Olin miehen ja tämän kavereiden kanssa pyöräreissulla - järkytys!
Taustana voin sanoa, että olen 30- ja mieheni 35-vuotias. Yhdessä ollaan oltu vähän yli kaksi vuotta ja kihlauduimme jouluna. Miehellä on kova vauvakuume ja itse vasta kypsyttelemässä ja miettimässä ajatusta. Meillä on ollut asiasta jopa riitaa, koska koen että mieheni painostaa lapseen ja kärttää jatkuvasti että pistettäisiin pulla uuniin. Eletään harrastusten ja matkustamisen täyteistä elämää melko itsenäisesti ja itselleni tämä riittää hyvin.
No, viime lauantaina olimme maastopyöräilemässä koko päivän (klo 8-21) mieheni ja tämän kavereiden kanssa. Reissu oli sinänsä hauska, mutta järkytyin kun kuulin millaisessa elämäntilanteessa miehen kaverit elävät...
Kaverin nro 1 vaimon laskettu aika on 2 viikon päästä ja mies on jättänyt tämän yksin kotiin koko päiväksi aiempien lapsien kanssa. Kaveri nro 2 on kahden alle 3-vuotiaan isä ja rehellisesti vähintään pari kertaa viikossa meidänkin kanssa ajamassa, omat treenit siihen päälle. Kaverilla nro 3 vaimo sai keskenmenon ja jäi kuulemma sitä kotiin suremaan, aiemmin ollut mukana paljon näillä reissuilla myös.
Mulla iski kamala ahdistus ja pelko. Jos miehen kaverit liihottelee vapaana menemään raskauksista, keskenmenoista ja pikkulapsista huolimatta niin mitä mies ajattelee isyyden olevan? Pitäisikö munkin tyytyä siihen, että oma elämä loppuu ja oon kiinni lapsissa 247 kun mies jatkaa elämäänsä normaalisti. Mies on puheissaan vinkannut, että kyllä lapset aina enemmän naisen projekti on.
En todellakaan ole enää valmis tai halua edes keskustella lapsien hankkimisesta. Tekis mieli jopa heittää koko suhde menemään, kun tulevaisuus ahdistaa niin paljon. Parempi olisi päästää mies etsimään se nainen joka haluaa olla äiti. Mä en halua.
Kommentit (428)
Vierailija kirjoitti:
Just noin se menee, miehet elää vapaasti ja äidit hoitaa lapset, ja kaikki muut haastavat asiat.
Montako lasta sinulla on ja monelleko eri miehelle?
Oletteko koskaan katsoneet sitä mieslasta pidempään ja kauempaa? Siitä tuskin kummoista isää kasvaa. Samat kaljoittelu- ja harrastuskuviot jatkuvat kuin teininäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pyöräile 13:a tuntia, tai sitten pitää olla erittäin huippukuntoinen.
Eikä siinä ne evästauotkaan paljoa auta
"13:a" ei tarkoita mitään.
Pyöräretki ei tarkoita sitä, että kotiovella hypätään pyörän satulaan ja sitten sotketaan 13 tuntia putkeen.
Oma mies harrastaa kalastusta. Kun olin tullut esikoisen kanssa sairaalasta kotiin, hän kysyi, josko voisi mennä seuraavana päivänä muutamaksi tunniksi virvelöimään. En olisi halunnut, mutta suostuin, kun en halunnut nipottaakaan. Mies lähti aamulla ja tuli illalla takaisin. Vauva oli itki koko päivän nälkäänsä, minä istuin päivän imettämässä ja itkemässä enkä ehtinyt syödä kuin pari palaa leipää. Olin miehelle vihainen, miksi hän oli koko päivän pois. Mies oli edelleen sitä mieltä, että hän kalasti vain muutaman tunnin. Hän ei laskenut ollenkaan matkoihin eikä kaikkeen valmisteluun kulunutta aikaa. Ilmeisesti aloituksessakin lasketaan matka kodista takaisin kotiin eikä pyörän selkään hypätä kotipihasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet ovat yllättävän itsekkäitä. Olen naimisissa kreikkalaisen miehen kanssa eikä hän lähtisi ikinä omiin harrastuksiin jos olisin viimeisilläni raskaana! Heillä on eri perhearvot kuin poispilatuilla suomalaisilla miehillä.
