Onko normaalia että työttömällä yksineläjällä ruokaan n. 50e viikossa?
Kommentit (111)
50e saa 2 koppaa olutta ja paketin makkaraa. Olut on nestemmäistä leipää.
Viiskymppiä viikossa ruokiin on sellainen ihan ok mielestäni yksin asuvalle.
Hätätilassa vähemmälläkin pärjää, joskus olen pärjännyt noin 30 e /vko, mutta pitkän päälle vähemmällä eläminen ei ole kovin terveellistä. Enemmänkin saa menemään, esim. jos en mieti/laske yhtään niin helposti menee ruokiin n. 70-80 e /vko.
50€ / viikossa ruokaan minulle, joka olen ollut valmistumisestani lähtien ttyöttömänä kuullostaa ruhtinaalliselta, kun hankittavaa ja maksettavaa on muutakin kuin ruoka.
Riittää, kun katsoo tarkkaan, mitä ostaa, ja kun tarkkailee rahan kulumista. Esimerkiksi yhden kuukauden ajan tarkka kirjanpito kuittien kera niin tulee hyvä käsitys tilanteesta ja siitä, mitä voi tai ei voi ostaa pysyäkseen budjetissa.
Se, onko se liikaa vai liian vähän, riippuu ihan henkilön tuloista ja siitä, mihin hänellä on varaa.
Minusta tuo ei kuulosta kovin suurelta summalta silloin, kun se sisältää kaiken syömisen (aamupala, lounas, päivällinen, välipalat) eikä tämän lisäksi ole mitään työpaikkaruokailua tai ravintolassa syömisiä.
Käyn töissä, asun yksin ja ruokakauppaan menee n. 250e/kk (sisältää pesuaineet, vessapaperit). Töissä käyminenhän ei vaikuta toki tuohon vaan omat kulutustottumukset. Niihin voi onneksi vaikuttaa itse.
Omasta mielestä tolla tulee hyvin toimeen, ei tarvitse kituutella tai edes pahemmin miettiä mitä ostaa.
joku poistaa viestit,aihe tärkeä..
On ihan eri asia se, millä summalla voi yhden viikon tarvittaessa elää kuin se, millä summalla syö pitkässä juoksussa.
Yhden viikon voi pärjätä todella vähällä, jos kuiva-ainekaapit sattuu olemaan täynnä ja pakastimessa on kaikenlaista säilössä.
Oikeasti pitäisi katsoa, paljon vaikkapa vuodessa menee ruokaan ja jakaa se 52:lla, niin saa oikeamman luvun siitä, paljon viikossa kuluu ruokaan.
Minulla työssäkäyvänä aikuisena menee n. 25 euroa viikon ruokaostoksiin. Käyn kerran viikossa kaupassa. 50 euroa olisi jo hyvin ruhtinaallisesti rahaa.
Keskiarvoa kai tässä haettiinkin. Tottakai viikon voi elää vaikka 0 eurolla jos kaapit ovat täynnä.
Mitä te yksinasuvat syötte jotka käytätte sen 50e/VKO ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te yksinasuvat syötte jotka käytätte sen 50e/VKO ruokaan?
Normaalia kotiruokaa mutta myös terveellisesti esim paljon hedelmiä, erilaisia kasviksia, pähkinöitä, marjoja jne. Juon myös kahvia ja siihen menee rahaa. Maitoa menee paljon ja jugurtteja. joskus tulee syötyä valmisruokia mutta enimmäkseen kokkaan itse. Leipää myös menee paljon.
Riittää oikein hyvin. Minulla ja puolisolla meni n. 60€ viikossa (eli 30€/henkilö) ostoksiin, kun oltiin opiskelijoita (eikä päästy koronan takia esim. opiskelijaravintoloissa syömään, joten siihenkään ei mennyt rahaa).
Toimeentulotuen perusosassa yksinasuvan ravintomenoihin on laskennallisesti varattu 246,08e.
Joku puhui ruokamenojen laskemisesta vuoden toteutuneiden menojen perusteella. Pankkisovelluksen budjetointityökalulla näen, että viime vuonna minulla meni ruokaan ja päivittäistavaroihin keskimäärin 189,67e kuukaudessa. Tähän siis sisältyi myös kotiin ostettavat pesuaineet, pehmopaperit yms. sekä alkoholijuomat. Ravintolakäynnit on budjetoitu eri kategoriaan, joten summassa ei näy kaikki syömiset. Lisäksi viime vuonna asuin puolison kanssa, joten luku ei ole verrannollinen yhden hengen talouden ostoksiin.
Yksi viikko menee kevyesti. Pitemmän päälle käy ahdistavaksi, sillä jokainen euro on laskettava tarkkaan, jokainen ruoka suunniteltava tarkkaan ja virhe tietää nälkää.
Kuulostaa aika paljolta. Näin toisen työttömän näkövinkkelistä. Itse teen kerralla isoja määriä, joista syön useamman päivän. Päivän aterian hinnaksi tulee pari euroa tai parikytä senttiä. Toki söisin mielelläni välillä take-away annoksia jne. niihin vain ei ole varaa.
Minusta 50 eurolla pärjää. Onko se liikaa tai liian vähän. Se on kunkin oma asia. Minusta ruuan laadussa ei kannata yrittää säästää liikaa terveyden kustannuksella.
Ruokaan menee kuitenkin vähän rahaa verrattuna Helsingissä asumiseen. Vapailta markkinoilta ei taida saada murjuakaan alle 600€/kk eli nelinkertainen on vähintään em. ruokakustannukseen nähden.
Tuohan on ihan hyvä määrä, 200 eurolla taatusti saa yhden hengen ruokaostokset tehtyä kuukaudessa. Meidän nelihenkisen perheen ruokaostoksiin menee noin 500 €/kk.