Etätyön epäreiluus
Olen tehnyt nyt etätöitä vuoden, ja työ itsessään sujuu hyvin, olen ahkera ja tiedän, että myös esimieheni tietää tämän eikä epäile, että lusmuilen. Työparillani on 6v ja 8v lapset ja hän on koko etätyön ajan siirtänyt minulle suurimman osan töistä (olemme tavallaan yhteisvastuussa siitä, että nämä työt sujuvat), koska lapset ovat olleet kotona (etäkouluaika, sairastelut, karanteenit). Hän on siirtänyt kaikki töitä sisältävät sähköpostit minulle, vaikka näitä voisi hyvin tehdä esimerkiksi iltaisin tai viikonloppuisin (ja näin minä joudun tekemään, koska työaika ei riitä kahden työpanokseen). Iso osa työstä on päivystystä, ja minä hoidan sen nyt kokonaan, koska hän ei vastaa puhelimeen työaikana. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, mitä töitä hän nyt etänä tekee, kun kaikki on siirretty minulle.
Olen ottanut asian esille esimieheni kanssa. Hän ymmärtää mutta ei tee asialle mitään. Hänellä on itsellään teini-ikäiset lapset, joten ehkä työparini elämäntilanne saa häneltä enemmän myötätuntoa kuin oma tilanteeni. Olen lapseton, tosin mieheni kaksi lasta asuvat meillä mutta ovat jo koululaisia ja muutenkin varsin omatoimisia eivätkä häiritse minun ja mieheni etätöitä.
Alan olla aika väsynyt. Teen töitä 10-12 tuntia päivässä viikonloput mukaan lukien ja joudun jatkuvasti ottamaan vastaan muiden tiimien valituksia siitä, että minun työni laahaavat jäljessä. Olen ottanut tämän myös esille työparilleni, mutta hän ei välitä vaan on todennut suoraan, että hänelle omat lapset ovat tässä prioriteettilistalla ensimmäisenä. Niin kuuluukin olla, mutta se, että hän ei tee mitään töitä edes iltaisin tai viikonloppuisin on mielestäni vain itsekästä. Mistä hänelle maksetaan palkkaa?
Eniten tässä kuviossa ärsyttää tämä työparini suhtautuminen. Hän ei siis kiittele, että teen hänenkin työnsä vaan käyttäytyy aivan kuin se olisi normaalia, että hänen ei tarvtise tehdä mitään. Esimiestä ei varmaan kiinnosta muu kuin että joku ne työt tekee.
Kommentit (71)
Samaa mieltä, lopeta sen toisen töiden tekeminen. Sitten jos muut valittavat töiden laahaamisesta, ilmoita että se ja se osuus työstä on kollegan vastuulla. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä normaalilla palkalla 10-20 tuntia viikossa ylimääräistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen työmeili, on helppo seurata kumpi tekee mitäkin. Ja lopeta pitkien työpäivien tekeminen. Minä teen 8 tuntia, olin kotona tai konttorilla.
Yhteinen työmaili ei auta työn tasaamisessa. Ei esimies yhteistä työmailia seuraa. Esimies ei ole kiinnostunut kuin siitä, että työt tuleee hoidetuksi. Ja kun ap tekee työt, niin esimiehen mielestä kaikki on ok.
Esimies ei ole kenenkään äiti.
Työn oikeudenmukainen jako on esimiehen vastuulla. Jos esimies ei siihen kykene, kannattaa olla yhteydessä esimiehen esimieheen.
Ap:nä tekisin töitä normaalisti työajan, enkä tekisi ylitöitä.
Eikö tuon ikäiset lapset kuitenkin ole valtaosan aikaa koulussa ja päiväkodissa, ei kai ne koko ajan ole kotona sairaana tai karanteenissa? Sitä paitsi ovat sen verran isoja jo, että ei niitä tarvitse koko ajan vahtia vaikka kotona välillä olisivatkin, kyllä siinä pitäisi pystyä ihan hyvin työtäkin tekemään. Ja jos se ei onnistu, niin sitten niinä päivinä ilmoittaudutaan poissaolevaksi, jos kerran työtä ei voi tehdä.
Nyt laitat omat rajasi kuntoon ja teet vain ne työt, jotka sinulle kuuluu ja vain sen työajan, mistä sinulle maksetaan palkkaa. Vaikeaa varmasti, kun työkaveri on jo vuoden saanut loisia sinun kustannuksellasi, mutta et voi tietää, kuinka kauan etätyöt vielä jatkuu ja jatkuuko sama epätasa-arvo sitten myös toimistolla, kun se kerran toimii niin hyvin muiden osapuolten kannalta.
