Missä ajassa teillä kellastuu pussilakanat ja muut valkoiset tekstiilit?
Etenkin sellaiset joissa on jotain kuviota ja valkoinen pohja eli ei voi käyttää valkaisevia pesuaineita? Itse ostin joskus 6 vuotta sitten paljon valkoista ja kaikki alkaa olla ällöttävän keltaista. Tyynyliinat pään kohdalta, pussilakanat yläreunasta. Sohvan valkoinen tekstiilipäällinenkin on ihan pinttyneen keltainen sohvan selkänojan kohdalta, vaikka on aina valkaisevalla aineella pesty. En tiedä mistä se väri edes tulee, kun ei siinä alasti oo istuttu, eli mitään hikeä ei luulis olevan. Oisko sitten pitkistä hiuksista lähtenyt hitaasti väriä. Pakko varmaan upottaa kaikki kokonaan valkoinen kloriittiin.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole kellastumista, vaan likaantumista. Ei ole käynyt noin valkoisten petivaatteiden kohdalla. Vaihda pesukone, käy suihkussa iltaisin, pese petivaatteet useammin ja pese ne 60 asteessa. Sillä siitä selviää.
Käyn suihkussa joka ilta ja pesen itseni joka puolelta huolellisesti suihkugeelillä. Pesen vuodevaatteet aina vähintään 60 asteessa aina, välillä jopa 95 asteessa.
-ap
Entä hiukset?
Pesen kahteen kertaan shamppoolla joka ilta
-ap
Ihme, että on vielä tukkaa jäljellä. Luulisi tuolla jynssäämisellä kuluvan pois.
Paksut hiukset on. Sen verran pitkät ja paksut ettei ne yhdellä kerralla edes kokonaan vaahtoudu.
-ap
Siis häh? Ei mulla ole koskaan kellastunut mikään. En ymmärrä. Mulla on varmaan 20 vuotta vanhoja lakanoita ja ihan valkoisia. Ja kuviotkin ihan ok. Irtoaako susta jotain keltaista mönjää vai?
Etikka huuhteluaineena auttaa kellastumia vastaan. Tarvittaessa voi liottaa etikkavedessä, jos paha kellastuma.
Vierailija kirjoitti:
Puuvillasta keltaisuus lähtee auringosssa ja kirkkaassa valossa. Toinen vaihtoehto on sappisaippua, jota hierotaan tai suihkutetaan kosteaan vaatteeseen.
Pitääpä kyllä ostaa tuota sappisaippuaa.
-ap
En tiedä, onko paikkakunnan vedellä jotain vaikutusta. Minulla valkoiset tekstiilit kellastuvat aika nopeasti. Äidillä taasen on yli 30v vanhojakin lakanoita, jotka edelleen puhtaanvalkoisia. Asumme molemmat kerrostalossa emmekä kuivat lakanoita ulkona.
Hiki on myös kellastuttava. Ei lähde vanhat hikitahrat kyllä helposti, kun pesulassakin saa monilla myrkyllä yrittää.
Valkaisuainetta sisältävä koti-Pyykinpesuaine ei ole niin tehokasta, että kuviot haalistuu merkittävästi. Jos näin käy niin saat itse valita paskasen keltainen vai haaleakuvioinen?
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Ei mulla ole koskaan kellastunut mikään. En ymmärrä. Mulla on varmaan 20 vuotta vanhoja lakanoita ja ihan valkoisia. Ja kuviotkin ihan ok. Irtoaako susta jotain keltaista mönjää vai?
Ehkä mulla on sitten joku sairaus ja minusta lähtee keltaista mönjää. Mikähän sairaus se voisi olla? Ylipainoakaan ei ole ja suihkussakin olen liiankin kauan, joten likaakaan ei voi olla.
-ap
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ei kellastu muut kun tyynynpäälliset. Ja ne voi vaihtaa useammin kuin lakanat.
Nytkin ostin yli 200 euron ranskalaiset, olen nyt tietty leuhkinut tällä jo pariin kertaan.Mutta paras ostaa laadukasta tavaraa kuin niitä jotka rypistyy ja on kohta läpinäkyviä rättivalmiita.
Puuvillan ja pellavan yksi ominaisuus on juuri kellastumnen pitkän säilytyksen aikana, jos ne säilytetään pimeässä ja tiiviisti suojattuna.
