Etätyön epäreiluus
Olen tehnyt nyt etätöitä vuoden, ja työ itsessään sujuu hyvin, olen ahkera ja tiedän, että myös esimieheni tietää tämän eikä epäile, että lusmuilen. Työparillani on 6v ja 8v lapset ja hän on koko etätyön ajan siirtänyt minulle suurimman osan töistä (olemme tavallaan yhteisvastuussa siitä, että nämä työt sujuvat), koska lapset ovat olleet kotona (etäkouluaika, sairastelut, karanteenit). Hän on siirtänyt kaikki töitä sisältävät sähköpostit minulle, vaikka näitä voisi hyvin tehdä esimerkiksi iltaisin tai viikonloppuisin (ja näin minä joudun tekemään, koska työaika ei riitä kahden työpanokseen). Iso osa työstä on päivystystä, ja minä hoidan sen nyt kokonaan, koska hän ei vastaa puhelimeen työaikana. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, mitä töitä hän nyt etänä tekee, kun kaikki on siirretty minulle.
Olen ottanut asian esille esimieheni kanssa. Hän ymmärtää mutta ei tee asialle mitään. Hänellä on itsellään teini-ikäiset lapset, joten ehkä työparini elämäntilanne saa häneltä enemmän myötätuntoa kuin oma tilanteeni. Olen lapseton, tosin mieheni kaksi lasta asuvat meillä mutta ovat jo koululaisia ja muutenkin varsin omatoimisia eivätkä häiritse minun ja mieheni etätöitä.
Alan olla aika väsynyt. Teen töitä 10-12 tuntia päivässä viikonloput mukaan lukien ja joudun jatkuvasti ottamaan vastaan muiden tiimien valituksia siitä, että minun työni laahaavat jäljessä. Olen ottanut tämän myös esille työparilleni, mutta hän ei välitä vaan on todennut suoraan, että hänelle omat lapset ovat tässä prioriteettilistalla ensimmäisenä. Niin kuuluukin olla, mutta se, että hän ei tee mitään töitä edes iltaisin tai viikonloppuisin on mielestäni vain itsekästä. Mistä hänelle maksetaan palkkaa?
Eniten tässä kuviossa ärsyttää tämä työparini suhtautuminen. Hän ei siis kiittele, että teen hänenkin työnsä vaan käyttäytyy aivan kuin se olisi normaalia, että hänen ei tarvtise tehdä mitään. Esimiestä ei varmaan kiinnosta muu kuin että joku ne työt tekee.
Kommentit (71)
Lakkaa tekemästä ylitöitä, tuskin niistä mitään maksetaankaan. Hae saikkua burnoutiin. Lähetä meilit takaisin ja sano ettet ehdi kaikkea yksinäsi, pomo cc:ksi. Tilanne on tuo, koska olet sen itse mahdollistanut.
Tasajako, ja ilmoitat asiasta työparille. Ei yhteisvastuu tarkoita sitä, että vastuun voi halutessaan siirtää toiselle. Suurin osa töistä on mitä luultavimmin helppo tilastoida, joten voit osoittaa, että esimerkiksi töiden laahaaminen ei johdu sinusta vaan työparistasi - näin saat selustasi turvattua.
Sinuna nyt ilmoittaisin (ihan vaan ilmoitat, et neuvottele!) esimiehelle, että teet sen verran työtä, kun työaika on.
Ja rauhallisesti. Et voi juosta kilpaa, et voi tuolla tavalla päästä maaliin ikinä.
Liika työmäärä/toisen työntekijän panoksen poistuminen on työnantajan ongelma, ei sinun!
Tee parhaasi työaikasi puitteissa, mutta ÄLÄ TEE ENEMPÄÄ KUIN TYÖAJALLA EHDIT. Sulla on päivittäinen työaika. Kellota se. Tätä kun jatkuu jonkun aikaa, esimiehesi on pakko tehdä asialle jotain.
Älä tee niitä, palauta meilit työkaverille ja ilmoita, että tämä tuli sinulle, tee se tai keskustele pomon kanssa, kuka tekee.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee niitä, palauta meilit työkaverille ja ilmoita, että tämä tuli sinulle, tee se tai keskustele pomon kanssa, kuka tekee.
