Vaihtoehtoinen elämäntapa, tuntuu ettei kukaan ymmärrä
Minun koko elämä oikeasti mullistui kun muutin miehen kotiseudulle maalle, vanhaan puutaloon. Olen päässyt irti kaikesta turhasta kuluttamisesta, materiasta ja kaikenlaisesta muusta rasittavasta. Talomme on oikeastaan aika vaatimaton, homssuinen, mutta silti näen tässä kauniin helmen, jossa meidän on hyvä elää.
Ongelma on, kun tuntuu että valintamme oli niin poikkeuksellinen omassa lähipiirissä, että kukaan ei ymmärrä valintaamme. Kun ihmisten pyynnöstä näytän keskeneräisiä remppojamme, ihmiset vaan huokailee että täähän on aivan pommi, puuttuu sitä ja tätä. Aina vaan saa kuulla miten kamala työleiri tämä muka on. Kaikilla muilla on tyylikkäät talot ja elämä kaikin puolin siistiä ja huoliteltua. Kaikki muut hoitaa suit sait ammattilaisen paikalle ja homma on hetkessä taputeltu. Minä puljaan projektieni kansss ikuisuuden kun teen pienellä rahalla. Puheissaan jotenkin antavat ymmärtää että tapamme elää on tosi outo, juntti, vanhanaikainen. Ja se satuttaa minua.
Onko joku muu kokenut samaa? Nyt koronan aikaan kyläly on jäänyt, mutta samaa saa kuulla muuta kauttakin. Mistään taloon tai puutarhaan liittyvästä en viitsi puhua, kun aina vaan saan silmien pyörittelyä ja ihmetystä. Voiko tällainen katkaista välimme, kyseessä kuitenkin esim. oma äitini, siskoni, pari ystävää.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä muut ajattelevat? Kunhan olet itse tyytyväinen elämääsi ja taloosi. Jos välit katkeaa sen vuoksi niin ei ollut kummoiset välit.
Vastaus on aiheellinen ja perusteltu, mutta kysyjä kertoo myös esim. äidin olevan arvostelijoiden joukossa.
Ymmärrän itse kuinka pahalta oman vanhemman arvostelu tuntuu, kun mitään mitä teet niin et tee riittävän hyvin tai mikään omaan elämääsi tukeva valinta ei ole hänelle riittävän hyvä. Olen pahoillani kysyjän puolesta ja silti onnellinen, että olet löytänyt itsellesi sopivan kumppanin, kenen kanssa voit nikkaroida vanhaa taloanne ja ehostaa sitä omanne näköiseksi. Se kuulostaa mukavalta.
Auttaisiko, jos nyt Korona-aikana etsisit esim. somesta erilaisia remonttiryhmiä, missä voisit keskustella samassa tilanteessa olevien vanhojen talojen nikkaroijien ja puutarhanhoidosta innostuneiden ihmisten kanssa? Saisitko yhteenkuuluvuuden tunteen ja hyväksynnän uudelle puuhallesi sitä kautta? Ainakin se voisi suhteuttaa ajatuksiasi siitä, ettei oikeasti muiden mielipiteillä ole enää niin suurta vaikutusta asioihin, jotka ovat itsellesi tärkeitä ja omaa arkeasi tukevia.
Luullakseni on tavallista, että erilaisia elämänvalintoja arvostellaan. Olimme aina halunneet mieheni kanssa asua eri maissa ja kun lapsemme kasvoivat aikuisiksi hakeuduimme ulkomaille töihin. Tätä on jatkunut nyt 7 vuotta ja alkuun suku taivasteli ja päivitteli ja ystävät ihmettelivät. Sitten seurasi kateutta ja nälvimistä ja yllättävintä on, että joka kerta kun vaihdamme maata niin sama ihmettely alkaa alusta niillä, jotka enää haluavat olla yhteydessä. Onneksi muissakin maissa on mukavia ihmisiä. Jos haluaa tehdä asiat toisin kuin muut, tulee kokemaan vastarintaa. Mikään ei opeta itsestä ja ihmisistä niin paljon, kuin omien unelmien seuraaminen.
Itse olen ratkaissut asian niin, että en enää juurikaan kerro taloon liittyvistä jutuista eli remonteista tai suunnitelmista. Jos joku kysyy, niin sitten jotain vastaan lyhyesti tai ympäripyöreästi. Jotkut kun ottaa sen remontista puhumisenkin jonkinlaisena uhriutumisena (?) eli heti käännetään se niin, että meillä ois jotenkin liian rankkaa kun tehdään remonttia.
Muutimme tänne taloon siis n. puoli vuotta sitten ja tehtiin heti alkuun pintaremppaa. Koronan takia ei onneksi tarvinnut ottaa ketään käymään kaaoksen keskelle eli saatiin ihan rauhassa tehdä kaikki rempat eikä tarvinnut ressata vieraista :) Nyt vasta viime aikoina käyny ekat vieraat ja on tykänneet kyllä lopputuloksesta. Tai eivät ainakaan kehtaa kasvotusten sanoa muuta :D Mutta eipä sillä väliä vaikka joku muu ei tykkäiskään, itellehän näitä juttuja tehään.
Teetkö remonttia vai pintaremonttia?
Jos remonttia, niin teetkö rakennusmääräysten mukaan?
Puutalo on helpompi pilata kuin pelastaa.
Otatko neuvoja vastaan?
Chinchi kirjoitti:
Teetkö remonttia vai pintaremonttia?
Jos remonttia, niin teetkö rakennusmääräysten mukaan?
Puutalo on helpompi pilata kuin pelastaa.
Otatko neuvoja vastaan?