Eikä laadulla ole mitään merkitystä esim. laadukas batistikangas on hyvin herkkä kellastumaan.
Valkoista pestessä vain vähän pyykkiä koneeseen eli meillä 9kg kone niin max 2 pussilakanaa kerralla. Lisäksi laitan valkoisten tahrojen pesuainetta.
Mulla ei ole lakanat liiemmin kellastuneet, mutta puuvillainen petauspatja on. Sitä ei viitsi kovin usein pestä eikä muistaakseni voi pestä 60 asteessa. Koitin joskus uittaa sitä jossain etikassakin, mutta noin isoa ja painavaa tekstiiliä on vaikea käsin pestä. En tiedä mahtuisiko se edes nykyiseen pesukoneeseeni. Inhottavaa, kun siinä kohtaa missä nukutaan on iso, kellertävä läikkä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytössä vielä äidin ja isän häälahjaksi (vuonna 1968) saamat lakanat. Ei lainkaan kellastuneet.
Sama täällä, mutta vähän uudempia, vuodelta 1970.
Ite kun huomasin tämän ilmiön niin siirryin vain tummiin petivaatteisiin. Samoin kuin sukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mulla on sitten joku sairaus ja minusta lähtee keltaista mönjää. Mikähän sairaus se voisi olla? Ylipainoakaan ei ole ja suihkussakin olen liiankin kauan, joten likaakaan ei voi olla.
-ap
Höpsis. Vie lakanasi kevät hangelle aurinkoon kuivumaan, keltaisuus lähtee sillä. Näin on tehty vuosisatoja. Ennen talven lakanapyykki pestiin keväällä ja laitettiin huhti-toukukuussa muutamaksi tunniksi ulos kuivumaan. Ja valkoista tuli.
Vedessä jotain vikaa (/rautapitoista?) tai pyykkikone likainen. Meidän valkoiset vaatteet ovat kahdenkymmenen vuodenkin jälkeen valkoisia. Valkopyykin pesuun aina jauhetta, nestemäinen ei toimi. Valkoiset pestään vain valkoisten kanssa, ei vaaleiden.
Vierailija kirjoitti:
Ite kun huomasin tämän ilmiön niin siirryin vain tummiin petivaatteisiin. Samoin kuin sukkiin.
Tummat petivaatteet tuntuu jotenkin synkiltä, etenkin pienessä asunnossa. Tykkään enemmän vaaleista
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lakanat liiemmin kellastuneet, mutta puuvillainen petauspatja on. Sitä ei viitsi kovin usein pestä eikä muistaakseni voi pestä 60 asteessa. Koitin joskus uittaa sitä jossain etikassakin, mutta noin isoa ja painavaa tekstiiliä on vaikea käsin pestä. En tiedä mahtuisiko se edes nykyiseen pesukoneeseeni. Inhottavaa, kun siinä kohtaa missä nukutaan on iso, kellertävä läikkä.
Mulla on petarien päällä JYSKin patjansuojuksen. Voi heittää pesuun vaikka joka kerta kun lakanat vaihtaa ja petari pysyy siistinä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko paikkakunnan vedellä jotain vaikutusta. Minulla valkoiset tekstiilit kellastuvat aika nopeasti. Äidillä taasen on yli 30v vanhojakin lakanoita, jotka edelleen puhtaanvalkoisia. Asumme molemmat kerrostalossa emmekä kuivat lakanoita ulkona.
Oman käsitykseni mukaan se riippuu puuvillan/pellavan kuidusta ja miten se on käsitelty ennen langaksi valmistumista.
Jotkut puuvillaiset valkoisten t-paitojen keltaisuus näkyy jo uutena kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Höpsis. Vie lakanasi kevät hangelle aurinkoon kuivumaan, keltaisuus lähtee sillä. Näin on tehty vuosisatoja. Ennen talven lakanapyykki pestiin keväällä ja laitettiin huhti-toukukuussa muutamaksi tunniksi ulos kuivumaan. Ja valkoista tuli.
Toimii varmasti maaseudulla. Täällä kaupungissa edes hanget eivät ole valkoisia. Saati sitten lakanat, jos niitä noilla hangilla kuivattelisi
AP.n hiki on melkoista happoa kun nuin kellastuu.
Meillä pestään ja kuivataan lakanat niin eivät homehdu. Paskalla käymme vessassa, emmekä pyyhi lakanoihin, joten ei ole paskaongelmaakaan niin kuin sinulla.