Etätyön epäreiluus
Olen tehnyt nyt etätöitä vuoden, ja työ itsessään sujuu hyvin, olen ahkera ja tiedän, että myös esimieheni tietää tämän eikä epäile, että lusmuilen. Työparillani on 6v ja 8v lapset ja hän on koko etätyön ajan siirtänyt minulle suurimman osan töistä (olemme tavallaan yhteisvastuussa siitä, että nämä työt sujuvat), koska lapset ovat olleet kotona (etäkouluaika, sairastelut, karanteenit). Hän on siirtänyt kaikki töitä sisältävät sähköpostit minulle, vaikka näitä voisi hyvin tehdä esimerkiksi iltaisin tai viikonloppuisin (ja näin minä joudun tekemään, koska työaika ei riitä kahden työpanokseen). Iso osa työstä on päivystystä, ja minä hoidan sen nyt kokonaan, koska hän ei vastaa puhelimeen työaikana. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, mitä töitä hän nyt etänä tekee, kun kaikki on siirretty minulle.
Olen ottanut asian esille esimieheni kanssa. Hän ymmärtää mutta ei tee asialle mitään. Hänellä on itsellään teini-ikäiset lapset, joten ehkä työparini elämäntilanne saa häneltä enemmän myötätuntoa kuin oma tilanteeni. Olen lapseton, tosin mieheni kaksi lasta asuvat meillä mutta ovat jo koululaisia ja muutenkin varsin omatoimisia eivätkä häiritse minun ja mieheni etätöitä.
Alan olla aika väsynyt. Teen töitä 10-12 tuntia päivässä viikonloput mukaan lukien ja joudun jatkuvasti ottamaan vastaan muiden tiimien valituksia siitä, että minun työni laahaavat jäljessä. Olen ottanut tämän myös esille työparilleni, mutta hän ei välitä vaan on todennut suoraan, että hänelle omat lapset ovat tässä prioriteettilistalla ensimmäisenä. Niin kuuluukin olla, mutta se, että hän ei tee mitään töitä edes iltaisin tai viikonloppuisin on mielestäni vain itsekästä. Mistä hänelle maksetaan palkkaa?
Eniten tässä kuviossa ärsyttää tämä työparini suhtautuminen. Hän ei siis kiittele, että teen hänenkin työnsä vaan käyttäytyy aivan kuin se olisi normaalia, että hänen ei tarvtise tehdä mitään. Esimiestä ei varmaan kiinnosta muu kuin että joku ne työt tekee.
Kommentit (71)
Minä sain ihan hirveät raivarit yksi kerta työkaverilleni, niin että pomo juoksi paikalle mitä ihmettä täällä tapahtuu. Sen jälkeen alettiin laittaa työhommat ihan uusiksi. Ilman tuota raivaria mitään ei olisi tapahtunut. Nyt on niin ihanaa, kun on oma vastuualue, josta olen vain ihan yksin vastuussa. Onneksi meillä pystyi noin uudelleen organisoimaan.
Ei vastaa työpuheluihin työaikana? Eikä näytä muutenkaan tekevän kertomasi perusteella oikeastaan mitään?
Meillä olisi saanut jo lähteä vahtimaan lapsiaan täysipäiväisesti ihan omaan laskuunsa, kaikesta hankaluudesta huolimatta työt on hoidettava - tässä on ollut vuosi aikaa järjestää asiat kuntoon siltä osin.
Työkaverisi on todennut pääsevänsä helpolla töiden kanssa ja pitää siitä kiinni.
Mitä jos sinä sairastuisin nyt?
Teidän kaikkien osastojen työt pysähtyisi?
Lopeta heti ajattelemasta työkaverisi parasta - hän ei ajattele sinua pätkääkään kun on antanut tilanteen mennä tuollaiseksi. Tee niinkuin muut ovatkin neuvoneet - ei ylitöitä. Ja nyt vakava keskustelu esimiehen kanssa, et anna enää piiruakaan periksi. Et voi olla enää kiltti, joustava ja muita osastoja ajatteleva työkaveri oman jaksamisesi kustannuksella. Sinua käytetään hyväksi niin kauan kuin annat sen tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Esimies on tietoinen siitä, että työparini ei tee nyt etätyöaikana töitään. Olemme aina sijaistaneet toisiamme ja teemme samaa työtä, joten muut tiimit ovat alkaneet lähettämään töitä vain minulle, kun toinen ei niitä tee. Töitä siis tulee meille molemmille puhelimitse ja sähköpostitse, ne pitäisi hoitaa mahdollisimman pian ja jos niitä ei hoida, niin lähettäjä lähettää sitten ne toiselle. Vaikka en tekisi työparini saamia töitä, niin ennemmin tai myöhemmin ne tulevat minulle ja sitten teen niitä tosiaan lauantain tai sunnuntain, kun on jo kiire ja asiakkaat alkavat hermostua.