No meidän talo on hirsirunkoinen, ja halutaan suosia vain perinteisiä hengittäviä ratkaisuja. Ai että sitä silmien pyöritystä ja ihmettelyä, kun turataan pinkopahvien ja makulatuuripaperien kanssa, ja tapetteina käytetään vain perinteisiä paperitapetteja. Vaikka omalla lähipiirillä ei remppaosaamista olekaan, niin silti pitävät näitä meidän perinnemenetelmiä vähän höpsähtäneiden ekohippien juttuina. Tän takia en oikein viitsi rempoista enää puhuakaan. Sääli, koska ne on iso osa meidän elämää, ja olisi niistä kiva kertoakin. Lähipiiri jaksaa ihmetellä miksei vaan anneta ammattilaisen hoitaa ja tehdä kaikki uudet ja modernit kodintekniikat tänne....
Jos moni sanoo samaa, siinä on varmaan jotain perää. Mutta pääasia tietenkin, että olet itse onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Oisko joku somen ekologisuus ryhmä? kaikki sellaset kerää avarakatseisia ihmisiä jotka on myös ehkä kaupunkilaisia mieleltään eli ei perus maalaisia. Tai siis joku tollanen simple life tyyppinen ryhmä.
mä en kyllä jaksaisi kuunnella dissausta. Oon dissaavat kaverit suosiolla jättänyt.
Sielläkin saa dissauksia maalla asumisesta, koska joutuu ajaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Saatko mitään koskaan valmiiksi
Saan tietenkin. Hitaasti mutta varmasti. Täällä maalla on aina jotain kesken ja työn alla. Tuleeko elämä ikinä valmiiksi? Ei omani ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin miettinyt, mistä löytäisin samanhenkisiä uusia tuttavuuksia. Täällä maalla se on vähän vaikeaa, muutama naapuri tietysti on... Ehkä somesta? Onkohan minun kaltaisille jotain ryhmiä?
Itse olin jossain vanhoissa puutaloissa asuvien sinkkujen ryhmässä facessa ja lapsellisesti kuvittelin että siellä keskustellaan vanhoista taloista mutta olikin pääasiassa sitä miehenkipeää valittelua :D
xD voin kuvitella. Tosin vähän harmi, menee fiilis.
No ihan samanlaisia kommentteja saan kuulla, kun puhun siitä miten aion ostaa vanhan talon ja laittaa sitä pikkuhiljaa mieleisekseni. Vaikka vanhempani ovat tekeviä ihmisiä, jotka tekivät paljon itse omalla talotyömaallaan, niin silti heillä on jotakin sitä vastaan. Ei minua haittaa se, että joku homma on raskasta, elämä on. Sisarukseni eivät haluaisi ikinä koskea mihinkään remppavälineisiin niin heiltä kyllä ymmärrän kommentit.
Nää ei tunnu tajuavan, että minulle se remppa on sitä mitä haluan tehdä harrastuksenakin. Että jos ei olisi puuhaa kodissa niin kävisin kaiken maailman kursseilla. Minulle kerrostaloelämä on kurjaa ja rajoittavaa, ja kärsin siitä entistä enemmän näin korona-aikaan.
Että ohita vaan iloisesti olankohautuksella nuo kommentit, älä välitä :) Ollaan me tämmösiä puuhastelijoita!
Minäkin olen kaupungista muuttanut maalle vanhaan taloon. Kukaan ei ole ihmetellyt sen kummemmin, korkeintaan joku sanonut että itsekin haluaisi, mutta ei uskalla. Kaikki sukulaiset ja ystävät käydessään ihastelevat ja huokailevat vanhan talon tunnelmaa. Toisaalta olisi kiva jos samalle kylälle muuttaisi toisiakin samanlaisesta elämäntyylistä tykkääviä, mutta olen kyllä tutustunut paikallisiin asukkaisiin ja kesämökkiläisiin.
Nostan sinulle hattua ap. Lähipiirisi kuullostaa moukkamaisilta Kardashianeilta, jotka eivät kykene arvostamaan mitään omaperäistä tai massasta poikkeavaa. Hienoa että uskallat seurata unelmiasi, etkä mukavuudenhaluisena tilaa kaikkea valmiina. Kädentaitojen hallitseminen on nykypäivänä harvinainen asia jota tulee arvostaa.
Hmm minulla omavaraisuus haaveena. Kulutuksen vähentäminen ja mahdollisimman paljon itse tekeminen. Minusta ihmisen on hyväkin osata pärjätä itse ja osata ja oppia erilaisia asioita. Sekä näiden asioiden ja luonnon terveellisyys kiinnostaa. Elinkin näin jonkun aikaa kunnes jouduin pakollisista syistä muuttamaan kaupunkiin. Ihme että koronankin aikaan jotkut vielä arvostavat kaupunkiasumista?
Totta tuo omavaraisuus. Monelle niin paljon kivempi ostaa uutta kaupasta.
Ohis mutta tuo ylempänä suositeltu Jonna Jinton on mennyt pilalle. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja vuokrailee aina vain uusia taloja ja työtiloja ja entinen aidosti yksinkertainen elämäntyyli on muisto vain. Ja enemmänkin hakee huomiota vetämällä överiksi, vrt. uusin pyykkäysvideo, itse tykkäisin aidommasta meiningistä.
Suurin osa näistä jotka muuttaa maalle,lappiin,ulkomaille , on niitä jotka miehen rahoilla siellä elelee ja koittaa puolustella loisimista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi ymmärtää ja hyväksyä?
No oisko susta kiva jos sinun tapa elää aiheuttaisi kaikissa ihmetystä, nurinaa ja silmien pyörittelyä?
Ehkä pitäisi olla vaan välittämättä. Silti kai on joku sisäsyntyinen tarve tulla hyväksytyksi ja ymmärretyksi?