Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tulen aina sairaaksi kun aloitan taas treenin?

Vierailija
20.03.2021 |

Tarkoittaen sitä, että alan päivittäin käymään tunnin pituisella kävelylenkillä. Olen työtön ja muuten kotona. En edes käy joka päivä vaan esim. Ma, ti ke, to huilaan, pe ja la olen jo "tukkoinen".

Eli viikko-kaksi käyn näillä kävelyillä pitäen noin kaksi vapaapäivää viikosta ja sen jälkeen olen aina yhtäkkiä hyvin väsynyt, lihaksiin koskee, palelee, nenä onbtukossa jne.

Olen aiemmin ollut amatöörijuoksija ja tehnyt fyysisiä töitä ilman ongelmia vuosikaudet sekä käynyt salilla. Flunssia ei ollut kuin kerran viiteen vuoteen. Ennen työttömyyttä sairastelin jo jatkuvasti ja sitä oli ollut jo useamman vuoden.

Kilpirauhasarvot ovat seurannassa. TSH oli siinä rajoilla. Voiko siitä johtua tämä? On rasittavaa kun koko ajan saa varoa ettei sairastuta itseään:( jos olisin tämän tiennyt niin en olisi vaivautunut urheilemaan aktiivisesti nuorempana kun ei siitä mitään hyötyä edes ollut :(

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin kävelyihin tulee siis taukoja näiden kolotusten takia. Ne kun alkavat, tulevat ja menevät. Olen tänään vaikka tukkoinen, huomenna ok ja ma taas tukkoinen, ti ihan ok olo, ke ja to myös ja kun pe käyn kävelemässä niin la olen joko ok tai taas tukossa...venyttelen.

Nukun kunnolla ja syön hyvin. Muuten siivoilen vain kotona. Tämä on tosi rasittavaa. En ikinä pääse edes töihin tätä menoa:( ap

Vierailija
2/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sairastun myös vaikka miten varovasti aloitan liikunnan. Viikko-pari menee ihan hyvin ja sitten olenkin kuumeessa ja "flunssassa". Ennen kuin aloin opiskelemaan (ja nyt olen työtön) tein fyysistä työtä, kävin salilla ja uimassa säännöllisesti ja ratsastamassa epäsäännöllisesti enkä ollut sairas. Nyt on mennyt melkein vuosi tätä aloitan liikunnan uudelleen - sairastun - aloitan taas -sairastun kierrettä. Ja varovaisemmin ei voi enää aloittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut kuukauden pätkiä tekemättä mitään, mutta sitten tulee kävelystä akillesjänteet kipeiksi. Eli aloitan koko ajan homman nollasta.

Minulla on kaksi ammattia jotka ovat molemmat fyysisiltä aloilta joten en pysty niitä tällä hetkellä tekemään kuin korkeintaan osa-aikaisena ja mitä järkeä siinä on :( Luen itsekseni kieliä kotona tällä hetkellä paremman puutteessa. On niin turhauttavaa sairastella jatkuvasti. Ap

Vierailija
4/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun jutuista saanut ees mitään selvää, että minä päivinä siellä lenkillä oikein käyt ja milloin ei.

Mutta treeni aiheuttaa stressireaktion kehossa, ja se voi aiheuttaa sairastumista. Itsellekin saattaa kovan kuntosali treenin jälkeen nousta lämpöä. Siihen auttaa treeni ja palautuminen.

Vierailija
5/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tukkoisuus estäisi minua kävelemästä mutta mulla onkin aktiivisia koiria joiden kanssa on mentävä vaikka pää kainalossa. Tukkoisuus ei kuulosta niin vakavalta että olisi pakko levätä. Ota rauhallisemmin edes, hitaampi tai lyhyempi lenkki.

Vierailija
6/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sairastun myös vaikka miten varovasti aloitan liikunnan. Viikko-pari menee ihan hyvin ja sitten olenkin kuumeessa ja "flunssassa". Ennen kuin aloin opiskelemaan (ja nyt olen työtön) tein fyysistä työtä, kävin salilla ja uimassa säännöllisesti ja ratsastamassa epäsäännöllisesti enkä ollut sairas. Nyt on mennyt melkein vuosi tätä aloitan liikunnan uudelleen - sairastun - aloitan taas -sairastun kierrettä. Ja varovaisemmin ei voi enää aloittaa.

Mulla on ollut myös vuoden tätä kun olen vuoden ollut työttömänä. Luulin tämän johtuvan anemiasta, mutta verikokeissa arvot olivat hemoglobiinin ja varastoraudan suhteen erinomaiset. Kreatiniini ja p tsh (?) pielessä kreatiniinin ollessa liian alhainen ja tsh ylärajan yli hieman. Oletko itse käynyt verikokeissa? Ap

Vierailija
7/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun jutuista saanut ees mitään selvää, että minä päivinä siellä lenkillä oikein käyt ja milloin ei.