Esimies on luvannut vapaapäiviä joskus tulevaisuudessa, hän ylipäätään myötäilee mutta ei ota kantaa ja tekee varmaan samalla tavalla työparilleni. On siis aina sen puolella, joka on siinä edessä mutta antaa vain asioiden olla.
En tunne esimiehen esimiestä eikä hän tunne meitä tai työtapojamme. Jos valitan hänelle, saan koko osaston vihat niskoilleni, koska se heijastuu meihin kaikkiin. Pidän työstäni ja aiemmin myös työpaikastani ja työparistanikin. Olen vain toivonut, että etätyö loppuisi pian, vaikka pidän etätyöstäkin, kun saan paljon enemmän aikaan etänä. Olen jättänyt töitä tekemättä ihan siksi, että en vain ehdi. Esimies sitten pommittaa viesteillä, että tämä ja tämä pitää nyt tehdä heti ja muut pitää unohtaa, mikä on bensan heittämistä liekkeihin, koska ne muutkin sitten myöhästyvät.
Ei tähän ole mitään helppoa ratkaisua. Joko jaksan ja odotan etätyön lopppumista tai en jaksa ja menetän kaiken, mikä tähän asti on ollut minulle tärkeää.
Toivoisin vain, että työparini tajuaisi, miten epäreilusti hän käyttäytyy.
No nyt alkaa vaikuttaa provolta koko juttu...Ei sillä, etteikö liian kilttejä ja tunnollisia olisi työelämässä, mutta ala nyt pitää puoliasi jos tuo oikeasti on tositilanne.
Esimieshän tuossa on se suurin lapatossu, kun ei saa töitä järjestettyä tasapuolisesti eikä vaadi toistakin työntekijää ottamaan vastuuta.
Miten työkaverisi voi olla vastaamatta puhelimeen työaikana?
Tällaisessa jos joustaa vähän, muut alkaa helposti käyttää hyväkseen. Eli ett jousta yhtään täsyä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se epäreilua, että saat kotona olemisesta palkkaa...
Teen etä-ja lähityötä. Etätyöpäivät ovat työntäyteisempiä kuin lähipäivät.
Vierailija kirjoitti:
Miten työkaverisi voi olla vastaamatta puhelimeen työaikana?
Meillä olisi saanut kenkää jo. Ihmettelen miten voi olla noin ymmärtäväinen esimies? Joko provo tai sitten panevat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän ole mitään helppoa ratkaisua. Joko jaksan ja odotan etätyön lopppumista tai en jaksa ja menetän kaiken, mikä tähän asti on ollut minulle tärkeää.
Toivoisin vain, että työparini tajuaisi, miten epäreilusti hän käyttäytyy.
Helpoin ratkaisu tuohon on se että palautat työt esimiehelle ja kerrot että sinulla ei aika riitä kunnolla edes edellisiin tehtäviin. Jos niitä ei pysty työkaverisi tekemään on esimiehen ongelma etsiä siihen asiaan ratkaisu.
Kuka pikkupomo vaarantaa oman paikkansa tuollasien työntekijän takia? Pomo siinä lopulta vastuussa kuitenkin on.
Työkaverisi tekee siis käytännössä lyhennettyä työaikaa, mutta nostaa palkan täydestä? Ala pitää puoliasi NYT HETI. Jos olet jo tehnyt tänään töitä, lopetat ja jatkat sitten maanantaina. Ja maanantainakin lopetat ajoissa. Jos sinulle kuuluu jotain puhelin- tai sähköpostipäivystystä normaalin työajan jälkeen, siitä pitää saada erillinen korvaus. Jos esimies siirtää sinulle kiireise, kaiken muun ohi ajavan työn, teet sen mutta ilmoitat samalla esimiehelle, että siinä tapauksessa työt x ja y myöhästyvät. Jos ette saa asiaa selvitettyä yhdessä työkaverin ja esimiehen kanssa, pyydä mukaan luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee niitä, palauta meilit työkaverille ja ilmoita, että tämä tuli sinulle, tee se tai keskustele pomon kanssa, kuka tekee.
Itsekin tekisi näin.
Lisäksi tekisin listan tehtävistä, joita hän on delegoinut sinulle. Lähettäisin listan ensin työkaverille ja sanoisin, että nyt riittää. Tästä eteenpäin joutuu tekemään tehtävät, jotka on hänelle annettu.