Suomalaiset miehet ovat huomattavasti tasa-arvoisempi kuin muualla maailmassa. Hyvä jos miehetkin osaavat olla terveällä tavalla itsekkäitä. Ei ole mitään syytä kahlita miestä kotiin, vaikka vaimo olisikin raskaana, jos kaikki on normaalisti. Kyllä meillä ollaan menty molemmat, vaikka lapsia on. En minä muuttunut drama queeniksi, joka makasi odottamassa palvelua.
Tässä muuten sulle vähän tietoa lisää kreikkalaisista tavoista ja käsityksistä vuonna 2019. Eipä se naisen taakka näytä olevan yhtään vähäisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aatteleppa itelle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt oli todella huono.
toisekseen, eikö vanhemmilla saa olla omaa aikaa?
Lueppa uudelleen!
MIEHET tarinassa jatkoivat poikamieselämää huolimatta siitä että oli vaimoja ja lapsia,tulevia ja kuolevia ja keskenmenoja.
Nainen pohtii mitä tehdä kun HÄN EI HALUA lasta tuohon saumaan kun joutuisi YKSIN koko homman hoitamaan.
Kuten itsekin sanoit, tarinassa.
Siksi en ymmärrä, miksi te jaksatte näistä tarinoista lässyttää
Täällä toistuvasti valitellaan tällaisista aloituksista miesv*haprovoina. Jännä, kun kuitenkin tätä samaa näkee kaikkialla ympärillään, ja myös esim. Reddit on täynnä vastaavantyyppistä tekstiä.
Teitä vaan närästää, että naiset saavat näiden juttujen kautta jutun juuresta kiinni, eivätkä suostu enää hyväksikäytettäväksi niin helposti.
Kyllä sulla on ihme käsitys parisuhteesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet ovat yllättävän itsekkäitä. Olen naimisissa kreikkalaisen miehen kanssa eikä hän lähtisi ikinä omiin harrastuksiin jos olisin viimeisilläni raskaana! Heillä on eri perhearvot kuin poispilatuilla suomalaisilla miehillä.
Suomessa on tasa-arvoisempia miehiä kuin jotkut välimeren passatut mammanpojat. Siellä perhekeskeisyys tarkoittaa, että aikuiset ukot syö vielä 30-vuotiaina mamman lihapatoja.
Ihan samalla tavalla siellä aikuiset 30-vuotiaat naiset syö äidin ruokia. Jostain syystä te aina vaikenette siitä. MIKSI?
Ketkä "te"? Ja mitä tarkoitat "aina"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n purkaus on vailla todellisuuspohjaa. Mikä on elämässä tärkeää. Olisi syytä pyöräyttää lapset, kun on jo 30-vuotias. Tässä on se virhe, että aika ajaa ohi. Myös lasten kanssa voi matkustella. Vai että miehen kaverit lähtevät pyöräilemään ja vaimo jää kotiin. Eihän parisuhde mikään vankila ole. Eikä sillekkään voi mitään, että naiset synnyttää. Minä olen antanut miehen mennä niin paljon kuin on halunnut vaikka meillä oli kaksi pientä lasta. Olen minäkin vuorostani joskus jättänyt lapset miehelle ja lähtenyt kavereiden kanssa ulos.
Pointti tässä ei ole että 'joskus' jätät lapset isälle ja menet naisten kanssa ulos vaan että ap:n kaveripiirin miehet menevät useita kertoja viikossa ja jättävät lapset naiselle. Tasa-arvoisessa parisuhteessa menojen tulisi jakautua puoliksi ja lisäksi yhteistä aikaa tulisi olla myös perheelle. Jos mies menee 4 iltana viikossa ja nainen 4 iltana viikossa, milloin on perheen yhteistä aikaa ja kuka hoitaa lapset kun molemmat on menossa?