Siis miten olet suostunut tuohon alun perin? Ihan sama oliko sillä työkaverilla lapsia tai ei, mutta työt tehdään puoliksi niin kuin ennenkin. Miksi sinun pitää sitä työkaveria mielistellä? Jos suuttuu, niin anna vain suuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen työmeili, on helppo seurata kumpi tekee mitäkin. Ja lopeta pitkien työpäivien tekeminen. Minä teen 8 tuntia, olin kotona tai konttorilla.
Yhteinen työmaili ei auta työn tasaamisessa. Ei esimies yhteistä työmailia seuraa. Esimies ei ole kiinnostunut kuin siitä, että työt tuleee hoidetuksi. Ja kun ap tekee työt, niin esimiehen mielestä kaikki on ok.
Esimies ei ole kenenkään äiti.
Työn oikeudenmukainen jako on esimiehen vastuulla. Jos esimies ei siihen kykene, kannattaa olla yhteydessä esimiehen esimieheen.
Ap:nä tekisin töitä normaalisti työajan, enkä tekisi ylitöitä.
Onko ap edes antanut esimiehelleen tilaisuutta puuttua asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että olen mahdollistanut tämän, mutta muut tiimit eivät pysty tekemään omia töitään, jos en tee näitä, ja se on mielestäni aika kohtuutonta. Tottakai suurin osa on tajunnut, että teen tätä yksin, kun aina minulta tulee jatko, mutta hekin yrittävät selviytyä omista töistään, joita meidän hitaus hidastaa entisestään. Tämä on tavallaan kerrannaista, esimies levittelee käsiään ja on luvannut epämääräisesti vapaata, kun on helpompaa, mutta eihän sitä helpompaa tule, jos työparini ei rupea hommiin eikä kukaan muu häntä siihen vaadi paitsi minä. Esimies kun on sitä mieltä, että häntä on ymmärrettävä.
Esimies järjestää sitten vaikka niistä muista tiimeistä jonkun tekemään osan työajastaan suman purkua, jos kollegasi ei saa mitänä aikaiseksi. Se ei ole sinun ongelmasi, eikä sinun missään tapauksessa pidä tuntea syyllisyyttä töiden laahaamisesta. Se tie johtaa burn outiin. Voit tehdä kohtuullisen määrän ylitöitä tai kerryttää saldoa, mikä teillä sitten on tapana, mutta vain oman jaksamisesi mukaan.
Kuten edellä todettu, tee vain 8 tunnin työpäiviä. Se on alkuun hankalaa, mutta kylmästi vain suljet koneen ja siirryt vapaa-aikaan. Ylimääräinen on ilmaista työtä, eikä sitä ole velvollisuutta tehdä. Esimiehen vastuulla on jakaa työt siten, että työntekijät kykenevät tekemään ne työajalla. Jos ei ehdi ja on pakko saada jotain aikaiseksi, tulee maksaa ylityöstä. Missään tapauksessa et tee viikonloppuna työtä.
Työparisi käyttää sinua hyväkseen. Jos päivystys hoidetaan yhdessä, ilmoitat sähköpostitse, että hänen tulee myös vastata puhelimeen ja hoitaa työsähköposteja. Tämä pyyntö tehdään ehdottomasti siten, että jää kirjallinen todiste.
Älä jää pohtimaan työkaverin tilanteita. Sillä ei ole haukanpask**n merkitystä miten asiat ovat kotona. Vastuusi on hoitaa oma työkuviosi siten, että kykenet huolehtimaan töistäsi ja työnjako on reilu. Älä ole marttyyri ja työn sankari vaan vaadi oikeuksiasi. Niin kauan kuin hommat hoituvat ja teet kaiken, ketään ei voisi vähemmän kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se epäreilua, että saat kotona olemisesta palkkaa...
Palkkaa maksetaan tehdystä työstä, ei oleskelusta työnantajan kustantamissa toimistotiloissa.
Tämä kannattaa muistaa, jos joskus pääset työelämään. Olit silloin etätöissä tai et.