Jos tilanne ei muutu, sama lista esimiehelle ja työaika-arvio, mitä työkaverin tehtäviin on mennyt. Esimiehen arvostavat yleensä enemmän faktaan perustuvaa tietoa.
Mielestäni reilua, että annat ensin ultimaatumin työkaverillesi ennen kuin lähestynyt esimiestä. Tällä tavalla työkaverillasi on mahdollisuus korjata toimintatapaansa niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se epäreilua, että saat kotona olemisesta palkkaa...
Palkkaa maksetaan tehdystä työstä, ei oleskelusta työnantajan kustantamissa toimistotiloissa.
Tämä kannattaa muistaa, jos joskus pääset työelämään. Olit silloin etätöissä tai et.
Toimistolla syntyy tulosta, mutta etätöissä raatavat heiluttelevat hiirtä kotona ja pyörittelevät peukaloitaan. Asia ei alapeukutuksesta muuksi muutu. (firmaa en valitettavasti voi paljastaa)
No jos jossain on sellaisia suojatyöpaikkoja joissa ei tarvitse päästä tavoitteeseen riippumatta siitä, onko toimistolla vai etänä, niin älä yleistä sitä koskemaan kaikkia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Haha, taas muistutus siitä, ettei lapsellisia pidä valita mihinkään työtehtäviin ;)
Minulla on lähes samanlainen tilanne kuin ap:llä, mutta sillä erotuksella, että minulla on pienet lapset ja työparini on lapseton sinkku. Kaikki työt ovat jo pidemmän aikaa jääneet minulle, koska työparini valittaa motivaation puutetta tarttua töihin. Teen joka päivä töitä 8-18 tai 21 saakka ja myös viikonloppuisin. On sanomattakin selvää, että olen pienten lasten äitinä aivan loppu tähän ja työpariini.
Sanoin asiasta työparille, hän alkoi entistä hankalammaksi, ei vastannut enää esim. viesteihinkään. Sanoin esimiehelle, esimies sanoi, että minun täytyy opetella työelämätaitoja.
Kaikki työparisi tekemättömät työt lähetät ilman selittelyjä parin puolesta esimiehellesi ja kerrot, ettet ehdi ilman korvausta hänen töitään tehdä -etkä korvauksen kanssakaan jaksa jatkuvasti 10-12 tunnin päiviä.
Toinen vaihtoehto on ottaa yhteyttä ylempään esimieheen. Ei sinun häntä tarvitse tuntea. Konflikti siitä tulee, mutta syy ei ole sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, taas muistutus siitä, ettei lapsellisia pidä valita mihinkään työtehtäviin ;)
Minulla on lähes samanlainen tilanne kuin ap:llä, mutta sillä erotuksella, että minulla on pienet lapset ja työparini on lapseton sinkku. Kaikki työt ovat jo pidemmän aikaa jääneet minulle, koska työparini valittaa motivaation puutetta tarttua töihin. Teen joka päivä töitä 8-18 tai 21 saakka ja myös viikonloppuisin. On sanomattakin selvää, että olen pienten lasten äitinä aivan loppu tähän ja työpariini.
Sanoin asiasta työparille, hän alkoi entistä hankalammaksi, ei vastannut enää esim. viesteihinkään. Sanoin esimiehelle, esimies sanoi, että minun täytyy opetella työelämätaitoja.
Kai vastasit, että ok. Hoidat tästä lähin vain oman osuutesi.
Ei työkaverillasi ole mitään lastenhoitolomaa, vaan hän tekee täyden työpäivän.
Kuten moni muu on aiemmin sanonut, niin älä suostu siihen, että hän siirtää töitä sinulle.
Minulla oli vuosia sitten työkaveri, joka puhui koko päivän töissä yksityispuheluita. Minulle tulivat kaikki tilaukset, jotka yksin pakkasin ja lähetin - ja meillä oli täsmälleen sama palkka. Erona oli vain se, että hän oli myös esimiehestä seuraavan työtyttöystävä. Miehen viimeisillään raskaana ollut vaimo oli kotona.
En enää suostuisi, mutta olin nuori ja järkyttynyt tilanteesta, joten tein lähes kaikki työt.
Kun vaihdoin toiseen työpaikkaan, tilalleni palkattiin kolme ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun, vaan hänen. Olipa typerä esimies.
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän ole mitään helppoa ratkaisua.
Kyllä on: lopetat sen toisten työn tekemisen.
Pyydä tuplaliksa kun teet kahden ihmisen työt. Tai tee vain 8h/päivä ja pidä vapaapäivät mitkä sinulle kuuluukin. Ala katselemaan uutta työpaikkaa.