Mutta treeni aiheuttaa stressireaktion kehossa, ja se voi aiheuttaa sairastumista. Itsellekin saattaa kovan kuntosali treenin jälkeen nousta lämpöä. Siihen auttaa treeni ja palautuminen.

Tuossahan luettelin lepopäivät. Ke tai to lepoa ja la tai su taas lepoa. Joskus enemmänkin. Mitä itse meinaat sillä, että treeni auttaa stressireaktioon? Kun silloinhan pitää antaa kehon palautua. Ap

Vierailija
8/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tukkoisuus estäisi minua kävelemästä mutta mulla onkin aktiivisia koiria joiden kanssa on mentävä vaikka pää kainalossa. Tukkoisuus ei kuulosta niin vakavalta että olisi pakko levätä. Ota rauhallisemmin edes, hitaampi tai lyhyempi lenkki.

Kävin aiemmin töissä pää kainalossa ja se ajoi kehoa yhä huonompaan kuntoon. Mulla tukkoisuuteen liittyy koko kehon väsymystä ja lihaskipua. Jalat ovat etenkin tosi jumissa ja täytyy kunnolla venytellä. Ihan koko kehossa tuntuu siltä, että pitää levätä. Koiria haluaisin itsekin mutten voi kuvitellakaan niitä hankkivani. Ap

Vierailija
9/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile aloittaa vielä varovaisemmin. Aluksi joka toinen päivä lepoa. Ja kuinka pitkän lenkin teet kerralla? Aloita max puolen tunnin lenkeillä.

Eli aluksi max puolen tunnin lenkki joka toinen päivä. Jos tämä sujuu kaksi viikkoa ilman ongelmia, voit yrittää varovasti kasvattaa lenkin pituutta. Sitten kun kuukausi on kulunut, voit lisätä viikkoon neljännen lenkin mutta niin, että aina on korkeintaan kaksi kävelypäivää peräkkäin ja sitten on lepopäivä.

Voi tuntua liian löysältä, mutta jos vaihtoehtona on se, että olet jatkuvasti telakalla, niin kyllä mainitsemallani tavalla kunto nousee kuitenkin paremmin.

Vierailija
10/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa vielä. Jos tuo yllä kertomani ohjelma johtaa vielä siihen, että sairastut heti, niin sitten tarvitset tarkempia lääkärin tutkimuksia. Jotain on elimistössäsi selvästi vialla, jos et jaksa tuota.

Aloita kuitenkin kävelykenkit tarpeeksi rauhallista vauhtia. Älä yritäkään kävellä tosi reippaasti ensimmäisillä kerroilla, vaan vain mukavan rauhallista tahtia. Joku voi ihmetellä, että eihän tuo ole mitään kunnon liikuntaa, mutta tarkoitus on totuttaa elimistösi liikuntaan niin vähitellen, että se varmasti kestää sen, jos taustalla ei ole jotain selvää sairautta tai vastaavaa. On parempi edetä aluksi ylivarovaisen hitaasti kuin olla jatkuvasti kipeänä ja siten kyvytön liikkumaan.

Vierailija
11/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi myös nelikymppisenä. Kilpirauhanen poistettiin kolmekymppisenä.

Maitohappo jää kehoon pyörimään eikä poistu. Nyt tilane vaikuttaisi olevan vähän parempi. Olen syönyt kottikärryllisen lisäravinteita.

Akillesjänteet mulla tuli kipeäksi nyt talviaikaan kunnes tajusin, etten voi käydä tersssilla villasukissa vaan on oltava talvikengät. Kipu loppui siihen.

Vierailija
12/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 jatkaa vielä. Jos tuo yllä kertomani ohjelma johtaa vielä siihen, että sairastut heti, niin sitten tarvitset tarkempia lääkärin tutkimuksia. Jotain on elimistössäsi selvästi vialla, jos et jaksa tuota.

Aloita kuitenkin kävelykenkit tarpeeksi rauhallista vauhtia. Älä yritäkään kävellä tosi reippaasti ensimmäisillä kerroilla, vaan vain mukavan rauhallista tahtia. Joku voi ihmetellä, että eihän tuo ole mitään kunnon liikuntaa, mutta tarkoitus on totuttaa elimistösi liikuntaan niin vähitellen, että se varmasti kestää sen, jos taustalla ei ole jotain selvää sairautta tai vastaavaa. On parempi edetä aluksi ylivarovaisen hitaasti kuin olla jatkuvasti kipeänä ja siten kyvytön liikkumaan.