Toimistolla syntyy tulosta, mutta etätöissä raatavat heiluttelevat hiirtä kotona ja pyörittelevät peukaloitaan. Asia ei alapeukutuksesta muuksi muutu. (firmaa en valitettavasti voi paljastaa)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että olen mahdollistanut tämän, mutta muut tiimit eivät pysty tekemään omia töitään, jos en tee näitä, ja se on mielestäni aika kohtuutonta. Tottakai suurin osa on tajunnut, että teen tätä yksin, kun aina minulta tulee jatko, mutta hekin yrittävät selviytyä omista töistään, joita meidän hitaus hidastaa entisestään. Tämä on tavallaan kerrannaista, esimies levittelee käsiään ja on luvannut epämääräisesti vapaata, kun on helpompaa, mutta eihän sitä helpompaa tule, jos työparini ei rupea hommiin eikä kukaan muu häntä siihen vaadi paitsi minä. Esimies kun on sitä mieltä, että häntä on ymmärrettävä.
Valita esimiehen esimiehelle. Ongelma ei ole sinun, vaan firman/työpaikan. Jos työntekijä ei voi tehdä töitään, on hänelle järjestettävä sijainen, jos hänen roolinsa kerran on noin kriittinen prosessien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Esimies laistaa tehtävistään. Hänen tämä ongelma pitää ratkaista eikä sinun. Pelkäätkö saavasi potkut, jos et työkaverisi töitä tee? Sittenhän niitä ei tee enää kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on epäselvää? Töiden hoituminen siten, että koko prosessi hoituu on esimiehesi vastuulla, ei sinun.
Esimies on tietoinen siitä, että työparini ei tee nyt etätyöaikana töitään. Olemme aina sijaistaneet toisiamme ja teemme samaa työtä, joten muut tiimit ovat alkaneet lähettämään töitä vain minulle, kun toinen ei niitä tee. Töitä siis tulee meille molemmille puhelimitse ja sähköpostitse, ne pitäisi hoitaa mahdollisimman pian ja jos niitä ei hoida, niin lähettäjä lähettää sitten ne toiselle. Vaikka en tekisi työparini saamia töitä, niin ennemmin tai myöhemmin ne tulevat minulle ja sitten teen niitä tosiaan lauantain tai sunnuntain, kun on jo kiire ja asiakkaat alkavat hermostua.
Esimies on luvannut vapaapäiviä joskus tulevaisuudessa, hän ylipäätään myötäilee mutta ei ota kantaa ja tekee varmaan samalla tavalla työparilleni. On siis aina sen puolella, joka on siinä edessä mutta antaa vain asioiden olla.
En tunne esimiehen esimiestä eikä hän tunne meitä tai työtapojamme. Jos valitan hänelle, saan koko osaston vihat niskoilleni, koska se heijastuu meihin kaikkiin. Pidän työstäni ja aiemmin myös työpaikastani ja työparistanikin. Olen vain toivonut, että etätyö loppuisi pian, vaikka pidän etätyöstäkin, kun saan paljon enemmän aikaan etänä. Olen jättänyt töitä tekemättä ihan siksi, että en vain ehdi. Esimies sitten pommittaa viesteillä, että tämä ja tämä pitää nyt tehdä heti ja muut pitää unohtaa, mikä on bensan heittämistä liekkeihin, koska ne muutkin sitten myöhästyvät.
Ei tähän ole mitään helppoa ratkaisua. Joko jaksan ja odotan etätyön lopppumista tai en jaksa ja menetän kaiken, mikä tähän asti on ollut minulle tärkeää.
Toivoisin vain, että työparini tajuaisi, miten epäreilusti hän käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa maksetaan tehdystä työstä, ei oleskelusta työnantajan kustantamissa toimistotiloissa.
Tämä kannattaa muistaa, jos joskus pääset työelämään. Olit silloin etätöissä tai et.
Toimistolla syntyy tulosta, mutta etätöissä raatavat heiluttelevat hiirtä kotona ja pyörittelevät peukaloitaan. Asia ei alapeukutuksesta muuksi muutu. (firmaa en valitettavasti voi paljastaa)
Meillä just toisinpäin. Tulosta on syntynyt enemmän etätöiden myötä.
Hae yksityiseltä sairauslomaa uupumukseen. Siinäpä saavat miettiä sitten asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä nyt yleistä, jos teillä hommat kusee etätöissä! Kyllä itse ainakin (ja kaikki kollegani, joiden kanssa asiasta puhunut) saan paljon enemmän aikaa kotona etätöissä kuin toimistolla, missä osa ajasta menee aina jutusteluun ja kahvitteluun muiden kanssa.
