mitään, edes kurkkua tai tomaattia.
Minä teen välillä ap:n anopin tavoin. Tämä siksi, että perheestä löytyy yksi ruokarajoitteinen, jolle ei oikein uppoa mikään, niin ajattelen, että välillä löytyy hänellekin syötävää. Jos esim. teen herkullisen sienirisoton, muut syövät sitä hyvällä ruokahalulla, mutta yksi on sitten ilman ruokaa. Mutta jos laitan riisit, sienet ja sipulia eri pannuihin, hänkin voi ottaa riisiä ja sipulia, eikä tarvitse syödä pelkkää leipää.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on polttoainetta, joten meillä syödään mahdollisemman vähän prosessoitua ruokaa eli niitä raaka-aineita.
Olenko mä jotenkin yliväsynyt ja kirjoitan järjettömän epäselvästi, kun en saa ajatusta ilmoille? En missään nimessä puhu prosessoidusta ruoasta, vaan vaikka ihan perunasta, maidosta, voista ja suolasta tehdystä perunamuusista. Perusraaka-aineista valmistetusta muusista, vaikka kaikki aineet luomuna. Anoppi ei tätä tee.
Siis anoppi ei yhdistele perusraaka-aineita (prosessoimattomia) keskenään mitenkään. Ikinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on polttoainetta, joten meillä syödään mahdollisemman vähän prosessoitua ruokaa eli niitä raaka-aineita.
Olenko mä jotenkin yliväsynyt ja kirjoitan järjettömän epäselvästi, kun en saa ajatusta ilmoille? En missään nimessä puhu prosessoidusta ruoasta, vaan vaikka ihan perunasta, maidosta, voista ja suolasta tehdystä perunamuusista. Perusraaka-aineista valmistetusta muusista, vaikka kaikki aineet luomuna. Anoppi ei tätä tee.
Siis anoppi ei yhdistele perusraaka-aineita (prosessoimattomia) keskenään mitenkään. Ikinä.
Ap
Sun anopilta jää kyllä valtava määrä hyviä ruokalajeja kokeilematta ja syömättä. Aika tylsältä tuo kuulostaa tuo hänen kokkauksensa.
Jos anoppi ei osaa laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen, ap siis kysyy, kokkaatko ruokalajeja vai pelkkiä osasia. Kyse ei siis ollut siitä, käytätkö kokatessa reseptiä vai et.
Minä en myöskään ihan ymmärrä ihmisten laiskuutta - on oikeasti jotakuinkin saman verran vaivaa siinä, tekeekö makaronilaatikon vai pelkästään paistaa erikseen jauhelihaa ja maronia. Ok, joillakin taustalla voi olla neofobiaa tai allergioita, mutta muiden kohdalla en ymmärrä. Munamaidon tekoon ja makaronilaatikon kasaamiseen menee minuutti ja paistaessa ei tarvitse vahtia uunin vieressä. Tämä siis on vain yksi esimerkki.
Eli todellakin kokkaan ruokalajeja. Maistuvat huomattavasti paremmalta kuin osaset erikseen.
Viikonloppuna oli lauantaina menyyssä punaviinikastiketta, uuniperunoita ja wieninleikkeitä sekä salaattia, sunnuntaina tein fetalla ja oreganolla maustettua lihamureketta spagetin, porkkanoiden ja tomaattikastikkeen kera (Jamie Oliverin arkiruokaresepti), salaattia.
Mun mielestä ruuanlaiton idea on nimenomaan erilaisten raaka-aineiden sekoittelu ja niillä uusien (tai tuttujen) makujen luominen.
Esim. Paistokset, laatikot, padat, wokit ja pastat saavat aivan uutta säväystä sekoittamalla rohkeasti erilaisia ainesosia. Tuntuisi todella tylsältä syödä esim. Pelkästään perunaa, kalaa ja vihanneksia (toki joskus menee näinkin), koska haluan tehdä niistä erilaisia kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sun anopilta jää kyllä valtava määrä hyviä ruokalajeja kokeilematta ja syömättä. Aika tylsältä tuo kuulostaa tuo hänen kokkauksensa.
Niinno, tapansa kullakin. Kiinnostaa vain tietää, että tekeekö joku muukin tällaista ja kuinka yleistä tällainen ”ruoanlaitto” on.