Jollain on sentään järkevämpää sanottavaa! Tosin näin olen jo aiemmin tehnyt hyötyliikunnan muodossa (kauppareissut, siivous). Pitää varmaan alkaa harrastamaan tuota kävelyä niin, että pukee siistit vaatteet päälle ja ottaa ne vaikka kevyenä päiväkävelynä ja jos vähänkin tulee huono olo niin jättää senkin pariksi päiväksi. Kilpirauhasen vajaatoiminta jota epäillään voisi selittää myös infektioalttiuden.

Tuntuu vain niin epäreilulta kun olen ollut aina urheilullinen ja sen merkitystä on oikein korostettu, mutta olen huonommassa kunnossa kuin ne jotka ovat aina maanneet sohvalla ja syöneet mitä sattuu. Lisänä on pölyallergia joka voi sekin aiheuttaa tukkoisuutta joten tämä on aivan p****a. Ap

Vierailija
13/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla energiaa? Jos ei niin ehkä mitokondrioiden aineenvaihdunnassa häikkää.

Vierailija
14/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla energiaa? Jos ei niin ehkä mitokondrioiden aineenvaihdunnassa häikkää.

Kuulostaa niin erikoiselta, että epäilen juttuasi provoksi. Ap

Vierailija
15/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, etten nyt jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta tuli vain tästä mieleen eräs tuttuni, joka oli nuorena kilpaurheilija. Hänellä alkoi aina sairastelu, kun treeniä oli enemmän, ja syyksi paljastui keliakia. TÄmä oli 90-luvulla, kun keliakiasta oli vähemmän tietoa. Muutkin autoimmuunisairaudet voivat varmasti tehdä tuota.

Vierailija
16/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samanlaisessa kierteessä vuosikausia. Haluaisin todella saada itseni hyvään fyysiseen kuntoon, mutta aina kun pääsen vauhtiin, sairastun. Joka ikinen kerta. Eikä kyse ole vain tukkoisuudesta vaan tulen kunnolla kipeäksi ja nousee joko kuume tai vähintään lämpö. Sitten on pakko levätä ja treeniin tulee joskus pitkäkin tauko ja aina on tunne että 'aloittaa alusta'. Mistä voi johtua ja miten tämän kierteen saa poikki? 

Vierailija
17/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 autoimmuunisairautta. /16.

Vierailija
18/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasongelmaan tuo liittyy.

Vointi ja oireet vaihtelevat sen mukaan minkälaiset arvot ovat.

Vierailija
19/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboratoriokokeet: Mitokondrioiden toiminnasta voidaan saada viitteitä mittaamalla energiantuotannon raaka-ainekulutusta ja loppu- ja sivutuotteiden kertymistä: tehokas hapenkulutus kuvaa mitokondrioiden tehokasta toimintaa, ja tehokas hiilidioksidin tuotanto (energiantuotannossa syntyy lopputuotteena hiilidioksidia ja vettä) kuvaa samaa asiaa. Jos solujen energiantuotannossa on ongelmia, voi sivutuotteena syntyä laktaattia, maitohappoa. Laktaatti kohoaa siksi, että solut voivat tuottaa energiaa myös vaihtoehtoisella, tehottomammalla tavalla kuin mitokondrioiden avulla – tämä ’hapeton’ energiantuotantotapa tuottaa laktaattia. Jos mitokondrioiden energiantuotanto ei toimi kunnolla, laktaatin määrä kudoksissa ja veressä nousee.

https://www2.helsinki.fi/fi/tutkimusryhmat/mitochondrial-medicine/potil…

Vierailija
20/32 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samanlaisessa kierteessä vuosikausia. Haluaisin todella saada itseni hyvään fyysiseen kuntoon, mutta aina kun pääsen vauhtiin, sairastun. Joka ikinen kerta. Eikä kyse ole vain tukkoisuudesta vaan tulen kunnolla kipeäksi ja nousee joko kuume tai vähintään lämpö. Sitten on pakko levätä ja treeniin tulee joskus pitkäkin tauko ja aina on tunne että 'aloittaa alusta'. Mistä voi johtua ja miten tämän kierteen saa poikki? 

Minua oikeasti pelottaa, että onko tähän mitään ratkaisua. Siis muuta kuin se ettei tee loppuikänä enää mitään fyysisesti kuormittavaa. Mitähän sellainen edes on? Jo kodin siivoaminen voi olla fyysisesti raskasta.

Ärsyttävää kun täälläkin vauvalla kirjoittelevat jotkut vasta-alkaneet treenaajat (joiden tausta on ollut 15 vuotta sohvalla makaamista) miten helposti kunto nousee ja on hyvä olo! Tulee ihan petetty olo. Olisi pitänyt vain juoda sohvalla kaljaa ja koodata nuoresta asti niin olisi saanut tasan saman. Eli rapakunnon ja huonon olon. Ap