Työparisi lapset eivät saa olla syy työtehtävien laiminlyöntiin. Ei siihen vedoten saa omia töitään sälyttää toisen niskaan. Kummallista, että saa työpaikkansa säilyttää lusmuilemalla. Ota asia uudestaan puheeksi niin työparin kuin esimiehesikin kanssa.
Jos asiaan ei tule helpotusta, hae sairasloma liiallisen työuupumuksen vuoksi. Ei ole sinun vastuullasi miten työt järjestyvät, kun olet sairaslomalla.
Tästä viimeisimmästä viestistäsi selviää pari olennaista asiaa
1. Et halua tehdä mitään asialla, koska et halua että muut suuttuvat
2. Toivot että työkaverisi (ja esimiehesi) tajuaisi asian itse
Totuus on että mikään ei muutu, jos jäät vain toivomaan muutosta. Etkä uskalla tehdä asialle mitään. Neuvot ovat turhia, jos et ole valmis tekemään mitään, etkä selvästi kykene konfliktiin.
Työkaverisi ei tule tekemään mitään. Tämähän on ideaalitilanne kun työt hoituvat ja hän tietää ettet uskalla tehdä asialle mitään. Sama homma esimiehellä: kiltti työntekijä kyllä tekee kun vähän lupailee epämääräisiä lomia.
Tilanne ei toivomalla ja odottelemalla muutu. Vaikka etätyö loppuisi, tiedän kokemuksesta että katkeruus jää. Lisäksi työnvälttelijät ovat usein hyviä kultakantaan tekemisiään ja etenevät helposti. Tietenkin, koska on ollut aikaa edim. hioa cv:tä. Ainoa keino on nostaa kissa pöydälle ja lopettaa lattiamattona toimiminen
Vierailija kirjoitti:
Esimies on tietoinen siitä, että työparini ei tee nyt etätyöaikana töitään. Olemme aina sijaistaneet toisiamme ja teemme samaa työtä, joten muut tiimit ovat alkaneet lähettämään töitä vain minulle, kun toinen ei niitä tee. Töitä siis tulee meille molemmille puhelimitse ja sähköpostitse, ne pitäisi hoitaa mahdollisimman pian ja jos niitä ei hoida, niin lähettäjä lähettää sitten ne toiselle. Vaikka en tekisi työparini saamia töitä, niin ennemmin tai myöhemmin ne tulevat minulle ja sitten teen niitä tosiaan lauantain tai sunnuntain, kun on jo kiire ja asiakkaat alkavat hermostua.
Esimies on luvannut vapaapäiviä joskus tulevaisuudessa, hän ylipäätään myötäilee mutta ei ota kantaa ja tekee varmaan samalla tavalla työparilleni. On siis aina sen puolella, joka on siinä edessä mutta antaa vain asioiden olla.
En tunne esimiehen esimiestä eikä hän tunne meitä tai työtapojamme. Jos valitan hänelle, saan koko osaston vihat niskoilleni, koska se heijastuu meihin kaikkiin. Pidän työstäni ja aiemmin myös työpaikastani ja työparistanikin. Olen vain toivonut, että etätyö loppuisi pian, vaikka pidän etätyöstäkin, kun saan paljon enemmän aikaan etänä. Olen jättänyt töitä tekemättä ihan siksi, että en vain ehdi. Esimies sitten pommittaa viesteillä, että tämä ja tämä pitää nyt tehdä heti ja muut pitää unohtaa, mikä on bensan heittämistä liekkeihin, koska ne muutkin sitten myöhästyvät.
Ei tähän ole mitään helppoa ratkaisua. Joko jaksan ja odotan etätyön lopppumista tai en jaksa ja menetän kaiken, mikä tähän asti on ollut minulle tärkeää.
Toivoisin vain, että työparini tajuaisi, miten epäreilusti hän käyttäytyy.
Ei kukaan tajya eikä tee mitään asialle, jos et sinä itse. Jos saat osaston vihat niskoihisi niin se on voivoi, kyllä ihminen saa pitää huolta omasta terveydestään. Jos muut ei sitä tajua niin mitä väliä heistä? Parempi on nyt vaan avata suu ja sanoa, että ei enää kykene, nyt saa riittää. Eri asia jos kyse olisi ollut vaikka parista viikosta, mutta nyt on mennyt vuosi!
Haha, taas muistutus siitä, ettei lapsellisia pidä valita mihinkään työtehtäviin ;)