Ei kai siinä useista kerroista puhuttu. Eikä kukaan useita kertoja viikossa tee tuollaisia reissuja, eikä varmasti edes joka viikonloppu. 13 tuntia nyt kuulostaa todellakin liioittelulta.
Meillä perheessä minä harrastan 5-6 kertaa viikossa. Vaikka käyn treeneissä ehdin silti olla perheen kanssa, eihän ne vie kuin arkena 1-1,5h ja viikonloppuna 2-4 h per päivä. Saa mieskin harrastaa minkä haluaa ja lapset myös. Kaikki on saatu hoidettua ja soviteltua.
Klo 6.30 pakataan auto
Klo 7 startataan pihasta kohti kansallispuistoa, jossa pyöräreitit
Klo 9 etsitään porukalla oikeaa risteystä, josta kääntyä parkkipaikalle
Klo 9.15 parkkipaikalla ja aletaan laittaa pyöriä ajokuntoon ja katsotaan reitti
Klo 9.45 lähtö reitille
Klo 10.30 pidetään juomatauko ja suunnitellaan millä laavulla syödään lounas. Osa ottaa välipalaa.
Klo 11.30 ollaan laavulla. Tehdään tulet ja syödään rauhassa.
Klo 12.30 jatketaan matkaa.
Klo 13.30 korjaillaan hajonnutta pyörää
Klo 14 matka jatkuu.
Klo 15 evästauko.
Klo 15.30 matka jatkuu
Klo 17 ollaan takaisin parkkipaikalla
Klo 17.30 kaikki kamat on kyydissä ja lähtään kotimatkalle
Klo 19.30 ollaan kotona
Klo 20 auto on purettu ja kamat pesussa
Ai että hieno harrastus! Ei siis ollutkaan 13 tuntia pyöräilyä vaan 4 tuntia autoilua ja loput jotain sähläämistä ja syöntiä.
Miehethän tunnetusti hoitaa lasta tasan sen ajan ku on isyysvapaata. Sen jälkeen käyvät töissä ja tuovat rahan pöytään , kun vaimo hoitaa kodin ja lapset.
Juuri kukaan mies ei lasten tai perheen takia suostu luopumaan kivoista kaverijutuista vaan miehet haluavat jatkaa samanlaista rentoa ja hauskaa elämää kuin ennenkin. Perhe on kiva olla, mutta onhan perhe-elämä täynnä vähän ikäviä velvollisuuksia. Joita paetaan ne. poikien reissuille tai muiden naisten kanssa. Jos nainen haluaa lapsia, päävastuun he käytännössä kantavat ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräretki ei tarkoita sitä, että kotiovella hypätään pyörän satulaan ja sitten sotketaan 13 tuntia putkeen.
Ei näköjään teille etelän vetelille, autolla lähdetään pyöräilemään.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies harrastaa kalastusta. Kun olin tullut esikoisen kanssa sairaalasta kotiin, hän kysyi, josko voisi mennä seuraavana päivänä muutamaksi tunniksi virvelöimään. En olisi halunnut, mutta suostuin, kun en halunnut nipottaakaan. Mies lähti aamulla ja tuli illalla takaisin. Vauva oli itki koko päivän nälkäänsä, minä istuin päivän imettämässä ja itkemässä enkä ehtinyt syödä kuin pari palaa leipää. Olin miehelle vihainen, miksi hän oli koko päivän pois. Mies oli edelleen sitä mieltä, että hän kalasti vain muutaman tunnin. Hän ei laskenut ollenkaan matkoihin eikä kaikkeen valmisteluun kulunutta aikaa. Ilmeisesti aloituksessakin lasketaan matka kodista takaisin kotiin eikä pyörän selkään hypätä kotipihasta.