Ja jos pomo määrää sen sinulle, niin vaadi ylityömääräys ja sano, että teet jo omat työsi, työkaverin töitä et enää ryhdy tekemään, ellei siitä makseta erikseen. Tulosseuranta näyttää, mitä sinä olet tehnyt ja mitä hän.
Yhteinen työmeili, on helppo seurata kumpi tekee mitäkin. Ja lopeta pitkien työpäivien tekeminen. Minä teen 8 tuntia, olin kotona tai konttorilla.
Niin, onhan se epäreilua, että saat kotona olemisesta palkkaa...
Siis miten hän voi siirtää sinulle töitä noin vain? Ja miksi teet ylitöitä? Pyytäisin selvää työnjakoa tästä eteenpäin.
Sinä mahdollistat tilanteen tässä kuviossa. Teet työsi normaalin työpäivän puitteissa, hoidat päivystyksen, jos näin on sovittu. Mutta päivystysaikana hoidat vain akuutit päivystyksen aikana tulevat työt.
Jos työkaverisi laittaa sinulle työtehtäviä, niin vastaa että nyt teet näitä ja näitä töitä, et vpi ottaa lisää tehtäviä, esimies cc:ksi. Kun esimies joutuu tekemään/organisoimaan kollegasi työt ääni muuttuu kellossa.
Taustalla saat olla jotain muuta mitä sinulle on kerrottu, mutta silti esimies on vastuussa kollegan tekemättömistä töistä, et sinä.
Samaa mieltä muiden kanssa. Teet 8 h töitä, ensin omasi ja jos aikaa jää, sitten vasta työparisi hommia. Kyllä se esimies alkaa jotain tehdä asialle, kun hommat eivät enää hoidu. Kuten joku sanoikin, lähetä työparisi sähköpostit takaisin ja cc esimiehelle, niin hän näkee että mitä kaikkea työparisi jättää tekemättä. Ja jos esimies käskee sinun tehdä työparisi työt, kysy, kuka tekee sinun työsi. Se on itse pidettävä puoliaan jos ei esimies välitä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen työmeili, on helppo seurata kumpi tekee mitäkin. Ja lopeta pitkien työpäivien tekeminen. Minä teen 8 tuntia, olin kotona tai konttorilla.
Yhteinen työmaili ei auta työn tasaamisessa. Ei esimies yhteistä työmailia seuraa. Esimies ei ole kiinnostunut kuin siitä, että työt tuleee hoidetuksi. Ja kun ap tekee työt, niin esimiehen mielestä kaikki on ok.
Älä hyvä ihminen tee niitä tehtäviä mitä toinen lähettää! Laita ne forwardina esimiehelle ja tämä toinen tyyppi cc:nä. Laitat vain lyhyesti, että sinä et ehdi tehdä tämän toisen töitä kun on kädet täynnä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen työmaili ei auta työn tasaamisessa. Ei esimies yhteistä työmailia seuraa. Esimies ei ole kiinnostunut kuin siitä, että työt tuleee hoidetuksi. Ja kun ap tekee työt, niin esimiehen mielestä kaikki on ok.
Ap:n pitää nyt lopettaa tekemästä niitä töitä, niin jotain tapahtuukin. Eihän tuohon muuten tule mitään muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se epäreilua, että saat kotona olemisesta palkkaa...
Palkkaa maksetaan tehdystä työstä, ei oleskelusta työnantajan kustantamissa toimistotiloissa.
Tämä kannattaa muistaa, jos joskus pääset työelämään. Olit silloin etätöissä tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä esimies seuraa yhteistä meiliä, hänellekin tulee sinne töitä. Ja meillä meilit on yksi bonusten maksamisen peruste. Meilien määrä ja vastausaika.
Kannattaa toki tyrmätä sillä perusteella ettei ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies ei ole kenenkään äiti.
Helppo ratkaisu: alat hakea uutta työpaikkaa ja kerrot avoimesti pomolle, miten hakuprosessi etenee ja miksi siihen lähdit.
Miksi annat näin tapahtua? Nyt pois sieltä tossun alta. Lakkaa tekemästä muiden hommia herranjestas.