Etätyön epäreiluus
Olen tehnyt nyt etätöitä vuoden, ja työ itsessään sujuu hyvin, olen ahkera ja tiedän, että myös esimieheni tietää tämän eikä epäile, että lusmuilen. Työparillani on 6v ja 8v lapset ja hän on koko etätyön ajan siirtänyt minulle suurimman osan töistä (olemme tavallaan yhteisvastuussa siitä, että nämä työt sujuvat), koska lapset ovat olleet kotona (etäkouluaika, sairastelut, karanteenit). Hän on siirtänyt kaikki töitä sisältävät sähköpostit minulle, vaikka näitä voisi hyvin tehdä esimerkiksi iltaisin tai viikonloppuisin (ja näin minä joudun tekemään, koska työaika ei riitä kahden työpanokseen). Iso osa työstä on päivystystä, ja minä hoidan sen nyt kokonaan, koska hän ei vastaa puhelimeen työaikana. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, mitä töitä hän nyt etänä tekee, kun kaikki on siirretty minulle.
Olen ottanut asian esille esimieheni kanssa. Hän ymmärtää mutta ei tee asialle mitään. Hänellä on itsellään teini-ikäiset lapset, joten ehkä työparini elämäntilanne saa häneltä enemmän myötätuntoa kuin oma tilanteeni. Olen lapseton, tosin mieheni kaksi lasta asuvat meillä mutta ovat jo koululaisia ja muutenkin varsin omatoimisia eivätkä häiritse minun ja mieheni etätöitä.
Alan olla aika väsynyt. Teen töitä 10-12 tuntia päivässä viikonloput mukaan lukien ja joudun jatkuvasti ottamaan vastaan muiden tiimien valituksia siitä, että minun työni laahaavat jäljessä. Olen ottanut tämän myös esille työparilleni, mutta hän ei välitä vaan on todennut suoraan, että hänelle omat lapset ovat tässä prioriteettilistalla ensimmäisenä. Niin kuuluukin olla, mutta se, että hän ei tee mitään töitä edes iltaisin tai viikonloppuisin on mielestäni vain itsekästä. Mistä hänelle maksetaan palkkaa?
Eniten tässä kuviossa ärsyttää tämä työparini suhtautuminen. Hän ei siis kiittele, että teen hänenkin työnsä vaan käyttäytyy aivan kuin se olisi normaalia, että hänen ei tarvtise tehdä mitään. Esimiestä ei varmaan kiinnosta muu kuin että joku ne työt tekee.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen työmeili, on helppo seurata kumpi tekee mitäkin. Ja lopeta pitkien työpäivien tekeminen. Minä teen 8 tuntia, olin kotona tai konttorilla.
Yhteinen työmaili ei auta työn tasaamisessa. Ei esimies yhteistä työmailia seuraa. Esimies ei ole kiinnostunut kuin siitä, että työt tuleee hoidetuksi. Ja kun ap tekee työt, niin esimiehen mielestä kaikki on ok.
Esimies ei ole kenenkään äiti.
Ei tietenkään ole, mutta esimiehen pitää olla tietoinen työpäivän pituudesta ylitöistä. Suomessa työaikalainsäädäntö, joka ohjaa työajan pituutta. Meillä pitää leimata sisään ja ulos ja tuntikertymät näkyvät työaikajärkåjestelmässä, tuollainen jatkuva 12 h päivä ei onnistu.
Itse kanssa sellaisessa duunissa että menis vaikka 15h päivässä helposti. Yhden burnoutin jälkeen päätin että en tee kuin 37,5 viikossa, en vastaa illalla puheluihin enkä lomalla ja vapaa-aikana lue työmeilejä jne.
Hyvin on homma hoitunut ja pomo tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu: alat hakea uutta työpaikkaa ja kerrot avoimesti pomolle, miten hakuprosessi etenee ja miksi siihen lähdit.
Ikävä kyllä tätä ei voi suositella. Hakuprosessista ei kannata hiiskahtaakaan ennenkuin nimi on työsopimuksessa ja olet tosiaan lähdössä. Äläkä sitten enää peru jos pomo lupailee palkkaa ja etuja, se onn kiristämistä. Pysy valinnassa. Yleensä.työpaikķaa kannattaa vaihtaa miutsmqn, ehkä viiden vuoden välein.
Siihen asti hoidat hommat asiallisesti. Oman kokemukseni mukaan lähdöllä uhkailu on heikko ase ja tekee Sinut naurunalaiseksi kun et lähdekään. Et vaikuta kovin sitoutuneelta työhösi sen jälkeen, etkä saa palkankorotuksia tai vastuuuta.
Työkaverisi vetoaa nyt aivan epäolennaisiin juttuihin. 6-vuotias ja 8-vuotias leikkivät jo keskenään. Ei niitä tarvitse kotona vahtia. Pienempää ehkä vähän ulkoillessa, mutta ulkoilla voi työpäivän jälkeenkin. Tavallinen 8-vuotias tekee läksyt itsenäisesti. Ei siihen tarvita äitiä tai isää ohjaamaan. Pidä puolesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu: alat hakea uutta työpaikkaa ja kerrot avoimesti pomolle, miten hakuprosessi etenee ja miksi siihen lähdit.
Ikävä kyllä tätä ei voi suositella. Hakuprosessista ei kannata hiiskahtaakaan ennenkuin nimi on työsopimuksessa ja olet tosiaan lähdössä. Äläkä sitten enää peru jos pomo lupailee palkkaa ja etuja, se onn kiristämistä. Pysy valinnassa. Yleensä.työpaikķaa kannattaa vaihtaa miutsmqn, ehkä viiden vuoden välein.
Siihen asti hoidat hommat asiallisesti. Oman kokemukseni mukaan lähdöllä uhkailu on heikko ase ja tekee Sinut naurunalaiseksi kun et lähdekään. Et vaikuta kovin sitoutuneelta työhösi sen jälkeen, etkä saa palkankorotuksia tai vastuuuta.
Mitä tässä oli tarkoitus lukea?
Alakoululaiset ovat lähiopetuksessa ja päiväkodit ovat auki. Ei ole oikein uskottavaa, että tuon ikäiset olisivat koko päivän kotona.
Ap mites menee? Lopetitko työparisi töitten tekemisen?
Sanot esimiehelle suoraan, että kauaa et enää jaksa ja jos asiaan ei tule muutosta heti, haet saikkua työuupumuksen vuoksi. Ja saman voit kertoa työkaverillesi. Tai sitten voit olla kiltti hyväksikäytettävä tossukka ja toivoa että työkaverisi alkaa tehdä töitä ennen kuin saat oikeasti burn outin. Etätyöt ei ole se ongelma vaan lusmu työkaveri ja saamaton esimies.
AAAAAAAAAHHHHHHHH! Tekipä se gutaa ja sloggit on aivan läpimärät, kun pääsi ensimmäisenä huutamaan "PROVO"...