Vähän eri tilanne kuin jos n leikki-ikäisistä kysymys. Vasta synnyttänyttä naista ei saa jättää yksin, mutta tämä esimerkki ei liity aloitukseen.
Psykiatriina kirjoitti:
Valitettavan moni nuori mies ei osaa ottaa isän vastuullista roolia vaan ajattelee, että kaverielämä jatkuu vaan ja kyllä muija muksut hoitaa. Toki on toisenlaisiakin miehiä, mutta tuntuu siltä, että tämä sinun kimpaleesi ei taida kuulua niihin.
"valitettavan moni nuori mies..." Onpa kovin miesvihamielinen kommentti. Ei voi käsittää. Eiköhän useimmat isät ja äidit ole ihan vastuullisia roolissaan riippumatta iästä. Kummallista vihaa pitää kylvää eri sukupuolien ja ikäryhmien välille. Minä olen nuori ja isä ja tunnen monia kaltaisiani, jotka hoitaa hommansa ihan mallikkasti. Itsekin olin 1,5 vuotta hoitovapaalla. Annetaan äitien olla äitejä ja isien isiä, ilman, että aletaan syyttelemään puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa ennemmin joku perhearvoja arvostava ulkomaalainen mies, jolle ei tulisi kuuloonkaan jättää viimeisillään raskaana olevaa yksin tai jättää toista yksin pikkuvauvojen kanssa vain ja ainoastaan omien kavereiden takia.
Olen samaa mieltä mutta niin minulla kuin perheelläni ja suvullani otti aikansa tottua mieheni perhekeskeisyyteen. Aluksi olin sitä mieltä että mieheni ei ole aito koska oli liiankin hyvä mutta ei ole muuttunut mihinkään vuosien varrella. Perhe tulee aina ensin ja mieheni elää siitä että saa auttaa muita. Aluksi tapeltiin jatkuvasti koska minä oli tottunut tekemään kaiken yksin mutta pikkuhiljaa löydettiin systeemi jossa kumpikin on tyytyväinen. Vuosien varrella on ollut tilanteita joissa minä olen ollut pois pelistä ja joka kerta yllätyn siitä miten mies ottaa ohjat kun omassa lapsuuden perheessäni isälleni ei ollut mikään ongelma jättää leikkauksesta kotiutunutta äitiä huolehtimaan useammasta lapsesta yksin.
Nämä "perhekeskeiset" kulttuurit ovat samalla huomattavasti konservatiivisempia ja epätasa-arvoisempia. Siis ihan oikeasti. Ei voi saada kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ollut "retki", vaan maastopyöräilyä, aloittajan omien sanojen mukaan.
Vaikka kuinka vähennät evästauot ja vaikkapa tunnin siirtymisiin, niin tuosta tulee silti yli kymmenen tuntia pyöräilyä. Aloittajan on oltava itsekin fanaattinen pyöräilijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri tilanne kuin jos n leikki-ikäisistä kysymys. Vasta synnyttänyttä naista ei saa jättää yksin, mutta tämä esimerkki ei liity aloitukseen.
En usko hetkeäkään etteikö aloittajan mies tee pyörälenkkejä lapsen syntymän jälkeen.
Mies 42 kirjoitti:
Juuri kukaan mies ei lasten tai perheen takia suostu luopumaan kivoista kaverijutuista vaan miehet haluavat jatkaa samanlaista rentoa ja hauskaa elämää kuin ennenkin. Perhe on kiva olla, mutta onhan perhe-elämä täynnä vähän ikäviä velvollisuuksia. Joita paetaan ne. poikien reissuille tai muiden naisten kanssa. Jos nainen haluaa lapsia, päävastuun he käytännössä kantavat ;)
Nainen esiintymässä miehenä, kuinka omaperäistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n purkaus on vailla todellisuuspohjaa. Mikä on elämässä tärkeää. Olisi syytä pyöräyttää lapset, kun on jo 30-vuotias. Tässä on se virhe, että aika ajaa ohi. Myös lasten kanssa voi matkustella. Vai että miehen kaverit lähtevät pyöräilemään ja vaimo jää kotiin. Eihän parisuhde mikään vankila ole. Eikä sillekkään voi mitään, että naiset synnyttää. Minä olen antanut miehen mennä niin paljon kuin on halunnut vaikka meillä oli kaksi pientä lasta. Olen minäkin vuorostani joskus jättänyt lapset miehelle ja lähtenyt kavereiden kanssa ulos.
