Missä ajassa teillä kellastuu pussilakanat ja muut valkoiset tekstiilit?
Etenkin sellaiset joissa on jotain kuviota ja valkoinen pohja eli ei voi käyttää valkaisevia pesuaineita? Itse ostin joskus 6 vuotta sitten paljon valkoista ja kaikki alkaa olla ällöttävän keltaista. Tyynyliinat pään kohdalta, pussilakanat yläreunasta. Sohvan valkoinen tekstiilipäällinenkin on ihan pinttyneen keltainen sohvan selkänojan kohdalta, vaikka on aina valkaisevalla aineella pesty. En tiedä mistä se väri edes tulee, kun ei siinä alasti oo istuttu, eli mitään hikeä ei luulis olevan. Oisko sitten pitkistä hiuksista lähtenyt hitaasti väriä. Pakko varmaan upottaa kaikki kokonaan valkoinen kloriittiin.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Ei mulla ole koskaan kellastunut mikään. En ymmärrä. Mulla on varmaan 20 vuotta vanhoja lakanoita ja ihan valkoisia. Ja kuviotkin ihan ok. Irtoaako susta jotain keltaista mönjää vai?
Ehkä mulla on sitten joku sairaus ja minusta lähtee keltaista mönjää. Mikähän sairaus se voisi olla? Ylipainoakaan ei ole ja suihkussakin olen liiankin kauan, joten likaakaan ei voi olla.
-ap
Höpsis. Vie lakanasi kevät hangelle aurinkoon kuivumaan, keltaisuus lähtee sillä. Näin on tehty vuosisatoja. Ennen talven lakanapyykki pestiin keväällä ja laitettiin huhti-toukukuussa muutamaksi tunniksi ulos kuivumaan. Ja valkoista tuli.
Toimii varmasti maaseudulla. Täällä kaupungissa edes hanget eivät ole valkoisia. Saati sitten lakanat, jos niitä noilla hangilla kuivattelisi
Lumi ei kankaalle mitään tee, vaan taikasana on aurinko. Puuvillaa ja pellavaa vois myös keittää, n. 10-15 min kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Ööö... eikös kaikki lakanat ja pussilakanat vaihdeta uusiin parin vuoden välein??? Mitä vuosikertalakanoita sä säilyttelet?
Mulla on vielä liinavaatekaapissa äidin opiskelemaan lähtiessäni tekemät pussilakanat sekä tyynynliina, vuosimallia 1984. Siis kyllähän kunnon pussilakana kestää nyt ainakin kymmeniä vuosia. Muutama aluslakana on mennyt puhki 33-vuotisen avioliittomme aikana, mutta pussilakanoita ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Ei mulla ole koskaan kellastunut mikään. En ymmärrä. Mulla on varmaan 20 vuotta vanhoja lakanoita ja ihan valkoisia. Ja kuviotkin ihan ok. Irtoaako susta jotain keltaista mönjää vai?
Ehkä mulla on sitten joku sairaus ja minusta lähtee keltaista mönjää. Mikähän sairaus se voisi olla? Ylipainoakaan ei ole ja suihkussakin olen liiankin kauan, joten likaakaan ei voi olla.
-ap
Vie ne lakanat parvekkeelle/ulos auringonpaisteeseen.
Meillä äiti "ulkoiluttaa" joka kevät suvun kastemekkoa, joka on ties kuinka monella sukupolvella ollut, juuri tuon keltaisuuden takia. Joskus laittaa kastepuvun kevät hangille muutamaksi tunniksi ja sen jälkeen on taas kirkkaan valkoinen.
- pesukone ei huutele kunnolla
- laitako liikaa pesuaineitta, pyykki ei huuhtoudu kunnolla
- vesi rauta/kalkkipitoista
- onko pyykki täysin kuivaa, kun viikkaat ne kaappiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Höpsis. Vie lakanasi kevät hangelle aurinkoon kuivumaan, keltaisuus lähtee sillä. Näin on tehty vuosisatoja. Ennen talven lakanapyykki pestiin keväällä ja laitettiin huhti-toukukuussa muutamaksi tunniksi ulos kuivumaan. Ja valkoista tuli.
Toimii varmasti maaseudulla. Täällä kaupungissa edes hanget eivät ole valkoisia. Saati sitten lakanat, jos niitä noilla hangilla kuivattelisi
Voihan ne laittaa vaikka parvekkeelle, tuossahan valo on se tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lakanat liiemmin kellastuneet, mutta puuvillainen petauspatja on. Sitä ei viitsi kovin usein pestä eikä muistaakseni voi pestä 60 asteessa. Koitin joskus uittaa sitä jossain etikassakin, mutta noin isoa ja painavaa tekstiiliä on vaikea käsin pestä. En tiedä mahtuisiko se edes nykyiseen pesukoneeseeni. Inhottavaa, kun siinä kohtaa missä nukutaan on iso, kellertävä läikkä.
Paksutkin petauspatjat voi pesettää pesulassa.
Vierailija kirjoitti:
- pesukone ei huutele kunnolla
- laitako liikaa pesuaineitta, pyykki ei huuhtoudu kunnolla
- vesi rauta/kalkkipitoista
- onko pyykki täysin kuivaa, kun viikkaat ne kaappiin
Keltaisuus on puuvillan ja pellavan ominaisuus, mutta nykyihmisille se on vieras ilmiö, kun liinavaatteet vaihdetaan usein uuteen, niin kuin joku täällä joku ehdotti parin vuoden välein.
Hyvälaatuinen ja tarpeeksi painava puuvilla ja pellava kestää kymmeniä vuosia käytössä. Itselläni on mummon kutomia astiapyyhkeitä n. 50v ja täysin priimakunnossa.
Lakanat pestään yli 60 asteessa ja kuivataan sitten silitetään ja ei ne ihan äkkiä kellastu mutta niitä voi valkaista sitten .
Kosteusongelma talossa.