Ap
Anna anopin syödä niinkun haluaa. Hänkin varmaan antaa sinun syödä kuten haluat. Jotkut tykkää ettei aineksia "sotketa", esim. nuorin lapseni tykkäsi lapsuutensa ajan että kaikki ruoan "osiot" on tunnistettavia. On kyllä lähes kaikkiruokainen.
Tehdään molempia, mutta pääasiassa "raaka-aineita". Toki niidenkin valmistukseen periaatteessa on joku resepti (miten paistetaan pihvi tai keitetään makaroni). Näin siksi, että perheenjäsenten ruokavaliot ja mieltymykset ovat niin erilaisia, että kannattaa tehdä iso kasa ruoka-aineita, joista jokainen koostaa lautaselleen sopivan setin parin päivän aikana. Esim. lihamakaronilaatikkoa meillä söisi (mielellään) vain yksi, makaronia 3, jauhelihaa 2, munaa 4 ja maitoa kaksi.
Mie syön nålkääni ruokaa ja raaka-aineita. P#askaako sitä turhia risottoja ja lasageja sössimään. Lautaselle kalaa, pottuja, sipulia ja sientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön useimmiten raaka-aineita erikseen. Asun yksin ja olen laiska kokki. Syön useimmiten ulkona tai tilaan kotiin, ja silloin kun itse kokkaan, se on just tuollaista lohta ja salaattia tai kananrintaa ja riisiä.
Ah, salaatti! Sitäkään ei anoppi tee, vaan ”salaatti” on siis pelkkää vihreää lehtisalaattia. Eikä senkään joukkoon mitään, edes kurkkua tai tomaattia.
En minäkään salaattia "tee", otan lautaselle salaatinlehtiä, retiisiä, tomaattia, maissia, tai mitä nyt sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Prosessointi tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan ruoan valmistusta: siis kasvisten pilkkomista tai perunamuusin tekoa.
Minulla on nyt uunissa kalaa, uuniperunaa, lohkottu punajuuri ja lohkottu sipuli. Lisäksi leikkaan kurkkua ja uuniperunalle on tuorejuustotäyte. En edes ajatellut, että tämä ei olisi ruokaa. Lasagnea kyllä oli viime viikolla.
Oliko pointti osoittaa että "osaat" paremmin kuin anoppi? Jokainen kai saa sapuskansa hoitaa niinku haluaa.
Sekä että. Aika usein varmaan tarkoittamiasi raaka-aineita. Esim paistan kunnon sisäfilepihvin ja sen kanssa esim höyrytettyä parsakaalia. Tai paistettu kuhafile ja sen kanssa lautaselle kurkkua, paprikaa, tomaattia, jääsalaattia sekä loraus salaatinkastiketta päälle. Yksin asuvana olen huomannut, että esim yhden hengen lasagnesta tulee aika kuivakas. Mutta jos meille tulee joku muukin syömään, laitan ihan mielelläni ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään salaattia "tee", otan lautaselle salaatinlehtiä, retiisiä, tomaattia, maissia, tai mitä nyt sattuu olemaan.
Kyllä meillä ainakin salaatti tehdään. Viikonloppunakin tein salaattia, johon piti pilkkoa monenlaiset vihannekset ja salaatinkastikkeen tekemiseen piti katsoa reseptistä mittasuhteita.
Kyllä meilläkin välillä syödään noita raaka-aineita, mutta mielestäni ruoan valmistuksessa on pointti juuri se persoonallinen ote. Jos teen lasagnen, se on takuulla erimakuinen kuin naapurini tai äitini lasagne. Siinä korostuu se jokaisen oma ote. Jos taas keitän riisit ja laitan uuniin hunajamaustetun kanankoiven, on ihan sama kuka meistä sen laittoi, sehän maistuu tismalleen samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin salaatti tehdään. Viikonloppunakin tein salaattia, johon piti pilkkoa monenlaiset vihannekset ja salaatinkastikkeen tekemiseen piti katsoa reseptistä mittasuhteita.
No teillä tehdään, meillä ei tehdä. En näe mitään lisäarvoa sillä että erikseen sekoittelisin salaatteja, kun ne voi yhtä hyvin laittaa suoraan lautaselle. Mitään kastikkeita en käytä salaatissani.