Pointti tässä ei ole että 'joskus' jätät lapset isälle ja menet naisten kanssa ulos vaan että ap:n kaveripiirin miehet menevät useita kertoja viikossa ja jättävät lapset naiselle. Tasa-arvoisessa parisuhteessa menojen tulisi jakautua puoliksi ja lisäksi yhteistä aikaa tulisi olla myös perheelle. Jos mies menee 4 iltana viikossa ja nainen 4 iltana viikossa, milloin on perheen yhteistä aikaa ja kuka hoitaa lapset kun molemmat on menossa?
Ei kai siinä useista kerroista puhuttu. Eikä kukaan useita kertoja viikossa tee tuollaisia reissuja, eikä varmasti edes joka viikonloppu. 13 tuntia nyt kuulostaa todellakin liioittelulta.
Meillä perheessä minä harrastan 5-6 kertaa viikossa. Vaikka käyn treeneissä ehdin silti olla perheen kanssa, eihän ne vie kuin arkena 1-1,5h ja viikonloppuna 2-4 h per päivä. Saa mieskin harrastaa minkä haluaa ja lapset myös. Kaikki on saatu hoidettua ja soviteltua.
Klo 6.30 pakataan auto
Klo 7 startataan pihasta kohti kansallispuistoa, jossa pyöräreitit
Klo 9 etsitään porukalla oikeaa risteystä, josta kääntyä parkkipaikalle
Klo 9.15 parkkipaikalla ja aletaan laittaa pyöriä ajokuntoon ja katsotaan reitti
Klo 9.45 lähtö reitille
Klo 10.30 pidetään juomatauko ja suunnitellaan millä laavulla syödään lounas. Osa ottaa välipalaa.
Klo 11.30 ollaan laavulla. Tehdään tulet ja syödään rauhassa.
Klo 12.30 jatketaan matkaa.
Klo 13.30 korjaillaan hajonnutta pyörää
Klo 14 matka jatkuu.
Klo 15 evästauko.
Klo 15.30 matka jatkuu
Klo 17 ollaan takaisin parkkipaikalla
Klo 17.30 kaikki kamat on kyydissä ja lähtään kotimatkalle
Klo 19.30 ollaan kotona
Klo 20 auto on purettu ja kamat pesussaAi että hieno harrastus! Ei siis ollutkaan 13 tuntia pyöräilyä vaan 4 tuntia autoilua ja loput jotain sähläämistä ja syöntiä.
Taitaa olla suurimmassa osassa se tilanne, että harrastamisen eteen täytyy tehdä muutakin kuin aloittaa kotiovelta. Ratsastamaan ei pääse ovelta, neulominen vaatii välineiden hankintaa, luonnossa harrastaminen vaatii luontoon siirtymisen (hiihto, kalastus, metsästys, pyöräily), ja jos on päivän pois kotoa ja liikkuu, yleensä on myös syötävä.
Se on ihan tutkittu juttu, että naiselle jää vastuu lapsista, vaikka mieskin niitä olisi halunnut. Näin naisena voin sanoa toiselle naiselle, että älä ikinä hanki lasta, ellet ole valmis yksinhuoltajaksi.
Ihan samalla tavalla siellä aikuiset 30-vuotiaat naiset syö äidin ruokia. Jostain syystä te aina vaikenette siitä. MIKSI?